LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweede mediabox van UPC

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hallo,

Vandaag heb ik bij UPC een tweede mediabox aangevraagd.
Ik heb momenteel in de huiskamer een mediabox zonder dvdr en ik zou heel graag in de slaapkamer ook een mediabox willen neerzetten.

Ik heb helaas helemaal geen verstand van dit soort zaken, ik ben een vrouw met weinig kennis van technische zaken.
Heel graag zou ik hier iets willen vragen.

In de huiskamer heb ik een soort kastje zitten aan de muur.
Aan dat kastje zit een draad, een witte kabel en deze gaat naar de mediabox in de huiskamer.
Ik geloof dat dit een coax kabel heet.
In de mediabox zitten splitters met kabels naar twee televisie voor analoog televisie.
De digitale televisie in de huiskamer heeft een heel goed beeld maar de analoog televisie minder goed, ik heb me laten vertellen dat dat komt door de meerdere splitters op elkaar.

Ik vroeg me af hoe ik nou het beste een tweede mediabox kan aansluiten.
Ik heb gehoord van een versterker, maar ik moet rondkomen van een minimum inkomen en een versterker is wel een grote uitgave.
Ik vroeg me af of je in het kastje dat in de muur in de huiskamer zit een splitter kunt plaatsen en daar twee van die witte kabels in kunt doen, de coax kabels en deze in de mediabox kunt doen? of is het niet mogelijk daar een splitter in te doen en moet de coax kabel voor de tweede mediabox uit de mediabox in de huiskamer komen op dezelfde manier als bij analoog televisie?

Ik krijg over enkele dagen de mediabox in huis.
Mocht ik daar nog iets voor moeten kopen, met betrekking tot aansluiting zou ik heel graag willen vragen of het voor de mediabox niet erg is om hem voorlopig nog ingepakt te laten staan tot dat ik het geld bij elkaar heb om de benodigdheden te kunnen kopen? of is dat niet goed voor de mediabox in verband met updates?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp.

Sprietje

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik heb geen antwoord op je vragen :- maar dacht bij het elzen van ej naam wel :!: Hoe is het met de beestjes? http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4&t=102122

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb ook geen antwoord voor je , denk misschien wel Renegade.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

Splitten (dmv een splitter of versterker met aftakkingen) doe je het liefst zo dicht mogelijk bij het AOP (Abonnee Overname Punt) dat is het kastje in je meterkast of in je slaapkamer. Vanaf die splitter gaan er 2 kabels naar de respectievelijke Mediaboxen toe en van de mediabox naar de TV.
Let er op dat een splitter signaalverlies op gaat leveren, en het zou kunnen zijn dat als het binnenkomende signaal al niet al te sterk is beide signalen na het splitten te zwak zijn. Je zult dan storing en "blokken" in je beeld gaan krijgen.
Neem een kwalitatief goede splitter (metaal , en liefst van een goed merk als Hirschmann of zo). Ook liefst geen coax kabel van de "bouwmarkt" maar kwalitatief goed coax als KOKA799. Mocht het signaal te zwak zijn dan kun je dit eigenlijk alleen maar oplossen met een actieve versterker, ga je "Interactieve TV" doen dan moet deze ook nog eens zogenaamd "Retourgeschikt" zijn. Ik zou zeggen begin met een splitter, test het en stap dan indien nodig over op een versterker.
Hier een linkje (en nee, ik werk er niet en heb geen aandelen :? ) van kwalitatief goede spullen :

https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.cons ... 7f3ba02260

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Werkt de decoder op zichzelf al niet als een versterker?
Het analoog kanaal is altijd slechter, maar wordt verbeterd en versterkt naar digitaal door de mediabox.
Ik zou dus eerst even afwachten wat het werkelijke resultaat is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

Werkt de decoder op zichzelf al niet als een versterker?
Nee verzwakt, zet maar eens een TV met CI+ module "achter" een externe decoder dan zul je zien dat je minder signaal binnenkrijgt dan rechtstreeks. Maar voor alle duidelijkheid, ik zou ook eerst met een splitter van 6...7 euro beginnen en eerst gewoon kijken/testen wat de kwaliteit van het beeld is.

Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hartelijk bedankt voor de tips.

Ik zal een duurdere splitter gaan kopen.
Ik zal deze dan in het kastje aan de muur bevestigen, nu zit daar 1 coax kabel in de naar de mediabox gaat.
Als ik de splitter er dan in zou doen dan kan ik er twee coax kabels aan vast maken in de plaats van nu 1 coax kabel.
De twee coax kabels die dan aan de splitter zitten die in het kastje aan de muur in de woonkamer zit gaat dan naar de twee mediaboxen.
Ik hoop dat ik het op deze manier dan goed doe.

Sprietje

P.s. de afloop met de beestjes heb ik ook geplaatst in het topic van de beestjes.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

Van het kastje aan de muur ga je naar de splitter. Vanuit de splitter vertrekken er twee kabels naar je mediaboxen.

Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Sprietje »

Het is gelukt, de tweede mediabox doet het.
Ik heb een kabel keur splitter in de wandcontactdoos die in de muur zit en daaruit gaan twee coax kabels naar iedere mediabox toe.
1 x viel de plitter uit de wandcontactdoos, ik denk dat hij er niet goed in zat, ik hoop nu wel maar alles doet het.

Sprietje

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

Mooi :-)

Wolter32
Berichten: 212
Lid geworden op: 19 apr 2010 21:41

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Wolter32 »

Je moet niet gaan splitten achter de Mediabox als je een 2e mediabox wil.
Voor analoog naar slaapkamer prima maar voor een 2e mediabox in slaapkamer niet gezien de coax-uitgang van de eerste mediabox helemaal niet retour is en zul je op de 2e box ook geen ondemand en uitzending gemist en alle andere interactive diensten kunnen gebruiken. ALTIJ splitten zo dicht mogelijk bij het AOP en ook niet te veel want elke splitting levert een verlies van -3,5 db op het singaal en wordt dat te veel werken geen van de 2 boxen goed.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

@Wolter32

Ik heb een kabel keur splitter in de wandcontactdoos die in de muur zit en daaruit gaan twee coax kabels naar iedere mediabox toe.
Dat is precies wat TS gedaan heeft, splitten op t AOP.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door renegade66 »

Mocht het signaal te zwak zijn dan kun je dit eigenlijk alleen maar oplossen met een actieve versterker
alles perfect uitgelegd bprosman echter om nu een versterker te gaan kopen als je signaal te zwak is vind ik wat resoluut.

er moet eerst gekeken worden waarom het signaal te zwak is, elke woning behoort namelijk genoeg signaal ( ongeveer 70db ) binnen te krijgen.
dit is meer dan genoeg om 2 tv's of mediaboxen zonder problemen te laten draaien.

tevens als sommige kanalen op de mediabox signaalverlies aangeven moet ook nog een de WCD vervangen worden aangezien de goedkope en oudere versie's die frequentie's niet doorlaten.

verder perfect uitgelegd.

ja, ik werk wel voor UPC :lol: :lol:

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

ja, ik werk wel voor UPC
Misschien kun je er dan ook bij vertellen dat wanneer het signaal wel (net) sterk genoeg blijkt te zijn dat de klant dan zijn portemonnee kan trekken ? Ik zou dat geld liever investeren in een versterker (die ik weer terug kan brengen wanneer dit niet de oplossing zou zijn).

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik zou niet weten waarom je dan je portemonnee zou moeten trekken. het signaal is dan toch sterk genoeg?
dan heb je dus geen versterker nodig.

echter verwachten mensen tegenwoordig dat wij elke aansluiting in huis maar moeten gaan onderhouden, en het liefst nog gratis ook.

dit is natuurlijk volkomen onzin.
wij (en andere providers) ondersteunen tot aan het eerste aansluitpunt, ook wel AOP genoemd, dat is dus 'abonnee overname punt' en het woord zegt het al, van daaruit mag je doen wat je wilt.

en dat is voor eigen kosten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

er moet eerst gekeken worden waarom het signaal te zwak is, elke woning behoort namelijk genoeg signaal ( ongeveer 70db ) binnen te krijgen.
Hoeveel overtuigingskracht denk je dat het kost voordat de gemiddelde "Providerhelpdeskwerkstudentmedewerker" er van overtuigd is dat er een monteur langs moet komen om een signaalmeting te doen en/of het AOP te vervangen ? :wink:

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door renegade66 »

hoevaak denk je dat wij voor niets bij een klant komen omdat ze met flosdraadjes hun tv of internet proberen te laten draaien. dat is de reden dat er altijd eerst gefilterd moet gaan worden. dit doen we aan de hand van monitoren van de EV waar de klant op aangesloten is. als alle modems daar goed online staan kun je er bijna al vanuit gaan dat de boel bij de desbetreffende klant niet goed is aangesloten.

geloof me, wij kunnen bijna alles zien, zelfs in de auto.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door bprosman »

hoevaak denk je dat wij voor niets bij een klant komen omdat ze met flosdraadjes hun tv of internet proberen te laten draaien.
Gokje... 70%...80%... van de gevallen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door renegade66 »

goed gegokt, u krijgt een gratis abbo op UPC :lol: :lol: :lol:

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Tweede mediabox van UPC

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

En dat is nou precies de reden dat ik het zei, om te voorkomen dat jullie voor de kat zijn krullen langs gaan en om mensen kosten te sparen.

Jij zegt dit :
alles perfect uitgelegd bprosman echter om nu een versterker te gaan kopen als je signaal te zwak is vind ik wat resoluut.

er moet eerst gekeken worden waarom het signaal te zwak is
En ik denk dat je eerst andere oplossingen moet proberen, goede kabels etc. etc.

Gesloten