LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HD van KPN is geen HD

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Thevandermeij
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2013 12:17

HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door Thevandermeij »

Beste iedereen.

Ik ben KPN glasvezel gaan gebruiken omdat KPN mij HD beeld in 1080P beloofde dit staat ook op de site en ja dit is Technische beter dan ziggo die zenden 1080i uit.
Afbeelding

Maar nu blijkt bij oplevering dat het beeld niet Beter is maar zelf slechter.
Nu heb ik niet over de klacht over Blokken en vastlopen van het beeld.
Maar echt over de Scherpte De HD beelden hebben geen detail. gezichten zijn een uit gevaagt.
het is lastig te omschrijven wat ik zie aan het beeld.
Waar het op neer komt is dat de bitrate van KPN HD ook veelste laag is voor echt HD.
Gelukkig ben ik niet de enige die geconstateerd heeft.
Op een techniek site Tweakers.net is dit door gebruikers ook geconstateerd.

Mijn probleem is dat als ik hier over klaag ik allemaal goed bedoelde support acties krijg.
met steeds het zelfde verhaal dat ik echt super scherp beeld moet krijgen van kpn.

En als ik aangeef dat ik dit niet heb. zegt kpn dat ik mijn setupbox met HDMI moet aansluiten naar mij tv(wat ik dus al heb).uit eindelijk wordt er uiteraard heel vriendelijk een monteur gestuurd die komt met de opdracht om bij mij kabels te trekken naar de router ( deze liggen er al en heb ik ook steeds aan geven)volgens zijn brieving heb ik draadloos via het stopcontact en dat geeft vaak blokken in het beeld.

Als ik dan vraag naar het beeld kwaliteit zegt hij dat deze goed is voor kpn maar bij een beetje door vragen is deze monteur op de hoogte dat het beeld van kpn geen echt HD en gebruikt zelf ziggo voor TV
ook wist deze hij af dat bitstream veel ste laag was ook via Tweakers.

Als je dit bij de klanten service aan geeft doen zij dus net of je eerste bent die hier over klaagt.
en is het geen bekend probleem. Als je door vraagt voel je gewoon aan de aantwoorden dat ze het wel weten maar er niet over mogen praten. dit was ook bij de monteur het geval door dat hij wel beaamde dat het beeld niet scherp was maar dan nerveus werd en snel van alles ging nutteloos ging veranderen om dan te vragen of zo toch niet iets beter was.

ik voel mij gewoon een beetje opgelicht door KPN
en volgens mij nog meer mensen.
en als ik de forum lees worden we ook opgelicht door kpn.

Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 8#35867248
quote van Alexander01: hij heeft een uitgebreide uitgewerking waar in technische laat zien dat de HD van kpn slechter is dan Normale Digitale tv van de de concurrentie.
De Nederlandse HD zenders worden door Technicolor ook geëncodeerd in H264, maar dan in een stuk hogere bitrate:

De Plaatjes zijn te groot om hier te kunnen weergeven in dit bericht
vandaar de linkjes
Nederland 1 HD Technicolor (Glashartmedia)
http://www.hostfile.nl/images/i1a5oqldh ... media1.png
http://www.hostfile.nl/images/mgyidtfh6 ... media2.png


Nederland 1 HD KPN
http://www.hostfile.nl/images/vxfcpttkw ... hdkpn1.png
http://www.hostfile.nl/images/cmks280fj ... hdkpn2.png

De kpn plaatjes zijn groen van wegen de beveiliging die kpn er op zet.
Het is door ook niet mogelijk om KPN beelden via een eigen Decoder te bekijken.

Nu vergelijk ik dus appels met appels!


Het argument dat KPN alles in H264 encodeert en andere partijen zoals Techncolor in MPEG2, gaat dus maar half op. Enkel de SD zenders worden in MPEG2 geëncodeerd door Technicolor. Maar dat wil niet zeggen dat KPN met de helft van die bitrate in MPEG4 hetzelfde detailniveau haalt! MPEG4 mag dan efficiënter zijn maar het is een groot misverstand dat een MPEG4 stream met de helft van de bitrate van een MPEG2 stream dezelfde beeld detaillering zou kunnen halen. Dat is gewoon niet zo!


Sterker nog:
Een 8Mbit KPN 1920x1080 HD-stream haalt nog niet eens het detailsniveau van een 8Mbit Technicolor 720x576 SD-stream!

