LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De andere kant van het verhaal

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door janrad »

Sommige mensen wellicht wel ja. Ik kan me echter niet geheel aan de indruk onttrekken dat jij de wél gemotiveerde mensen er niet uit weet te pikken. Opgedane competenties worden terzijde geschoven met het argument "de markt dicteert" en de vraag "wat kan de reïntegratieconsulent voor mij doen" wordt beantwoord met "het is eigen verantwoordelijkheid om werk te zoeken". De motivatie zou je bij de intake al in de schoenen zakken... als reïntegratie op deze wijze wordt ingezet ontgaat mij ten ene male de toegevoegde waarde er van.


Je moest eens weten hoeveel mensen een volkomen ireële kijk hebben op de arbeidsmarkt. Mensen stellen soms eisen die niet mogelijk zijn. De markt dicteert is de keiharde waarheid. Je kunt wel bepaalde competenties hebben maar als werkgevers daar niet op zitten te wachten heb je er niet veel aan. Je zult je dan moeten gaan richten op functies die wel mogelijk zijn. Mensen die 25 jaar bij een baas hebben gewerkt, alleen lagere school hebben en in 25 jaar tijd een flink salaris hebben opgebouwd, verwachten dit elders ook te kunnen verdienen. Zoals ik al zei zitten sommige mensen erg makkelijk in het proces en sturen een sollicitatie per week via werk.nl (slechtste banensite die er is)

Die mensen probeer ik duidelijk te maken dat ze meer moet zoeken op andere websites. Wat ik dan vaak doe is vacatures opzoeken en laten zien wat er te vinden is. Er zijn echt gemotiveerde mensen die aan het zoeken zijn, dat zal ik niet ontkennen. Ik zie echter heel veel mensen die lijken te denken dat het vinden van een baan de verantwoordelijkheid is van iemand anders. Dat is absoluut niet het geval. En denk er aan, coachen is zo nu en dan confronteren.

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door janrad »

Wees voorzichtig met generaliseren, Janrad.
Het barst in dit land helaas van de klaplopers die het heerlijk vinden om in een hangmat te liggen luieren terwijl zij zonder blikken noch blozen anderen hun VRETEN laten verdienen. Die zijn natuurlijk nooit met redelijke argumenten te overtuigen want dat zou betekenen: WERK ZOEKEN
Toch zijn er gelukkig in dit land nog genoeg die wel verantwoording naar zichzelf en hun medemensen tonen en voldoende eerzucht hebben om te willen gaan werken. Die zullen zich graag door u laten adviseren. Die betweters moeten keihard worden aangepakt door de uitkeringsverstrekkers.


Ik wil niet generaliseren en ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die absoluut willen werken. Veel mensen weten echter niet goed hoe ze moeten solliciteren en hebben hulp nodig. Veel mensen hebben echt geen besef van het feit dat solliciteren een vak is en dat een baan niet vanzelf komt.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door donn@ »

coachen is zo nu en dan confronteren
Ervaring met de coach kan ook heel confronterend zijn.

Voorbeeld:

Mijn coach stelt mij voor bij een bedrijf, werkgever twijfelt of ik wel de juiste persoon voor de job ben. Op mijn vraag of zij een proefplaatsing heef voorgesteld, kijkt ze mij zeer verbaasd aan. Oh ja dat kan natuurlijk ook ga ik meteen achteraan. We waren inmiddels 6 weken verder dus de job was al vergeven. Ik bedoel maar niet alleen de werkelozen maken fouten.

Wat het salaris betreft weer een voorbeeld,

Ik was bereid te gaan werken voor het bedrag dat ik ook aan uitkering krijg. Mooi dacht ik eindelijk aan de slag, wat blijkt, de 120 euro reiskosten moet ik uit eigen zak betalen wat neerkomt dat ik onder het bijstand niveau kwam. Dan kan je zeggen, je kan je waar maken en zo meer gaan verdienen maar de job was voor vier maanden. Ik ben bereid om voor minder te gaan werken maar niet voor minder dan mijn uitkering en dan praat ik hier over 3 euro per uur.

