LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Serieuze vragen over reïntegratie...?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door tomaatje »

Er bestaan geen "goede" reintegratieburo's. En ach jobhunters die zitten alleen maar een beetje te surfen op het internet naar vacatures die je zelf ook wel kunt vinden. En hebben ze wat gevonden strijken zij met de eer en natuurlijk niet te vergeten de subsidies.

Helaas worden werkzoekenden meer of meer gedwongen om de regie uit handen te geven en hun lot in handen te leggen van een reintegratieburo/jobhunter alwaar natuurlijk niet geluisterd wordt naar de wensen van de werkzoekende laat staan dat er naar zijn kwaliteiten wordt gekeken.

Helaas zal het erg lang duren voordat men bij het fenomeen uitzendburo/reintegratieburo de stekker er definitief uit trekt.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Wat dat betreft heeft het 'gezwel' reintegratie dezelfde eigenschappen van een kabinet Bakellene, dat gaat ook maar gewoon door zonder dat er ook maar enige draagvlak voor is. :lol:

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door stekel »

slecht nieuws: het bezwaar is ongegrond verklaard! dan maar tussen kansloze antillianen aan mijn terugkeer werken in de gewone wereld! ondertussen mag ik wel mijn diensten blijven aanbieden in het verpleeghuis.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door Langhaar »

stekel,

Ja, de subsidie.

Groet Langhaar.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Reintegreren tussn Antilianen. Krommer dan dit kan gewoon niet.

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door justus »

jett
Zoals gezegd en ik hoop dat je kan lezen.
DISCUSSIE GESLOTEN.
Toch jammer "Jett" dat je ons niet wilt laten delen met je positieve ervaringen. Dacht dat een forum daar toch ook een bedoeling voor was? Om ervaringen uit te wisselen. Laat je ons zitten zonder werk terwijl je zelf lekker "aan de bak bent". :lol:

Justus4all

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door stekel »

Even wat nieuws van het stekelfront! Voor het transportwerk wat ik doe in het verpleeghuis worden nu vrijwilligers gezocht! Trouwens de voorzitter van de raad van bestuur heeft een auto met chauffeur,misschien kan ik dat gaan doen in de toekomst?

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door justus »

