LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.

Moet het UWV zomaar met ieder reïntegratiebedrijf een contract afsluiten?

Ja, ieder bedrijf doet ontzettend zijn best.
2
9%
Nee, het bedrijf moet eerst haar kwaliteiten bewijzen
20
91%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Twee jaar heeft mijn reïntegratietraject geduurd. Slechts 1 keer heeft mijn reïntegratiefunctionaris voor mij bemiddeld, en dan was het nog naar een onbetaalde werkervaringsplaats. Daarvoor en daarna wilde hij nergens meer over praten: niet over scholing, niet over bemiddeling, niets! Hij hing alleen de therapeut uit.

Eén keer verwees hij mij naar de WSW. Ik startte de procedure op, maar werd toen door insiders gewaarschuwd: "Begin daar niet aan! Je wordt doodongelukkig!"

Ik ben iemand met veel capaciteiten en een grote intelligentie. Ik vind het zelf ook niet nodig, dat ik de WSW in ga.

Een paar weken geleden is in opdracht van mijn reïntegratiefunctionaris een mevrouw bij mij over de vloer geweest, die veel kennis van de arbeidsmarkt zou hebben. Ik heb haar van alles verteld. En dan durfde ze nog achteraf te zeggen: "Ik had het gevoel dat ze mij niet alles verteld had!"

Ze wist niets meer te zeggen: Ze moet maar door gaan met administratief werk (ook al is dat al 2 jaar een doodlopend spoor) maar ik zou geen een werkgever weten, bij wie zij een baan zou kunnen krijgen. Ze had de WSW in moeten gaan. Eigen schuld, dat ze nu in de narigheid zit!"

Zeker na de ervaring met mijn reïntegratiefunctionaris wil ik niets meer met instanties, hulpverleners, dossiers, rapporten etc. te maken te hebben. Ik wil een normaal leven leiden en ik wil niet, dat constant over mijn hoofd heen door andere mensen over mijn leven wordt beslist.

Mijn reïntegratiefunctionaris deelde mij vrijdag mee, dat ik maar de WAO in moest gaan, dat die mevrouw en hij mij als afgeschreven beschouwen! Dat is gemakkelijk! Twee jaar lang vrijwel niets doen, en dan zeggen: "Ga de WAO maar in!" Net als twee jaar geleden, toen hij dat ook wilde, heb ik hem te kennen gegeven, dat dat voor mij onbespreekbaar is. Ik wil een normaal leven leiden, en daar horen WAO en WSW niet bij!

Ik heb een klachtenprocedure tegen het UWV en het reïntegratiebedrijf lopen. Aanstaande woensdag heeft de klachtenambassadeur van het UWV Leeuwarden een gesprek over de klachten met mijn arbeidsdeskundige, mevrouw Greveling. De klachtenambassadeur heb ik een uitvoerige brief over de telefoongesprekken van afgelopen vrijdag met mijn reïntegratiefunctionaris geschreven.

De reïntegratiefunctionaris is kwaad, omdat ik een klacht tegen hem heb ingediend. Hij zei, dat hij ook een klacht tegen mij bij het UWV zou indienen, omdat ik hem zo vaak boze correspondentie heb toegestuurd. Ik besloot om hem een stap voor te zijn, en heb dit zelf aan het UWV geschreven, ook met de reden erbij, namelijk dat het uitblijven van enige stappen van zijn kant gedurende twee jaar tot de nodige onzekerheid en achterdocht bij mij leidden, en dat ik dit niet onder stoelen of banken heb gestoken. Ik kan het motiveren.

Dóódziek word ik van deze betutteling! Maand in, maand uit, vroeg ik aan mijn functionaris, de heer Willem Huisman van GOIN' BETWEEN: "Willem, wil je eens voor mij onderhandelen bij het UWV", "Willem, wil je voor mij bemiddelen?" en altijd was het antwoord "nee". Deze mevrouw heeft ook tegen hem gezegd, dat hij door moet gaan met het zoeken naar een leerwerktraject, maar tegen mij zei hij, dat hij dat niet van plan was! Ik heb aan het UWV geschreven: "In feite is daarmee het einde van mijn traject gekomen. Ik zou niet weten waar we het nog over zouden moeten hebben in de gesprekken".

