LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
gurvenlaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2017 18:32

Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door gurvenlaan »

Provider Ziggo is voornemens binnen twee jaar met het analoog uitzenden te stoppen. Ongeveer een jaar geleden plaatste Ziggo bij mij thuis een rauter(?)=voor HD ontvangst.De monteur vertelde het oude kastje kunt u nog goed voor HD ontvangst boven in uw woning gebruiken. Koop ik ca. 8maanden geleden een nieuwe TV.De monteur hiervan heeft gepoogd het oude kastje te plaatsen. Toen bleek dat de coach kabel het signaal niet goed kon doorgeven.Ik ben 86 jaar-en zie er tegenop een betere coach kabel te plaatsen. De kabel komt in mijn huis beneden (voor) en gaat dat via de 1e verdieping
naar de 2e verdieping om vervolgens op de 1e verdieping uit te komen.Ik heb op de 1e verdieping een versterker geplaatst en weet niet of het zinvol is nog
een 2e te plaatsen.Mocht iemand weten of een andere provider analoog blijft uitzenden dan hoor ik dit graag.Ik vermoed dat duizenden de dupe worden
van het analoog uitzenden te stoppen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

gurvenlaan schreef:Provider Ziggo is voornemens binnen twee jaar met het analoog uitzenden te stoppen. Ongeveer een jaar geleden plaatste Ziggo bij mij thuis een rauter(?)=voor HD ontvangst.De monteur vertelde het oude kastje kunt u nog goed voor HD ontvangst boven in uw woning gebruiken. Koop ik ca. 8maanden geleden een nieuwe TV.De monteur hiervan heeft gepoogd het oude kastje te plaatsen. Toen bleek dat de coach kabel het signaal niet goed kon doorgeven.Ik ben 86 jaar-en zie er tegenop een betere coach kabel te plaatsen. De kabel komt in mijn huis beneden (voor) en gaat dat via de 1e verdieping
naar de 2e verdieping om vervolgens op de 1e verdieping uit te komen.Ik heb op de 1e verdieping een versterker geplaatst en weet niet of het zinvol is nog
een 2e te plaatsen.Mocht iemand weten of een andere provider analoog blijft uitzenden dan hoor ik dit graag.Ik vermoed dat duizenden de dupe worden
van het analoog uitzenden te stoppen.
Analoog is niet meer van deze tijd en wanneer de kosten hoger worden dan de opbrengsten zal ZIggo (en andere aanbieders) besluiten om de doorgifte te stoppen, ze verwachten dit zelf binnen 2 jaar maar dit is een schatting. Duizenden mensen zullen de dupe worden maar anders worden miljoenen andere de dupe omdat ze meebetalen aan de doorgifte via een achterhaalde techniek. Ziggo loopt nu al tegen de beperkingen aan van de coax verbinding, wanneer analoog eraf gehaald kan worden komt er meer bandbreedte beschikbaar voor hun internet klanten. Gezien in de toekomst deze bandbreedte hard nodig is om Ziggo overlevingskans te geven, zonder dat ze moeten investeren in glasvezel, zullen ze gedwongen zijn om analoog uit te faseren.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik zie hiervan het probleem eigenlijk niet. Analoge TV, daar kijkt zowieso bijna niemand meer naar... Echter naar analoge radio wordt nog wel veel geluisterd. Echter dit is eenvoudig op te lossen. Met een tweede (oude?) settop box zijn er zelfs zonder kaartje erin ongeveer 35 radio zenders digitaal te beluisteren. wilt U perse naar 1 van de andere zender luisteren. Gebruik dan voor uw TV een losse decoder in plaats van een CI+ module. De audio uitgang naar de audio ingang van uw stereo, en.... U hebt de keuze uit meer dan 100 radio zenders. Ja op deze manier is het uiteraard niet mogelijk om de TV en de RADIO tegelijk te gebruiken. Wilt U dat toch??? Voor 4 euro in de maand hebt U een tweede settopbox met kaartje.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door sjohie »

gurvenlaan schreef:Provider Ziggo is voornemens binnen twee jaar met het analoog uitzenden te stoppen. Ongeveer een jaar geleden plaatste Ziggo bij mij thuis een rauter(?)=voor HD ontvangst.De monteur vertelde het oude kastje kunt u nog goed voor HD ontvangst boven in uw woning gebruiken. Koop ik ca. 8maanden geleden een nieuwe TV.De monteur hiervan heeft gepoogd het oude kastje te plaatsen. Toen bleek dat de coach kabel het signaal niet goed kon doorgeven.Ik ben 86 jaar-en zie er tegenop een betere coach kabel te plaatsen. De kabel komt in mijn huis beneden (voor) en gaat dat via de 1e verdieping
naar de 2e verdieping om vervolgens op de 1e verdieping uit te komen.Ik heb op de 1e verdieping een versterker geplaatst en weet niet of het zinvol is nog
een 2e te plaatsen.Mocht iemand weten of een andere provider analoog blijft uitzenden dan hoor ik dit graag.Ik vermoed dat duizenden de dupe worden
van het analoog uitzenden te stoppen.
En honderdduizenden van hun miljoenen klanten krijgen hierdoor betere digitale tv kwaliteit, en/of meer zenderkeuze en nieuwe diensten, en zullen er dus op vooruit gaan. Ik denk dat Ziggo de tijd rijp acht om deze stap te gaan maken.

