LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door tomaatje »

DEN HAAG - Een aparte inspectiedienst moet volgens GroenLinks discriminatie op de werkvloer actief aanpakken. De partij vindt dat het kabinet passief is, terwijl discriminatie op de arbeidsmarkt aan de orde van de dag is.

Zo wijst GroenLinks op de Commissie Gelijke Behandeling die eerder deze maand constateerde dat in de supermarktbranche opvallend veel vakkenvullers en caissières niet meer aan de bak komen als ze 18 jaar oud zijn geworden. "Elke sollicitant hoort gelijke kansen te krijgen, ongeacht persoonskenmerken als leeftijd, etnische achtergrond, geslacht of handicap", aldus de oppositiepartij dinsdag.

De aparte dienst zou bij de Arbeidsinspectie moeten worden ondergebracht. Hoeveel extra inspecteurs nodig zijn, weet GroenLinks niet. "Maar het vergt zeker een extra investering", aldus een woordvoerder van de partij.

Volgens GroenLinks is een meer preventieve aanpak nodig. "Er vindt nu alleen achteraf onderzoek plaats, als er klachten zijn over discriminatie", stelde de zegsman. Werkgevers zullen volgens hem beter nadenken over hun handelen als ze weten dat er een inspectiedienst is die op eigen initiatief ongelijke behandeling van werknemers en sollicitanten onderzoekt.

Naming en shaming

De aparte dienst kan volgens GroenLinks werkgevers uittesten hoe zij reageren op sollicitanten die gelijk zijn qua geschiktheid en alleen verschillen in leeftijd, geslacht of etnische achtergrond. Als dan sprake blijkt van discriminatie, is het volgens de woordvoerder niet de bedoeling om direct hele zware straffen op te leggen. "Maar ze kunnen er dan wel op worden aangesproken. Naming en shaming werkt ook preventief."

Staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken) ziet weinig in het voorstel van GroenLinks. Volgens zijn woordvoerster is de vervolging wegens discriminatie vaak heel ingewikkeld en kleven aan een rol voor de Arbeidsinspectie allerlei juridische haken en ogen.

Zo kan de aanpak die GroenLinks voorstaat, volgens de bewindsman als "een vorm van uitlokking" worden gezien. Verder vindt Van Hoof dat zijn aanpak wel degelijk actief is.

Hij praat regelmatig met werkgevers en vakbeweging over manieren om vooroordelen weg te nemen. Circa een jaar geleden zegde de staatssecretaris ook zijn steun toe aan een reeks projecten voor een gevarieerd personeelsbestand en stelde hij het zogeheten Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement (Div) in. De aanpak van discriminatie is volgens Van Hoof niet met regels en wetten af te dwingen, maar moet volgens hem op de werkvloer gebeuren.

Tomaatje: het werdt tijd dan komen ze er eindelijk is achter hoe je tegenwoordig als sollicitant wordt behandeld door de gemiddelde werkgever.

Woonplaats discrminatie door een werkgever ? deze kende ik ook nog niet. Ik mocht alleen solliciteren als ik in een van de woonplaatsen woonde die de werkgever had opgegeven daarbuiten dus niet. Zelfs niet als je een auto hebt.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Henrice »

Er zit een groot verschil in discriminatie en de keuze die er is.
Als een werkgever kan kiezen tussen Jan van der steen met z'n palestijnensjaal en dreadlocks en tussen Hassan abtoulachoualieb met overhemd en snel stropdasje,dan weet ik wel wie de werkgever kiezen gaat.

Ga maar eens kijken op de gemiddelde werkvloer waar namen zoals Abdoel, Sanjay , Ali , Fatima en Klaas heel normaal zijn

Ben bang dat Gr/Lks zich maar beter bezig kan houden met het knuffelen van bomen en ander struikgewas.
Dat ze tussen het knuffelen door soms een beetje geluid maken en met dit soort ideeen komen moet kunnen.

achmed666
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 aug 2005 00:45

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door achmed666 »

Ga maar eens kijken op de gemiddelde werkvloer waar namen zoals Abdoel, Sanjay , Ali , Fatima en Klaas heel normaal zijn
Ja dat zou heel normaal moeten zijn, maar.... Uit onderzoek (oa FNV) blijkt dat als Achmed een brief schijft als Achmed hij NIET op sollicitatiegesprek mag komen, en als Achmed die zelfde brief twee dagen later stuurt ondertekend met Piet hij WEL mag komen??