Op de website van www.kiesjereïntegratie.nl heeft de heer Huisman geschreven: "Je wilt je niet in een hokje laten stoppen". Maar bij mij heeft hij twee jaar lang niet anders gedaan, dan mij in een hokje te stoppen! Hij weet niets anders te bedenken dan WAO, WSW, dagtherapie, etc. Hij heeft een contract getekend met het UWV voor mijn reïntegratietraject, maar heeft er niets van waar gemaakt. Zo ben ik twee jaar lang bedonderd, door een idioot, die meent, dat hij een goede therapeut is, maar noch een goede therapeut, noch een goede reïntegratiefunctionaris is!

Gewoonlijk hoor ik altijd positieve verhalen over de IRO. Helaas, in mijn geval heeft het niet zo mogen zijn. Anderen beslisten over mijn hoofd, en er gebeurde helemaal niets!

En van het UWV krijg ik ook geen enkele medewerking. Omdat er al eerder een paar trajecten zijn geweest – die door UWV en het eerste reïntegratiebedrijf zelf – zijn gedwarsboomd – het UWV geeft mij natuurlijk overal de schuld van – krijg ik nooit meer een nieuw traject. Mijn WW-uitkering loopt nog door tot 14 juli 2007, en dan verdwijn ik in de bijstand.

Mijn functionaris doet zich als heel aardig en sociaal voor, maar in werkelijkheid doet hij niets! Ik ben niet de enige cliënt, die hij in de WAO schopt. Zo heeft hij mij eens verteld over een cliënt, die een voet mist, en daarvoor heeft hij ontheffing van de sollicitatieplicht aangevraagd en ook nog gekregen!! Krankzinnig gewoon!! Alsof er geen enkele baan mogelijk is voor iemand, die een lichaamsdeel mist! Daar heb ik hem fel op bekritiseerd.

Komt hij bij een andere cliënt, die zijn huis niet op orde heeft, zegt hij ook over die cliënt tegen mij: “Die kan niet reïntegreren!” Hij bemoeit zich dus met heel andere dingen, dan waarvoor hij gecontracteerd is, zoals iemand z’n huishouden!

Onthoud en registreer deze naam: GOIN’ BETWEEN. De heer Huisman is psychotherapeut, en mijn ervaring is altijd met dit soort lui, dat ze hun grenzen niet kennen en altijd en overal de hulpverlener willen uithangen! Bij hem gaat het ten koste van reïntegratie-activiteiten.

Met vriendelijke groet,


Aafke Klopman
E-mail: [email protected]
Laatst gewijzigd door Aafke Klopman op 21 aug 2006 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Frankkk »

Aafke, even een ongevraagd advies: haal je adresgegevens weg en alles dat niet meteen in jouw belang is! Laat alleen een 'tijdelijk' email-adres staan of zo.

Bedenk dat het UWV en die reintegratiebedrijven elkaar de hand boven het hoofd houden en dat ze jou gebruiken om geld aan te verdienen.

Verwacht niets van ze; ze proberen zoveel mogelijk geld aan je te verdienen en zodra er niets meer aan je te verdienen valt, dan nemen ze afstand, het liefst laten ze je dan zo kreupel mogelijk achter, zodat je te zwak bent om iets tegen ze te beginnen.

Verwacht niets van ze en trek je eigen plan!

Het zijn schoften die over lijken gaan; verwacht NIETS van ze!
Laatst gewijzigd door Frankkk op 21 aug 2006 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Ik kan het zelf niet meer weghalen. Ik heb een mail gestuurd aan TROS RADAR.

Met vriendelijke groet,

Aafke.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

O ja, dat kan wel, heb het al gedaan.

Met vriendelijke groet,

Aafke. :lol:

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Inderdaad Aafke het is tuig en het gaat maar door. Trek je eigen plan en laat je niet in een hoekje duwen, je weet wat wat je waard bent!!

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Ja, ik zou ook mijn eigen plan willen trekken, maar mijn plan kost geld, en dat heb ik niet. Ik wil studeren.

Met vriendelijke groet,

Aafke.

hoeksteenvanhetmuurtje
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mei 2006 20:45

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

Ik wil studeren
Nou wat let je?
Ik ben iemand met veel capaciteiten en een grote intelligentie.
voor slechts 100 euro per maand kan je studeren aan een universiteit. Boeken koop je tweedehands, ben je misschien 120 a 130 euro kwijt per maand.