Zie hieronder de fotovergelijking van het TV-beeld:

Nederland 1 SD Technicolor:
http://www.hostfile.nl/images/6pbd92c3g ... 1000561.JPG

Nederland 1 HD KPN:
http://www.hostfile.nl/images/vhk9ifecs ... 000562.JPG

Nederland 1 SD Technicolor:
http://www.hostfile.nl/images/i1a5oqldh ... 000567.JPG

Nederland 1 HD KPN:
http://www.hostfile.nl/images/j7mi3qd0r ... 000568.JPG

Beide inputs staan qua settings precies hetzelfde ingesteld. De beeldscherpte staat op maximaal.

Je kunt duidelijk zien dat het detail minder is bij de 8Mbit HD-stream van KPN. De rimpels en details in de huid worden weggemoffeld door de lage bitrate. Het ziet er dan dof en vegerig uit in vergelijking met de 8Mbit SD-stream van Technicolor.

Wat trouwens wel op zal vallen is dat de plaatjes van het SD beeld geliger zijn ten opzichte van de plaatjes van het HD beeld. Dit komt omdat er bij SD formaat en HD formaat verschillende kleurruimtes worden gebruikt (Rec. 601 voor SD http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._601en Rec. 709 voor HDhttp://en.wikipedia.org/wiki/Rec._709). Zie de voorbeeldAfbeelding


Meer vergelijkingen zijn te vinden in deze ziphttp://www.hostfile.nl/files/cyqo3l38m9 ... dingen.zip.


En dan moet ik er nog aan toe voegen dat KPN er een handje van heeft om de ondertitels en het Dolby Digital geluid eruit te rippen (zoals in de VLC screenshots te zien is).
quote:
GuiltyNL schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:29:
Het open netwerk idem, als het netwerk dan zo open is, waarom mag de Glashart Media stream dan niet geleverd worden in het WBA gebied?
De reden is dat de multicast routers die KPN inzet in het WBA gebied slechts uit één statische route een multicastbron kunnen ophalen, en dat is voor KPN in eerste instantie hun eigen multicast pakket. Dit zijn erg dure routers en de fabrikant van die routers wil Reggefiber/Glashart Media blijkbaar niet tegemoet komen met een firmware aanpassing waardoor deze functionaliteit alsnog mogelijk wordt.
Hier laat ArChie zien dat de bitrate van ziggo HD en Glashartmedia wel 1080i Bitrate is 13Mbit
Bron:http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 6#34947136
Voor de volledigheid nog even de bitrates van de Elementary Streams erbij.

Nederland 1 HD via Glashart Media:
Afbeelding

Nederland 1 HD via Ziggo:
Afbeelding
zelf op het eigen forum van kpn word hier over geklaagd er word gewoon niet op gereageerd door kpn.
http://forum.kpn.com/t5/Televisie-via-G ... /m-p/80830
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat 'budget' dochter Telfort wel de hogere bitrate streams over glasvezel aanbiedt en een ruimer zender pakket dan KPN aan haar (eigen) klanten??

Voel me als trouwe KPN klant die is overgestapt naar glas niet serieus genomen
http://forum.kpn.com/t5/Televisie/HD-tv ... /m-p/80806

http://forum.kpn.com/t5/Televisie/Kwali ... true#M3506
Ik vraag me af of de bit-rate van de HD zenders ooit nog wordt vebeterd. Naar mijn idee is het HD beeld te wollig om te zien. Het ligt echt niet aan mijn tv, want ik heb het vergeleken met HD materiaal van UPC op dezelfde zenders.[/qoute]

En zo zijn nog veel meer voorbeelden te vinden.

regula187
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2013 12:09

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door regula187 »

Ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen, maar alle programma's die op HD kanalen worden uitgezonden moeten ook met een HD camera worden opgenomen volgens mij. Dus als ze de A-team gaan uitzenden op een HD kanaal zal dat niet FULL HD zijn denk ik. Das in mijn geval ook van de reden waarom ik nog geen HD kanalen heb.

grizzly1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2010 17:38

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door grizzly1972 »

Geachte Thevandermeij.

Dank voor het starten van dit topic. Het wordt eens hoog tijd dat dit eens openlijk op het internet verspreid wordt. Liever houd KPN het stil dat zie ik zeker ook op het KPN forum waar ik al vaker een kijkje genomen. Helaas voor hen wordt dat nu moeilijk met het internet men kan wel proberen hun kop in het zand te steken maar spijtig voor hen zijn er de fora,s waar deze KPN praktijken openlijk te zien zijn. Vroeger moest je via de telefoon gaan belllen en gaan klagen maarja die tijd is voorbij KPN....

