LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugbetalen aan het UWV

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Paprikawokkel
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2006 19:17

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door Paprikawokkel »

UPDATE:

Ben net gebeld door het UWV dat ze eindelijk een specificatie hebben en zullen die opsturen naar mij.
Die mevrouw zei wel dat het erg ingewikkeld in elkaar zat (gaat tenslotte over 3 1/2 jaar).
Naar wie zou ik kunnen gaan om te controleren of alles wel klopt wat er op staat?
Iemand een idee??

Dees

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door Langhaar »

Dees,

Eerst maar naar de rechtswinkel denk ik.
Die weten misschien iemand.

Groet Langhaar

Paprikawokkel
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2006 19:17

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door Paprikawokkel »

Alright!
Zal mij benieuwen .... 8)

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door lagizmo »

Ik kan het haast niet geloven. en eigenlijk wacht ik op het addertje onder het gras. Maar ik geloof dat ik gewonnen heb. In zoverre dat ik niet terug hoef te betalen. Ik heb alle papieren voor de zekerheid naar mijn raadsvrouw gestuurd, want ik zal vast iets niet goed lezen. Maar zo langzamerhand begin in wel hoop te krijgen. Jammer dat ik vorig jaar niet ook in beroep ben gegaan over een bedrag van 4000 euro. Het principe was gelijk. Maar deze zaak ziet ernaar uit dat ik heb gewonnen. Ik ben zo vreselijk blij. Maar toch..ik vertrouw het nog niet helemaal. Ik laat jullie horen als er meer duidelijk is geworden.
groet Lagizmo

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door Langhaar »

Lagizmo,

Ik hoop voor jou dat dat het geval is.

Ik wacht in spanning af en durf je nog niet te feliciteren.

Groet Langhaar

mamsiekatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2006 13:36

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door mamsiekatje »

hallo,ik kwam al zoekend op dit forum terecht en nu heb ik een vraagje omterd de uwv : ik moet al een paar jaar,iets van 800 euro terugbetalen....heb de laatste 3 jaar in schulsdsanering gezeten zodat ik hun niet kon betalen,maar nu ik eruit ben willen ze het geld alsnog.het was hun eigen schuld,ze hebben me zw en ww tegelijk gegeven,zéggen ze....maargoed,mijn vraag is nu : verjaard zoiets ooit,en zo ja,na hoeveel jaar??Want dat kan ik nergens vinden.
verder wens ik iedereen veel suc6 met de ongein van uwv,want er zijn meer mensen die er last van hebben als plezier.van mijn part stopt mijn uitkering ook per direct,maar helaas zit ik er nog tot oktober aanvast.....176 euro per maand,en moet er wel elke week voor solliciteren.....doen we dus niet want heb maar 75 euro per week voor boodschappen en kan daar maar 10 euro van voor benzine gebruiken...ik woon in een dorpje en moet minstens 5 km rijden voor de eerste winkel....en om dan ook nog es tig kilometer te moeten rijden voor een sollicitatie.....gaat dus niet,tenzij ik ga vasten.Let wel,ik leef van die 75 euro samen met mijn man en 2 kids!

groetjes,kathy

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Mamsiekatje: Of een terugbetaalregeling verjaart weet ik niet, maar, en dat bedoel ik niet onaardig, eerlijk gezegd hoop ik van niet. Ik zou het namelijk niet eerlijk vinden als een ander moet betalen voor jouw schulden. Voor wat betreft je uitkering: als je die niet meer wilt, kun je maandag naar het UWV bellen en dan zetten ze hem gelijk stop, geen probleem! Dan hoef je ook niet meer de wet te overtreden door niet te solliciteren. Overigens kost een gemiddelde sollicitatie ongeveer 80 cent: briefje, envelopje, postzegel. Dat kan je de kop toch niet kosten!
Groet AHW

