LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel massaclaims, maar geen Amerikaanse toestanden

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Buau

Wel massaclaims, maar geen Amerikaanse toestanden

Ongelezen bericht door Buau »

Wel massaclaims, maar geen Amerikaanse toestanden

NOORDWIJK AAN ZEE (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven kijkt met argusogen naar de agressieve claimcultuur in de Verenigde Staten. In de VS echter neemt de krtiek op het eigen systeem juist toe.
"Bij ons ontstaat steeds meer de algemene opvatting dat collectieve acties voor schadevergoedingen misbruikt worden", zei topambtenaar Daniel Meron van het Amerikaanse ministerie van Justitie dinsdag tijdens een seminar van advocatenkantoor NautaDutilh.
De kritiek in de VS richt zich voornamelijk op de advocatenfirma’s die de collectieve schadeclaims, ook wel ’class actions’ genoemd, op poten zetten. Amerikaanse advocaten speuren graag naar mogelijkheden om nieuwe zaken aan te spannen, omdat dit uiterst lucratief werk genereert. Het is geen uitzondering als de raadslieden uiteindelijk 30 procent van de schadevergoeding incasseren.
Meron haalt een zaak tegen Bank of Boston aan om te illustreren dat de jacht op schadezaken tot uitwassen leidt. In dat geval pakte de rekening die de advocaten indienden hoger uit dan de schadevergoeding die de rechter toewees aan de gedupeerden klanten van de bank.
Volgens bestuursvoorzitter Marc Blom van NautaDutilh "krijgen we hier geen Amerikaanse toestanden". "Maar we moeten wel voorbereid zijn op massaclaims."
In de praktijk is momenteel al te zien dat ontevreden klanten de krachten bundelen om de juridische strijd aan te gaan met een bedrijf. In het conflict rondom aandelenlease hebben groepen beleggers processen aangespannen tegen onder meer Dexia, Fortis en Aegon.
Ben Knüppe houdt zich bij de Nederlandse tak van Dexia bezig met juridische zaken. Hij vindt het op zich niet erg dat klanten samen optrekken tegen een bedrijf. Liever één massaclaim dan een massa claims, luidt zijn redenering.
De bestuurder van Dexia Bank Nederland pleit wel voor een keurmerk voor belangenclubs die consumenten vertegenwoordigen. "Want er is veel kaf tussen het koren. Een stichting of vereniging is in een uurtje opgericht, maar voor goed optreden als rechtspersoon is heel wat meer nodig."
De roep om een keurmerk wordt onder meer ondersteund door bedrijfsadvocaat Daan Lunsingh Scheurleer van NautaDutilh. Het Nederlandse ministerie van Justitie reageert minder happig op voorstellen voor een keurmerk. Volgens directeur-generaal Piet Holthuis van het ministerie ligt dat niet zo makkelijk, omdat je een belangenclub niet kan verbieden naar de rechter te stappen. "In principe mag iedereen procederen."
Om de afhandeling van massaclaims te bevorderen, heeft het ministerie wel een nieuwe wet gemaakt. Deze wet is in de zomer van kracht geworden en zorgt ervoor dat een overeenkomst over de afhandeling van schade die veel mensen raakt, algemeen bindend kan worden verklaard. Voorwaarde is wel dat de belangenclubs en het betrokken bedrijf samen tot een overeenkomst komen.
De nieuwe wet wordt gebruikt voor de afronding van het conflict rond de beleggingen met aandelenlease van Dexia. De belangenverenigingen en Dexia hebben de rechter gevraagd om de schikking hierover bindend te verklaren voor alle gedupeerden.

Bron. dft, nieuws.

Van het Palforum overgenomen.

