LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Piet »

Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Wie kent Piet Bloemink niet, de uitvinder van aandelenlease.
Eerst via Legio Lease en Bank Labouchere en daarna voor zichzelf via Koerskompas en nu via Doelkompas, http://www.doelkompas.nl/frontpage.asp
Het is een gezinsaangelegenheid geworden, want zoonlief doet ook mee.
Ze hebben nu een nieuwe markt ontdekt in Nederland, de moslim gemeenschap.
Via de website http://www.bilaa-riba.nl/ en http://www.promotieplan.nl/brochure.asp proberen ze nieuwe klanten te lokken voor o.a. hun beleggingsproducten.
Ook via http://forums.marokko.nl/archive/index. ... 53360.html is e.e.a. te vinden hierover.
Vanavond in het journaal was er ook al aandacht hiervoor.
Zie: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... ieren.html
Het item in het journaal is via deze link ook te zien.
Hieronder de tekst van de NOS website
Alhamdoulilah (geprezen zij Allah)! Zo worden bezoekers van de site van Bilaa-Riba Islamic Finance begroet. De eerste islamitische financiële instelling in Nederland kan het aantal aanvragen voor islamitisch sparen en beleggen nauwelijks aan.

Het in Leiden gevestigde Bilaa-Riba is in mei begonnen met het aanbieden van halal-beleggingen en moet het hebben van mond-tot-mond-reclame en bekendheid via het web. Tot nu toe is 'halal-beleggen' hun enige product.

In september komt daar de persoonlijke lening bij. Deze werkt als volgt: de bank koopt het product dat de klant graag wil hebben en verkoopt het met opslag door aan de klant. Die betaalt het geld in termijnen, maar formeel zonder rente, terug.

Als het aan Bilaa-Riba ligt, volgt op korte termijn ook de halal-hypotheek. Volgens directeur Mohammed Dini zijn er al 2000 aanvragen voor informatie binnen over de speciale hypotheek. Maar voordat het huizenplan er is, moeten er nog toezeggingen komen van het ministerie van Financiën.

De klant betaalt geen rente en kan dus niet profiteren van de renteaftrek. Daar moeten ze voor gecompenseerd worden, vindt Dini.

Gokken
Halal (verantwoord) of islamitsch bankieren, een verzamelnaam voor financiële dienstverlening die voldoet aan de wetten (sharia) van de koran, stoelt op drie uitgangspunten. De eerste is dat rente een onaanvaardbare vorm van vermogensvermeerdering is. Vandaar de naam Bilaa-Riba, dat letterlijk 'zonder rente' betekent.

Verder schrijft de koran voor dat er geen zaken gedaan mogen worden met 'onethische' bedrijven. De beleggingsindex die Bilaa-Riba aanbiedt, bestaat dan ook uit bedrijven die zich niet bezighouden met sex, muziek, gokken, wapens, alcohol en varkensvlees.

Wat ook niet mag, is speculeren. Ook niet indirect: goede moslims mogen hun geld niet steken in bedrijven die zelf grotendeels draaien op geleend geld.

Een commissie van hooggeleerde imams uit de VS, onder leiding van Sheik Said El Mokadmi, heeft erop toegezien dat de Bilaa-Riba-index helemaal halal is. Dezelfde commissie heeft de Dow Jones Islamic Market Index goedgekeurd.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel wordt Bilaa-Riba bestuurd door drie Nederlanders, alledrie leden van de familie Bloemink. De rooms-katholieke directeur Piet-Hein Bloemink heeft bekendheid gekregen door de uitvinding van het aandelen-leasen. Hij was de oprichter van Legiolease, en zou ruim honderd miljoen gulden hebben verdiend met de verkoop van Legiolease aan Dexia.

Rabobank
Wereldwijd hebben moslims al langer de mogelijkheid om zonder rente te bankieren en een huis te financieren. Engeland is één van de koplopers.

