LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ook Dexia aan de beurt?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
blackbirdy
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2005 13:27

ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door blackbirdy »

staat vandaag op nu.nl

http://www.nu.nl/news/1765880/32/Belgi% ... elpen.html

groet, blackbirdy

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

YES !!!

Van de beurskoers is nog maar (minus 30 % vandaag) 7 euro over, hetzelfde als Fortis vorige week.

Als ze door de Belgische staat worden overgenomen.. misschien dat die dan toch nog een onderzoekje doen naar de oorzaken van de puinhoop.

Ik zou mijn geld nu echt niet meer op dexia zetten, die komen nu ook in een vrije val en dat zou nog wel eens harder kunnen gaan dan Fortis.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door peewee »

een onderzoekje doen naar de oorzaken van de puinhoop.
IWEBD,
Volgens mij zullen ze voor de OORZAKEN dan toch echt bij AEGON moeten zijn. Dat bedrijf was immers tussen 1996 en 2000 eigenaar van Bank Labouchere en (daarmee) van Legio Lease en heeft aandelenlease in Nederland ''groot'' gemaakt.
De Dexia-gedupeerden alias optouters die nog op een schadevergoeding wachten, zullen zeker NIET gebaat zijn bij een kopje onder gaan (faillissement) van het Dexia concern.

B17
Berichten: 959
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:22

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door B17 »

Volgens de laatste voorzitter had de bank deep pockets m.a.w. de
wel bestaande gedupeerden hadden wel op rigoreuze wijze door de bank kunnen worden geholpen, dat mag je van een Ned. bestuursvoorzitter verwachten.

Het is toch al nu onder het niveau van de aankopen met enorme winsten
tegemoetziende produkten en tegen verwoestende rente-inkomsten ten
faveure van deze bank.

Of is al het geld opgegaan naar het zoeken van incassobureau's en
bedenken van juridische verzinsels uit den aloude trukkendoos

b17

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door peewee »

de
wel bestaande gedupeerden hadden wel op rigoreuze wijze door de bank kunnen worden geholpen, dat mag je van een Ned. bestuursvoorzitter verwachten.
B17,
Het had gekund. Maar ik denk dat ieder bedrijf dat een ander bedrijf overneemt (in casu Dexia dat Bank Labouchere/Legio Lease voor 1 miljard euro) overneemt en vervolgens -inderdaad door niet goed opletten bij aankoop- allerlei 'lijken in de kast aantreft'' niet zo maar even alle leasedeelnemers hun volledige schuld kwijtscheldt en de volledige inleg terugbetaalt. Schadeclaims tegen banken en verzekeraars zullen altijd voor de poorten van de hel moeten worden weggesleept. Dat was -pak hem beet- twintig of vijftig jaar geleden al zo, dat is nog zo.
Wakker inmiddels ?

B17
Berichten: 959
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:22

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door B17 »

Peewee dat is ook gebeurd en gelukt, ik vind het voor de vele andere
gedupeerden nogal wat om maar in het spagaat moeten blijven zitten door pure onwil en onrecht wat jarenlang ten toon wordt gespreid.

b17

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Geplaatst op 29 Sep 2008 14:58 door peewee

De Dexia-gedupeerden alias optouters die nog op een schadevergoeding wachten, zullen zeker NIET gebaat zijn bij een kopje onder gaan (faillissement) van het Dexia concern.
Maar ze gaan niet failliet, de Belgische regering heeft al aangegeven klaar te staan om net als bij Fortis ook dexia te 'helpen'. Ze komen dan wel onder curatele van de overheid te staan. Aangezien dexia vele rechtzaken (niet alleen aandelen lease) heeft meegemaakt komt er wellicht dan toch een onderzoek naar misstanden bij die bank en naar de hoge heren bij die bank.
Morgen nog eens 30 % eraf en een run van de spaarders die hun spaargeld terughalen... want er is echt wel wat aan de hand daar.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Janny »

Dexia krijgt kapitaalinjectie 6,4 miljard euro van overheden
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Frans-Belgische bank Dexia krijgt van de overheden van Belgie, Frankrijk en Luxemburg een kapitaalinjectie van EUR6,4 miljard. Dat heeft de Belgische premier Yves Leterme dinsdag verklaard. De kapitaalinjectie dient de aandelenmarkten gerust te stellen na de koersdaling van 30% van het aandeel Dexia op maandag.
Bron :RTL Z

Manana
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2004 19:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Manana »

De Belgische overheid (samen met de Luxemburgse en Franse) overheid doet niets meer dan nieuw eigen vermogen inbrengen. Dat zal misschien (maar lang niet zeker) een faillissement afwenden, maar hoe dan ook is dit geen goed nieuws voor de gedupeerden, behalve als ze een kick krijgen van leedvermaak.

Zij die nog geld tegoed hebben van Dexia zullen daar nog langer op moeten wachten; kleine crediteuren ( en dat zijn de gedupeerden van Dexia) staan zo ongeveer achteraan in de rij als het gaat om geld krijgen van Dexia.