Nu hoor je steeds in de media dat bedrijven geen personeel meer kunnen krijgen maar ik weet dat er zat werkelozen weer aan de slag willen. Er word gesteld dat werkelozen te hoge eisen stellen maar is het ook niet zo dat werkgevers te hoge eisen stellen?
Ik ben 59 wil dolgraag nog een jaar of 6 werken en misschien wel langer maar er is geen werkgever die in mij nog wil investeren. En dit is niet iets wat ik denk maar wat ik al van diverse werkgevers heb gehoord.
Laatst gewijzigd door donn@ op 13 sep 2006 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

consument69
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2006 10:32

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door consument69 »

Janrad heeft een bord voor zijn kop, durft niet te reageren op mijn posting. Ik ben consument69 en gelukkig NIET Janrad, laat dat even duidelijk zijn.

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door janrad »

Als je mijn post gelezen hebt zul je zien dat je mijn reactie op jouw posting er uit kan halen, Kwestie van goed lezen. En verder, er zijn natuurlijk ook werkadviseurs die er een rommeltje van maken en ik vindt dat ook dat aan de kaak gesteld moet worden. Er zijn natuurlijk ook slechte reintegratieburo's en ook die moeten worden afgerekend op hun resultaat.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door S. »

Ow sorry, ik zien :shock: het.

Consument69 heeft zijn bijdrage in een quote gezet. :oops:

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door janrad »

Dat verbaast mij eigenlijk helemaal niet. Ik krijg de indruk dat Janrad vooral geïnteresseerd is in een stapeltje diploma's en minder in competenties of zaken als "doorzettingsvermogen" (hetgeen inderdaad uit het geschetste verhaal moge blijken).
Het is niet waar ik in geintereseerd ben, het is waar de arbeidsmarkt in geintereseerd is. Dat is wat ik de mensen probeer uit te leggen. Het blijkt dat de meeste mensen hier selectief lezen. Als je geen diploma hebt maar wel een hoop werkervaring, dan is je markt waarde lager dan iemand die ze wel heeft.

Reken er in deze situatie dan op dat je minder eisen kan stellen aan een baan hoe zuur en soms onterecht dat ook lijkt. Dit zeg ik Niet omdat ik dat wil of omdat ik mensen zo graag naar beneden wil trappen. Het is gewoon hoe de huidige situatie is op de arbeidsmarkt is en wil je op deze markt een kans maken dan moet je begrijpen hoe die in elkaar zit. Je zult in dit geval je salaris en ander arbeidsvoorwaarden eisen dan naar beneden toe bij moeten stellen. Als je daar niet toe bereid bent dan gaat het gewoon niet lukken.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door S. »

Janrad, ik vrees dat je gelijk hebt, maar een deel van mij vind het ook wel een erg zwartgallige voorstelling van de zaken.

Daar zou ik tegenover willen stellen; hoop doet leven en willen is kunnen.

Je hebt altijd doorzetters, en met die instelling bereik je veel. 8)

commonsence

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door commonsence »

Consument69 is een van de ergste selectieve lezers en voelt zich beter dan Janrad. Fijn om met zo iemand samen te werken, lijkt mij.
Ik ben het met Janrad's redenering eens.
Duidelijk en praktijk gericht en DAT is de dagelijkse praktijk.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Tenminste dat beeld willen ze zien om een sterker zelfbeeld te krijgen
Deze kunstmatige beeldvorming zie je in de posts van janrad ook. Hij verlaagt de waarde van de mensen om hem heen (de clienten die hij als potentieel consulent ontvangt) om dan vervolgens zichzelf een overdreven pseudo-verantwoordelijkheid aan te meten waardoor zijn zelfbeeld in waarde stijgt. Deze stijging is overigens slechts relatief, ten opzichte van iets wat slechts in zijn hoofd bestaat.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Nog een observatie van de posts van reintegratieconsulent-hoopvol janrad.

Janrad zou inmiddels kunnen begrijpen dat zijn clienten een andere verwachting van een reintegratieconsulent hebben dan het beeld dat hij schetst. Tussen wat janrad zegt te willen 'bieden' en wat zijn clienten vragen zit een enorme diskrepantie. Maar janrad toont een volstrekte onverschilligheid hier tegenover. Wat janrad doet is zijn eigen beeld van wat een reintegratieconsulent zou moeten doen aan zijn clienten opleggen.
Dit is een zeer onprofessionele houding en slechte arbeidsethiek. Helaas is de reintegratieindustrie zoals die bedreven word niet bevorderend voor echte professionaliteit noch goede arbeidsethiek.
Janrad krijgt die baan waarschijnlijk ook nog. Naar mijn mening diep triest.

