LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
reintegratiedetective
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 mei 2005 18:33

POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door reintegratiedetective »

Aan alle POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S, loopbaanadviesbureau’s, etc.

BRON: ELSEVIER FEBR. 2002

CIRCUS WERKVERSCHAFFING: OVER DE ZINLOOSHEID VAN ARBEIDSBEMIDDELING.

CITAAT:
“Beleidsambtenaren hebben geen flauw idee hoe effectief het beleid is dat ze voeren. Ze weten precies te vertellen hoeveel geld ze hebben uitgegeven en hoeveel “reintegratietrajecten” succesvol zijn beëindigd met uitstroom naar regulier werk. Echter, wie vraagt welke aanpak het beste werkt of hoeveel mensen ook zonder begeleiding werk hebben gevonden, komt tegenover politici te staan met de mond vol tanden.
Dat is in het buitenland toch beter geregeld. Zoals in de Verenigde Staten. Gedurende een jaar werden in de staat Maryland 27 duizend werklozen verdeeld over verschillende werkgelegenheidsprojecten. Een van de groepen, de controlegroep, werd volledig met rust gelaten. Wat bleek ? De uitstroom naar de arbeidsmarkt was bij de projecten nauwelijks hoger dan in de categorie die geen extra begeleiding kreeg.
Het betreft geen uniek experiment, blijkt uit een artikel in het vakblad voor economen ESB. De auteurs, Bas van der Klaauw en Gerard van den Berg (beiden verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam), wijzen erop dat in het buitenland behoorlijk wat onderzoek is gedaan naar de effecten van verschillende vormen van arbeidsmarktbeleid. Soms leidde dat tot onthutsende uitkomsten. Zo bleek het scheppen van gesubsidieerde banen in de publieke sector volstrekt nutteloos als middel om de doorstroom naar regulier werk te stimuleren. Dat ligt weliswaar anders voor mensen met een gesubsidieerde baan in de private sector (zij stromen vaker door), maar dit effect wordt tenietgedaan door de verdringing van reguliere banen. Verder blijkt uit alle buitenlandse studies dat projecten voor werkloze jongeren geen enkel effect sorteren. Jongeren die regulier werk vinden, slagen daar over het algemeen in ondanks de begeleiding die ze hebben gekregen.

Mogelijk zijn ze op het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ook bekend met dit soort studies. Maar vooralsnog valt daar weinig van te merken. Het motto van de opeenvolgende ministers en staatssecretarissen blijft ongewijzigd: hoe meer geld we uitgeven, des te meer werklozen en arbeidsongeschikten we aan het werk helpen.

BRON: ELSEVIER 2 FEBR. 2002

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

Zoals in de Verenigde Staten. Gedurende een jaar werden in de staat Maryland 27 duizend werklozen verdeeld over verschillende werkgelegenheidsprojecten. Een van de groepen, de controlegroep, werd volledig met rust gelaten. Wat bleek ? De uitstroom naar de arbeidsmarkt was bij de projecten nauwelijks hoger dan in de categorie die geen extra begeleiding kreeg.
Je kunt de situatie in de VS onmogelijk vergelijken met die in Nederland. De sociale zekerheid in Nederland is veel beter geregeld, als de WW ophoudt is er nog recht op bijstand. In Amerika moet je maar zien hoe je rond komt. De motivatie en vooral de noodzaak om dan zo snel mogelijk aan de slag te gaan zijn daar dan waarschijnlijk ook groter.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door topery »

Amerika kent wel degelijk een soort van bijstands uitkering, genaamd social security. Dit is geen vette hap en huursubsidie is daar onbekend.

reintegratiedetective
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 mei 2005 18:33

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door reintegratiedetective »

motivatie maakt de kans op werk nog niet groter. Bovendien waren de omstandigheden voor de personen binnen de VS hetzelfde !!

"Begeleiding" of niet maakt dus niet uit. Datzelfde blijkt uit een studie van de STICHTING ECONOMISCH ONDERZOEK.

