LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
theodorus1954
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2012 18:47

COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door theodorus1954 »

Sinds maart 2014 is er op mijn Telfort ITV-aansluiting een COPYONCE-beveiliging ingesteld. Dit betekent, dat je alléén een opname op de ITV-tuner van de provider mag maken, welke slechts tot één jaar na opname-datum beschikbaar blijft.
Hierbij wordt je eigen DVD-recorder buiten spel gezet en tevens zijn alle gemaakte opnames vanaf ITV door deze COPYONCE-beveiliging vergrendeld en ook kan ik géén ITV-opnames meer overzetten naar een DVD+R. Ik heb bij de koop van de DVD-recorder en opname-DVD's een kopieerheffing betaalt.
Er is destijds immers ook een doorberekende toeslag voor de verspreiding via de kabel van kracht in het abonnement.
Is deze COPYONCE-beveiliging daarom rechtmatig ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door berndv »

theodorus1954 schreef:Sinds maart 2014 is er op mijn Telfort ITV-aansluiting een COPYONCE-beveiliging ingesteld. Dit betekent, dat je alléén een opname op de ITV-tuner van de provider mag maken, welke slechts tot één jaar na opname-datum beschikbaar blijft.
Dat kan inderdaad vervelend zijn
theodorus1954 schreef: Hierbij wordt je eigen DVD-recorder buiten spel gezet en tevens zijn alle gemaakte opnames vanaf ITV door deze COPYONCE-beveiliging vergrendeld en ook kan ik géén ITV-opnames meer overzetten naar een DVD+R.
Lang leve stichting Brein en consorten.
theodorus1954 schreef:Ik heb bij de koop van de DVD-recorder en opname-DVD's een kopieerheffing betaalt.
Maar daar heeft Telfort niets mee te maken, daarnaast is die heffing ook een wassen neus. Op Europees niveau is al gezegd dat die hele heffing en gedachte erachter nergens op slaat.

De regels voor auteursrecht zijn inmiddels behoorlijk overtrokken. Heb in mijn jeugd de van tv opgenomen film van Ciske de Rat letterlijk en figuurlijk grijs gedraaid. Heb zelf niet echt het idee gehad dat ik Danny de Munk daar gigantisch mee benadeeld heb.

theodorus1954
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2012 18:47

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door theodorus1954 »

Schijnbaar weet er niemand goed raad met COPYONCE.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door GJvdZ »

berndv schreef: De regels voor auteursrecht zijn inmiddels behoorlijk overtrokken. Heb in mijn jeugd de van tv opgenomen film van Ciske de Rat letterlijk en figuurlijk grijs gedraaid. Heb zelf niet echt het idee gehad dat ik Danny de Munk daar gigantisch mee benadeeld heb.
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Zo'n videoband is slechts 1 kopie. In het digitale domein betekent dat meteen duizenden of meer kopieen. En dan is er wel schade.

theodorus1954
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2012 18:47

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door theodorus1954 »

Het gaat er mij in het geheel niet om om met mijn dvd-recorder handel te gaan drijven in de verkoop van illegaal opgenomen DVD's !
Het gaat er mij om, dat Telfort door de toepassing van COPYONCE de werking van mijn DVD-recorder naar de kloten helpt en dat terwijl ik hier netjes in de winkel voor heb betaald !
Dus ik heb in het geheel niets illegaals gedaan en nog wordt mijn apparaat onklaar gemaakt.
Waar blijven nu de rechters met hun oordeel ?
Maar tegenwoordig denken providers alles voor zichzelf te kunnen regelen binnenshuis op andermans eigen aangelegd utp-bedraad netwerk zoals een vergoeding betalen voor het opnemen, terwijl de opnames nooit eigendom worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door berndv »

theodorus1954 schreef: Waar blijven nu de rechters met hun oordeel ?
Over het algemeen geven die geen "reviews" van de wetten in de krant of zo. Doorgaans wordt hiervoor een rechtszaak aangespannen en hier oordeelt de rechter dan over. Ik heb nog geen soortgelijke zaak kunnen vinden, dus wie weet gaat u de eerste zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door sjohie »