Zij die hopen op een juridisch onderzoek naar de gang van zaken in de afgelopen tien jaar bij Dexia: ijdele hoop. Als Dexia niet zelfstandig kan voortbestaan zal het zo snel mogelijk doorverkocht worden aan een kapitaalkrachtige bank (zijn die er nog?) die niets van een Nederlandse aandelenlease-affaire zal willen weten, behalve een snelle en goedkope afwikkeling.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door peewee »

Manana,

Lijkt me een juiste analyse.

De Belgen en de Belgische politiek heeft ongetwijfeld de buik vol van de mislukte avonturen van de Belgische banken Fortis en Dexia om (door middel van fusies en overnames) een groot marktaandeel te willen veroveren in ''Olland''.

Wanneer de belastingbetaler in Nederland of Belgie de indruk krijgt -ook al is die indruk onjuist- dat hij moet meebetalen aan een schadeclaim van leasegedupeerden, dan zullen leasegedupeerden ineens op weinig sympathie meer kunnen rekenen.Zo er al ooit sprake is geweest van onderlinge solidariteit tussen leasegedupeerden en niet-leasegedupeerden.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Janny »

Manama

Ik hoop niet op een teloorgang van dexia.evenmin wanneer het Fortis zal gebeuren.Anders gezegt: ik zou het zeer betreuren. als er geen goede oplossing komt.Deze situatie is voor niemand voordelig. Ik krijg de indruk dat er paniekvoetbal wordt gespeeld. En daarmee verliest men het overzicht. Al heb ik dat zeker niet. te klein.
Echter berichten kunnen worden geplaatst geplaatst uit oogpunt van feiten kenbaar maken. Waaraan door mij geen conclusies worden verbonden
Janny

B17
Berichten: 959
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:22

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door B17 »

Zelfverijking is de leasebanken op het lijf geschreven, en nog houden
ze vol dat zij er niets aan konden doen, de klant wordt in het harnas
gejaagd, maar nog wel bedankt tijdens het afsluiten van de contracten
die zoveel beloofden, met leugens en bedrog kun je in ÓLLAND" ver komen.

Het woekerpolisafspraakje heeft dezelfde kenmerken als toendertijd,
de duitenwegregeling, maar wederom zonder overleg met de betrokkenen, wordt dat in Nederland schering en inslag, of is het een
goedkope kopie van de houding van de huidige regering die bepaalt
wat voor het klootjesvolk goed is.

Het niveau van de aandelen van deze banken vertegenwoordigt op geen enkele wijze het enorme vermogen van de banken en daarbij het
vermogen van de banken om te liegen waar je bij staat.

Brabander
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 jul 2004 23:17

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Brabander »

Dexia dankt overheid en aandeelhouders voor financiële steun en denkt nu in de eerste plaats aan zijn cliënten en medewerkers!
Als cliënt van Dexia hebt u moeilijke dagen en weken beleefd. Daar heb ik alle begrip voor. Waarschijnlijk hebt u zich zeer veel vragen gesteld en ongetwijfeld bent u ongerust geweest over uw welverdiende en gespaarde geld dat u aan ons hebt toevertrouwd.

Als voorzitter van het directiecomité van Dexia Bank België ben ik mij bewust van de onzekerheid die dit in de afgelopen tijd heeft teweeggebracht. Ook ben ik trots op onze medewerkers en onze mensen op het terrein. Zij blijven zich in deze moeilijke omstandigheden inzetten om u optimaal te bedienen. Daarenboven wil ik de overheid én de bestaande aandeelhouders uitdrukkelijk bedanken. Zij hebben ons een enorme steun in de rug gegeven, niet alleen financieel, door hun aanzienlijke kapitaalsinbreng, maar ook moreel.

U hebt in de pers kunnen lezen dat op enkele dagen tijd een aantal West-Europese banken in de problemen gekomen zijn. Uit voorzichtigheid hebben we willen anticiperen op dit onzeker klimaat door de aanleg van een buffer.

Dexia krijgt een krachtige kapitaalsinjectie van 6,4 miljard EUR. Dit vormt een fundamentele versteviging van onze financiële basis, en dat is belangrijk voor u.

Ik wil u meegeven dat deze verhoogde solvabiliteit - die voor elke bank van fundamenteel belang is - ervoor zorgt dat Dexia één van de beter gekapitaliseerde banken in Europa is

Samen met onze medewerkers kunnen we ons blijven richten op wat voor u als cliënt echt telt: een financieel betrouwbare toekomst voor u en uw familie. U kunt op ons als bevoorrechte partner in alle omstandigheden blijven rekenen voor deskundig advies en een professionele dienstverlening. Daar ga ik voor, daar gaan wij voor!

Hebt u nog vragen over de situatie van uw portefeuille? Of over specifieke beleggingsproducten? Dan kunt u uiteraard steeds terecht bij de contactpersoon in uw Dexia-agentschap die het best geplaatst is om erop te antwoorden.