Zie SEO.NL

Verder is het uiteraard zo, dat enige begeleiding voor bepaalde personen geen kwaad kan. De realiteit is echter nu, dat er een volledige INDUSTRIE is ontstaan, waarbinnen het aantal "bemiddelaars" bijna groter is dan het aantal werkzoekenden !!

Die zgn. bemiddelaars kunnen ook NIETS kunnen betekenen voor de werkzoekenden ook al zouden ze dit willen !! Het zijn tenslotte de bedrijven die de banen aanbieden en beslissen over aanname.

Daar hoeft echt niet nog een kaartenbakeigenaar tussen te zitten !!

reintegratiedetective
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 mei 2005 18:33

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door reintegratiedetective »

t2

jij verdient je brood zeker als KAARTENBAKSCHUIVER ??

Dus je zal er alles aan doen om deze zakkenvullerij in stand te houden !!!

of ben je zo'n geprivatiseerde KLIQ-loser ??

P.S. kaartenbakschuiver = Martin K. achtige types. Een advocaat in ZW. NEDERLAND noemde Martin K. ooit een "gladde aal".

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

motivatie maakt de kans op werk nog niet groter.
Maar wel de noodzaak. Ik zie het gebeuren bij mensen van wie de uitekering stopt. Ineens hebben ze een baan omdat ze dan niet meer kritisch kijken naar het soort werk.
jij verdient je brood zeker als KAARTENBAKSCHUIVER ??
Nee.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door topery »

Ik ben het met allebei eens....

Motivatie leidt niet atlijd tot een baan, als de uitkering mensontwaardig laag wordt is er soms een oplossing.

Ik heb niet te maken gehad met reintegratie....maar nadat ik overspannen thuis zat 10 jaar geleden heb ik zelf een passende baan gezocht.
Toen ik jaren later zonder werk zat heb ik een baan bij een schoonmaakbedrijf aangenomen, waarna ik vrij snel een leuke baan vond.

Ik heb iemand met een bijstand uitkering aan het werk geholpen.......die is er nog steeds niet van overtuigd dat ze de juiste weg heeft gekozen......

Voor allebei is wat te zeggen en in beide groepen zitten mensen die graag willen en niet willen.......beide groepen hebben problemen bij het vinden van een baan....

®Forumlezer®
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:56

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door ®Forumlezer® »

Reïntegratiebureau's zijn de grote geldverslinders van het NEDERLAND

Deze mensen werken zich niet uit de naad....En waar staat dat dan dat het wel zo is....Heb nog nooit statistieken gezien....
Deze zogenaamde nepconsulenten en hun grote bazen... de zakkenvullers vragen al voor een intakegesprek Euro 650,- (en dat voor een uurtje dom lullen...
En dan maar niet te spreken over al die andere absurde bedragen....
Zelfs als ze niemand van de 13000 cliënten plaatsen beuren ze geld....
SCHANDE GEWOON......
Het zijn gewoon een stelletje oplichters.....
En de consulenten lullen gewoon met de hete brei mee....
Oftewel vacatures zoeken, that's it....en de cliënten vinden zelf werk!!, en de reïntegratiebureaus vangen het geld voor iets wat ze NIET!! hebben gedaan.....
Deze absurde bedrijven moeten opgedoekt worden......want ze bedriegen en kloppen ons belastinggeld op....
En willen we dit????????
Het einde van de paddestoeleneffect van ontpoppende reïntegratiebureau's nadert.........
Laatst gewijzigd door ®Forumlezer® op 09 sep 2005 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

vragen al voor een intakegesprek Euro 650,- (en dat voor een uurtje dom lullen...
En de administratie die daar uit voortvloeit.

®Forumlezer®
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:56

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door ®Forumlezer® »

Quote:



En de administratie die daar uit voortvloeit.
===============================


En als ze dat een keer voormekaar hebben is de werkdag al weer om...
Kortom.......

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

Ja hoor, ik zit de hele dag op mijn luie gat en voor al dat niets doen krijg ik geld. Af en toe kom ik even in actie om het minimale te doen zodat ik evengoed kan cashen......