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Angelic »

Nouuuuu.... bij ons op de werkvloer is het 50/50. Wordt zelfs rekening gehouden met Ramadan etc.
Helaas voor de autochtoon gaat carnaval er niet in...
Ook een beetje krom, maar ok. Je doet er niks aan he... :?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door S. »

Helaas voor de autochtoon gaat carnaval er niet in..
Ja vreemd, carnaval is echt het feest voor de christenen en dan vooral voor de katholieken. Daar zou dan ook rekening mee gehouden moeten worden. :!:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door S. »

Oh, even over die dicriminatie: ik heb een buitenlands klinkende voornaam en heb op grond daarvan nog geen discriminatie ondervonden. ( Of het moet zijn dat veel mensen mijn naam naar het Nederlands verbasteren.) :wink:

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Henrice »

Uit onderzoek
Het kan toch niet waar zijn dat Gr/Lnk een heel team van inspecteurs wil aanstellen om dit soort onuitroeibare situaties te voorkomen.
Vormen van discriminatie zijn bijna niet aan te tonen en altijd makkelijk te weerleggen.
Helaas maar waar.

Ik geloof niet dat de inzet van zulke inspecteurs het effect van de flitspaal gaan overtreffen.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Discriminatie is een erg veelomvattend probleem. Als inwoner van Bos en Lommer heb je daar misschien een andere definitie bij dan als Bloemendaler. Wat ik wel vind, is dat jarenlang onder de dooddoener discriminatie sociale problemen zijn gebagatelliseerd en ontkend, vooral door partijen als de PvdA.
GrAHW

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door S. »

Nog een veelvuldig gediscrimineerde groep: de blondine.

Er zijn vrouwen in hoge posities die hun prachtige blonde haar donkerder verven zodat ze serieuzer overkomen.

mattijs1970
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2006 19:13

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door mattijs1970 »

tja. groen links geeft hier blijk van gebrek aan visie en hang naar regelzucht. als er al gediscrimineerd wordt, lossen we dat niet op door dit soort acties.
op mijn werkplek hebben aardig wat allochtonen hun draai gevonden, zowel in de logistiek alsook in de groep van wetenschappelijk onderzoekers. hoezo discriminatie, ik word aangestuurd door een uiterst getalenteerde hindoestaan.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door S. »

tomaatje schreef:Woonplaats discrminatie door een werkgever ? deze kende ik ook nog niet. Ik mocht alleen solliciteren als ik in een van de woonplaatsen woonde die de werkgever had opgegeven daarbuiten dus niet. Zelfs niet als je een auto hebt.
Heb je ook gevraagd waarom dit zo was?

Even terugkomend op dat verhaal van groen-links: lijkt mij onbegonnen werk om dit te checken, ook al omdat discriminatie zo slecht aantoonbaar is en super objectief.
Zo vind de één grapjes over Belgen of domme blondjes kunnen en de ander ziet er discriminatie in.

Kortom: het begrip discriminatie is zó breed, dat het bijna niet te definiëren is. En het zal altijd ontkend worden.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik denk dat de winkelier geen keus heeft.

Ik sprak in het verleden een bedrijfsleider van een wel bekend warenhuis op diens bijzondere selectiviteit aan omdat een cliënt op haar sollicitatie was afgewezen terwijl ze qua opleiding veel en veel beter presteerde dan het meisje wat als gevolg van de vacature was aangenomen.
Hij antwoorde open en eerlijk op mijn vraag en zei het volgende.


Een goeie vraag verdient een eerlijk antwoord en dat zal ik geven.
Ik heb drie maanden geleden een turks meisje aangenomen voor de zelfde functie (kassiëre)om haar een evenredige kans te geven want mij maakt het namelijk niets uit. Wat bleek, Nederlandse klanten meden zo mogelijk die bewuste kassa en Turkse klanten deden juist het tegengestelde. Vertel mij nu dan wat ik moet? Ik heb geen keus!


Dit is het ware gezicht van de multiculturele samenleving welke alleen in theorie bestaat. Discuseren heeft geen zin, hebben wij al zo vaak gedaan. Zelfs aan het loket doen klanten een stap terug wanneer een collega, welke de klanten tewoord wil staan, echter van aziatische afkomst is, verschijnt.
Persoonlijk heb ik het mee gemaakt dat ik om bepaalde reden in een cafetaria moest zijn om metingen te doen en dat een Nederlands stel binnen kwam. Toen de eigenaar aan de vitrine verscheen stonden de mensen op en verdwenen even snel als dat ze gekomen waren.
Geeft te denken en ik denk dat wij hiertegen nimmer iets kunnen doen maar het is de harde waarheid.

Chanmaster

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Henrice »

Nederlandse klanten meden zo mogelijk die bewuste kassa en Turkse klanten deden juist het tegengestelde. Vertel mij nu dan wat ik moet? Ik heb geen keus!
Die man heeft maar een keus en dat is iets anders gaan doen.

