LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ex werkgever wil reintegratie overnemen van uwv?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

ex werkgever wil reintegratie overnemen van uwv?

Ongelezen bericht door airco26 »

Na 5jaar wil mijn ex werkgever de reintegratie van uwv overnemen.
Als ik vraag of ik dan bij hun ook weer kan komen werken krijg ik te horen dat ze geen vacature hebben maar wel een reintegratie bedrijf kunnen in schakelen.
In de afgelopen 5 jaar wilde ze niets meer weten van mijn maar nu in 1 keer wel.
En willen ze mijn wia dossier bij uwv opvragen.
Nu heeft uwv ook niets gedaan in de afgelopen 5 jaar.
Maar wat moet ik doen tekenen dat mijn ex werkgever het over mag nemen of niet?
Ik heb 5 jaar geleden mijn ontslag via de kantonrechter aan gevochten.
En ben toen met wederzijds goed vinden uit elkaar gegaan.
En nu krijg ik dit op mijn pad kan iemand mijn raad geven?

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: ex werkgever wil reintegratie overnemen van uwv?

Ongelezen bericht door comeyer »

als je bedrijf kan verdienen via UWV geld is het aantrekkelijk, als het niet kan kun je opzouten. Tevens hebben mensen weinig aan reintegratie, het voegt niks toe en de uitstroom is zeer minimaal en vooral in deze tijden. Weggegooid geld.

LS1
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2010 22:52

Re: ex werkgever wil reintegratie overnemen van uwv?

Ongelezen bericht door LS1 »

Er van uit gaande dat je een WIA uitkering hebt (bv WGA) kan het zijn dat je werkgever er alle belang (financieel) bij heeft om jou zo vlug mogelijk weer onder deze uitkering uit te krijgen.

Stel dat je ziek wordt en na 104 weken door het UWV gedeeltelijk bent afgekeurd (WGA). Dan betaalt je ex-werkgever via de gedifferentieerde premie WGA na 2 jaar (dus 4 jaar na datum ziekmelding) een deel van het ziekengeld terug aan het UWV. Dit kun je zie als een soort boete voor je ex-werkgever ( de vervuiler betaalt...). Bij een grotere werkgever met een loonsom hoger dan pakweg 800.000 euro kan het gebeuren dat de werkgever via deze UWV premie inning jouw volledige ziekengeld voor een periode van 4 jaar achter elkaar betaalt. Dus heeft de ex-werkgever er alle belang bij dat je weer onder deze WGA uitkomt. Kan de ex-werkgever aan het eind van het verhaal dus behoorlijk veel geld schelen.

Kan echter ooki zijn dat je werkgever zo vlug mogelijk in het kader van eigen risico dragerschap WGA onder het publieke bestel wil uitkomen. Door dit bij een prive verzekering onder te brengen kan hij ook behoorlijk veel geld besparen. Echter ook dan heeft hij er alle belang bij dat er de afgelopen jaren niemand in de WGA terecht is gekomen.

Wellicht moeilijke materie...
Maar ga er maar van uit dat je ex-werkgever dit belang heeft

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: ex werkgever wil reintegratie overnemen van uwv?

Ongelezen bericht door comeyer »

LS1 schreef:Er van uit gaande dat je een WIA uitkering hebt (bv WGA) kan het zijn dat je werkgever er alle belang (financieel) bij heeft om jou zo vlug mogelijk weer onder deze uitkering uit te krijgen.

Stel dat je ziek wordt en na 104 weken door het UWV gedeeltelijk bent afgekeurd (WGA). Dan betaalt je ex-werkgever via de gedifferentieerde premie WGA na 2 jaar (dus 4 jaar na datum ziekmelding) een deel van het ziekengeld terug aan het UWV. Dit kun je zie als een soort boete voor je ex-werkgever ( de vervuiler betaalt...). Bij een grotere werkgever met een loonsom hoger dan pakweg 800.000 euro kan het gebeuren dat de werkgever via deze UWV premie inning jouw volledige ziekengeld voor een periode van 4 jaar achter elkaar betaalt. Dus heeft de ex-werkgever er alle belang bij dat je weer onder deze WGA uitkomt. Kan de ex-werkgever aan het eind van het verhaal dus behoorlijk veel geld schelen.

Kan echter ooki zijn dat je werkgever zo vlug mogelijk in het kader van eigen risico dragerschap WGA onder het publieke bestel wil uitkomen. Door dit bij een prive verzekering onder te brengen kan hij ook behoorlijk veel geld besparen. Echter ook dan heeft hij er alle belang bij dat er de afgelopen jaren niemand in de WGA terecht is gekomen.

Wellicht moeilijke materie...
Maar ga er maar van uit dat je ex-werkgever dit belang heeft
Bij mensen met een vast contract is daar sprake van inderdaad

Gesloten