Hieronder een stuk uit een rapport over ouderen in de samenleving. Beetje zware kost maar voor degenen die het aangaat belangrijk.
Ik ben het met het stuk grotendeels eens. Feit is echter dat de maatschappij en dan met name de werkgevers en de wergeversorganisaties nog lang niet zijn voorbereid om ouderen in dienst te nemen. Eigenlijk een situatie die te belachelijk is voor woorden. De overheid stimuleert en ziet de noodzaak, de werkgeversorganisaties en de individuele werkgever ("de Baas"') is eigenlijk onbekend met de mogelijkheden en de noodzaak. Is ook vaak onbekend van de enorme financiele voordelen die het kan geven om een ouder werknemer, die gemotiveerd is, in dienst te nemen. Werkgevers laten hier grote subsidies liggen en schatten bovendien de risico's véél te zwaarwegend in. Zelfs bij een eenjarigcontract bestaat de mogelijkheid bij ziekte, de betalingsverplichting direct over te laten gaan op het UWV. Angst voor een verplichting of aantasting van boete op sociale premies is niet ter sprake. :)
_____________________________________________________________
Oud niet ‘out’
Behandel ouderen als iedere andere werknemer en ze presteren navenant.
Juist te veel of te weinig ouderenbeleid bevestigt alle vooroordelen.
Ouderen lijken bijna de ideale werknemers. Ze zijn nauwkeurig en stipt, klantvriendelijk en flexibel en beslist niet minder productief, blijkt telkens weer uit onderzoek. Bovendien hebben ze minder last van stress, melden ze zich minder snel ziek en zijn ze trouw en gemotiveerd. Toch is jong nog steeds de norm op de arbeidsmarkt. Slechts een op de drie mensen tussen de 55 en 64 is nog actief aan het werk, te weten de helft van de mannen en slechts 20 procent van de vrouwen. Van de 60-plussers heeft zelfs maar 15 procent een baan. En dat wordt maar heel langzaam meer.
Preventief
Alle maatregelen die gaan in de richting van “ontzien”, zoals een extra dagje vrij, hebben vaak een averechts effect. Dat werkt het voorsorteren op de VUT alleen maar in de hand. Je kunt beter kijken naar hoe je mensen betrokken houdt bij hun werk. Geef ze juist een nieuwe, uitdagende, opdracht, in plaats van de makkelijke klussen.
Onderzoek
Onderzoek wijst uit dat de arbeidsparticipatie van ouderen drastisch omhoog moet om de overheidsuitgaven in bedwang te houden en dreigende tekorten op de arbeidsmarkt af te wenden. Er zijn genoeg werknemers die graag langer willen doorwerken, maar managers reageren doorgaans afstandelijk en onverschillig. Werkgevers gaan er nu te vaak vanuit dat mensen van 55 graag zo snel mogelijk met werken willen stoppen.
De overheid.
De overheid is er inmiddels veel aan gelegen de arbeidsdeelname van ouderen op te schroeven. Het streven, zelfs gebombardeerd tot een van de ‘beleidsprioriteiten’ van het nieuwe kabinet, is dat 48 procent van de 55- tot 65-jarigen in 2020 een baan moet hebben. Niet zo gek, want het aandeel 50-plussers op de arbeidsmarkt neemt in diezelfde tijd ook toe van de huidige 14 procent naar 30 procent. En dan nog doen we het slechter dan landen als Zweden, Noorwegen en Zwitserland, waar bijna 70 procent het volhoudt tot aan z’n 65ste.
Wat nodig is, is een cultuuromslag.
Oudere mensen mogen niet worden gezien als ballast, maar als moderne mensen die heel goed weten wat er gebeurt in de maatschappij. ’
Vooroordelen
Vooroordelen tieren welig als het om ouderen gaat. Onderzoek van de vakgroep HRM van de Universiteit Twente laat zien dat chefs aan jongere werknemers betere competenties toeschrijven dan aan ouderen. En dat terwijl objectief bekeken er geen reden is om aan te nemen dat die oudere collega ook slechter presteert. Jong staat voor kneedbaar, vernieuwingsgezind, flexibel en - vooral - goedkoop. Oud staat voor star, wars van veranderingen, niet meer in staat mee te gaan met nieuwe technologieën en duur bovendien. Maar dat beeld is veel te eenzijdig, het gaat om de juiste mix van jong en oud. Ouderen hebben ook een hoop voordelen. Ze hebben een hoog arbeidsethos en ze hebben gemiddeld een laag verloop. Dat scheelt hoge wervingskosten.Toch gaat het opleidingenbudget nog vaak aan de oudere voorbij. Slechts een op de vijf werkgevers biedt 45-plussers nog een opleidingsprogramma aan. Dat is - ook internationaal gezien - zeer laag. Er wordt niet meer in ouderen geïnvesteerd, waardoor ze afhaken en vastlopen. Waardoor nog minder in ze geïnvesteerd wordt, enzovoort.
Binding
Werkgevers realiseren zich nog steeds onvoldoende dat we binnenkort alle handen hard nodig zullen hebben. Als je mensen motiveert om hun kennis actueel te houden, als je mensen het gevoel geeft dat ze bijdragen aan de organisatie, dan is het helemaal geen moeite om ze langer aan de organisatie te binden:
• Zorg voor een actuele sociale kaart. Weet hoe je personeelsbestand eruit ziet, zowel nu als op langere termijn. Houd rekening met verloopcijfers.
• Zorg voor een cultuuromslag. Draai vooroordelen om, wees pro-actief en zorg voor bewustwording.
• Zorg voor maatwerk, ga met iedere medewerker individueel het gesprek aan en geef aandacht en waardering.
• Employability is alles en opleiden is een must. Ook omdat hoger opgeleiden gemiddeld langer doorwerken dan laag opgeleiden. Kijk naar functie en werktijd.
• Demotie is in Nederland een taboe, maar veel ouderen blijken best bereid tot een stapje terug. Ook zouden ouderen vaker in deeltijd moeten kunnen werken.
_________________________________________________________________

Justus4all

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door stekel »

werkgevers lezen dat niet justus! die hebben liever personeel dat al meldt dat hij of zij ziek is als er een druppel aan de neus hangt.

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door justus »

stekel
werkgevers lezen dat niet justus! die hebben liever personeel dat al meldt dat hij of zij ziek is als er een druppel aan de neus hangt.
Helaas je hebt gelijk. Soms denk ik echter dat er maar en beperkt aantal mensen is die opkomt voor de ouderen van tussen de 58 en 65 jaar. Zij zijn op dit moment het meest beknot in hun mogelijkheden, bij ontslag en integratiebureaus laten ze gewoon het kunstje doen, terwijl ze weten dat ze kansloos zijn. (een enkele zéér gemotiveerde uitgezonderd) Bij uitzendbureaus word je niet eens geaccepteerd en doorverwezen naar "senior sites". :evil:

Werkgevers zijn alleen in deze mensen geïnteresseerd als er een prettig prijskaartje aanhangt en het géén risico met zich meebrengt om hen in dienst te nemen. Jammer dat er niet veel beter voorlichting over gegeven wordt en ook jammer dat er blijkbaar weinigen ouderen van die doelgroep op dit forum zitten. Ik had toch wel op een paar reacties gerekend. Het zij zo. :?

Justus4all

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door stekel »

Het wordt steeds gekker in het verpleeghuis waar ik werk. Ik hoorde vandaag dat er hier mensen geplaatst worden die al een paar jaar in de gevangenis hebben gezeten,en een maand of twee weer aan de gewone maatschappij moeten wennen! Mag ik daar grote vraagtekens bij plaatsen?