Ik zal er later uitgebreid op ingaan maar kan je nu vast zeggen dat je volkomen gelijk hebt. Ik zal je proberen mijn visie erop uit te leggen. Een ding is duidelijk en dat is dat dit de volkomen verkeerde weg is wat KPN inslaat op het FTTH netwerk.
Een Reggefiber_waar KPN nu grootaandeelhouder van is_ gaf eerst de 1:1 streams via de mediagateway door. Best mogelijke kwaliteit via het WGDO netwerk. Maarrrr toen kwam de club erbij..
Klanten zagen het verschil in kwaliteit duidelijk. Reggefiber had klanten de hoogste beeldkwaliteit belooft. Niet zo vreemd ook als je een produkt via een hypermodern glasvezelnetwerk afneemt. Dan verwacht je op z,n minst dat je gelijkwaardige kwaliteit krijgt en _mits mogelijk_ liefst nog beter.
Enfin toen KPN erbij kwam werden de WGDO streams niet meer geleverd maar de streams met mindere kwaliteit. De WGDO streams werden ook vergangen door WBA wat later WMP(+) werd. Niet meer de 1:1 doorgifte van de mediagateway en satelliet. Klanten maar klagen en klagen...maar reggefiber maar volhouden dat er niets aan het handje was. Totdat Reggefiber onder druk van hun klanten wel toe moesten geven. Men beloofde verbeteringen en WMP werd voor enkelen WMP(+). Geloof me maar dat ook de "verbeterde" WMP(+) streams nog lang niet de kwaliteit leveren dan de kabelaars( bijv UPC,Ziggo). Maarja de klanten moeten deze kwaliteit gewoon maar acceptabel vinden stelt een reggefiber(KPN grootaandeelhouder) dan. Iets wat uiteraard op een glasvezelnetwerk waar je toch de allerhoogste kwaliteit mag verwachten volledig onacceptabel is! En dat weet Reggefiber ook wel maar toch eerst even nog de terechte kritiek van klanten proberen te negeren.
Maar Reggefiber die gaat nu met KPN door om nieuwe klanten wederom deze minderwaardige streams als acceptabel te verkopen. Trap er aub niet in mensen!

Het grote probleem is nu ook dat KPN de dienst uitmaakt op deze WMP netwerken. WGDO wordt WMP. En iedere ISP mag dan ook weer die inferieure streams op het dit netwerk doorgeven. KPN heeft_ met dank aan de NMA :evil: :? _ zowat alles overgenomen. Je denkt dat je een andere ISP kan pakken maar wederom zit je toch weer met KPN opgescheept.

Zal er later uitgebreider op ingaan. Gelukkig dat we dit gekleun van KPN openbaar kunnen maken..
Men stelt wel dat de glasvezel een "open" netwerk is maar de praktijk wijst heel anders uit. Er zijn zelfs providers die helemaal niet actief willen worden op het reggefiber(WMP) netwerk omdat je dan weer afhankelijk bent van Operator..KPN. Houdt dus in dat je je of naar KPN richt of je moet enorm veel gaan investeren en zelf vanuit de wijk weer alles gaan aanleggen. En dat noemt een Neelie kroes te Brussel een eerlijk concurrentiemodel. Daar gaat dan ook nog een subsidie van Brussel naar toe! We hebben nu nog de kans om gewoon NEE te zeggen zodat Reggefiber die 30 procent( voordat men gaat aanleggen) helemaal niet haalt! Dat een Cogas het dan maar komt leggen. Pas als men door klanten gedwongen kan worden om het anders te doen zal er wellicht wat kunnen veranderen maar ik heb er een hard hoofd in met een log en stug bedrijf als KPN. Als de aandeelhouders maar tevreden gesteld kunnen worden dat heeft de hoogste prioriteit bij KPN en jij mag het als klant_ op het ultramoderne FTTH netwerk_ met minderwaardige kwaliteit doen.
Sorry KPN maar daar stinken we echt niet in..en die DRM restricties en 'Fyra' decoders ook niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door sjohie »

Waar lees ik precies dat je abonnement ook 1080p beeldmateriaal inhoud? In je screendump van de KPN site zie ik alleen staan dat 1080Pp de hoogste kwaliteit HD is, wat klopt, en dat glasvezel de vereiste bandbreedte hiervoor kent, maar nergens dat het abonnement ook gegarandeerd HD beeld materiaal in 1080p levert?

grizzly1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2010 17:38

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door grizzly1972 »

regula187 schreef:Ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen, maar alle programma's die op HD kanalen worden uitgezonden moeten ook met een HD camera worden opgenomen volgens mij. Dus als ze de A-team gaan uitzenden op een HD kanaal zal dat niet FULL HD zijn denk ik. Das in mijn geval ook van de reden waarom ik nog geen HD kanalen heb.
Hoi Regula,