En als je het geld niet hebt kan je het lenen. Dan maar geen nieuwe auto.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Naar aanleiding van mijn berichten op Internet heb ik een reactie van een oud-cliënt van mijn reïntegratiefunctionaris ontvangen. En die was bepaald niet positief! Lees hieronder wat hij schrijft.

Met vriendelijke groet,

Aafke Klopman.

Beste mevrouw Klopman,

In 2005 trachtte dhr. Huisman samen met dhr. van der Werf van Stream, een collega-reintegratiebedrijf, een samenwerkingsverband op te starten.
Ik heb van februari tot en met april dat jaar contact met beide heren gehad inzake reintegratie.
Gedurende deze korte periode zijn de contacten geexplodeerd door toedoen van de gemene, en dus onprofessionele, handelingen van beide genoemden. Ik kan u heel goed begrijpen wat betreft de negatieve ervaringen met deze meneer (de andere was trouwens niets beter voor mij). U heeft in twee verhalen die ik op het internet heb gevonden heel helder geformuleerd over uw ervaringen met het reintegratiebureau Goin'Between. Mijn mening is dat het voor mijnheer Huisman -en zijn klanten- beter zou zijn als hij zich ging beroepen op een ander werkproject.

Groet,

T. Zwerver
Laatst gewijzigd door Aafke Klopman op 24 aug 2006 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Beste Hoeksteen,

Ik kan mij echt geen € 100,-- per maand veroorloven. En aan een auto denk ik al helemaal niet, ik heb niet eens een rijbewijs.

Met vriendelijke groet,

Aafke.

hoeksteenvanhetmuurtje
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mei 2006 20:45

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

Dan leen je daar toch voor, bijna iedere student leent voor zijn studie. een investring van 100 a 150 euro per maand voor een masterstitel lijkt me geen verkeerde keuze.

Het is maar net waar je je prioriteiten neerlegt.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Beste Hoeksteen,

Ik heb al een lening van een paar duizend Euro lopen bij mijn moeder. Bovendien, lenen moet ook weer terugbetaald worden, ook nog met rente. Je redeneert op een foute wijze. Ik heb gewoon in het kader van een IRO recht op € 5.000,--! In het verleden, toen ik er nog in slaagde om werk te vinden, heb ik al heel veel zelf geld gestoken in cursussen, ik vind, dat het UWV ook maar eens wat moet doen! Het is hun plicht, om er alles aan te doen, om iemand te laten reïntegreren. Ik heb van december 2005 tot maart 2006 gewerkt, laten zij dat geld, wat ik hen heb uitgespaard, maar eens in scholing steken!
Maar houd jij maar lekker uitkerende instanties en reïntegratiebedrijven, die helemaal niets doen, de hand boven het hoofd! Misschien werk je zelf bij een UWV???... :twisted:

Aafke.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Sunbow »

@ hoeksteen: mensen in een uitkeringssituatie leven vaak van een bedrag beneden het sociaal minimum. Mensen die moeten lenen van eenbedrag onder het sociaal minimum kunnen geen (reguliere) uitkering krijgen.

Studenten hebben een aparte regeling. Zelfs veel werkende mensen word een lening geweigerd, omdat ze niet genoeg verdienen om die lening weer terug te kunnen betalen.

@Aafke: je zou kunnen proberen ergens een leer-arbeidsovereenkomst bij een bedrijf/instelling te krijgen. (Kan vaak lukken via open sollicitatiebrieven) Helaas is het al september en starten veel opleidingen in september en/of januari. maar niet geschoten is altijd mis.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Beste Sunbow,

Zeer dank voor de tip!

Met vriendelijke groet,

Aafke.

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Beste mensen,

Willem Huisman van GOIN' BETWEEN weet, dat er verhalen over hem op Internet staan, hij gaat daarop reageren, om zich te verdedigen...Geloof hem niet, wat hij ook zegt! In een traject van 2 jaar tijd heeft hij slechts 1 keer voor een werkervaringsplaats voor mij bemiddeld, en daarvoor en daarna heeft hij nooit meer wat voor mij gedaan! Nu is het traject afgelopen, zonder baan, er is nog niet eens een eindrapportage geschreven terwijl het traject alweer een maand voorbij is! Het UWV reageert nergens op. Ik heb nu een klacht bij de Nationale Ombudsman ingediend.