In Marokko en Turkije bestaan dit soort instellingen niet. In Turkije is er wel een geweest, maar die is aan malversaties tenonder gegaan. In de islamitische wereld is veel verdeeldheid over dit thema. Veel moslimgeleerden vinden dat de gewone rente niet onder het woekerrenteverbod uit de Koran valt. Maar in Maleisië en Dubai bijvoorbeeld zijn islamitische banken weer heel gewoon.

Nederlandse banken hebben ook onderzocht of het niet interessant is om voor de grote moslimgemeenschap in Nederland halal-producten aan te bieden. De Rabobank bijvoorbeeld heeft een proef lopen in de regiokantoren in Utrecht en Boskoop waarbij klanten hun spaarrente niet op hun rekening krijgen, maar waar die rente meteen overgemaakt wordt naar een goed doel. De uitkomsten van die proef zijn nog niet geëvalueerd.
Het is toevallig dat hun beleggingsplannen via http://www.bilaa-riba.nl/ , speciaal voor moslims, dezelfde opmaak hebben als hun producten op http://www.doelkompas.nl/producten.asp en http://www.budgetplusplan.nl/

Een gewaarschuwd man/ vrouw telt voor twee.

Groeten,
Piet

Rob Adank
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 feb 2004 18:49

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Rob Adank »

Ze werken al,echter zonder vergunning/toestemming van het AFM!!!!!!

Bernts v Dalen
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2006 15:01

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Bernts v Dalen »

Het gaat maar door, nou gelukkig wordt de Nederlandse Moslimgemeenschap op tijd gewaarschuwd door onze Piet Koremans.

Daar heeft Bloemink mooi niet van terug!

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Janny »

Afgezien van ieders religieuze overtuiging vind ik het vreselijk dat er een groep doelbewust op de korrel wordt genomen om verpletterd te worden door een geldwolf als "Bloemink". Hoe hij zijn zaken ook in kleed, ik hoop dat we een modus vinden om deze bevolkings groep te bereiken zodat ze niet in de val trappen. Ik vind het rond uit walgelijk dat er doelbewust zo door een financiele instelling gewerkt wordt, zonder goede voorlichting en info te geven.
Wie kan hier een weg vinden om te waarschuwen.

Ik heb helaas geen enkele kennis aan de groep. waardoor ik ingang zou kunnen hebben.

Janny

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door peewee »

Of je nu gaat beleggen via de dure omweg van geleend geld (aandelenlease) of via de omweg van een tussenschakel met een (flinke) winstopslag, in wezen komt het op hetzelfde neer.
Als de belegging keldert of geen winst oplevert (met of zonder insh'allah )wordt het een bloedblad.

Het goed kunnen maken van rekensommetjes is hier van wezenlijk belang. Het hoge percentage schooluitvallers onder moslimjongeren doet dus het ergste vrezen voor de toekomst. Voor Piet lijkt er nog jarenlang werk aan de winkel.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Willems »

Janny,

Bloemink kan best mensen zoals wij bestelen en in leven blijven om het nogmaals op een andere manier weer over te doen. Ik geloof niet , dat iedereen die bestolen wordt als tamme schaapjes dit zal ondergaan en alleen maar een grote mond opzetten zoals wij. Het kan best het begin van het einde zijn voor de Bloeminken, indien zij met vuur gaan spelen.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Janny »

willems,

Moet ik dieper nadenken over je woorden.
staat er wat je zegt,

Mijn opzet was, : niet nog een bevolkingsgroep die uitgemolken wordt.
Ik zou dus graag iedereen die hier voor het eerst mee kennis maakt waarschuwen.
en juist, ik ken geen ingang om dat te doen.

Janny

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Janny »

Dank je wel ben bridel dat je die taak op je hebt genomen.

Zo zie je maar weer dat het doel : elkaar helpen steeds weer uitgevoerd wordt..

Janny

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door 16again »

Ik mis in dit verhaal:
Wat mankeert er aan het product dat bloemink dit keer voorschotelt?

Volgens mij was Bloemink weliswaar geestelijk vader van de aandelenlease producten, maar lang voor de omslag op de beurs had hij al zijn belangen in aandelenlease van de hand gedaan.