Klopt het je gelijk in. Lang niet alles wordt met de HD camera opgenomen maar wel steeds meer bijv bij de PO en de commerciële omroepen. Wat niet met een HD camera opgenomen is wordt zeg maar opgeschaald naar de HD resolutie en de bitrate wordt ook aanzienlijk verhoogd. Dit noemt men ook wel SD+. Het levert wel beter beeld om dan de SD kwaliteit maar is niet te vergelijken als het met de HD camera vastgelegd is(Native HD). Dus the A team is niet Full HD dat klopt maar wordt opgeschaald naar de HD resolutie.
Toch kan je je zeker wel aanbevelen dat je de HD kanalen neemt omdat er toch wel steeds meer Native HD uitzendingen bijkomen en de opgeschaalde beelden ook wel iets beter zijn dat de standaard digitale kwaliteit.
Komt ook omdat de bitrate verhoogd wordt naar zo,n 13/14 Mb..tenminste bij de kabelaar. En daar maakt KPN er weer een potje van door bij de HD kanalen een lagere bitrate te leveren maar het signaal ook nog eens te gaan hercoderen wat ook ten koste gaat van kwaliteit. Deze ongein haalt men bij de kabelaar niet uit.
Er zijn overigens wel ISP,s op de glasvezel(FTTH) die wel het beste uit de glasvezel halen maar meestal zit je vast aan het Reggefiber netwerk( WMP) waar KPN grootaandeelhouder van is.

Overigens zijn er mbt tot de Native HD beelden ook de zogenaamde premiumkanalen( bijv een Natgeo,Natgeowild,History,Discovery,FOX ,HBO) enz die wel de hele dag Native HD uitzending brengen.
Dus het is zeker wel de moeite waard maar dan verwacht je_ zeker van een FTTH partij_ de allerhoogste kwaliteit die op zo,n minst gelijkwaardig is aan de kabelaar. Minder is niet acceptabel via de glasvezel maar toch probeert KPN het..

grizzly1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2010 17:38

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door grizzly1972 »

sjohie schreef:Waar lees ik precies dat je abonnement ook 1080p beeldmateriaal inhoud? In je screendump van de KPN site zie ik alleen staan dat 1080Pp de hoogste kwaliteit HD is, wat klopt, en dat glasvezel de vereiste bandbreedte hiervoor kent, maar nergens dat het abonnement ook gegarandeerd HD beeld materiaal in 1080p levert?
Ik zie het wel staan. Vraag me af hoe men daar nou bij komt want zover mijn info reikt zenden de meeste zennders nog interlaced uit. Maar goed resolutie zegt lang niet alles. De bitrate is in deze ook essentieel. Codec wat je inzet speelt ook een rol maar dat zal wel H264( Mpeg4) zijn.Voorheen was dat Mpeg2.
KPN gaat dus hiermee liggen knoeien wat gewoon te koste gaat van kwaliteit. Want ga je liggen prutsen met lage bitrates of een hogere bitrate inzetten maar weer hercoderen dat gaat ten koste van beeldkwaliteit. KPN wanneer gaat u nou een ophouden om dit op een FTTH netwerk als "acceptabel" te verkopen?? U kan u kop in het zand proberen te steken maar de tijd dat klanten enkel van mond tot mond ,telefoon, of via de krant hun ongenoegen konden laten blijken is voorbij.
Tuurlijk zijn er argeloze klanten die er zonder vooronderzoek instappen en de colporteur gesprekken zomaar voor waar aannemen maar er zijn er steeds meer die door internet beter ingelicht zijn.
Komt Reggefiber( ergens in 2020) hier aankloppen weten ik en genoeg anderen wat ons te doen staat. Overigens weten we ook donders goed dat KPN helemaal niet zonder glasvezel kan dus dat argument van die 30 procent nemen we zeker ook niet voor waar aan.
Geef klanten vrijheiden ipv Verimatrix restricties. Mbt de streams verwachten we het allerbeste...dat mag je ook verlangen van een FTTH partij. Tot nog toe is het bij Reggefiber KPN..KPN..KPN.. als dat zo blijft en u wilt uw bedrijfstactiek niet veranderen weten velen bij ons in de buurt wat ons te doen staat.

Ik weet ook heel goed dat het op een Cogas netwerk heel anders kan. Ik zal daar later op terug komen..
Daar zie ik ook concurrentie voor de kabelaars maarja wat wil je als klant als alleen Reggefiber aan de deur komt? En waar is die ISP op het Reggefiber netwerk die niet aan het handje van reus KPN loopt?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door grun »

grizzly1972 schreef:
sjohie schreef:Waar lees ik precies dat je abonnement ook 1080p beeldmateriaal inhoud? In je screendump van de KPN site zie ik alleen staan dat 1080Pp de hoogste kwaliteit HD is, wat klopt, en dat glasvezel de vereiste bandbreedte hiervoor kent, maar nergens dat het abonnement ook gegarandeerd HD beeld materiaal in 1080p levert?
Ik zie het wel staan.
Net als sjohie zie ik het ook niet. Het staat imho niet in je screendump. Er staat dat 1080p de hoogste kwaliteit levert maar niet dat zij dat ook leveren.

