Pagina 2 van 2

Re: youfone geen 14 dagen proeftijd?

Geplaatst: 19 nov 2018 07:05
door sylvesterb
Moneyman schreef:
18 nov 2018 22:21
sylvesterb schreef:
18 nov 2018 22:04
alfatrion schreef:
18 nov 2018 20:55
Je kan niet afzien van je herroepingsrecht.
Vreemd dat meerdere dienstverleners die wel aanbieden.
Dat is niet vreemd (iedere consument die erin trapt is er één), maar wel nietig.
Dus alfatrion heeft ongelijk in zijn reactie van 10 mei 2016:

overig-juridisch-financieel-f93/afzien- ... 64093.html
De uitzondering is geregeld in art. 6:230p aanhef en onder g BW en is afkomstig van art. 16 onder m Consumentenrichtlijn. Als er sprake is van digitale content (downloads); en
1. de consument uitdrukkelijk toestemming heeft verleent om direct te leveren; en
2. de consument heeft verklaard dat hij dus afstand doet van zijn herroepingsrecht; dan
vervalt het herroepingsrecht.
Hij heeft het dan wel specifiek over digitale downloads, maar volgens mij moet dit diensten zijn.

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel230p
d. een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien: 1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en 2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;

Re: youfone geen 14 dagen proeftijd?

Geplaatst: 19 nov 2018 08:15
door NeoDutchio
sylvesterb schreef:
19 nov 2018 07:05
Dus alfatrion heeft ongelijk in zijn reactie van 10 mei 2016:
...
Hij heeft het dan wel specifiek over digitale downloads, maar volgens mij moet dit diensten zijn.
Bij een digitale download ga je er meteen gebruik van maken. Bv een spel kan je niet even 14 dagen ‘uitproberen’ en weer wissen. Die controle is er niet.
Wat Alfa bedoeld is dat je altijd gebruik mag maken van je herroepingsrecht bij een dienst. Echter, laat je die dienst meteen ingaan en je wil alsnog gebruik maken van je herroepingsrecht, dan moet je betalen naar rato. Dus laat ik mijn tv abonnoment meteen ingaan en na 14 dagen wil ik er toch vanaf, dan moet ik 14 dagen betalen.

Re: youfone geen 14 dagen proeftijd?

Geplaatst: 19 nov 2018 09:59
door alfatrion
sylvesterb schreef:
19 nov 2018 07:05
Dus alfatrion heeft ongelijk in zijn reactie van 10 mei 2016: (...)
Hij heeft het dan wel specifiek over digitale downloads, maar volgens mij moet dit diensten zijn.
Nee, ik heb het daar over "de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd". Ik noem ook art. 6:230p aanhef en onder sub g BW, terwijl jij gaat kijken onder sub d.
art. 6:230p aanhef en onder sub g BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding.
art. 6:230p aanhef en onder sub d BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:
1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;
Voor deze dienst geld dat de overeenkomst pas aan het einde van de contractperiode is nagekomen.
art. 7:230t lid 3 BW schreef:Nakoming van een overeenkomst tot het verrichten van diensten of voor de levering van water, gas of elektriciteit, die niet voor verkoop gereed zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, of van stadsverwarming, geschiedt tijdens de ontbindingstermijn slechts op uitdrukkelijk verzoek van de consument, door middel van een daartoe strekkende schriftelijke verklaring op een duurzame gegevensdrager.
art. 7:230s lid 4 BW schreef:Bij uitoefening van het recht van ontbinding na een verzoek overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 is de consument de handelaar een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de handelaar is nagekomen op het moment van uitoefening van het hiervoor bedoelde recht, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis. Het evenredige bedrag dat de consument aan de handelaar moet betalen, wordt berekend op grond van de totale prijs zoals vastgelegd in de overeenkomst. Als de totale prijs excessief is, wordt het evenredige bedrag berekend op basis van de marktwaarde van het gedeelte van de overeenkomst dat is uitgevoerd.
Dus, als de consument uitdrukkelijk heeft verzocht om al vast te starten met de dienst, dan ben je een vergoeding naar ratio verschuldigd op basis van de totale prijs of de marktwaarde.

Re: youfone geen 14 dagen proeftijd?

Geplaatst: 19 nov 2018 10:08
door ManchesterU15
duukk schreef:
18 nov 2018 13:00
Goedendag,

Ik heb ook zo iets gelijks probleem.
11 december stop ziggo met annoloog signaal.
Kan niet meer opnemen met hd recorder.
Wil overstappen naar Tele2 met opnamekastje.
Kan het kastje pas testen na 14 dagen van aanvraag.
Denk dan maar over te gaan naar Tmobile abb. met kastje.
Echter bij hun hetzelfde.
Als ik niet te vreden ben met het kastje zit ik 12 maanden vast x 40 euro.
Kan ook niet een kastje los krijgen van Tmobile zonder hele pakket en aansluiten bij Tele2 abb zonder kastje
(Ook niet compatible.)
Als je een auto wil kopen test je deze ook eerst uit.
Het gaat niet om een Tshirt of pen.
Beetje vreemd allemaal.
Toen ik vroeg bij hen om het signaal eerder in te laten gaan zeiden ze beiden dat dan ook de 14 dagen bedenktijd vervalt!!
Bij tmobile willen ze het gedeelte van het huurkastje wel stoppen als ik niet tevreden ben maar zit dan nog vast aan internet en bellen etc. zonder te kunnen opnemen.

Groet,
Je kan dit testen in de winkel van de betreffende aanbieder. En daarbij, gaat je vergelijking totaal niet op, gezien je een dienst afneemt.