LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

HADES2001 schreef: Nee totaal niet, TS had eerst een up to date TV en instaleert alle apps erop, deze apps ontvangen na een tijdje geen updates meer, maar werken nog wel gewoon.
Wat voor updates zouden die apps moeten ontvangen en waarom ontvangen die apps geen updates meer?

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door HADES2001 »

JohnTheBassist schreef:
HADES2001 schreef: Nee totaal niet, TS had eerst een up to date TV en instaleert alle apps erop, deze apps ontvangen na een tijdje geen updates meer, maar werken nog wel gewoon.
Wat voor updates zouden die apps moeten ontvangen en waarom ontvangen die apps geen updates meer?
Voorbeeld je tv zit op android 4.0 netflix zit ook op 4.0 je installeert geen probleem
Android 5.0 komt uit en netflix upgrade mee naar 5.0 echter ondersteund de tv geen android 5.0 dus blijft alles op 4.0.
Nu reset je je tv, probleem je kan geen 4.0 meer downloaden en 5.0 is niet compatibel

Updates komen uit om nieuwe features toete voegen en problemen worden opgelost

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

HADES2001 schreef:
JohnTheBassist schreef:
HADES2001 schreef: Nee totaal niet, TS had eerst een up to date TV en instaleert alle apps erop, deze apps ontvangen na een tijdje geen updates meer, maar werken nog wel gewoon.
Wat voor updates zouden die apps moeten ontvangen en waarom ontvangen die apps geen updates meer?
Voorbeeld je tv zit op android 4.0 netflix zit ook op 4.0 je installeert geen probleem
Android 5.0 komt uit en netflix upgrade mee naar 5.0 echter ondersteund de tv geen android 5.0 dus blijft alles op 4.0.
Nu reset je je tv, probleem je kan geen 4.0 meer downloaden en 5.0 is niet compatibel

Updates komen uit om nieuwe features toete voegen en problemen worden opgelost
Dus is Samsung ook niet verantwoordelijk voor het feit dat die apps nu niet meer werken. TS kan gewoon een Chromecast kopen en het probleem is weer verholpen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door alfatrion »

HADES2001 schreef:Nee totaal niet, TS had eerst een up to date TV en instaleert alle apps erop, deze apps ontvangen na een tijdje geen updates meer, maar werken nog wel gewoon.
4 jaar laten heeft echter een probleem en dit word verholpen door een reset, MAAR in die 4 jaar tijd zijn de apps zo vernieuwt dat deze niet meer geinstalleerd kunnen worden op de 4 jaar oude TV.
En ja dat zijn alle apps, want alle populaire apps brengen updates uit voor de laatste android
Dit is een ander scenario. Nijogeth beschrijft een client-server architectuur, waarbij de server verzoeken van de client (de app) afhandelt en dat van de ene all server applicaties op de andere dag alle verzoeken van de client applicaties weigert. Jij beschrijft de client of een stand-alone feature x van android versie y+4 gebruikt. Dit laatste kan uiteraard, maar ik verwacht toch eerder dat gewoon in de app wordt aangegeven dat hij niet beschikbaar is voor de televisie van de klant, om wille van organisatorische redenen.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
Nijogeth schreef:Volgens mij snappen sommigen niet dat die apps via een server (meestal die van de maker van de app) gaan en dat die apps door die server geblokkeerd worden als er niet de juiste versie (of in elk geval 1 van de laatste versies) opstaat.
Dat is dan wel enorme toeval dat voordat TS zijn TV reset, alle apps het doen en na de reset alle apps geweigerd zouden worden door alle servers. Dit is natuurlijk een totaal ongeloofwaardig scenario.
Ik snap dat het niet geheel duidelijk is, omdat ik de term app voor 2 zaken gebruik. De store-app en de apps die in de store staan. De apps die je wilt downloaden gaan via de appstore-server (je kunt ze zelden downloaden buiten de store-app om, vaak alleen apps die niet in de store staan). Als het juiste besturingssysteem of de juiste versie van de store-app er niet zijn, dan wordt het downloaden van de apps automatisch geblokkeerd daardoor.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nijogeth schreef:Dus, als Samsung de appstore erop had laten staan, maar de apps niet gebruikt konden worden, dan was het wel goed geweest?
Dan had het een andere discussie geweest.
Volgens mij snappen sommigen niet dat die apps via een server (meestal die van de maker van de app) gaan en dat die apps door die server geblokkeerd worden als er niet de juiste versie (of in elk geval 1 van de laatste versies) opstaat. Vrijwel alle apps hebben verbinding met het internet nodig en dus zullen deze altijd via de server moeten. Dan kan Samsung er wel een oude variant op laten staan, maar ook deze zal niet werken.
In het geval van oudere SmartTV's is het zo dat de fabrikant van de televisies de software - al dan niet in samenwerking - heeft geproduceerd, onderhoudt en ook in verbinding heeft staan met eigen servers. In het geval van Samsung zijn dit alle SmartTV's zonder het Tizen Os.

