Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
WGrooters
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2021 17:11

Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door WGrooters »

Ik vraag mij het volgende af:

Stel je hebt een intenet abonnement bij een provider. Als je daarbij een IPTV abonnement wilt hebben, kan dat alleen maar bij die provider. Of als je de combinatie Internet+TV hebt en je bent niet tevreden over het TV-abonnement (aanbod, kwaliteit) dan kan je niet naar een andere aanbieder gaan - want dan moet je ook de internet aansluiting omzetten - terwijl die juist geen reden tot klagen geeft.

Riekt volgens mij naar koppelverkoop - en dat mag toch niet?

Let wel: Het gaat hier om IP-TV, en dat hoeft niet gebonden te zijn aan het netwerk van de provider (en is dat in de praktijk vaak ook niet). En de link die er misschien is, kan ook heel goed anders worden opgelost.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Koppelverkoop, als u dat hier in ziet, is geen probleem. Waarom denkt u dat dit niet zo zou mogen?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door alfatrion »

WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Riekt volgens mij naar koppelverkoop - en dat mag toch niet?
Koppelverkoop mag. Dit wordt pas een issue als er sprake van een speler met een dominate marktpositie.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door angel1978 »

WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Ik vraag mij het volgende af:

Stel je hebt een intenet abonnement bij een provider. Als je daarbij een IPTV abonnement wilt hebben, kan dat alleen maar bij die provider. Of als je de combinatie Internet+TV hebt en je bent niet tevreden over het TV-abonnement (aanbod, kwaliteit) dan kan je niet naar een andere aanbieder gaan - want dan moet je ook de internet aansluiting omzetten - terwijl die juist geen reden tot klagen geeft.

Riekt volgens mij naar koppelverkoop - en dat mag toch niet?

Let wel: Het gaat hier om IP-TV, en dat hoeft niet gebonden te zijn aan het netwerk van de provider (en is dat in de praktijk vaak ook niet). En de link die er misschien is, kan ook heel goed anders worden opgelost.
Hoezo zou dit allemaal niet kunnen?

Als je internet via glasvezel via de ene provider hebt, dan kun je toch gewoon TV via de kabel afnemen? Of een abonnement op NLZiet of elke andere IPTV?

Wat niet kan is 2 providers op dezelfde lijn. Maar dat heeft niets met koppelverkoop te maken maar puur met techniek. Wil je toch per se 2 providers, dan laat gewoon 2 glasvezelverbindingen aanleggen, dan ben je overal vanaf.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koppelverkoop is in principe toegestaan.

https://mededinging.nl/old/wanneer-is-k ... index.html

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door grun »

WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Let wel: Het gaat hier om IP-TV, en dat hoeft niet gebonden te zijn aan het netwerk van de provider (en is dat in de praktijk vaak ook niet). En de link die er misschien is, kan ook heel goed anders worden opgelost.
IP-TV is tv via internet, toch? Als je daarnaar googelt kom je tientallen aanbieders van iptv kastjes tegen. Die aanbieders hebben niks te maken met internet providers zoals kpn en ziggo. Ik snap je vraag niet waarom je het over koppelverkoop hebt. KPN en Ziggo zijn juist degenen die geen iptv kastjes verkopen, voor zover ik weet. Hoewel de nieuwste Ziggo Next geen tuner heeft en dus eigenlijk ook een iptv kastje is.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

grun schreef:
16 sep 2021 17:51
WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Let wel: Het gaat hier om IP-TV, en dat hoeft niet gebonden te zijn aan het netwerk van de provider (en is dat in de praktijk vaak ook niet). En de link die er misschien is, kan ook heel goed anders worden opgelost.
IP-TV is tv via internet, toch? Als je daarnaar googelt kom je tientallen aanbieders van iptv kastjes tegen. Die aanbieders hebben niks te maken met internet providers zoals kpn en ziggo. Ik snap je vraag niet waarom je het over koppelverkoop hebt. KPN en Ziggo zijn juist degenen die geen iptv kastjes verkopen, voor zover ik weet. Hoewel de nieuwste Ziggo Next geen tuner heeft en dus eigenlijk ook een iptv kastje is.
IP-TV is inderdaad via internet, maar de IP-TV die bijvoorbeeld KPN aanbiedt, kan je niet vergelijken met tv via die kastjes die je bedoeld. KPN biedt QoS op TV en heeft daarvoor gegarandeerde bandbreedte gereserveerd. Het TV signaal gaat niet af van de totale internetsnelheid die je hebt. Dat is dan ook direct de technische reden waarom het niet door een andere partij geleverd kan worden. De QoS is een integraal onderdeel van het netwerk.

Die over-the-top kastjes gaan gewoon mee over de internetverbinding die je voor je al je andere internettoepassingen gebruikt. Dat is een fundamenteel verschil (nog los van het feit of het allemaal volledig legaal is wat via de losse kastjes gedaan wordt).

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Stel je hebt een intenet abonnement bij een provider. Als je daarbij een IPTV abonnement wilt hebben, kan dat alleen maar bij die provider.
Je bent vrij een andere IPTV aanbieder te kiezen, in NL zijn dit er helaas niet zoveel.
WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Riekt volgens mij naar koppelverkoop - en dat mag toch niet?
Als je IPTV van KPN of een andere Internet provider dan leveren ze dit enkel via hun eigen internet verbinding. Bij KPN (XS4ALL ook) wordt de bandbreedte indien beschikbaar niet afgehaald van je abonnement. Dus stel op jouw adres is 80Mbit/s leverbaar je abonnement loopt tot 40Mbit/s dan gaat de TV stream af van de 80Mbit/s en niet van je abonnement snelheid. Is je abonnement 80Mbit/s dan gaat dit niet op, ook passen ze een soort van QoS toe, in de praktijk heeft het TV VLAN voorrang op het internet VLAN.

Er is dus geen sprake van koppelverkoop ze bieden enkel een dienst aan via hun eigen netwerk.
WGrooters schreef:
15 sep 2021 20:42
Let wel: Het gaat hier om IP-TV, en dat hoeft niet gebonden te zijn aan het netwerk van de provider (en is dat in de praktijk vaak ook niet). En de link die er misschien is, kan ook heel goed anders worden opgelost.
IP-TV is een benaming maar de KPN TV stream is niet via een andere provider te benaderen en de TV dienst van Ziggo is niet via KPN te benaderen, dit zijn losse netwerken binnen hun eigen netwerk en dus niet toegankelijk voor andere providers.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ziggo geeft geen toegang tot de kabel aan andere marktpartijen. Bij "koper" en glasvezel speelt dat niet. Er is een marktpartij die al jaren pleit voor kabeltoegang. Dit komt echter niet van de grond: https://www.youca.nl/

Daarnaast verliest lineaire tv jaar op jaar aan populariteit.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Doen internet- en tv-providers aan koppelverkoop?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

ik kan toch echt TV van ziggo nemen en internet van KPN. zou echter wel erg dom van mezelf zijn gezien heb erg veel geld bespaart door alles bij dezelfde te hebben. Je kan alleen geen ADSL providers combineren want ook logisch is want je hebt maar 1 aansluiting die je huis in komt

Gesloten