Met vriendelijke groet,

Aafke Klopman.

wel betrouwbaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2006 23:44

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door wel betrouwbaar »

Hai Aafke,

Ik werk zelf bij een reintegratiebedrijf, maar moet zeggen dat ik niet weet wat ik op de site lees. Echt een grof schandaal. Wij werken alleen met dienstverleners/instanties die direct van start gaan conform overeengekomen doorlooptijden/resultaten. Wanneer blijkt dat iemand niet presteert en een persoon niet goed begeleid, trek ik direct de stekker eruit. Wij gaan er echt voor en ik vind het schokkend dat dergelijke toestanden kunnen voorkomen. UWV interesseert het volgens mij niet echt hoe de kwaliteit van een traject eruit ziet, anders was toch allang actie ondernomen? Ik ken uit de praktijk voorbeelden van reintegratietrajecten van mensen die al zijn "afgeschreven" met met de juiste begeleiding en vinger aan de pols weer lekker aan het werk zijn.

Heel veel succes/sterkte met je verdere acties! :roll:

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Onderstaande brief heb ik aan mijn reïntegratiefunctionaris geschreven.

Als je wilt, bel of mail hem dan eens?

Naam en contactgegevens:

GOIN' BETWEEN
Willem Huisman
Tel. mobiel: 06-22197246
E-mail: [email protected]

Met vriendelijke groet,

Aafke.

Leeuwarden, 31 oktober 2006.

Willem,


Je beweerde vandaag, dat jij nog nooit een klacht over mij hebt ingediend…ik zal je even iets in herinnering brengen. Toen ik probeerde aanvullende bijstand te krijgen, heb jij tijdens een telefoongesprek tegen de Sociale Dienst in Leeuwarden gezegd, dat ik werk geweigerd zou hebben. Omdat ik afscheid had genomen bij Het Tij – toen met jouw goedkeuring – en betaald werk aan nam. Gemener kon je niet zijn, door maanden later te beweren – omdat ik onbetaald werk aan de kant had gezet voor betaald werk – dat ik werk geweigerd zou hebben, ik zou een aangeboden traject niet aanvaarden, nou ja, het was niets anders dan negativiteit, wat je tegen die ambtenaar van de Sociale Dienst hebt gezegd. Sindsdien heb ik je nooit meer vertrouwd. Je kiest voortdurend de kant van instanties, je hebt het alleen maar erover hoe ik tegen hen geweest ben, NOOIT had je het erover, wat IK van hen heb moeten verdragen, nee-ee, dat waren zulke aardige mensen…Mijn moeder zei ook eens: “Dat hoort niet, hij hoort jòuw belangen te verdedigen!” En jij beweert, dat je psychotherapeut bent geweest?? Helemaal niet!! Die functie bestond niet bij het team van Breda! Jij was interimmanager, je was geen psychotherapeut!

NIETS heb je gedaan om te helpen! Je wilde niet onderhandelen over een opleiding, je wilde niet bemiddelen naar betaald werk en je wilde niet bemiddelen naar een werkervaringsplaats, nadat ik afscheid had genomen bij Het Tij. Net als Bureau Passage nam je wraak op mij, dat ik onbetaald werk aan de kant zette om ook eens even betaald werk te kunnen hebben.
Als jij eens wat meer je best had gedaan, om mij aan een werkervaringsplaats te helpen, waar ik een uitgebreide secretariële ervaring had kunnen opdoen, dan had ik in aanmerking kunnen komen voor een baan als secretaresse. En niet alleen maar “voor een eenvoudig, administratief baantje”. Maar je deed niets! Je kwam, kletste een uurtje als een psychiater, die een onderhoudsgesprek voert met een cliënt, en vertrok weer. Nou, jij hebt een rustig bestaan zo!