grizzly1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2010 17:38

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door grizzly1972 »

grun schreef:
grizzly1972 schreef:
sjohie schreef:Waar lees ik precies dat je abonnement ook 1080p beeldmateriaal inhoud? In je screendump van de KPN site zie ik alleen staan dat 1080Pp de hoogste kwaliteit HD is, wat klopt, en dat glasvezel de vereiste bandbreedte hiervoor kent, maar nergens dat het abonnement ook gegarandeerd HD beeld materiaal in 1080p levert?
Ik zie het wel staan.
Net als sjohie zie ik het ook niet. Het staat imho niet in je screendump. Er staat dat 1080p de hoogste kwaliteit levert maar niet dat zij dat ook leveren.
Nee staat niet dat ze het leveren maar men geeft wel aan dat je voor volwaardige HD kwaliteit(1080P) veel ruimte voor nodig hebt.Glasvezel heeft enorm veel ruimte maar ondertussen gaan we wel even een bitrate van 7/8 voor HD en 3 voor SD toepassen?De WMP+ streams weer gaan hercoderen? 1080P kan ook niet omdat er grotendeels ook 1080i geleverd wordt dit geldt ook voor de film kanalen.
Maar dit is ook niet het allerbelangrijkste ..het gaat zich erom dat KPN gewoon helemaal niet de allerhoogste kwaliteit levert. 1920x1080i kan een prima plaatje leveren mits je ook in acht neemt om het juiste codec en bitrate toe te passen. Qua codec begint KPN er mee om te gaan hercoderen. De bitrate is in veel gevallen niet hoog genoeg. Signaal wordt niet 1:1 overgebracht. Maarja KPN die heeft ook ADSL en VDSL klanten maar wil geen extra stream via glas gaan routeren. Ondertussen zijn FTTH klanten die een duurbetaalde luxe glasvezel produkt afnemen de dupe. Deze mogen het met inferieure kwaliteit doen. Heb reeds uitgelegd wat er met Reggefiber is gebeurt. Als je nou bij Reggefiber een provider kan vinden die niet die hercodering streams gebruikt,geen verimatrix DRM toepast was het nog een ander verhaal. Maar waar is dan die provider die met eigen aanvoer komt? Vergeet het maar de andere ISP,s leveren via Reggefiber wederom de WMP+ streams alles netjes Verimatrix versleuteld. Kom later op zaken terug waarin ik zal proberen om er dieper op in te gaan.
Laatst gewijzigd door grizzly1972 op 09 feb 2013 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee staat niet dat ze het leveren maar men geeft wel aan dat je voor volwaardige HD kwaliteit(1080P) veel ruimte voor nodig hebt. Maar goed kan ook niet omdat er grotendeels ook 1080i geleverd wordt dit geldt ook voor de film kanalen.
Maar dit is ook niet het allerbelangrijkste ..het gaat zich erom dat KPN gewoon helemaal niet de allerhoogste kwaliteit levert.
Dat zeggen ze ook niet. Ze zeggen dat je voor full hd veel capaciteit nodig hebt en dat je voor de beste capaciteit dus ook veel capaciteit nodig het. Maar ze zeggen níet dat zij die beste kwaliteit leveren of dat je, als je meer capaciteit neemt, ook die betere kwaliteit zo krijgen.

grizzly1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 dec 2010 17:38

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door grizzly1972 »

kweenie schreef:
Nee staat niet dat ze het leveren maar men geeft wel aan dat je voor volwaardige HD kwaliteit(1080P) veel ruimte voor nodig hebt. Maar goed kan ook niet omdat er grotendeels ook 1080i geleverd wordt dit geldt ook voor de film kanalen.
Maar dit is ook niet het allerbelangrijkste ..het gaat zich erom dat KPN gewoon helemaal niet de allerhoogste kwaliteit levert.
Dat zeggen ze ook niet. Ze zeggen dat je voor full hd veel capaciteit nodig hebt en dat je voor de beste capaciteit dus ook veel capaciteit nodig het. Maar ze zeggen níet dat zij die beste kwaliteit leveren of dat je, als je meer capaciteit neemt, ook die betere kwaliteit zo krijgen.
En die krijg je zeker niet. Kabelaars die glas tot aan de centrale hebben liggen en in feite minder ruimte zouden hebben die leveren wel de betere kwaliteit. Van een FTTH (glas tot in huis) isp mag je minimaal verwachten dat je op z,n minst zo niet betere kwaliteit dan de kabelaars(FTTC) krijgt.