In de afgelopen jaren is het dan ook meermaals voorgekomen dat er serverproblemen bij de fabrikant van de televisie, ervoor hebben gezorgd dat bepaalde functionaliteit van de SmartTV niet meer te bereiken waren, ook al zouden zij in principe geen verbinding nodig moeten hebben.

https://tweakers.net/nieuws/101566/smar ... lemen.html
https://tweakers.net/nieuws/109101/prob ... kbaar.html
https://tweakers.net/nieuws/106136/pana ... rvers.html

Een van de reacties onder de berichten over planned obsolescence vind ik ook zeer terecht.
HADES2001 schreef:
alfatrion schreef:
Nijogeth schreef:Volgens mij snappen sommigen niet dat die apps via een server (meestal die van de maker van de app) gaan en dat die apps door die server geblokkeerd worden als er niet de juiste versie (of in elk geval 1 van de laatste versies) opstaat.
Dat is dan wel enorme toeval dat voordat TS zijn TV reset, alle apps het doen en na de reset alle apps geweigerd zouden worden door alle servers. Dit is natuurlijk een totaal ongeloofwaardig scenario.
Nee totaal niet, TS had eerst een up to date TV en instaleert alle apps erop, deze apps ontvangen na een tijdje geen updates meer, maar werken nog wel gewoon.
4 jaar laten heeft echter een probleem en dit word verholpen door een reset, MAAR in die 4 jaar tijd zijn de apps zo vernieuwt dat deze niet meer geinstalleerd kunnen worden op de 4 jaar oude TV.
En ja dat zijn alle apps, want alle populaire apps brengen updates uit voor de laatste android
Hier is totaal geen spraken van Android. De SmartTV's waarover gesproken wordt, beschikken over een propriëtair OS van de fabrikant.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor mijn part staat er OSX, Linux of BSD op. Waar het om ging was dat de ene versie wel en de andere versies niet werden ondersteund.

Rens51
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2016 12:52

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Rens51 »

en ......RADAR Redactie.....doen jullie hier nog wat mee of is het te ingewikkeld (of niet interessant genoeg?). Essentie is dat een SMART TV, in dit geval van Samsung, na enkele jaren gebruik niet meer smart is omdat apps niet kunnen worden geīnstalleerd en/of geupdate doordat Samsung haar app store heeft opgeheven. En daarmee is de tv weer een gewone domme tv....

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rens51 schreef:en ......RADAR Redactie.....doen jullie hier nog wat mee of is het te ingewikkeld (of niet interessant genoeg?). Essentie is dat een SMART TV, in dit geval van Samsung, na enkele jaren gebruik niet meer smart is omdat apps niet kunnen worden geīnstalleerd en/of geupdate doordat Samsung haar app store heeft opgeheven. En daarmee is de tv weer een gewone domme tv....
Wat verwacht je nou eigenlijk? Dat Radar er direct bovenop springt als jij een berichtje op het forum (!) plaatst? Als je er iets mee wilt, ben jij aan zet.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door witte angora »

Rens51 schreef:(of niet interessant genoeg?)
Dit zal het wezen denk ik.

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef:
Rens51 schreef:(of niet interessant genoeg?)
Dit zal het wezen denk ik.
Vooral omdat de oplossing van dit 'probleem' zo'n 3 tientjes kost.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door JvandeW »

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef:
Rens51 schreef:(of niet interessant genoeg?)
Dit zal het wezen denk ik.
Vooral omdat de oplossing van dit 'probleem' zo'n 3 tientjes kost.
Wat als die "oplossing" nou niet 3 tientjes maar 30 tientjes zou kosten? Zou dat dan ook nog zo acceptabel zijn om de Smart-functies van de televisie te verliezen?

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens verliest de tv niet de browserfunctie, ergo het is nog steeds een Smart-TV, maar met minder bruikbare apps.

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

JvandeW schreef:
JohnTheBassist schreef: Vooral omdat de oplossing van dit 'probleem' zo'n 3 tientjes kost.
Wat als die "oplossing" nou niet 3 tientjes maar 30 tientjes zou kosten? Zou dat dan ook nog zo acceptabel zijn om de Smart-functies van de televisie te verliezen?
Met die 3 tientjes wil ik alleen maar zeggen dat er een hoop bombarie gemaakt wordt om niks. Die oplossing kost niet 30 tientjes dus die hypothetische situatie is niet van toepassing. TS blijft maar zwijgen over hoe oud die tv's zijn. We weten alleen dat hij ze in 2013 en 2014 gekocht heeft. Mijn tv die ik in 2013 heb gekocht, was een model uit 2010. Als dat bij hem het geval is is die tv ruim 7 jaar oud. Niet heel gek dat ze op een gegeven moment stoppen met het smart-gedeelte. De tv werkt verder zelf prima, dus waar hebben we het over?

