LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkweigering of niet ?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
jakobs
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:57

werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door jakobs »

je ontvangt een brief waarin staat dat er een vacature open staat waar de gemeente van denkt dat je er geschikt voor bent.

je gaat naar het gesprek maar helaas :tijdens dat gesprek bemoeit de gemeente zich met jou vragen en opmerkingen en doet dat dusdanig negatief dat de werkgever jou geen baan meer wil geven.

de week erop ontvang je een brief dat je een korting op je uitkering krijgt omdat je aan ''werkweigering hebt'' gedaan.

kan dat wel ? is het wel rechtsgeldig als je gewoon bent afgewezen door de werkgever ?

er was geen informatie gegeven over ''algemeen geaccepteerd werk''
en er is niet geinformeerd naar de gezondheid dan wel geschiktheid bij de client .

bvd

JakobS

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ga naar het Juridisch Loket en vraag ze om een bezwaarschrift te helpen opstellen --> www.hetjl.nl

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door antonh »

Dit kan niet!!
Laat ze komen met bewijzen en ga naar de persoon toe die je afgewezen heeft en vraag de reden.
De gemeente mag zich niet met de sollicitatie bemoeien.
Of was iemand van de gemeente bij het gesprek?
Dan wordt het moeilijk hoor.
Dan is het waarschijnlijk 2 tegen jou.
Wat heb je negatief gedaan of gezegd?
En wat is "algemeen geaccepteerd werk"?

En gezondheid en algemeen geschikheid is heel rekbaar.
Er wordt tegenwoordig niet gekeken naar wat je niet kunt
maar wat je wel kunt.
En dat is een heel rekbaar begrip.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

En weer zo'n voorbeeldje van de arrogantie van de ambtenarenmacht.

Maak een bezwaarschrift. Geef in dit bezwaarschrift aan het einde van de brief aan, dat, indien men van plan is negatief te gaan besluiten het bezwaarschrift direkt naar de bestuursrechter gestuurd mag worden.

Als de cliënt in financiële moeilijkheden komt door de sanctie dan kan hij/zij ook direct beroep instellen en vragen om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter.

Mijn ervaring is in ieder geval dat je gewoon zo snel mogelijk met dit soort kwesties naar de rechter moet stappen omdat bezwaren, zeker in de nieuwe wet WWB zo'm beetje standaard ongegrond worden verklaard ongeacht of je nu wel of niet sterke argumenten hebt.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Je kan ook aangifte doen bij de politie van oplichting.

jakobs
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door jakobs »

hallo,

Mischien zit het toch moeilijker dan ik dacht.
Want,

Doe je aan werkweigering, als je bent afgewezen tijdens het gesprek?

Dan maakt het volgens mij niet uit hoe het gesprek is verlopen ?
wie, wat heeft gezegd is dan toch al niet meer relevant ?

Dat de medewerker van de gemeente een overduidelijk vooroordeel had en het gesprek [negatief] overheerste zal wel een belangrijke rol gespeeld moeten hebben.?

De afwijzing was er al, dus kan je in feite niet meer weigeren, ook al zeg je bijv ''ik denk niet dat ik geschikt voor dit werk ben '' ?


bvd

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

Heb je al een bezwaarschrift geschreven?

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Bezwaarschrift schrijven heeft geen nut.

Je wordt gewoon in het ongelijk gesteld.

Het wordt tijd voor hardere maatregelen.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

je gaat naar het gesprek maar helaas :tijdens dat gesprek bemoeit de gemeente zich met jou vragen en opmerkingen en doet dat dusdanig negatief dat de werkgever jou geen baan meer wil geven
Jouw vragen en opmerkingen worden door zo'n aanwezige ambtenaar omgevormd tot een obstakel tot het verkrijgen van de baan.

Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je de baan niet kreeg vanwege de negatieve lading die de ambtenaar gaf aan jouw sollicitatie.
Hij/zij maakte jouw onaantrekkelijk voor de werkgever, in andere woorden de ambtenaar stond tussen jou en de baan in maar jij kreeg daarvan de schuld en word er financieel voor gestraft.

Als ik jou situatie hiermee correct weergeef dan concludeer ik dat deze ambtenaar in feite corrupt is en gestraft dient te worden.

Sociale diensten zijn maar wat happig op beeindigingen en korten van uitkeringen aangezien deze overschotten uit het wwb budget voor eigen gebruik gehouden mogen worden.
Deze gang van zaken staat in feite, zoals Langhaar al min of meer aangeeft, gelijk aan oplichting.

In het "Nieuwe Nederland", waar normen en waarden niet meer gelden en het ieder (ook sociale diensten) voor zich is doet zich een misselijkmakend verschijnsel voor: "de ambtenaar als crimineel".

Volg het advies van Eddie, laat het in ieder geval voor een rechter komen -alhoewel sommige rechters tranentrekkend naief lijken te zijn-en zorg dat je goed voorbereid bent.
Vertrouw niet als vanzelfsprekend op prodeo advocaten, die kunnen in het begin erg enthousiast handelen maar gooien soms het bijltje er bij neer op het moment dat ze tegenwind krijgen.

Mocht je als gelukkige winnaar opnieuw geselecteerd worden voor een dergelijke sollicitatie waarbij een ambtenaar aanwezig is, NEEM HET GESPREK DAN OP!!!!!
Nodig daarnaast een journalist uit om mee te maken hoe het er aan toe gaat.