De aggressieve verkoop van aandelenlease producten daarna (cold calling, verzwijgen van op hand zijnde belastingveranderingen, misleidend reclame materiaal etc) is Bloemink m.i. niet aan te rekenen.

Bernts v Dalen
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2006 15:01

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Bernts v Dalen »

Helemaal gelijk 16again.

Toen Bloemink met zijn kindje op de proppen kwam was de rente fijn aftrekbaar vd belasting, mensen die over die tijd lopen te zeuren zijn geen echte gedupeerden hoor. Ja wel gedupeerden, gedupeerden van de AEX en niet van iets anders.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Hollander »

En toen Bloemink nog over de producten ging kon je NIET met een restschuld blijven zitten!

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door pewi »

Volgens mij was Bloemink weliswaar geestelijk vader van de aandelenlease producten, maar lang voor de omslag op de beurs had hij al zijn belangen in aandelenlease van de hand gedaan.
Toen Bloemink met zijn kindje op de proppen kwam was de rente fijn aftrekbaar vd belasting, mensen die over die tijd lopen te zeuren zijn geen echte gedupeerden hoor.
En toen Bloemink nog over de producten ging kon je NIET met een restschuld blijven zitten!
Laat onverlet, dat ook Piet Bloemink zijn producten, ondertekent moesten worden door de partner. Ik heb nog zo'n oud "Piet Bloemink" product. Om eegalease redenen heeft mijn partner dit product vernietigd, ook al was de waarde van dat contract hoger als mijn gedane inleg. Ondertussen heeft dexia dit contract zogenaamd gedwongen verkocht.

Vrgr pewi

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door peewee »

Pewi,
In aanvulling op jouw reactie. De stelling (niet de jouwe !) dat je met die oude Legio Lease producten uit de tijd van Piet Bloemink (zeg de Legio Leaseproducten afgesloten tussen 1992 en, pak hem beet, 1996, niet met een restschuld kon komen te zitten is PURE ONZIN.
Ook voor die oudere producten gold dit -ik ken ze niet allemaal, het aantal uiteenlopende producten was toen beperkt tot 2 of 3.
De reden waarom die oude 'Piet Bleomink Leaseproducten feitelijk niet tot een restschuld leidden is eenvoudig dat zij afliepen terwijl de aandelenkoersen tijdens de looptijd nog een flinke stijging lieten zien. Dat is uiteraard niet aan Piet Bloemink te danken, maar aan de toevallige omstandigheid van een beurshausse toen.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door gerland »

De reden waarom die oude 'Piet Bleomink Leaseproducten feitelijk niet tot een restschuld leidden is eenvoudig dat zij afliepen terwijl de aandelenkoersen tijdens de looptijd nog een flinke stijging lieten zien. Dat is uiteraard niet aan Piet Bloemink te danken, maar aan de toevallige omstandigheid van een beurshausse toen.
Precies, en dat geldt nog steeds, maar dan omgekeerd.... (als u begrijpt wat ik bedoel)

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Hollander »

Maar de producten uit de tijd van Piet kenden toch ook aflossing van de hoofdsom? Daarom kon er toch geen restschuld ontstaan, zelfs bij dalende aandelenkoersen?

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Hollander »

Het is natuurlijk glashelder dat de uitspraak van Zalm op geen enkele wijze bemoeienis met de rechtspraak inhoudt. Rechters zijn niet gebonden aan deze subjectieve uitspraak van Zalm.

De rechtspraak heeft inmiddels wel bewezen ondanks de uitspraak van Zalm zelf de afweging te kunnen maken.

Van Dalen

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Van Dalen »

..
Laatst gewijzigd door Van Dalen op 22 okt 2006 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Bilaa- Riba de nieuwe stunt van Bloemink

Ongelezen bericht door Hollander »

Ik begrijp niet waarom mijn reactie in deze draad staat, ik reageerde op een andere plek op het forum (had wel explorer twee maal openstaan, misschien ging het op die manier fout). Vandaar dat mijn reactie een beetje raar overkomt op deze plek, we hadden het hier over iets anders.

Gesloten