Idem dito levert KPN je van die homeplugs. Supersnel en draadloos. Ja staat er allemaal op. Of je dit in de praktijk ook geleverd krijgt? Nou probeer het maar zou ik zeggen. Maar wel verkopen.
Net zoals je de hoogste kwaliteit via Glasvezel verkoopt. Ach dat het wat minder is ..nou ja..acceptabel toch? Nee.
Als glas die enorme ruimte heeft en zoveel keer beter is moet KPN dat eerst maar eens in de praktijk brengen. Groter tv aanbod, hogere kwaliteit streams( mits mogelijk). Er zijn ISP,s die het beter doen.. heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren de complete reactie komt nog.

Thevandermeij
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2013 12:17

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door Thevandermeij »

Beste Mensen,

Hier Bij nogmaals de site van KPN misschien zien jullie de belofte van KPN nu wel.
Afbeelding

En het Gaat nu niet eens zo zeer over die 1080P.
Het probleem is dat KPN HD beeld levert over Glasvezel waar van het Detail in het beeld nog slechter is dan van gewoon SD ( gewoon digitale TV) is.

De Bitrate dit het Detail van het beeld is namelijk veelste laag.
je kan dit zien als een mp3 deze hebben meestal een bitrate van 128 bit en dan heb je vol en mooi geluid als dat mp3-tje word uitgezonden met een bitrate van bijv 32 bit dan hoor je dat het geluid hol en van slechte kwaliteit is.

Dit dus ook het geval met het HD beeld van KPN.
ik zou zeggen bekijk de voorbeelden uit de eerste post dit zijn beeld captures dus Geen fotos van de TV maar direct uit de stream gemaakt.
je kunt duidelijk zien dat het gewoon digitale beeld van de concurrent beter is dan het HD beeld van KPN.

Ook kun je zien dat de Bitrate heel laag 7mbit. dit moet 13 zijn voor HD
dat alle andere providers wel netjes 13mbit gebruiken is is te zien bij de quote over ArChie

Mensen kijk nu eens naar de feiten in plaats naar een eigen mening en over een welles niets over de site
we praten hier over keiharde feiten met techniek en KPN bedondert de mensen gewoon.

mvg,

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ik je bovenstaande bericht lees, dan lees ik alleen dat je met glasvezel voldoende (netwerk) capaciteit hebt om (full) HD te kijken en dat (full) HD de hoogste kwaliteit biedt.
Beiden is waar, ik lees nergens dat KPN ook 1080p signalen aanbiedt.
"Daarmee geniet je van de hoogste kwaliteit interact. TV" , prima, "hoogste kwaliteit" hoeft niet op de resolutie te slaan, kan ook zijn dat je veel keuze hebt oid.

Thevandermeij
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2013 12:17

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door Thevandermeij »

Beste Bprosman,

Er staat letterlijk in dat stukje over 1080p
Dat u met interactieve tv u zich geen zorgen hoeft te maken en dat altijd de beste kwaliteit krijg.
Dat u dat anders leest kan zijn maar doet niets af aan het verhaal dat klanten service ook blijft volhouden dat het 1080p is.

Nogmaals het maakt mij niet of het nu 1080p of i is daar neem ik ook genoegen mee.
Het feit blijft zoals beschreven in het technische deel van de eerste post.
Dat geen hoge maar juist de laagste kwaliteit bied op glas.
Ze verkopen een beeld formaat als HD beeld wat geen HD beeld is de techniek die gebruiken is geen HD.
Ze verkopen SD beeld als HD en adverteren met de hoogste kwaliteit dan vergeten voor jouw even dat de klanten service zegt dat kpn 1080p verkoopt.
Dan nog mogen ze geen SD beeld verkopen als HD.

Lees nogmaals de eerste post en bekijk alle capture files
En alle bitrates dan is het bewijs water dicht dat de techniek van kpn geen hd is zelfs niet hd van de laagste kwaliteit.

Vriendelijke groet.

Bericht is geschreven vanaf een mobile telefoon.
Excuus voor de typos

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat geilen op de bitrate in die grafieken en of het 1080i of 1080p is, zegt niks over de tekst van KPN op de site, waarin nergens wordt beloofd of toegezegd dat je gegarandeerd 1080p geserveerd krijgt, enkel dat 1080p de hoogste HD kwaliteit is (waar) en dat glasvezel genoeg capaciteit hiervoor heeft (ook waar). Dat jij daar vervolgens uit meent te kunnen destilleren dat je récht hebt op, en betaalt voor, 1080p is je eigen gegraven valkuil.