En waar zijn die eenvoudige baantjes dan Willem? Als die er waren, waarom heb je daar dan niet voor bemiddeld? Ik heb je al eens eerder proberen duidelijk te maken, dat die eenvoudige baantjes er vrijwel niet meer zijn, en als ze er al wel zijn, dan moet je net zo goed als bij een vaste baan zware procedures ervoor doorlopen. Zoals voor die baan van callcenter agent voor Essent, waarvoor ik 3 keer naar Groningen ben geweest, toen naar Leeuwarden werd verwezen, daar al formulieren tekende om te gaan beginnen, vervolgens nog op zaterdag werd opgebeld dat ik niet kon beginnen, want dat ik eerst op klikgesprek moest, en uiteindelijk kwam ik niet door het klikgesprek heen, omdat men dacht, dat ik met mijn sociale interesses mijn plezier in het werk niet zou weten vast te houden, en mijn cv vormde weer een probleem. Vandaag belde een uitzendbureau dat juist vond dat ik zo’n goed cv heb…Maar het ging om een baan bij FBTO Achméa, en daar kan ik dus niet meer werken. En voor het geval je nog eens ooit zou herhalen dat ik dat niet moet zeggen: het staat in de computers bij die bedrijven!
Maar goed, er belde vanmiddag een scholengemeenschap uit Leeuwarden, waar ik mij in 2004 heb ingeschreven, met de mededeling, dat ze mij aan de directeur willen voorstellen, omdat ze een administratieve vacature hebben. Net heb ik mijn meest recente cv gemaild.

Dus er zou met mij niets te beginnen zijn, omdat ik aan het eind van mijn callcenterbaan zei, vanwege de enorme hectiek: “Ik zou weleens een poos vrijwilligerswerk willen doen?” Ik bedoelde gewoon, dat de druk voor mij te hoog was in die laatste weken, en dat ik rust wilde. Het is kenmerkend voor jou, om dan steeds te gaan dreigen, dat aan de uitkerende instantie te gaan doorgeven, met natuurlijk maar 1 doel: mij in de problemen brengen met mijn uitkering.
Met MIJ valt wel wat te beginnen, maar met JOU en het UWV is niets te beginnen, omdat jullie volstrekt ongemotiveerd zijn. Als je gemotiveerd was, deed je wel meer, om mensen aan het werk te helpen. Neem een voorbeeld aan de ISD Bolsward! Daar gaan ambtenaren de boer op, om hun cliënten te bemiddelen bij werkgevers! Oók voor cliënten, die, net als ik bij jou, het etiket “onbemiddelbaar” opgeplakt hebben gekregen! En daar zijn de ambtenaren het zelf gaan doen, omdat ze het helemaal gehad hebben met jullie reïntegratiebedrijven! Jij doet nog niet een kwart, van wat die mensen doen.
Ik mailde aan de ISD Bolsward, of ze ook iets voor mij konden doen. Maar zoals ik al vreesde luidde het antwoord, dat dat niet mogelijk is voor uitkeringsgerechtigden uit andere gemeenten. De mevrouw die mij terugmailde schreef: “Wat jammer, dat u al 2 jaar in een traject zit. Daarom zijn wij het ook zelf gaan doen”.
Dat stomme mens bij het UWV heb ik de afgelopen weken 5 brieven gestuurd, en de laatste 2 heb ik ongefrankeerd verzonden. Ik heb haar geschreven, dat zij en haar collega’s niets waard zijn, alleen maar de hele dag als datatypisten gegevens van WAO-ers in de computers zitten in te voeren, om de een nog belachelijker beroepen voor te schotelen dan de ander. Jeannie Greveling antwoordt niet. Maar daarmee komt ze niet weg, want de Nationale Ombudsman zit er nu achteraan. Ze zullen het UWV gaan benaderen met de vraag, om de klachtenprocedure eens een keer af te handelen, dan wordt dat dossier over die vraag bij de Ombudsman gesloten, en meteen zullen ze zo gauw de brief binnen is dat het UWV die klacht afhandelt – maar niet naar tevredenheid – een nieuw dossier openen over het feit, dat het UWV op een slechte manier mijn klacht afhandelt. Ja, bij de Nationale Ombudsman weten ze wel, hoe overheidsinstanties met mensen omgaan! De Ombudsman belt mij iedere week, hoe het met de klachtenprocedure staat. Daar is tenminste zorg voor het werk!