Ik dank u nogmaals en van ganser harte voor uw vertrouwen!

Stefaan Decraene
Voorzitter van het directiecomité
Dexia Bank België

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door bromtol »

De Belgische overheid neemt een aandelenbelang. Dat is geen eigen, maar vreemd vermogen (schuld aan de aandeelhouder voor het nominale bedrag). Waarschijnlijk leent de Belgische overheid dat bedrag met een staatslening. De Belgische overheid gaat als het ware een aandelenleaseovereenkomst aan (belegt met geleend geld in aandelen).

Dit zal tijdelijk zijn. Meest waarschijnlijk is dat Dexia bij het terugtreden van de overheid (verkoop van aandelen) geen eigen aandelen zal inkopen om dan de koers te steunen, zodat de kapitaalversterking min of meer permanent is. De huidige aandeelhouders zijn natuurlijk wel de pineut door de verwatering.

Door de kapitaalsinjectie blijft het op korte termijn mogelijk verplichtingen na te komen en daar varen ook de gewone concurrente "legioschuldeisers" wel bij. Met dank aan de aandeelhouders en de Belgische overheid dus.

Dexia Nederland "verkopen" kan waarschijnlijk alleen door geld mee te geven (een negatieve koopsom), maar wie wil Dexia Nederland hebben? Het meest waarschijnlijk is dat Dexia Nederland zijn "run of" moet uitdienen; de DNB zal een faillissement niet laten gebeuren.

Manana
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2004 19:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Manana »

@ Bromtol:
De Belgische overheid neemt een aandelenbelang. Dat is geen eigen, maar vreemd vermogen (schuld aan de aandeelhouder voor het nominale bedrag)
Eigen vermogen = schuld aan de aandeelhouders. Eerste of tweede les boekhouden.
Met dank aan de aandeelhouders en de Belgische overheid dus.
Nee, alleen met dank aan de B, F en L overheid. Bestaande aandeelhouders hebben geen cent extra ingebracht, sterker nog, zij hebben de kapitaalsinjectie nodig gemaakt door massaal Dexia te verkopen.

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Joshua »

De Tijd 1 okt 2008.
Sinds begin deze week is er bij Dexia Bank 100 miljoen euro weggehaald door ongeruste klanten.

Dat kregen de vakbonden woensdag te horen op een bijzondere ondernemingsraad naar aanleiding van de kapitaalinjectie in Dexia. 'Er is inderdaad onrust in het netwerk. Het lijkt veel geld, maar eigenlijk is het dat niet', verklaarde Pierre Verelst van de christelijke bediendenbond.

(belga/tijd) –
De totale inleg aan spaargeld bij Dexia bedroeg midden 2008 23,5 miljard euro. Dat betekent dat minder dan een halve procent door klanten is weggehaald.

Het begin is er het einde van Dexia komt net als voor Fortis snel

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door bromtol »

Ok over dat eigen vermogen heb je gelijk, maar....

De aandeelhouders betalen het gelag door de verwatering. De overheid leent het geld om de aandelen te kopen. Het is echt niet zo dat de belastingbetaling de pineut is.

Manana
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2004 19:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door Manana »

Bromtol, ik was wat fel in mijn vorige reactie en misschien wat neerbuigend, dat was niet de bedoeling, excuses.

Ik ben het niet met je eens vwb het buiten schot blijven van de belastingbetaler bij de 'redding' van Dexia:

De interest op de lening die de overheid aangaat wordt door de belastingbetaler opgehoest. Als Dexia toch ten onder gaat zal de belastingbetaler tde hoofdsom van de lening moeten aflossen, de overheid kan niet failleren op haar schulden.

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door trainer »

Ja is logisch toch dat wordt betaalt door Jan en alleman ! Hoef je geen boekhouder voor te zijn.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: ook Dexia aan de beurt?

Ongelezen bericht door peewee »

Pikant detail is nu wel wat de rol van de overheid als grootaandeelhouder in Fortis Bank Nederland wordt nu de overheid (indirect) partij is geworden in de aandelenlease rechtsstrijd over de 6 aandelenleaseproducten van Fortis/GroeiVermogen (107.000 afgesloten contracten).Zie ook de website www.fortisgroeivermogenclaim.nl In het geding in eerste aanleg heeft Fortis de Staat der Nederlanden nog in vrijwaring geroepen wegens de ontbrekende Wck-vergunningclaim in die zaak. Die vrijwaringsprocedure was uiteraard om de gevolgen van een eventuele Wck-veroordeling te proberen af te wentelen op de staat. Die vordering van Fortis werd afgewezen en -mogelijk met die afwijzing samenhangend- ook de Wck-vordering an sich

De overheid en de aandelenleaser: beiden belegger met geleend geld. Dat moet toch een band scheppen. Of klinkt dit al te cynisch

Gesloten