KPN zegt het niet, belooft het niet, en biedt het ook niet aan. En daarnaast, als je zo technisch onderlegd bent, dan zou je ook moeten weten dat veel bronmateriaal nog steeds bestaat uit ge-upscaled SD materiaal, en dan kan je het via ultra-HD/4K bekijken, maar blijft het korrelig.

Thevandermeij
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2013 12:17

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door Thevandermeij »

Waarom nemen jullie het op voor kpn

Feit is dat de HD kanalen slechter zijn dan de gewonen kanalen van de concurrent Dat is mijn punt.
De oorzaak zit hem in de lage bitrate.
Kom verkoopt mij HD en levert SD dat is het het probleem

Werken jullie kpn dat je het blijft goed praten en onderwerp steeds van de feiten probeert af te houden ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door sjohie »

Thevandermeij schreef:Waarom nemen jullie het op voor kpn

Feit is dat de HD kanalen slechter zijn dan de gewonen kanalen van de concurrent Dat is mijn punt.
De oorzaak zit hem in de lage bitrate.
Kom verkoopt mij HD en levert SD dat is het het probleem

Werken jullie kpn dat je het blijft goed praten en onderwerp steeds van de feiten probeert af te houden ?
Ik werk niet bij KPN, en ben er ook al jaaaren geen klant meer. Maar wat ik nog maar even een keer herhaal, nergens op die pagina die je aanhaalt staat dat jij als klant recht hebt op 1080p materiaal, of op een X bitrate, wat voor jou blijkbaar synoniem is voor een gegeven beeldkwaliteit. Op de site van KPN staat overigens duidelijk dat ze 1080i aanbieden. (vinkje bij "Welke HD stream wordt aangeboden?" zetten)

Verder zijn er nog allerlei bepalende factoren, zoals het originele bronmateriaal, de (eventuele) manier van upscaling, finetuning/level van de gebruikte codec, en zo verder.

Thevandermeij
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2013 12:17

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door Thevandermeij »

Maar je snapt nog steeds het probleem niet.
Het maakt niet mij niets uit of het hd 1080p of hd1080i is
Het probleem is dat het niet scherp is mijn hd beeld van kpn is van slechter kwaliteit lees minder scherp
Dan het SD lees gewoone digitale kanaal van mijn vorrige provider ziggo

Het gaat in mijn post om dat meerdere mensen zijn die ervaren.
En dat het technise is aangetoond in mijn eerste post dat het kpn HD beeld echt minder scherp is
Dan het NIET HD ziggo.

Dit is wat de tecnische vakblad zegt over kpn HD
Www.hardware.info

Beeldkwaliteit valt tegen

Hardware.Info was onlangs in de gelegenheid om de beeldkwaliteit van KPN’s nieuwe HDTV aanbod te beoordelen. Opvallend is dat KPN alle HD zenders die in 1080i uitzenden omzet naar 720p en doorgeeft met een bandbreedte die volgens welingelichte bronnen rond de 6 mbit/s ligt. Bij de omzetting van 1080i naar 720p gaat beeldscherpte verloren, en in de praktijk blijkt ook dat gekozen bitrate eigenlijk te laag is.

Wij hebben beelden bekeken van onder andere Discovery HD en daarbij viel op dat de beeldscherpte bij weinig beweging redelijk goed is, maar niet in de buurt komt van de kwaliteit van het HD signaal dat via de kabel verzonden wordt. Met name kleine details bleken bij het KPN HD signaal te ontbreken, terwijl die op het kabel HD signaal wél duidelijk zichtbaar waren. Bij veel beweging laat de beeldkwaliteit van KPN’s HDTV dienst echter pas echt sterk te wensen over en is duidelijk blokvorming waarneembaar. De beeldkwaliteit daalt wanneer er veel gebeurt tot onder de kwaliteit die de kabel op haar SD-zenders aanbiedt.

Onduidelijk is vooralsnog of KPN de beeldkwaliteit kan verhogen met betere settings voor haar encoders. Meer bandbreedte beschikbaar maken lijkt echter niet mogelijk, omdat op dezelfde lijn ook bandbreedte beschikbaar moet blijven voor internet, telefonie en het bekijken of opnemen van een eventueel tweede TV kanaal.

HD?

Gezien de matige beeldkwaliteit rijst de vraag of KPN eigenlijk wel mag spreken van 'HD'. Technisch gezien bevat het signaal inderdaad 1280x720 beeldpunten, maar door de hoge compressie is de beeldkwaliteit naar ons oordeel onder de maat voor de term HDTV. Desondanks spreek KPN in haar persbericht over 'haarscherp beeld' 'tot vijf keer scherper' en 'intensere kleuren'. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door bprosman »

Technisch gezien bevat het signaal inderdaad 1280x720 beeldpunten,
Feit.
maar door de hoge compressie is de beeldkwaliteit naar ons oordeel onder de maat voor de term HDTV.
(subjectief) oordeel van een persoon.