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door lagizmo »

hallo mamsiekatje,

Ik weet ook niet zeker of het verjaart. Ik geloof alleen wel dat je als je een terugbetalingsbrief krijgt je 6 weken hebt om bezwaar te maken. Dit heb ik dan ook meteen gedaan. Op dit bezwaarschrift heb ik een hoorzitting gekregen en ik heb deze gewonnen. Echter een jaar ervoor had ik ook al een schuld gekregen bij het UWV van 4000 euro. Dit was ook hun schuld, alleen in die tijd lag ik in een scheiding en een verhuizing en had geen tijd en energie om bezwaar te maken. helaas. Ik heb dit geld dus moeten betalen en niet terug gekregen. Ik heb overigens wel hele goede steun gehad van burgerraadslieden. Misschien is het voor jou ook handig daar eens te informeren. Ze weten alles over geldzaken en ook over het UWV. Ze doen echt hun best voor je.
Succes

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door lagizmo »

nog even dit,
Ik heb geprobeerd de uitkering stop te zetten per april. Ik kreeg eerst een brief dat dit niet kon en dat ze mijn uitkering zouden gebruiken om mijn schuld van hun af te betalen. Dit zou dus inhouden dat ik over 2 jaar weer daar zou zitten, omdat ik teveel van hen zou ontvangen. In de hoorzitting heb ik gezegd dat ik niet de uitkering wilde stopzetten maar dat ik het niet wilde krijgen, omdat ik teveel verdien en ik in de toekomst geen problemen wil hebben. Mocht ik weer ziek worden dan wil ik uiteraard weer snel terug vallen en wel geld krijgen. Nu kreeg ik na de hoorzitting een brief van het UWV dat ze toch mijn uitkering geheel stoppen per juni 2006 en mocht ik ziek worden dan moet ik helemaal opnieuw een wao aanvragen. Tegelijk kreeg ik een andere brief dat mochten er veranderingen zijn in mijn ziektebeeld ik dit schriftelijk moet aangeven. Ik snap er weer niets van...ben ik nou wel of niet afhankelijk nog van het UWV??? Ik baal hiervan. Die onzekerheid en onduidelijkheid maakt je zo gek!

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door donn@ »

mocht ik ziek worden dan moet ik helemaal opnieuw een wao aanvragen.
Dit begrijp ik dus ook niet. Officieel zou het zo moeten zijn.
Wanneer je in de WAO zit en werk vind wat je wel kan doen, wordt je goedgekeurd voor dat werk. Dan heb je dus geen WAO meer maar mocht je binnen vijf jaar uitvallen door dezelfde ziekte als waar je voor in de WAO hebt gezeten val je weer terug in de WAO. Wel krijg je dan een keuring. Je houd dus vijf jaar een AGH status zoals de UWV dat noemt. Mocht je bij een werkgever werken kan deze premiekorting aanvragen omdat hij een WAOer in dienst heeft genomen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Mamieskatje, bij mijn weten is de verjaringstermijn vijf jaar

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door lagizmo »

Zolang je werk hebt gevonden dat minder verdient dan je resterend verdienvermogen krijg je een aanvulling. Die aanvulling heb ik dus stop gezet. Die wil ik niet meer, omdat ik meer problemen met dat stukje geld krijg dan dat ik er profijt van heb. Ik zal letterlijk citeren uit de brief van de WAO:

U heeft ons verzocht uw uitkering in te trekken omdat u afziet van uw recht op een WAO-uitkering. Wij hebben besloten aan uw verzoek te voldoen met ingang van 1 juni 2006.
Als u op een later moment toch weer een WAO-uitkering van ons wilt ontvangen en u bent op dat moment nog steeds arbeidsongeschikt, dan gaat de uitkering toch niet eerder in dan de datum waarop u het verzoek heeft gedaan om weer in aanmerking te komen voor de uitkering.

In een eerdere brief echter schreven ze over dezelfde brief:
Naar aanleiding van uw schrijven waarin u aangeeft dat u geen prijs meer stelt op het ontvangen van uw wao uitkering, delen wij u mede dat wij deze uitkering verrekenen met de vordering. Uw WAO uitkering bedraagt €..... bruto per maand en brengen wij maandelijks op de bruto vordering in mindering.

Hoop dat ik zo duidelijker ben.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door donn@ »

Dan denk ik dat je nog steeds in de wao zit en het stukje wao wat jij normaal uitbetaald krijgt dat houden ze in op de vordering die zij nog open hebben staan.
Wat ik me afvraag is of je een arbeidsdeskundige hebt en of die niets voor je doet. Officieel zou je daar met al je vragen terecht moeten kunnen.