Elias

Re: Wel massaclaims, maar geen Amerikaanse toestanden

Ongelezen bericht door Elias »

"Bij ons ontstaat steeds meer de algemene opvatting dat collectieve acties voor schadevergoedingen misbruikt worden", zei topambtenaar Daniel Meron van het Amerikaanse ministerie van Justitie dinsdag tijdens een seminar van advocatenkantoor NautaDutilh.
Wij komen al tot die ontdekking bij het 1e verzoek ( SLV/DEXIA ) tot toepassing van de WCAM.....
Ben Knüppe houdt zich bij de Nederlandse tak van Dexia bezig met juridische zaken. Hij vindt het op zich niet erg dat klanten samen optrekken tegen een bedrijf. Liever één massaclaim dan een massa claims, luidt zijn redenering.
Dat snap ik, gezien hun belang en vooral "inbreng" bij dat 1e corrupte verzoek......
De bestuurder van Dexia Bank Nederland pleit wel voor een keurmerk voor belangenclubs die consumenten vertegenwoordigen. "Want er is veel kaf tussen het koren. Een stichting of vereniging is in een uurtje opgericht, maar voor goed optreden als rechtspersoon is heel wat meer nodig."
De roep om een keurmerk wordt onder meer ondersteund door bedrijfsadvocaat Daan Lunsingh Scheurleer van NautaDutilh.
Hij is dus alsnog ontevreden over de "inbreng" van ZALM en consorten. Dat snap ik ook. Ondanks de corrupte totstandkoming van dat verzoek, staat dit er zeer twijfelachtig voor. Hij vraagt dus om nog meer manipulatie.
Dat er zeer veel kaf onder het koren zit, is ons zeer zeker niet ontgaan. SLV/SEL/VEB en Consumenten Bond hebben de gedupeerden zonder meer bedonderd. En dan zwijg ik maar ( niet dus ) over het opzettelijk onthouden van info en het geven van misleidende voorlichting inzake de ja-nee stemming, het niet inbrengen van een juridische analyse bij de hoofdlijnen voor de Duisenbergregeling, het buitenspel zetten van de overige belangenbehartigers en ga zo maar door.....
De belangenverenigingen en Dexia hebben de rechter gevraagd om de schikking hierover bindend te verklaren voor alle gedupeerden.
De misleiding en corrupte houdt niet op en wordt nog eens goed samengevat:

- Slechts enkele, corrupte belangenverenigingen,
- Slechts de financiele belangen van Dexia worden gewaarborgd en de misdrijven/overtredingen blijven buiten beschouwing,
- alle gedupeerden ? Bosjes ervan vallen helemaal of met een grijpstuiver buiten de boot.

Ik moet wel zeggen, dat dit voor het eerst is, dat Dexia en consorten met dit bericht eens duidelijk het achterste van hun gespleten tong hebben laten zien.

Dank daarvoor !

Groet
Elias.

J.L. v. N.

Ongelezen bericht door J.L. v. N. »

Werkelijk hondsbrutaal van Ben Knuppe , als woordvoerder van Dexia, om te durven spreken van kaf onder het koren!
Als je de banken vergelijkt met koren, is juist Dexia het smerigste kaf onder het "koren van de banken"!

Het zou die oplichtersbende wel goed uitkomen als er een (natuurlijk door Dexia te verlenen!) keurmerk voor belangenverenigen zou moeten komen. Zoiets van "de slager die zijn eigen vlees keurt". Zelfs het ministerie van justitie ziet in dat dit niet kan en dat je een belangenvereniging niet kan beletten zich tot de rechter te wenden voor hun gedupeerden.

hoekandat1

Ongelezen bericht door hoekandat1 »

Er kan beter een keurmerk voor financiele instellingen komen, zodat men weet welke instellingen te vertrouwen zijn. :idea:

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

die zijn er wel,

maar dan nog is het de vraag of de doorsnee burger weet naar welke keurmerken hij, bij welke transacties moet vragen.

Janny

hoekandat1

Ongelezen bericht door hoekandat1 »

Ik bedoel meer een algemeen keurmerk, die een financiele instelling krijgt als deze betrouwbaar is.
Stel voor ik wil rekeningen openen bij een bank voor mijn kinderen.
Bij welke bank kan ik dit zonder gevaar doen?
Uit welk "keurmerk" blijkt dat?