De supermarkt hier wordt voor 90 % gerund door Turkse en Marokkaanse meisjes.Gewoon frisse zaak, niks mis mee.
Wat mij opvalt is dat mensen zoveel mogelijk de kassa nemen waar de minste mensen staan.

Discriminatie zit hoofdzakelijk tussen de oren en wordt voornamelijk een beetje aangewakkerd door Gr/Lnk gedachten.
Soms heb ik het idee dat deze mensen overal onheil in zien.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dan kan maar 90%? Wanneer de verhoudingen met elkaar overeenkomen, d.w.z. gelijke percentage aan tegenwoordigheid van populatie dan ben ik tevreden. Maar het deugd inderdaad niet, het is echter wel realiteit.

Chanmaster

S. ;-)

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Kortom: het constateren van discriminatie doet het tot leven brengen van discriminatie.

Of is die constatering discriminatie?

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Henrice »

het constateren van discriminatie doet het tot leven brengen van discriminatie
Het veelvuldig aanduiden van iets als discriminatie zorgt er voor dat mensen zich gediscrimineerd gaan voelen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door tienepien »

en dat anderen discriminatie bagetelliseren (hoe schrijf je dat?)....

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door kidcat »

en dat anderen discriminatie bagetelliseren (hoe schrijf je dat?)....
Het is bagatelliseren, met een a, dus.... bijna goed ! :wink:

En wat betreft de discriminatie:
Dat is helaas iets van alle tijden, en hoogstwaarschijnlijk zal het ook nooit verdwijnen.
Zelf discrimineren we niet, maar toch hebben we er met enige regelmaat mee te maken.

Mijn zoon is 'van gemengd bloed' en dat is te zien. Als klein jochie was iedereen jaloers op zijn mooie kleurtje en z'n mooie donkere krullen.
Maar tegenwoordig gebeurt het dat hij bijv. geweigerd wordt bij het zwembad omdat hij ineens een of ander 'pasje' zou moeten kunnen tonen. (bij navraag bleek zo'n pasje niet te bestaan), en hij wordt te pas en te onpas aangehouden door de Blauwe Brigade om zijn IDkaart te laten zien.
En het zal naarmate hij ouder wordt helaas ook vaker voorkomen, daar proberen we hem op voor te bereiden. Voor zover dat mogelijk is.

Hier in de stad zien we ook geregeld dat er auto's worden gecontroleerd, en het is ons meermalen opgevallen dat de bestuurders van de aangehouden auto's veelal een donkergekleurd of arabisch uiterlijk hebben, terwijl de doorrijders blanken zijn.
We zeggen er dan wat van en dan 'zien we het verkeerd, want het is niet zo, want bij ons werken ook allochtone agenten'. Punt.
Dus .... hier wordt niet gediscrimineerd.
Me hoela.

Kid

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Ach Kid, wat is volgens jou dan discriminatie? Stel dat 99% van alle misdaden in een grote stad gepleegd wordt door bijvoorbeeld mensen met bepaalde gemeenschappelijke uiterlijke kenmerken,(is maar een fantasievoorbeeld hoor... toch?), is het dan niet logisch dat er wat meer gecontroleerd wordt op personen met deze uiterlijke kenmerken? Wat is daar voor discriminerends aan?
Als je een figuur met een honkbalpetje, een parka-jack, spijkerbroek en Nike Air naast een dame van middelbare leeftijd zet met een plooirok en een parelketting, voor wie loop je dan om, 's avonds na elven in een donker steegje?

Get real!

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: GroenLinks wil discriminatie-inspectie op de werkvloer

Ongelezen bericht door kidcat »

AHW,
Stel dat 99% van alle misdaden in een grote stad gepleegd wordt door bijvoorbeeld mensen met bepaalde gemeenschappelijke uiterlijke kenmerken,(is maar een fantasievoorbeeld hoor... toch?), is het dan niet logisch dat er wat meer gecontroleerd wordt op personen met deze uiterlijke kenmerken? Wat is daar voor discriminerends aan?
Fantasievoorbeeld? Hmm.... het is helaas wél de gedachte van een groot deel van de Nederlandse (blanke) bevolking. En of het nou op waarheid berust of niet doet er dan niet toe.
Dus, als jij toevallig voldoet aan die uiterlijke kenmerken ben je per definitie al verdacht.
Dat IS dus discriminatie.
Als je een figuur met een honkbalpetje, een parka-jack, spijkerbroek en Nike Air naast een dame van middelbare leeftijd zet met een plooirok en een parelketting, voor wie loop je dan om, 's avonds na elven in een donker steegje?
Ik loop zelden of nooit na elven in een donker steegje. En áls ik toevallig een keer laat op straat ben heb ik geen vrees voor een joch met een petje of een dame met plooirok. Ik loop dus NIET om.

Groet,
Kid

Gesloten