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door lagizmo »

Ik heb inmiddels wel 10 verschillende arbeidsdeskundigen gehad. De laatste ging met pensioen. Geen flauw idee wie ik nu heb. Maar ik heb geen contact, of nauwelijks contact met allemaal gehad hoor. Ze waren er om voor mij waardeloze beroepen theoretisch op papier te zetten en om ervoor te zorgen dat mijn WAO werd bepaald. En daar is het tot nog toe bij gebleven. Ik zit inmiddels al ruim 5 jaar in de WAO.

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door lagizmo »

ps als je het hele verhaal hebt gelezen heb je misschien ook gezien dat ik helemaal niet meer hoef te betalen aan het UWV.

mamsiekatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2006 13:36

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door mamsiekatje »

weet je,ik wil best betalen,daar gaat het niet om,maar het moet wel kunnen....
en trouwens,uwv,wat is dat nu eigenlijk?mijn man zit al jaren in de wao en hoort maar niets van ze.reïntegratie artsen gesproken,zouden allemaal wat doen...zijn nu alweer jaar verder,nog niet gehoord.bellen,lost niets op.
en nogmaals,ik wil best betalen,maar alleen op mijn voorwaarden,ik heb tenslotte die fout niet gemaakt,dus hoef er ook niet voor te bloeden lijkt mij....ik krijg geld van hun op hun voorwaarden....dus hun mijn geld op mijn voorwaarden.en ik heb geen zin om nog langer droog brood te vreten voor sukkels van het uwv.
en uitkering opzeggen,denk je dat ik niet tof ben ofzo,we hebben nu nog geen 1000 euro pm om alles van te doen,als ik alles opzeg nog geen 800,schiet niet echt op,of moet ik gaan stelen dan?vindt je dat wel rechtvaardig tegenover "andere"mensen???

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door donn@ »

mamieskatje, als je man wil reintergreren dan kan hij dit beter in eigen hand nemen. Hij moet van zijn ad eisen dat die een IRO voor hem regelt. Dan kan je man zelf een buro zoeken voor zijn reintergratie. Als je afwacht kan je lang wachten je moet er zelf achteraan als je veertien dagen niets gehoord hebt, weer bellen of mailen. Vraag rustig het rechtsstreekse telefoonnummer of het mailadres van je ad.
Afwachten of de UWV reageert heeft geen zin, als hij het echt wil moet ie er voor vechten.

mamsiekatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2006 13:36

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door mamsiekatje »

nou,ik weet niet wat ad is en hoef ik ook niet te weten,maar mijn man solliciteerd zich rot en als ze horen waarom hij in de wao zit hoeven ze um al niet meer....

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door donn@ »

mamieskatje, ad is arbeids deskundige, ieder wao'er heeft er een. Met hem of haar moet je man contact opnemen en aangeven dat hij geholpen wil worden. Het is zelfs zo dat mocht je man toch werk vinden dan moet hij toestemming hebben van die arbeids-deskundige want als hij dat niet heeft en hij valt weer uit met dezelfde handicap dan heb je kans dat hij zijn wao verspeelt. Ook zou je man bij een potentiele werkgever aan kunnen geven dat hij drie maanden op proef gaat werken. Dat moet hij met zijn arbeids-deskundige bespreken. Dan gaat hij bij een werkgever werken met behoud van zijn uitkering. Nu hoor ik je al denken "wat schieten we daar mee op" maar soms wil een werkgever het risico wel nemen als de werknemer eerst eens aantoont wat hij kan. Voor je man is dat ook goed want ook hij kan op deze manier kijken of hij de baan aankan zonder dat je weer die financiele rompslomp krijgt.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door Sunbow »

@ :wink:

mamsiekatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2006 13:36

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door mamsiekatje »

weet je,ik heb helemaal geen zin meer om te discusieren over dat verdomde uwv.....is allemaal heel leuk wat er geschreven wordt wat ik zou moeten doen hoor.....maar er klopt geen moer van.niet in drenthe in ieder geval....de groeten allemaal en ik zoek het lekker zelf wel uit hoe ik dit oplos!

Gesloten