Net als de gemiddelde werkloze :wink: <---- grapje hoor!!!!!

Lodi

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door Lodi »

Haha goeie, T2! :D
Ik had vrij vandaag... weer geen zakken gevuld... balen hoor. Ik had zo graag nog een paar mensen opgelicht!
Groet Lodi

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

Jemig Lodi, de hele dag niets doen op je werk en nog vrije dagen hebben ook. Schande! :P

Gast

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door Gast »

@T2; er zijn nu work1st projecten voormensen in de bijstand. Weet je hoe dat gaat? EEN half jaar lang krijgt iemand geen bijstand, maar moet op de sociale wekplaats werken. Na dat half jaar mag hij een maand proberen aan "echt" werk te komen. door de krappe arbeidmarktsituatie lukt dit niet en zo krijg je dus een draaideursysteem.

een uitkering afpakken is geen motivatie. Zelf zou ik nog 10 jaar in de wao kunnen blijven zitten (lekker uitkerinkje dat nog ONDER het sociaal minimum zit vangen), maar ik ben een MENS met GEVOEL en wil meedoen in de maatschappij.

Zou een jaar geleden mijn uitkering zijn afgepakt, dan was ik niet aan het werk gegaan maar in de goot beland.

In het pre-internet-tijdperk waren sollicitatietrainingen ed een must. Enige positieve aan de reintegratiebranche is dat er weer zo'n 20.000 banen worden gecreerd en als je niks kan kan je nog altijd consulent worden :wink:

ONDANKS een reintegratietraject van Calder waar ik een jaar terug ben uitgezet, lijkt het me nu toch te lukken werk te vinden :P

reintegratiedetective
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 mei 2005 18:33

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door reintegratiedetective »

T2

je stelt dat je het ziet gebeuren dat als mensen plotseling een baan vinden als hun uitkering wordt gestopt.

Blijkbaar zit je als (voormalig) ambtenaar in deze sector en ben je nu meegeprivatiseerd. Uitzondering bevestigen uiteraard de regel. U kunt toch moeilijk ontkennen dat er iets aan de hand is met deze PROFESSIONELE KAARTENBAKSCHUIVERIJ !!

ZIE: http://www.janmarijnissen.nl/weblog/index.php?p=552

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

Blijkbaar zit je als (voormalig) ambtenaar in deze sector en ben je nu meegeprivatiseerd.
Nee. Ik heb altijd voor een commerciele instelling gewerkt. Als ik aan kaartenbakkenschuiverij deed dan zouden mijn resultaten niet goed zijn. En als mijn resultaten niet goed zouden zijn dan moet ik daar op afgerekend worden, dat ben ik helemaal met je eens.

Bij reintegratie spelen 3 factoren een rol: de arbeidsmarkt, de instelling van de kandidaat en de expertise van de consulent. Wat ik zie gebeuren is dat de mensen die het snelst uitstromen naar werk de mensen zijn die zich het flexibelst opstellen m.b.t. soort werk, reistijd e.d. Salaris vind ik een heel ander verhaal; je bent er al 30% (of soms meer) op achteruit gegaan, ik vind niet realistisch om te zeggen dat je daar nog eens op moet inleveren als je een baan accepteerd.

Maar mensen die werk weigeren dat vergelijkbaar is met hun oude baan omdat ze eens wat heel anders willen, dat kan natuurlijk niet. Of mensen die werk weigeren omdat ze het te ver reizen vinden, kan net zo min. Net als de redenen: branche lijkt me niks, in dat werk kan ik mij niet ontplooien, ik wil alleen op HBO niveau werken, ik wil eerst een opleiding, het lijkt me niet zo leuk, ik wil alleen bij een gemeente werken, ik wil iets creatiefs doen, ik heb nog 4 sollicitaties lopen die ik eerst wil afwachten, mag ik een week bedenktijd enz.

Nog een knelpunt: mensen die in de schuldhulpverlening zitten. Voor veel van die mensen geldt dat ze er financieel niets op vooruit gaan als ze gaan werken. Dat ze daarmee een groter gedeelte van hun schuld kunnen afbetalen intereseert ze niet. Zie die mensen maar eens blijvend aan het werk te helpen.