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door janrad »

Vertel mij dan eens koetjeboe wat volgens jouw een reintegratiebureau zou moeten zijn/doen?

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Vertel mij dan eens...
Da's heel grappig dat je dat nu vraagt omdat ik hierover vandaag het plan had gekregen om mijn idee hierover te posten.
Ik zal dit uiterlijk in het komende weekend doen en er een nieuw onderwerp van maken.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door Sunbow »

Zoek ff op "wie weet hoe het wel moet" Staan heel veel suggesties; 1 keer raden door welke beroepsgroep daar nauwelijks op gereageerd wordt...

Bovendien is een re-integratietraject maatwerk. Er zullen heus wel mensen zijn die geen brief en/of cv kunnen schrijven, maar vaak zou een traject toch iets meer moeten behelsen dan het corrigeren van brieven en cv's.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door Langhaar »

Die figuren kan je beter niet iets laten corrigeren
want zelfs dat kunnen ze niet.

Kunnen ze het wel, dan doen ze het bewust fout.

Dat soort figuren zijn geen mensen die andere
mensen willen helpen.

Only money is what they want.

nikky01
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 sep 2006 20:24

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door nikky01 »

Gelukkig heeft Langhaar haar vertrouwen in de mensheid nog niet verloren. Lekkere positieve posting weer, dat kun je wel aan Langhaar overlaten hoor, mensen motiveren!!
You go girl :twisted: :twisted:

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Nikky, Langhaar heeft een juiste kijk op de koehandel die reïntegratie heet. Jammer dat het je stoort dat er ook nog mensen bestaan die hun ogen wél open hebben en hun verstand wél gebruiken.

Langhaar en ik zitten al een tijd op dezelfde golflengte dus ik weet dat ook zij waarschijnlijk een lastig leven heeft wat betreft de regelneukers in dit land.

Het grootste gros van die reïntegratiebedrijven zien zelfs in een zelfstandig wonende HBO'er nog een potentiële debiel die ze van alles wijs kunnen maken. Merken ze dat je toch net even wat slimmer bent dan gaan ze bewust dingen verzinnen die tegen je werken, en neem van mij aan dat het ambtenaren apparaat één grote corrupte kliek is die je maar al te graag een oor aan naaien terwijl ze je doodleuk lachend aankijken.

Ik ben ervaringsdeskundig, heb het allemaal meegemaakt en vecht nog elke dag tegen dat tuig. Helaas het is niet anders.

Fredje
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2005 21:17

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door Fredje »

Wellicht zijn de werkgevers een beetje te veeleisend. Kijken niet verder dan hun neus... en kiezen voor de makkelijkste weg. Na veel baantjes gehad te hebben vraag ik me elke weer af hoe sommige leidinggevende in hemelsnaam hun baan gekregen hebben?
Kijk nu eens naar personeelsadvertenties: hoe vaak staat er niet; jong en dynamisch. Dat is toch wel om treurig van te worden. Oh ja, en natuurlijk altijd ervaring. Waar moet iemand dat op doen dan? Bij de concurent? Ja, die is gek dat kost geld.
En voor de duidelijkheid: niet iedereen is zo "slim" om 10-20 jaar geleden al aan zijn 'ontwikkeling' te denken. Niet iedereen wil meedoen met deze "Yorin" prestatie-, 24-uurs maatschappij waar geld en uiterlijke schijn alles is, en men met veel ellebogen werk en geslijm zich hogerop werkt. Zelf vette bonussen in de wacht sleept en de werkgevers laat betalen.
Zelf woon ik op het platteland en geloof me, al die 'onzin' vinden die mensen helemaal niets. Geen gelul, gewoon je handen laten wapperen. Wat nou cv? centrale verwarming bedoel je? Dat is de ware mentaliteit Janrad. En ja het zijn boeren, maar die kan je beter hebben dan de meeste Nederlanders. Ned. is echt niet groot geworden door gelikte cv's en mooie kletspraat, we gaan eerder naar de donder door deze oppervlakkige, schone schijn en ikke ikke mentaliteit!
Maar goed Janrad ga rustig door om slaafs mee te lopen in deze a-sociale, harde, onpersoonlijke maatschappij. Ik weet ook wel dat je je best doet, maar wil je nu echt een pion zijn?
Ik ben trouwens toch benieuwd wanneer je daar gedumpt wordt. Tenslotte ben je al een "ouwe"zak. Sorry dat ik het zeg, maar in deze Yorin-maatschappij tel je echt niet meer meer hoor. Probeer je in ieder geval wel snel te kleden anders pas je natuurlijk niet in het team.
Krijgen ze wellicht subsidie voor je of is er een ander finacieel voordeel? Ja?, good luck!!!!