Arjuna*

Ongelezen bericht door Arjuna* »

ING, Rabo, SNS, ABN AMRO, Fortis Bank, om er een paar te noemen.

wreker

Ongelezen bericht door wreker »

O ja Arjuna* en wat is er dan wel zo betrouwbaar aan de Fortis Bank???
Is deze "bank" niet in opspraak met de Groeivermogen aandelen lease producten. :?: :shock:

Peppi

Ongelezen bericht door Peppi »

Zolang de beurzen omhoog gaan is er niets aan de hand.
De mensen beginnen nu door te krijgen dat als je van beleggen geen kaas hebt gegeten dat je in de problemen kunt komen.

wreker

Volgens mij komen mensen eerder in de problemen als ze met verkeerde cq onbetrouwbare financiele instellingen te maken krijgen. :!:

Arjuna*

Stel voor ik wil rekeningen openen bij een bank voor mijn kinderen.
Dit was de vraag die hoekandat 1 stelde.

Mijn antwoord was daar op gericht Wreker.

wreker

O ja en weet jij ook op welke manieren deze "betrouwbare bank zijn trouwe rekeninghouders heeft benaderd voor het afsluiten van deze Groeivermogen producten??

Met andere woorden veel klanten zouden niet zijn misleid met deze producten als ze ook geen rekeninghouder bij deze betrouwbare "bank" waren geweest. :!:

Ik waag daar mijn kinderen niet aan. :lol:

Arjuna*

Wreker jij kunt het beste je geld in een ouwe sok stoppen, je kinderen de raad meegeven dat ze geen banken moeten vertrouwen en ook hun geld in een sok moeten stoppen.
Tegen zoveel argwaan is niemand bestand.

Of je kinderen het je later in dank zullen afnemen is een tweede, maar dat is een zorg voor later nietwaar?

wreker

Zo veel argwaan hebben heel veel mensen in de buurt waar ik woon betreffende deze bank.

Ik breng mijn zaken nu bij de ASN bank onder. Over deze bank heb ik nog geen aandelen lease schandalen gehoord.
Of je kinderen het je later in dank zullen afnemen is een tweede, maar dat is een zorg voor later nietwaar?
Mijn kinderen volgen de ontwikkelingen en weten wat deze bank heeft uitgehaald.

wreker

Nog even een kleine opfrisser.