theodorus1954 schreef:Het gaat er mij in het geheel niet om om met mijn dvd-recorder handel te gaan drijven in de verkoop van illegaal opgenomen DVD's !
Het gaat er mij om, dat Telfort door de toepassing van COPYONCE de werking van mijn DVD-recorder naar de kloten helpt en dat terwijl ik hier netjes in de winkel voor heb betaald !
Dus ik heb in het geheel niets illegaals gedaan en nog wordt mijn apparaat onklaar gemaakt.
Waar blijven nu de rechters met hun oordeel ?
Maar tegenwoordig denken providers alles voor zichzelf te kunnen regelen binnenshuis op andermans eigen aangelegd utp-bedraad netwerk zoals een vergoeding betalen voor het opnemen, terwijl de opnames nooit eigendom worden.
Tsja, de overheid doet hetzelfde met de snelheidslimieten op de openbare weg, en zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Maar volgens mij geeft een wijziging als deze, dus ten nadele van de klant, recht op kosteloos ontbinden van de overeenkomst binnen X maanden. Dat kan je even checken bij het juridisch loket, waar een eerste telefonisch consult gratis is. Of op de site van consuwijzer. Als mijn vermoeden klopt, dan kan je je contract ontbinden, en je heil zoeken bij een provider die meer bij je wensen past.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door berndv »

sjohie schreef:
theodorus1954 schreef:Het gaat er mij in het geheel niet om om met mijn dvd-recorder handel te gaan drijven in de verkoop van illegaal opgenomen DVD's !
Het gaat er mij om, dat Telfort door de toepassing van COPYONCE de werking van mijn DVD-recorder naar de kloten helpt en dat terwijl ik hier netjes in de winkel voor heb betaald !
Dus ik heb in het geheel niets illegaals gedaan en nog wordt mijn apparaat onklaar gemaakt.
Waar blijven nu de rechters met hun oordeel ?
Maar tegenwoordig denken providers alles voor zichzelf te kunnen regelen binnenshuis op andermans eigen aangelegd utp-bedraad netwerk zoals een vergoeding betalen voor het opnemen, terwijl de opnames nooit eigendom worden.
Tsja, de overheid doet hetzelfde met de snelheidslimieten op de openbare weg, en zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Maar volgens mij geeft een wijziging als deze, dus ten nadele van de klant, recht op kosteloos ontbinden van de overeenkomst binnen X maanden. Dat kan je even checken bij het juridisch loket, waar een eerste telefonisch consult gratis is. Of op de site van consuwijzer. Als mijn vermoeden klopt, dan kan je je contract ontbinden, en je heil zoeken bij een provider die meer bij je wensen past.
Denk niet dat het gebruik van een externe dvd recorder opgenomen is in het contract en een wijziging in de mogelijkheid van niet door Telfort geleverde apparatuur geen ontbinding tot gevolg heeft. Maar anders zou de geschillencommissie ecpventueel een optie zijn.

Willem xamuh

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Ik gebruik zelf een Humax decoder via de kabel, maar bij ITV worden bepaalde toetsen geblokkeerd, en als je wilt gaan opnemen op de harde schijf van de decoder zal dat dus niet gaan lukken.

Maar doorgaans heeft een decoder ook nog een scart uitgang of zelfs 2, en die kan/kunnen vaak nog wel worden gebruikt. In jou geval ligt dat wellicht wat moeilijker, maar als er een signaal via scart wordt uitegstuurd en je de juiste instellingen maakt, kun je vaak nog prima uitziende opnames maken met een DVD recorder, maar je dient dan wel de opname direct op DVD te zetten en niet eerst op de harde schijf.

Heb je dit al eens geprobeerd? Voorheen was het geen probleem om een opname vanaf de HDD over te plaatsen op een DVD, maar ik zie steeds vaker dat men aangeeft dat dit niet meer werkt. Men verzint aan de ene kant van alles om op te kunnen nemen en gaat het aan de andere kant juist aan alle kanten tegen. Maar direct opnemen op een DVD wil dus doorgaans nog wel.

Maar goed, er zijn veelal ook wel weer omwegen te vinden zoals de Videograbber, maar als scart verdwijnt en alles via HDMi loopt, wordt het ons wel een stuk moeilijker gemaakt. Ten eerste omdat er geen apparaten zijn met een HDMI ingang, en ten tweede omdat er een HDCP beveiliging op ligt die moeilijk te omzijlen is. En dan is er nog de handshake tussen apparaten. Is die er niet, gaat het niet werken.