Dus KPN "liegt" niet, ze bieden HD aan.
Het probleem is dat het niet scherp is mijn hd beeld van kpn is van slechter kwaliteit lees minder scherp
Dan het SD lees gewoone digitale kanaal van mijn vorrige provider ziggo
Het zoveelste bewijs dat mensen appels met pruimen vergelijken voor/als ze overstappen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door sjohie »

Thevandermeij schreef:Maar je snapt nog steeds het probleem niet.
Het maakt niet mij niets uit of het hd 1080p of hd1080i is
Het probleem is dat het niet scherp is mijn hd beeld van kpn is van slechter kwaliteit lees minder scherp
Dan het SD lees gewoone digitale kanaal van mijn vorrige provider ziggo

Het gaat in mijn post om dat meerdere mensen zijn die ervaren.
En dat het technise is aangetoond in mijn eerste post dat het kpn HD beeld echt minder scherp is
Dan het NIET HD ziggo.
Ziggo is de appel, en KPN de peer. Beiden zenden HD materiaal uit in 1080i, dat kan je voor KPN lezen op de link naar de KPN help die ik al eerder postte, en van Ziggo weet je het blijkbaar zelf al. Als je nou die onderzoeksgeest even wat eerder in het proces had toegepast, had je oa op deze wiki kunnen lezen, dat alle tv-zenders op dit moment in 1080i uitgezonden worden, en dat het genoemde 1080P in de marketing tekst van KPN enkel slaat op een mogelijke max beeldkwaliteit, en dat glasvezel daar de capaciteit voor heeft, en níet dat ze dat leveren.

Als je dan zo van de cijfers en techniek bent, waarom kies je dan niet voor Canaal digitaal? Die hadden namelijk in het consumentenbond onderzoek de béste HD kwaliteit.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: HD van KPN is geen HD

Ongelezen bericht door olaf79 »

grizzly1972 schreef:
regula187 schreef:Ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen, maar alle programma's die op HD kanalen worden uitgezonden moeten ook met een HD camera worden opgenomen volgens mij. Dus als ze de A-team gaan uitzenden op een HD kanaal zal dat niet FULL HD zijn denk ik. Das in mijn geval ook van de reden waarom ik nog geen HD kanalen heb.
Hoi Regula,

Klopt het je gelijk in. Lang niet alles wordt met de HD camera opgenomen maar wel steeds meer bijv bij de PO en de commerciële omroepen. Wat niet met een HD camera opgenomen is wordt zeg maar opgeschaald naar de HD resolutie en de bitrate wordt ook aanzienlijk verhoogd. Dit noemt men ook wel SD+. Het levert wel beter beeld om dan de SD kwaliteit maar is niet te vergelijken als het met de HD camera vastgelegd is(Native HD). Dus the A team is niet Full HD dat klopt maar wordt opgeschaald naar de HD resolutie.
Toch kan je je zeker wel aanbevelen dat je de HD kanalen neemt omdat er toch wel steeds meer Native HD uitzendingen bijkomen en de opgeschaalde beelden ook wel iets beter zijn dat de standaard digitale kwaliteit.
Komt ook omdat de bitrate verhoogd wordt naar zo,n 13/14 Mb..tenminste bij de kabelaar. En daar maakt KPN er weer een potje van door bij de HD kanalen een lagere bitrate te leveren maar het signaal ook nog eens te gaan hercoderen wat ook ten koste gaat van kwaliteit. Deze ongein haalt men bij de kabelaar niet uit.
Er zijn overigens wel ISP,s op de glasvezel(FTTH) die wel het beste uit de glasvezel halen maar meestal zit je vast aan het Reggefiber netwerk( WMP) waar KPN grootaandeelhouder van is.

Overigens zijn er mbt tot de Native HD beelden ook de zogenaamde premiumkanalen( bijv een Natgeo,Natgeowild,History,Discovery,FOX ,HBO) enz die wel de hele dag Native HD uitzending brengen.
Dus het is zeker wel de moeite waard maar dan verwacht je_ zeker van een FTTH partij_ de allerhoogste kwaliteit die op zo,n minst gelijkwaardig is aan de kabelaar. Minder is niet acceptabel via de glasvezel maar toch probeert KPN het..
De meeste series en films worden al jaren in hd opgenomen. Vervolgens werd er in het verleden een SD versie van gemaakt zodat de zenders dit in SD konden uitzenden. Wat je nu veel ziet is dat de content providers de originele opnamen aanleveren en dan heb je dus weldegelijk hd van een film die vroeger in sd werd uitgezonden.

Gesloten