LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] en als je geen geregistreerde partner had?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
thaasje
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2005 12:12

en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door thaasje »

toen ik mijn contract (feestplan 2) tekende in 1998 was ik wel samen met mijn partner, maar niet geregistreed. ben in 2000 getrouwd, we woonden ook niet samen. dus voor mij gaat t verhaal huurkoop niet op. iemand enig idee wat er dan met mij en mn contract gaat gebeuren?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door peewee »

thaasje,

Er even van uit gaande dat je gedupeerde bent van Dexia (er waren immers veel meer leasebanken !) dan kun je alleen nog aanspraken maken wanneer je voor 31 juli 2007 de opt out verklaring aan het notariskantoor in Den Haag hebt gezonden. Heb je dit niet gedaan dan ben je aan de Duisenberg-regeling gebonden en is er hooguit sprake van een kwijtschelding van een deel van je restschuld. Je inleg ben je kwijt en het niet-kwijtgescholde deel van de restschuld zul je moeten betalen.

Dit laatste is allemaal weer anders al je een leasecontract van Legio Lease/Bank Laboucheres (lees: Dexia) sloot welke niet onder de Duisenberg-regeling valt. Enkele producten vallen er buiten

Op de website van Dexia zelf staat welke producten er onder de Duisenberg regeling vallen.

Zie ook de site van PAL die staat vol met nuttige informatie www.platformaandelenlease.nl. Een goede training ook in geconcentreerd lezen en nadenken (want eerlijk-is-eerlijk dat schortte er natuurlijk bij veel Dexia klanten wel een beetje aan !)

thaasje
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2005 12:12

Re: en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door thaasje »

dus heb wel een optoutverklaring getekend, toen ik mijn contract afsloot bij labouchere, via de abnamro, werd mij verteld dat t een leuk spaarcentje voor later zou zijn. ik heb altijd gedacht dat ik mijn aankoopbedrag van de aandelen zou terugkrijgen, en dat als de aandelen zouden stijgen t meer zou zijn, en als ze zouden dalen wat minder. maar niet dat ik een schuld zou krijgen.

ik was 19 toen ik die contracten tekende, zat nog op school (verpleging) en had geen flauw benul van geldzaken, kon op dat moment best de inleg missen en heb dus getekend, met t oog op later...

maar goed, mijn vraag is, wat denken jullie dat er gebeurd met de mensen die via leaseproces procederen maar geen echtegenoot hadden?

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Thaasje,

Ik denk dat Leaseproces zal gaan procederen op een aantal punten waaronder het schenden van de zorgplicht door Dexia.
De rechtbank Amsterdam heeft in de voorbeelduitspraken van april 2007 aangegeven hoe zij denken de zaak te zullen beoordelen en te vonnissen.
De rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat Dexia de zorgplicht heeft geschonden en een gedeelte van de schade voor zijn rekening moet nemen.
Om dit te kunnen berekenen heeft de rechtbank 4 categorieën gemaakt.
Hieronder de categorie en percentage indeling die de rechtbank hanteert, zodat je voor jezelf al kan berekenen of procederen zinvol is.
De rechtbank verstaat onder het nadeel de schade die is ontstaan.
De schade is inleg + restschuld – ontvangen dividend.
Categorie-indeling
De hierna genoemde gegevens hebben betrekking op de situatie ten tijde van de totstandkoming van de lease-overeenkomst(en).

Categorie 1: 75% tot 85% van het nadeel voor rekening van Dexia, en het resterend percentage voor rekening van de afnemer. Deze categorie geldt voor afnemers die aan de volgende voorwaarden voldoen:
geen enkele beleggingservaring
en geen of nagenoeg geen vermogen
en netto gezinsinkomen minder dan € 15.000,00 per jaar (€ 1.250,00 per maand)
en laag opleidingsniveau en geen voor beleggen relevante beroepservaring.

Categorie 2: 55% tot 65% van het nadeel voor rekening van Dexia, en het resterend percentage voor rekening van de afnemer.
Dit is de categorie voor een ieder die niet onder één van de andere categorieën valt.

Categorie 3: 30% tot 40% van het nadeel voor rekening van Dexia, en het resterend percentage voor rekening van de afnemer.
Deze categorie geldt voor afnemers die aan de volgende voorwaarden voldoen: geen relevante beleggingservaring
en vermogen minimaal 1x de lease-som
en/of een jaarlijks netto gezinsinkomen zowel meer dan € 15.000,00 als meer dan 2/3 deel van de lease-som.

Categorie 4: 5% tot 15% van het nadeel voor rekening van Dexia en het resterend percentage voor rekening van de afnemer. Deze categorie geldt voor afnemers die aan de volgende voorwaarden voldoen:
redelijke beleggingservaring (open norm)
en vermogen minimaal 1x de lease-som
en/of een jaarlijks netto gezinsinkomen zowel meer dan € 15.000,00 als meer dan 2/3 deel van de lease-som.
Je kunt dus zelf al uitrekenen in welke categorie je komt en of en hoeveel geld je ongeveer terug kunt krijgen.

Groeten,
Piet

TOPTC
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2008 16:38

Re: en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door TOPTC »

Iemand enig idee wanneer deze rechtzaken beginnen.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door peewee »

Enig idee wanneer deze rechtszaken beginnen
Toptc

Ze beginnen één voor één !

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: en als je geen geregistreerde partner had?

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo TOPTC,

De grotere aantallen hoorzittingen in Leaseproces zaken is al een paar weken bezig.
De komende tijd staan er nog ruim 100 hoorzittingen gepland en regelmatig wordt dit aangevuld.
Daarnaast vonnist de rechtbank ook zaken zonder dat er een hoorzitting wordt gehouden.

Groeten,
Piet

Gesloten