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door justus »

ik kan me voorstellen dat ook ex-gedetineerden moeten reïntegreren, maar kan me tegelijkertijd wel je reactie voorstellen. :?

Ik zet me momenteel in voor ouderen. Dwz mensen van 40 jaar en ouder die ontslagen zijn. Deze komen moeilijk aan het werk door leeftijdsdiscriminatie. :evil:
De overheid propegandeerd langer door werken en kapt gelijk alle regelingen voor vervroegd pensioen.
Het kromme is dat de overheidsdiensten zelfs nog wel het vervroegd uittreden kennen. :evil:

Ik kan me voorstellen dat je in de verpleging te maken hebt (buiten vakopleiding) met fysieke aanslag op je gestel. Dat kan met name een hindernis zijn om ouderen te werk te stellen. Desalniettemin ken ik diverse ouderen die erg graag in de verpleging zouden willen werken. :)

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door stekel »

Justus, Ik werk niet in de verpleging hoor,maar in een ondersteunende dienst zoals het transport van goederen e.d.
Alleen de stichting wil die diensten eigenlijk voor niets laten verrichten. Ik heb zelf een ID-baan en er is daar geen ruimte voor een vaste kracht daarom mijn verwondering!

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

De reintegratiebedrijfjes doen me denken aan de reclame met die twee "kunstzwemmers" die zeker de spelen in 2008 zullen gaan halen:

Ze zijn druk doende de mooiste verhalen te vertellen, maar als je ze bezig ziet zijn het regelrechte prutsers met een antisociale psychologie.

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door justus »

koetjeBoe

De reintegratiebedrijfjes doen me denken aan de reclame met die twee "kunstzwemmers" die zeker de spelen in 2008 zullen gaan halen:

De enige relatie die ik in jouw quote zie, is dat die zwemmers medelijden oproepen. Integratiebureaus zijn wellicht stuntelig maar uiterst slim. Als je het netwerk ontwaard zijn het vaak dezelfde zakenmensen die zowel een uitzendbureau alswel een integratiebureau hebben. Dan is het een kwestie van constant werkzoekenden doorschuiven!!!! :evil: Maar wel steeds kassa!!!! :? Dus vergis je niet als je iemand ziet met een badmuts op waarvan je denkt "ga toch lekker krassen" :D want die weten beslist hoe ze zowel het UWV alswel de (hopeloze) werkzoekende kaal weten te plukken. :evil:

Justus 4all

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door justus »

opa
-Wat verdienen ze aan mij?

Zeg jongmens.......
Vertel eens aan deze ouweknar.

Bij een starttraject van 3000,00 euro,
hoeveel houden ze daar aan over?

Van een start + vervolgtraject van 5000,00 Euro,
hoeveel blijft er aan de strijkstokhangen?

En tot slot,
bij een volledig traject + plaatsing + vast jaarcontract
kwanta kosta 7500,00 euro,
ga u dan direct die BMW sportauto bestellen?

Graag ook even hoeveel procent je ontvangt van de werkgever....
bij succesvolle plaatsing van de client.

Met enige humor maar wel als serieuze vraag.
Hierboven nog even van de eerste pagina van dit forum-item de terechte opmerkingen van "Opa" wat de verdiensten globaal zijn voor integratiebureaus bij volledige plaatsing van een "kansarme werkeloze". Je zou toch bijna voor jezelf beginnen of niet soms?? :lol:

Justus 4all

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Justus, de relatie die jij ziet zie ik ook wel. Helemaal mee eens. Hoe zielig deze lieden ook zijn, je moet er voor oppasen, er van weg blijven is nog het beste. Ze zijn slim op een voor anderen destructieve manier, geheel eigen aan criminaliteit. :evil:
Aan de andere kant, als je "sommige" consulenten bezig ziet dan kun je mijn quote waarschijnlijk beter matchen. :P

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door Henrice »

zielig deze lieden ook zijn, je moet er voor oppasen, er van weg blijven is nog het beste. Ze zijn slim op een voor anderen destructieve manier
Als je een beetje door de zelfingenomen arrogantie van dit soort lieden heen kijkt zijn het soms net mensen.
Je moet alleen een beetje met ze om weten te gaan en ze in de waan laten dat ze ubermachtig zijn.

Ze zijn er tot slot van rekening alleen voor jou. :lol:

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Henrice,

Ikzelf denk dat ze niet in die waan gelaten moeten worden, ze behoren keihard op hun plek gezet te worden.
Ik begrijp wel dat je vind dat ze er voor de client moeten zijn, ik vind ook dat dat zo zou moeten zijn. Helaas is dat niet de realiteit.
Inderdaad zijn het wel degelijk mensen, alleen van het soort dat de donkere kant van de mensheid op de rest probeert af te dwingen. :(

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Serieuze vragen over reïntegratie...?

Ongelezen bericht door Henrice »

Inderdaad zijn het wel degelijk mensen,

Voor mij zijn het niets meer en minder dan instrumenten .

Gesloten