Uitspraken gedaan door DSI over aandelenlease

Uitspraakdatum Uitspraak nummer Bank Uitspraak
21-07-2005 KCHB 2005-130 Hoger beroep Fortis Beroep niet-ontvankelijk
21-07-2005 KCHB 2005-123 Hoger beroep Fortis Beroep verworpen
21-07-2005 KCHB 2005-122 Hoger beroep Fortis Beroep niet-ontvankelijk
19-07-2005 KCD 2005-125 Fortis Toegewezen
19-07-2005 KCD 2005-121 Fortis Toegewezen
14-07-2005 KCD 2005-119 Fortis Toegewezen
14-07-2005 KCD 2005-116 Fortis Afgewezen
14-07-2005 KCD 2005-115 Fortis Toegewezen
11-07-2005 KCD 2005-114 Fortis Toegewezen
11-07-2005 KCD 2005-113 Fortis Toegewezen
11-07-2005 KCD 2005-112 Fortis Toegewezen
11-07-2005 KCD 2005-111 Fortis Toegewezen
11-07-2005 KCD 2005-109 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
11-07-2005 KCD 2005-107 Fortis Toegewezen
23-06-2005 KCD 2005-106 Fortis Toegewzen
23-06-2005 KCD 2005-105 Fortis Toegewezen
23-06-2005 KCD 2005-104 Fortis Toegewezen
04-05-2005 KCD 2005-63 Fortis Toegewezen
04-05-2005 KCD 2005-57 Fortis Toegewezen
04-05-2005 KCD 2005-55 Fortis Toegewezen
04-05-2005 KCD 2005-51 Fortis Toegewezen
24-02-2005 KCD 2005-27 Fortis Toegewezen
04-01-2005 KCD 2005-7 Onbekend Gedeeltelijk toegewezen
27-01-2005 KCHB 2005-91 Hoger beroep Dexia Hoger beroep Dexia afgewezen
18-11-2004 KCD 2004-174 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
18-11-2004 KCD 2004-173 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
18-11-2004 KCD 2004-172 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
18-11-2004 KCD 2004-167 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
18-11-2004 KCD 2004-166 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
18-11-2004 KCD 2004-165 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
20-10-2004 KCHB 2004-82 Hoger beroep Fortis Niet ontvankelijk
22-09-2004 KCD 2004-148 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
22-09-2004 KCD 2004-146 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
16-09-2004 KCD 2004-142 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
06-09-2004 KCD 2004-140 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
06-09-2004 KCD 2004-136 Onbekend Afgewezen
06-09-2004 KCD 2004-135 Dexia Afgewezen
30-08-2004 KCD 2004-128 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-127 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-126 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-124 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-122 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-121 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-120 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-119 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-118 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
30-08-2004 KCD 2004-117 Fortis Gedeeltelijk toegewezen
01-07-2004 KCHB 2004-80 Hoger beroep Fortis Niet ontvankelijk
10-06-2004 KCD2004-92 Fortis Toegewezen
10-06-2004 KCD2004-90 Fortis Gedeeltelijk toegewezen

Ik ben benieuwd naar de komende rechtzaken.
Maar als rechters in dit "normen en waarden land" echt rechtspreken dan gaat Fortis deze allemaal verliezen. :!:

Pieter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieter »

Het Nederlandse bedrijfsleven kijkt met argusogen naar de agressieve claimcultuur in de Verenigde Staten.
Ik kan hier maar 1 antwoord op geven.

Indien het bedrijfleven zich netjes aan de wet en regelgeving houd of had gehouden dan hoeft men niet bang te zijn voor voor een claimcultuur.

Als het bedrijfsleven bang is voor een dergelijke cultuur dan heeft het bedrijfsleven aan de wieg gestaan om een dergelijke cultuur te activeren.

Immers zodra het berdrijfsleven zich op het randje van de wet gaat begeven en de wetgeving uit zijn proporties trekt voor eigen voordeel. Gaat dat tenkoste van de consument die daar voor mag bloeden.

Sta dan ook niet raar te kijken dat er een soort van revolutie gaat ontstaan wanneer je je klanten onjuist gaat behandelen. De huidige consument is mondiger geworden en weet rechtshulp te halen wanneer zij een malafide bedrijf tegen het lijf is gelopen.

Tip aan het bedrijfsleven,
Ga met de loep eens door je eigen branche en scheid het kaf van het koren die het voor jouw verpesten en stel een gedegen keurmerk in die tanden heeft, dus geen AFM die optreed als een kunstgebit schoot hondje, waarvan het gebit er uit valt als zij keft. Geef herstel aan een oud en gewaarde wijsheid, De klant is koning. De klant is jullie brood.
De klant financieel dood dan is er voor het bedrijfsleven ook geen brood.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Pieter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieter »

Nog even dit:
Inderdaad lijkt Stichting Leaseverlies en Eegalease kaf tussen het koren te zijn. Zij hebben een prestatie geleverd waar vele honden nog geen brood van lusten.
Verzuim van het aantonen of aandelen daadwerkelijk zijn aangekocht
Verzuim om ontbreken van Wck verguning in het geding te brengen.
Verzuim om ontbreken van handtekening tot jurisprudentie te laten verheffen.
Op een akkoordje gooien door 5 miljoen van dexia te incaseren voor terug betalen van donatie gelden inplaats van deze uit eigen kas te betalen.
Zie ook www.slv-nee.nl

Met vriendelijke groeten
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Gesloten