Joop heeft de brieven aan jou gelezen, en hij vond niet, dat ze beneden de gordel waren. Maar jij kunt terechte kritiek niet aanhoren. Je bent uiterst conservatief en verdedigt mensen, die, net als jij, hun werk niet doen. En wat betreft je bewering, dat het UWV geen opleiding wilde financieren, en dat dat niet aan jou lag: ik geloof je niet. Ik heb jou ervaren als een man, die er niets van wil weten – onder het mom van “eigen kracht” – dat mensen bij de overheid aankloppen om subsidies. Je bent een echte liberaal: iedereen moet alles maar zelf betalen. Wie dat niet kan, wegens een te laag inkomen, die heeft dan pech gehad. Iedereen moet zichzelf maar redden. De overheid als nachtwaker. Dat is jouw politieke visie. Terug naar het begin van de 20e eeuw, toen er nog helemaal geen sociale voorzieningen waren.
Een kennis van mij in het Stadskanaal, van wie de schoonzoon ook de grootste problemen heeft met het UWV, zei tegen mij: “Het UWV heeft zat geld!” En die schoonzoon kun je toch ècht niet verwijten dat hij iets verkeerds gedaan heeft naar het UWV toe…
Mijn moeder zegt ook steeds, dat ze over het UWV nog nooit een goed woord heeft gehoord. Ik heb aan dat mens van Greveling geschreven: “Het UWV is een monsterachtige organisatie geworden. Egoïsme heerst troef bij deze uitkerende instantie”. Ook, dat zij en al haar collega’s ontslagen zouden moeten worden en vervangen door ervaringsdeskundigen. En dat ik hoop, dat ze nog eens bij een aantrekkende economie overbodig wordt en ook haar hand op moet houden.

Wat mevrouw Morreau betreft van het Meldpunt Discriminatie bij Sollicitatie en Werk: ze komt niet onder de indruk van mededelingen van jou aan instanties, dat wij elkaar kennen. Ze zei: “Ja nou en?...Jij werkt bij het Meldpunt!” Mevrouw Morreau deelde mee, dat ze uitstekende contacten heeft met mr. Casterman, hulprechter, voorzitter van de Commissie Gelijke Behandeling, en ook dat ze een goede advocaat heeft.
Jij maakte met die uitlating “voor directiesecretaresse nemen ze alleen maar jonge meisjes aan” duidelijk, hoe jij tegen oudere vrouwen aankijkt. Je geeft ze gewoon geen enkele kans en hebt een heel lage dunk over deze groep vrouwen. Daarom doe je ook niets voor ze. Jij zet je duidelijk alleen maar in voor kansrijke werkzoekenden. Niet voor mensen, die wat meer actieve ondersteuning nodig hebben.

Als je als reïntegratiefunctionaris niets beters te zeggen hebt dan: “Je moet een baantje aannemen zonder enige eisen te stellen”, dan ben je geen knip voor de neus waard. Een kwalitatief reïntegratiebedrijf kijkt naar de capaciteiten van iemand en doet daar iets mee. Dáárvoor behoef je niet ingehuurd te worden, om alleen dat soort dingen te zeggen. En daar € 8.850,-- voor te vragen!! Je hebt me interessetesten laten invullen en die nooit met mij besproken, die verdwenen ergens in een stoffige lade. Een goede reïntegratiefunctionaris pleegt overleg met zijn cliënten op voet van gelijkwaardigheid. Jij hebt mij nooit als gelijkwaardig behandeld, maar als een psychiatrisch patiënte, die netjes moest doen, wat de psychiater haar voorschreef. Als een hondje opzitten en pootjes geven. Geen eigen inbreng, mond houden! Maar dat is toevallig wèl de bedoeling, Willem Huisman, bij een IRO, dat de werkzoekende het traject bepaalt, en niet de reïntegratiefunctionaris!
Ik wou, dat ik je nóóit had leren kennen, dit traject is net zo’n afschuwelijke frustratie geworden als het traject bij Bureau Passage. Mensen als jij, die zich profileren als zijnde voor mensen met een GGZ-achtergrond, bedoelen daar alleen maar mee, dat jullie de cliënten een brevet van onvermogen opplakken en iemand ieder recht op zelfbeschikking over eigen leven afnemen.
Ik heb heel wat meer kwaliteiten dan jij. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met een eenvoudig baantje? Ik vind dat het tijd wordt, dat jij dat doet. Je wilt en kunt geen verantwoordelijkheden voor andere mensen dragen en doet niets met hun kwaliteiten. Dan hoor jij niet in een baan als reïntegratiefunctionaris thuis, maar kun je beter bijvoorbeeld bollen gaan pellen. Meneer Zwerver schreef dat ook al, dat het in het belang is van jezelf en dat van je klanten, als je naar een andere werkkring omkijkt.
Kennis van de arbeidsmarkt en van de sociale zekerheid heb je ook niet. Je volgt waarschijnlijk nooit bijscholingscursussen, omdat je dat voor je cliënten niet nodig vindt.
Met de uitspraak als dat met mijn interesses geen mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt bewijs je opnieuw, dat je geen goede kennis van zaken hebt. Wat denk je van sociaal-juridisch medewerker???...Zijn heus wel banen in, hoor! Of bijstandsmaatschappelijk werker?...Maar jij praat alleen maar het UWV na en geeft hen volkomen gelijk, als zij zeggen geen onderwijs te financieren. Waar dat vandaan komt, dat ik recht had op € 5.000,--???...Van de minister, Willem Huisman! In 2004 heeft minister de Geus gezegd, dat WW-ers recht hebben op een scholingstraject van 2 jaar, met een budget van € 5.000,--. De Geus heeft niet gezegd: “Wie een dik dossier heeft, heeft daar geen recht op”. Deze wet was bedoeld zonder aanzien des persoons!! Onlangs zei iemand van een belangenbehartigingsorganisatie voor uitkeringsgerechtigden nog, dat het UWV een eigen manier van interpreteren van regels geeft. En jij geeft hen daarin gelijk. Jij geeft het UWV overal gelijk in. Je vindt het prima, dat uitkeringsgerechtigden rechten ontnomen worden, ook als die bij wet geregeld zijn.