Rauter was een nazi volgens mij, maar een router is een apparaat wat het netwerkverkeer regelt, en meestal ook een wifinetwerk in de lucht houdt. Ik vermoedt dat Ziggo een nieuw modem, het kastje direct aan de wandcontactdoos van de kabel, heeft geplaatst. Deze heeft ook router functionaliteit aan boord. Anders zou het een decoder kunnen zijn, die hangt ná het modem vóór de tv, en zorgt voor digitale TV en slimme dingen zoals films on demand kijken etc. Andere kastjes plaatsen ze bij mijn weten niet.

Een versterker zover in de keten versterkt alles, dus ook de gevolgen van die slechte coaxkabel waarmee deze gevoed wordt, die zal zo niet zoveel doen. Deze kan je beter direct ná het modem plaatsen, maar anders kan je misschien eens kijken naar iets van digitenne? Dan heb je digitale TV, maar zonder allerlei kabels door het huis heen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het signaal voor digitale tv te zwak is, dan is het waarschijnlijk ook voor analoge tv niet echt sterk. Vandaar dat die versterker ook nodig is. Ik weet niet wat voor versterker het is, maar de meest simpele versterkers zijn in het algemeen niet geschikt om het digitale tv signaal juist te versterken. Daar is mogelijk dus een andere versterker voor nodig en deze zou sowieso beneden moeten zien om optimaal te werken.

Ik kan mij trouwens voorstellen dat Ziggo tegen de tijd dat ze het analoge signaal werkelijk gaan stopzetten wel met aanbiedingen komt waarmee het signaal toch goed naar de bovenverdieping kan komen. Misschien een gratis extra kastje of gratis versterkers of zo. Of een voordelig bezoek van een monteur. Ik zou daarom nog even afwachten met grote veranderingen aanbrengen.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

piet987654 schreef:Ik zie hiervan het probleem eigenlijk niet. Analoge TV, daar kijkt zowieso bijna niemand meer naar...
Toch wel. Ik ben een van degenen met een oude glasbak. En ik meen dat er zo'n 300.000 mensen nog steeds analoog kijken. Ongeveer 10% van het klantenbestand. Er staat inderdaad zo'n kastje voor digitaal. Alleen: dan moet ik met twee afstandsbedieningen werken. Niet echt handig. Bovendien vreet dat kastje ook nog eens stroom (zit nu op een verbruik van ca 980 Kwh per jaar, dus dan is dat verhoudingsgewijs veel ja).

Het zal er dus op neerkomen dat ik uiteindelijk voor een andere tv moet gaan. Niet zozeer omdat de huidige kapot is, maar omdat het nu eenmaal praktischer is. Heb alleen nog geen idee waar ik op moet letten. Dat hij Ziggo-gecertificeerd is ja, en dat het kaartje in die box er in moet passen. Maar verder? Geen idee nog. Temeer omdat er in 2019 een verhuizing naar een ander deel van het land aan zit te komen. Dus mogelijk een andere Ziggo-regio.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Witte angora schreef: "Ik ben een van diegenen met een oude glasbak.
Nou ikzelf heb ook nog een beeldbuis TV. mijn settopbox is al ongeveer 8 jaar oud. (homecast montana) Toen nog zelf gekocht voor E 49,- plus een koopkaartje van E 35,- aangesloten via een scartkabel naar mijn beeldbuis TV. Voor radio gebruik heb ik de "line out" aangesloten op een versterker.
Dat is mijn hele installatie. ja inderdaad, alleen maar een versterker voor audio, de settopbox is dus ook mijn "radio tuner" keuze uit meer dan 100 digitale zenders. En: Als ik ooit toe ben aan een nieuwe TV, dan wordt deze op dezelfde handige manier aangesloten. Dus een losse settopbox die zowel voor radio en voor TV gebruikt wordt. Een nieuwe TV Ziggo gecertificeerd??? Op deze manier is dat helemaal niet meer van belang.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar als je een gecertificeerde tv hebt, heb je zo'n extra kastje helemaal niet meer nodig. Scheelt een afstandsbediening. En flink wat stroom.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Witte angora schreef jawel, maar...
Geen kastje meer nodig?? kennelijk mijn antwoord niet (goed) begrepen. Dat kastje is dus (ook) mijn radio tuner. Immers: Als er geen analoge radio signaal meer is, MOET ik wel een los kastje en een versterker hebben. Ik heb geen zin om op mijn tv naar radio te luisteren.
Die TV's geven immers een rotgeluid, terwijl een losse versterker en 2 goede boxen een heel veel beter hifi geluid geeft.
Zo een CI+ module is een leuk ding voor een TV liefhebber, maar niet geschikt om RADIO te luisteren via de kabel. Daar is echt een los kastje en een versterker voor nodig. Het liefst zou ik een tuner-versterker hebben die geschikt is voor DVB-C signalen. Echter deze zijn nog niet uitgevonden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door bprosman »

De Ziggo (Horizon) box heeft toch ook een Analoog Audio uit die je op je versterker kunt aansluiten ?