Het gaat de sociale dienst er niet om dat jij een baan krijgt, maar dat je uit de uitkering komt (budget-overschotten lekker zelf houden)

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Dan ga ik er nog van uit dat er geen sprake is van een een-tweetje tussen de veronderstelde werkgever en de sociale dienst.

Je raadt het al, budgetoverschot creeeren.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

@jakobs: Heb je nu al een bezwaarschrift geschreven in de lijn van Eddie2?

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

@jakobs:

Welke actie heb je inmiddels ondernomen?

mvg, koetjeBoe

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

@koetjeboe

Moest wel lachen over je opmerking over naïeve rechters. Heb nu ook een gevalletje. Of het bestuursrecht klopt niet, of de rechter heeft zich om laten lullen door de drs. die verweerder was in deze zaak. Een gevalletje recht lullen wat krom is. Maar goed de tweede ronde is ingezet :lol:

En idd, pro deo 's heb je geen f u c k aan. Het eerste waar ze naar kijken is, hoe ze direkt, ondanks een toevoeging, hun zakken kunnen vullen. En ze zitten er niet middenin. Ik doe mijn verdediging zelf wel. Stelt een rechter alleen maar op prijs.

melkboer
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2006 20:06

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door melkboer »

ik denk dat jij er met jouw vragen en opmerkingen aan de mogelije werkgever een dusdanige negatieve indruk cq instelling liet blijken waardoor die jou niet eens meer zou willen hebben als werknemer.
bijvoorbeeld;' kan ik nà de zomervakantie beginnen want ik moet nog wat dingen regelen :D ' of ' kan ik ook een auto van de zaak krijgen want anders moet ik 20 minuten op fiets of met de bus :lol: ' of 'maar 35 dagen vakantie per jaar? :( '
dan valt dat dus onder werkweigering! :idea: :!:

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Frankkk »

Tja, maar ja, dan kan hij toch zijn verhaal in een bezwaarschrift schrijven en dan mag, indien het daarop aankomt, de rechter beoordelen of de korting vanwege werkweigering terecht was....

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

ik denk dat jij er met jouw vragen en opmerkingen aan de mogelije werkgever .....
Waarom denk je dat melkboer?
Uuuhm melkboer, jakobs schreef:
tijdens dat gesprek bemoeit de gemeente zich met jou vragen en opmerkingen en doet dat dusdanig negatief dat de werkgever jou geen baan meer wil geven
Maar ik begrijp dat volgens jou, jakobs de situatie onjuist heeft weergegeven en dat jakobs eigenlijk vragen zoals de door jouw aangehaalde vragen heeft gesteld?

Zelfs al zou jakobs dergelijke vragen hebben gesteld dan is dat nog geen werkweigering. Een werkgever kan gewoon -eventueel negatef- antwoorden op dergelijke vragen.
Wanneer een sollicitant op dergelijke vragen negatieve antwoorden krijgt en vervolgens daarom de baan niet accepteert, zou je dat mogelijkerwijs kunnen omschrijven als werkweigering.
Wanneer jakobs inderdaad dergelijke vragen zou hebben gesteld en de aanwezige ambtenaar deze heeft misbruikt om jakobs in een slecht daglicht te plaatsen, is dit geen werkweigering.
Het zou natuurlijk handig zijn als jakobs wat meer informatie kon geven.

Jouw posting geeft de indruk dat je erg vooringenomen bent, maar aan de andere kant, misschien weet jij iets wat wij niet weten?

mvg, koetjeBoe

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

@eddie2
Alles in een rechtszaak staat of valt met een goede aanval of verdediging. 8)
Of een combinatie daarvan natuurlijk :wink:

jakobs
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door jakobs »

hallo,

ik kreeg geen notification van de reacties, dus ik wist niet dat er al weer reacties waren :oops:

maar goed,

er is een bezwaarschrift ingediend, 20 maart.

dit geval staat dus niet op zich heb ik al wel door....
ik lees idd zeer schrikbarende gevallen hier, en de schaamteloze wijze waarop de overheid hun gemeentinstellingen het beleid op ''mensonterende'' wijze bekrachtigd en laat doorvoeren.

schandalig is zacht uitgedrukt en deze praktijken moeten toch echt es onder de aandacht gebracht worden, tijd voor nederland undercover dacht ik zo :twisted: :twisted: :twisted:
die gemeente-instellingen en hun oplichtings praktijken met al die reintegratie bureau's es goed onder de loep nemen.

hoe makkelijk zal het zijn om hier en daar wat regeltjes te buigen en de werkgevers en de gemeenten op deze manier een ''zakcentje'' te laten bijverdienen ? wij weten het niet toch?

hun eigen zakken vullen over de ruggen van de mensen die al niets hebben [kijk buiten dit es om naar de zorg en die instellingen, alleen al een puinhoop], tja, dit is nu het ''sociale'' nederland van nu :evil: :evil:

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Jakobs

Ben je ooit al eens medisch gekeurd?

jakobs
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:57

Re: werkweigering of niet ?

Ongelezen bericht door jakobs »

ja vorig jaar maart, daarna hebben ze op geen enkele wijze meer geinformeerd over de stand van zaken.

destijds werkte ik nog, en ben ik op last van arbo halve dagen gaan werken, in sept kreeg ik ontslag.

Gesloten