In plaats van hypothetische domme vragen te stellen: wat stel je zelf voor aan TS? Naar de rechter stappen en zijn geld terugeisen omdat deze tv non-conform is? Succes daarmee.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door henk51 »

Weet niet of u bij Ziggo zit kanaal 150 Netflix ook Videoland op ander kanaal.

van website:

Het begint met de Ziggo Mediabox XL
Je kijkt apps zoals Netflix, Youtube of Xite op je televisie via de Mediabox XL
Ik doe alles vanaf media box geluid gaat via Home Cinema systeem.

groeten Henk

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door JvandeW »

JohnTheBassist schreef:De tv werkt verder zelf prima, dus waar hebben we het over?
Jouw definitie van "prima" is dan anders dan die van mij en die van een rechter. Jurisprudentie heeft immers al laten zien dat een rechter heeft beoordeeld dat een Smart TV, zonder het werken van internet zoals dit wel zou moeten, blijkbaar niet "prima" is.

Dat je het überhaupt "prima" durft te noemen. Vanaf welk moment waarop de televisies steeds meer en meer functionaliteit verliest, werkt de televisie dan volgens jouw definitie niet meer "prima". Werkt de televisie ook nog prima als de interne DVB-decoder door de fabrikant onbruikbaar is gemaakt, omdat je nog een externe DVB-decoder kunt kopen en aansluiten op HDMI?

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JvandeW schreef:
JohnTheBassist schreef:De tv werkt verder zelf prima, dus waar hebben we het over?
Jouw definitie van "prima" is dan anders dan die van mij en die van een rechter. Jurisprudentie heeft immers al laten zien dat een rechter heeft beoordeeld dat een Smart TV, zonder het werken van internet zoals dit wel zou moeten, blijkbaar niet "prima" is.

Dat je het überhaupt "prima" durft te noemen. Vanaf welk moment waarop de televisies steeds meer en meer functionaliteit verliest, werkt de televisie dan volgens jouw definitie niet meer "prima". Werkt de televisie ook nog prima als de interne DVB-decoder door de fabrikant onbruikbaar is gemaakt, omdat je nog een externe DVB-decoder kunt kopen en aansluiten op HDMI?
Het internet werkt gewoon.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nijogeth schreef: Het internet werkt gewoon.
Mooi hè? Kunnen we gewoon met elkaar spreken terwijl we (vermoedelijk) niet bij elkaar in de buurt zijn.

Rens51
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2016 12:52

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Rens51 »

aan JvdW: De TV's zijn gekocht in 2013 en 2014 EN WAREN OP DAT MOMENT DE NIEUWSTE MODELLEN, dus géén afprijzertjes van oudere series.

aan Henk51: Bedankt voor de tip! Wel op Ziggo maar deze TV's draaien niet op Ziggo's MediaboxXL maar op de CI+ 1.3 module.

Ik hou op met deze discussie, het lijkt me nu voldoende duidelijk dat klanten bij Samsung aan het kortste eind trekken qua levensduur van functionaliteit

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's niet meer SMART!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Rens51 schreef:aan JvdW: De TV's zijn gekocht in 2013 en 2014 EN WAREN OP DAT MOMENT DE NIEUWSTE MODELLEN, dus géén afprijzertjes van oudere series.

aan Henk51: Bedankt voor de tip! Wel op Ziggo maar deze TV's draaien niet op Ziggo's MediaboxXL maar op de CI+ 1.3 module.

Ik hou op met deze discussie, het lijkt me nu voldoende duidelijk dat klanten bij Samsung aan het kortste eind trekken qua levensduur van functionaliteit
Om welke modellen gaat het? Het smart-gedeelte van mijn tv uit 2010 doet het voor het grootste gedeelte gewoon nog. Ook na een update.

Wat dat laatste betreft: je hebt zelf nog helemaal niks geprobeerd. Je komt hier op het Radar-forum (!) een beetje klagen over een non-issue en verwacht dat Radar er wel even voor je achteraan gaat. Het staat je altijd vrij, zoals anderen hier ook al geopteerd hebben, om Samsung voor de rechter te dagen en je te beroepen op non-conformiteit van het product. De leden die je dit aandragen willen je vast wel helpen bij het op gang brengen van deze zaak.

Gesloten