Maar niet voor niets is de DVD recorder op zijn retour, mede ook door het HD tijdperk. We 'moeten' dus maar weer iets anders aanschaffen als we met de tijd mee willen... :roll:

Mvg. Willem.

theodorus1954
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2012 18:47

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door theodorus1954 »

Hallo beste mensen,

Allereerst bedankt voor het meedenken over mijn probleem.
Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik heb de mogelijkheid met opname HDD naar DVD of rechtstreeks naar DVD allang uitgeprobeerd en dat werkt niet meer.
Ik heb voor de vakantie een hele serie opnames gemaakt van 's nachts uitgezonden afleveringen van Thomas de locomotief. En zelfs dat wordt je niet meer gegund, want al deze opnames liggen zichtbaar op slot met een gele driehoek met een rood uitroepteken er in. Ik zit nu nog op Telfort tot 27 maart, waar ik wel meer ellende heb gehad als dit besproken probleem. Ik raad dus niemand deze provider aan omdat ze afgedankte apparatuur gebruiken, dus U bent gewaarschuwd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik zou de gesloten opnames gewoon afspelen en vervolgens met een hd videorecorder weer opnemen. Als je die op de juiste afstand zet is het resultaat verbluffend. Staan al die content providers met hun kopieer belemmeringen wel even te kijken. :lol:

Willem xamuh

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

"hd videorecorder".

Alweer wat nieuws? Een VHS met HD weergave? :P Maar als je overal maar ver genoeg vanaf zit is alles nog wel aardig om te zien. Dat heb je met vrouwen vaak ook... :wink:

Zie ik ook weleens op marktplaats met beschadigde apparatuur: "Je ziet hier echter niets van op een afstandje, of als je er achter gaat zitten, in plaats van ervoor". :mrgreen:

Mvg. Willem.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door k2p »

berndv schreef: Maar daar heeft Telfort niets mee te maken, daarnaast is die heffing ook een wassen neus. Op Europees niveau is al gezegd dat die hele heffing en gedachte erachter nergens op slaat.
Dat is niet waar. Op Europees niveau is gezegd dat een kopie maken uit illegale bron, niet mag onder de thuiskopie-regeling. Maar wat TS hier wil doen is een kopie maken uit een legale bron.

Als TS al een abonnement had lopen toen deze nieuwe beperking werd ingevoerd, lijkt het mij een wijziging van de overeenkomst. Ten eerste is de vraag of dat op deze manier wel mag (zie bijv. algemene voorwaarden van destijds). En ten tweede lijkt het mij grond om de overeenkomst dan op te zeggen.

theodorus1954
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2012 18:47

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door theodorus1954 »

Het komt er doodleuk op neer, dat we in Nederland op een Telfort-abonnement (€ 36,00 p.mnd) via de koper- of glasvezel-aansluiting niets meer te zeggen hebben en alleen maar hoeven te betalen. Je ziet wel : Goedkoop is zo ook duurkoop !
We zouden eigenlijk een tegenaanval moet organiseren en de providers met COPY-ONCE moeten gaan BOYCOTTEN ! Wij kunnen ook niet klagen over teveel reclame (4 à 5 x 10 min.) tijdens de films met een speelduur van 1 uur en 50 minuten.
En vaak wordt dan ook nog in films geknipt om deze 'verloren' tijd op te heffen.
Maar niettemin ik heb al een andere mogelijkheid gevonden om de opnames eraf te halen: door ze simpelweg van mijn HD-TV over te filmen met de camera en daarna op mijn pc het geluid weer toevoegen.
Ik heb eigenlijk ook niet de HDMI-stekker van mijn DVD-recorder ontkoppeld gehad.
Het kan wel eens zijn, dat door de HDMI- én SCART-koppeling tussen DVD-recorder-HDTV een lus ontstaat en dat daardoor de opnames op slot liggen. :-) Wordt vervolgd................

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: COPYONCE-beveiliging ITV Telfort

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wij kunnen ook niet klagen over teveel reclame (4 à 5 x 10 min.) tijdens de films met een speelduur van 1 uur en 50 minuten.
En vaak wordt dan ook nog in films geknipt om deze 'verloren' tijd op te heffen.
Wat hebben de providers met reclame te maken?

Boycot op copy-once providers? Ik dacht het niet.
Hier alleen tevredenheid over Telfort. Eerst adsl, toen glas en het volgende abonnement als glas hier afloopt is wederom Telfort.
Kwaliteit
Betaalbaar
Service

Enkel tevredenheid...

Gesloten