Fredje
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2005 21:17

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door Fredje »

Nog even een vraag Janrad: waar ben je werkzaam. Omgeving bedoel ik dan.
Het probleem zit volgens mij in het volgende: Er wordt van boven af mensen opgelegd hoe ze zich moeten gedragen. En wat krijg je dan? Natuurlijk verzet of stress. Elk mens is anders, maar dat schijnt deze overheid niet te begrijpen of willen begrijpen. (Ik gok op het laatste).
Als je natuurlijk gedrag, wat in iemands karakter zit gaat beinvloeden, zal dat negatieve gevolgen hebben. Wat weer gezien wordt als tegenwerking, a-sociaal e.d.
Dit is een natuurlijk verschijnsel wat ook bij dieren vookomt, maar dit gedrag is ongewenst en wordt dus VERKEERD uit gelegd.
Dit 'nieuwe' beleid werkt niet en zal ook nooit werken. Wellicht tijdelijk, maar de gevolgen zal je over een paar jaar zien. (Neem Japan als voorbeeld).
Een mens is een dier en zal zich (on)bewust ook zo gedragen en forceer je natuurlijk gedrag dan heb je vroeg of laat een probleem. En dat probleem begint al vormen aan te nemen. Maar niemand wil dat zien, want we moeten allemaal in de pas lopen van de staat.
Weet je wat je eens moet doen Janrad. Op een donkere plek op een luie stoel achterover liggen en een tijd naar de sterren kijken en bedenk eens wat daar allemaal kan zijn.
Conclusie: wat zijn wij op deze aardbol toch allemaal zielig bezig: Alleen om dat vervelend geld, macht je stereo, je auto etc etc.
Ga weer eens echt leven mensen.
Trouwens, weten jullie al dat in 2029 een grote!! komeet vlak langs de aarde scheert en zo'n 5 jaar later er een goede kans is dat hij ons raakt. Einde verhaal dan!!! En dan gaan we ons (incl. werkgevers) ons druk maken om een cv-tje e.d.
GET REAL!!!
Oh ja nog even over je opmerking dat je de wereld niet kan veranderen:
Zeiden die mensen in het verzet dat ook? En die ENE Pool die de eerste vakbond opgericht heeft en de aanzet heeft gegeven voor een gigantische omwenteling.
Vecht voor je vrijheid EN je zelfzijn.
Doe je dat niet: dan ben je wat mij betreft een meeloper en een grote loser. Ook al heb je dan misschien een baan, een mooie auto e.d., maar echt rijk ben je niet. Denk daar maar eens over na.
Zo en nu ga ik slapen, morgen weer veel te doen.

Tip: wel eens van positieve conditionering gehoord?

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: De andere kant van het verhaal

Ongelezen bericht door janrad »

Ik vind de eis van de overheid dat iedereen die kan werken voor z'n brood dat ook moet doen helemaal geen verkeerde eis. Ik vindt het niet terecht dat er mensen zijn die teren op de zak van een ander als ze weldegelijk voor zichzelf kunnen zorgen. Als dat jouw opstelling is moet je ook niet iedere maand je hand op houden om een uitkering te vangen. En dat van die komeet.. ach ja we gaan toch allemaal dood dus waarom er niet gelijk collectief een eind aan maken.

Gesloten