De WW en de WAO zijn collectieve verzekeringen waarvan de regels voor iedereen gelijk zijn. Helaas zijn er te veel mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden. De term passende arbeid roept veel wrevel op bij mensen. Maar als je kijkt naar de situatie op de arbeidsmarkt dan weet iedereen dat het krap is. Dan snapt iedereen toch hoop ik wel dat dit niet het moment is om veeleisend te zijn.

Het is iedereen vrij om verder te solliciteren als je eenmaal een baan hebt. Als ik dat zeg tegen clienten krijg ik soms verontwaardigde reacties als: maar dan moet ik een vrije dag nemen als ik een sollicitatiegesprek heb. Of: dan moet ik 's avonds na mijn werk nog brieven schrijven en daar heb ik dan geen puf meer in.

Kun je je voorstellen dat mij dat weer frustreert?
Laatst gewijzigd door op 10 sep 2005 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

Dat is in het buitenland toch beter geregeld. Zoals in de Verenigde Staten. Gedurende een jaar werden in de staat Maryland 27 duizend werklozen verdeeld over verschillende werkgelegenheidsprojecten. Een van de groepen, de controlegroep, werd volledig met rust gelaten. Wat bleek ? De uitstroom naar de arbeidsmarkt was bij de projecten nauwelijks hoger dan in de categorie die geen extra begeleiding kreeg.
Ik heb hier nog eens over nagedacht want dit onderzoek zat mij best dwars.

Als reïntegratietrajecten inderdaad zinloos zijn, hoe komt het dan dat er zoveel verschillen zijn tussen de resultaten van de verschillende bureaus?

Als het inderdaad niets oplevert dan zouden alle bureaus per doelgroep ongeveer gelijke resultaten moeten halen. Maar wat blijkt: de resultaten per bureau verschillen sterk.

Resultaten WW en WAO t/m maart 2005:

http://www.uwv.nl/images/2002_rib_tcm4-2304.pdf

Gast

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door Gast »

Iedereen weet dat er met die cijfers gemanipuleerd wordt. Het duurt 3 jaar voor een definitief resultaat verwacht kan worden en 3 jaar geleden hadden we nog een hoogconjunctuur.
T2: aangezien opscheppen over je "resultaten"een van je sterkte eigenschappen is: hoeveel oudere chronisch zieken die eigenlijk meer uren werk zijn afgeschat dan ze door hun ziekte aankunnen en zowel lichamelijk als pyschisch ziek zijn, heb je kunnen plaatsen in een baan van minimaal 1 jaar zonder dat hun gezondheid erop achteruit is gegaan?


tja chronisch zieken worden gekenmerkt door vechtlust, doorzettingsvermogen, etc en zullen dus ondanks hun beperkingen op eigen kracht een baan vinden.

Ik zou trouwens ondanks alle frustraties graag een dagje willen ruilen (wil wel eens weten wat het is om gezond te zijn :P )

®Forumlezer®
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:56

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door ®Forumlezer® »

Ach, de overheid ziet straks ook in dat deze geldverslindende, van ons belastinggeld betaalde commeriele bedrijven een grote flop, desastreuse fout is geweest omdat uit handen te geven...
En dan zitten de zelfde mensjes die hier als "consulent"hun hachje proberen te redden op straat...
Ze voelen daarna de enorme pijn die zij veroorzaken aan het psychologische spel....
Ze weten niet wat voor wrok de cliënten hebben jegens de consulent...
Afgelopen week nog wat gezien, en dat was niet mis met de verborgen camera wat de consulent probeert te manipuleren....
Schande gewoon....
Daarom is het een grote blunder geweest door al die ontpoppende bureaus hun gang te laten gaan.......

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: POTENTIËLE SLACHTOFFERS van REINTEGRATIEBUREAU’S,

Ongelezen bericht door »

(wil wel eens weten wat het is om gezond te zijn )
Ja, daar ben ik ook altijd benieuwd naar.

Gesloten