Ik heb trouwens genoeg te doen, omdat ik nu veel meer vrijwilligerswerk te doen heb, namelijk bij het Steunpunt Uitkeringsgerechtigden en Gehandicapten (SUG) Humanitas, etc. Dat lag toen allemaal even stil omdat het vakantie was, nu is de vakantie al lang weer voorbij en zijn activiteiten weer gaan draaien. Ik durf wel te beweren, dat ik inmiddels een heel wat grotere kennis van de sociale zekerheid heb dan jij! Jaja, eigen kracht, hè?...Ach, de hele maatschappij weet toch hoe jullie reïntegratiebedrijven zijn??


Aafke.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door antonh »

Aafke,
ik vindt dit wel erg generaliseren.
Ik heb toevallig wel een goede ervaring met een IRO.
En om alle bderijven zo over een kam te scheren vindt ik wat ver gaan hoor.
Wat gebeurt is bij jou is niet goed te praten.
Er zijn bedrijven daar zou je graag een handgranaat naar binnen gooien.
Maar er zijn er ook als je die mensen tegen komt zou je een gaan drinken samen.
Maar ga door met je klacht.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Ik heb toevallig wel een goede ervaring met een IRO.
Hey antonh, bedoel je dat het toevallig is dat jij wel een goede iro ervaring hebt?
Is jouw enkele ervaring voldoende om het springtij van ernstige klachten te keren?
Wat gebeurt is bij jou ....
Niet alleen bij Aafke...... bepaald niet!

Heb je de brief dan niet begrepen?

nikky01
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 sep 2006 20:24

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door nikky01 »

Aafke,

Ik vind het schandalig dat je iemand hier met naam en toenaam te kakken zet. In plaats van alles bij een ander neer te leggen zou je ook naar jezelf kunnen kijken en al je (op dit moment negatieve) energie richten op zaken waar je wel invloed op kunt uitoefenen.

En de ombudsman is natuurlijk pracchtig allemaal, maar dan wordt je mogelijk straks in je gelijk gesteld en wat dan??

Dan heb je nog steeds geen baan en geen opleiding. Daarom, probeer het achter je te laten en kijk vooruit.

Succes ermee,
Nikky

Aafke Klopman
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 aug 2006 00:27

Re: Reïntegratiefunctionaris na 2 jaar: ga de WAO maar in!

Ongelezen bericht door Aafke Klopman »

Beste Nikky01,

Te kakke zette??? En dat zeg jij van iemand die samen met het UWV meteen aan het begin van het traject besloot, om mij als "onbemiddelbaar" te beschouwen en mij alle mogelijkheden af te nemen??? Vandaag hoorde ik in een cursus sociale zekerheid, dat een kandidaat met een IRO recht heeft op een contant budget van duizenden euro's, en dat is mij afgehouden! Ze zitten gewoon gelden te verduisteren! Ze zijn strafbaar! Het is zò afschuwelijk bij het UWV!

Met vriendelijke groet,

Aafke.

Gesloten