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik luister dus geen radio. Maar ik neem toch aan dat je je tv gewoon op je stereo kunt aansluiten? In dat geval komt het geluid van de radio toch ook via je versterker en je boxen?

Mucha

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:Jawel, maar als je een gecertificeerde tv hebt, heb je zo'n extra kastje helemaal niet meer nodig. Scheelt een afstandsbediening. En flink wat stroom.
Een simpele decoder verbruikt echt niet veel stroom. Een ci+ module / smartcard werkt alleen in voormalig Ziggo gebied, niet in het oude UPC gebied.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef: Ik heb ook nog steeds analoog. Maar ik kijk bijna geen TV.
Eigenlijk alleen maar het journaal en actualiteiten.
Dat dus. Bij mij is het voornamelijk teletekst. En dan is twee afstandsbedieningen echt niet handig. Wat dat betreft kan ik de tv net zo goed weg doen, en dat beetje tv dat ik nog kijk via internet doen. Voor zover mogelijk dan.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
witte angora schreef:Jawel, maar als je een gecertificeerde tv hebt, heb je zo'n extra kastje helemaal niet meer nodig. Scheelt een afstandsbediening. En flink wat stroom.
Een simpele decoder verbruikt echt niet veel stroom. Een ci+ module / smartcard werkt alleen in voormalig Ziggo gebied, niet in het oude UPC gebied.
De Humax box die ik heb schijnt een stroomvreter te zijn. En dat voor dat uurtje per dag? Laat maar, ik stap wel over naar een ander als Ziggo stopt met analoog.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:De Humax box die ik heb schijnt een stroomvreter te zijn. En dat voor dat uurtje per dag? Laat maar, ik stap wel over naar een ander als Ziggo stopt met analoog.
Maar dat wordt dan wel digitaal. Humax werkt met smartcard en daar heb je niets meer aan als je verhuist naar fUPC.

Moiseule58

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

witte angora schreef:
Mucha schreef: Ik heb ook nog steeds analoog. Maar ik kijk bijna geen TV.
Eigenlijk alleen maar het journaal en actualiteiten.
Dat dus. Bij mij is het voornamelijk teletekst. En dan is twee afstandsbedieningen echt niet handig. Wat dat betreft kan ik de tv net zo goed weg doen, en dat beetje tv dat ik nog kijk via internet doen. Voor zover mogelijk dan.
Teletekst kun je ook op je telefoon of tablet bekijken. Scheelt nog meer stroomverbruik :D .

@TS: ik heb alleen in de huiskamer een tv met een Ziggo mediabox (oud UPC gebied). De rest van de tv’s kijk ik ook bij voorkeur analoog.
Sinds twee jaar heb ik in alle tv’s in een HDMI-poort een Chromecast geplaatst. Nu kan ik overal digitaal tv kijken op de tv-toestellen en op de tablet en telefoon via de Ziggo app (op de tablet of telefoon). En Netflix etc. ook. Het enige wat u nodig heeft is een goed WIFI-signaal.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

Die chromecast klinkt wel interessant ja. Zeker voor dat bedrag: 4 tientjes. Niet dat ik een smartphone heb, maar ergens in huis moet nog een tablet liggen waarvan ik geen idee heb hoe die werkt. Daar moet ik dan maar eerst achteraan denk ik. Wifi zal ik wel hebben, daar draait de laptop ook op. Denk ik...

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Die chromecast klinkt wel interessant ja. Zeker voor dat bedrag: 4 tientjes. Niet dat ik een smartphone heb, maar ergens in huis moet nog een tablet liggen waarvan ik geen idee heb hoe die werkt. Daar moet ik dan maar eerst achteraan denk ik. Wifi zal ik wel hebben, daar draait de laptop ook op. Denk ik...
Je kunt de Chromecast ook vanaf je laptop gebruiken. Ideaal.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo wil analoog uitzenden stoppen

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Die chromecast klinkt wel interessant ja. Zeker voor dat bedrag: 4 tientjes. Niet dat ik een smartphone heb, maar ergens in huis moet nog een tablet liggen waarvan ik geen idee heb hoe die werkt. Daar moet ik dan maar eerst achteraan denk ik. Wifi zal ik wel hebben, daar draait de laptop ook op. Denk ik...
Je kunt de Chromecast ook vanaf je laptop gebruiken. Ideaal.
:shock: Dat zou helemaal perfect zijn. Met het lappie kan ik nog wel overweg. Moet je dan windows 10 hebben, of kan windows 8.1 ook? Bij het laatste moet ik wel weer ergens een account installeren om bij de apps te komen, maar dat lukt ook nog wel.

Gesloten