Pagina 1 van 3

Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 17:51
door TwinsisterWendy
Ik kocht op 27 mei 2017 via coolblue een Samsung 40 inch LED tv. Vandaag constateerde ik dat er donkere vlekken zijn ontstaan in beeld. Ik vang echter bot bij zowel coolblue en samsung wat betreft Garantie, want die is nu eenmaal verlopen... wel 3 maanden geleden. Dus ik moet maar aankloppen bij samsung, en die wil al voorrijkosten berekenen om er zelfs maar naar te laten kijken. Wellicht dat er dan nog een "coulanceregeling" mogelijk is wat betreft reparatiekosten. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dit niet helemaal eerlijk is. Ik verwacht van een tv van 400 euro meer dan net 2 jaar gebruik zonder problemen. Heb ik werkelijk nergens recht op verder?

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 18:15
door Komkommertijd
Als je een foto naar Samsung stuurde kunnen ze ook zien wat het is.

Helaas is 2 jaren en geen dag langer, die na 733 dagen claimen hebben nog meer pech.
Maar ze moeten ook ergens een grens stellen.

Een flinke korting is ook best goede regeling te noemen, mits ze geen korting op advies prijzen geven.....
De 40" is laatste tijd bij vele merken lastiger leverbaar geworden dus kijk eens wat een 43" kost en
hoeveel korting je daar op kunt krijgen.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 18:24
door Klaas Jan
Hallo @TwinsisterWendy, kijk eens bij deze informatie van Consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie
Succes!

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:15
door alfatrion
Dit zou best wel eens onder de wettelijke garantie kunnen vallen. Als je aanvankelijk kunt maken dat het hier gaat om iets dat bij aflevering reeds aanwezig was, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging (in beginsel jouw keuze). Je moet daarvoor bij de verkoper zijn.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:18
door Bob Schurkjens
Klacht indienen bij Thuiswinkel.org. Daarna kun je naar de Geschillencommissie.

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:26
door tttlocke
alfatrion schreef:
08 sep 2019 22:15
Dit zou best wel eens onder de wettelijke garantie kunnen vallen. Als je aanvankelijk kunt maken dat het hier gaat om iets dat bij aflevering reeds aanwezig was, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging (in beginsel jouw keuze). Je moet daarvoor bij de verkoper zijn.
Wat moet TS kunnen doen? Bewijs leveren?

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:28
door tttlocke
Bob Schurkjens schreef:
08 sep 2019 22:18
Klacht indienen bij Thuiswinkel.org. Daarna kun je naar de Geschillencommissie.

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen
Werkt dit ook als de TV bij Coolblue in de stenen winkel gekocht is?

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:35
door Bob Schurkjens
Hebben ze die dan? Echte bakstenen? In dat geval is het niet mogelijk.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:39
door Theotrucker
Ts hoeft alleen maar te bewijzen dat het gebrek er bij de aankoop al was?
Duidelijk hoe dat afloopt.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:40
door tttlocke
Bob Schurkjens schreef:
08 sep 2019 22:35
Hebben ze die dan? Echte bakstenen? In dat geval is het niet mogelijk.
Jazeker die zijn er. Webwinkel en 'stenen' vestigingen.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 22:43
door Lady1234
Ja, Coolblue heeft winkels.

@Alfatrion
Maar moet de Ts nu dan gaan beweren dat die vlekken er twee jaar geleden ook al zaten? Waarom zou ze dan toen niet geklaagd hebben?

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 23:05
door ZeerPrivé
Bob Schurkjens schreef:
08 sep 2019 22:35
Hebben ze die dan? Echte bakstenen? In dat geval is het niet mogelijk.

CB heeft 8 winkels.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 23:26
door Bob Schurkjens
Maar erg cool zijn ze niet.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 08 sep 2019 23:48
door Kolibrie
Ik denk dat ze voor een tv van €400 een afschrijvingstermijn van hooguit 3 jaar hanteren wat betekent dat u maximaal €100 vergoeding zult krijgen.
Koop een nieuwe tv, heeft u in ieder geval weer 2 jaar garantie.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 09 sep 2019 00:53
door Bob Schurkjens
De Uneto-VNI richtlijn is 4 jaar voor een tv van 300 tot 500 euro. Deze wordt trouwens betwist door de Consumentenbond. Zij vinden 4 jaar te kort. Maar daar heb je verder niet veel aan.

Zie

https://www.technieknederland.nl/stream ... gsmethoden

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 09 sep 2019 08:10
door Moneyman
Lady1234 schreef:
08 sep 2019 22:43
@Alfatrion
Maar moet de Ts nu dan gaan beweren dat die vlekken er twee jaar geleden ook al zaten? Waarom zou ze dan toen niet geklaagd hebben?
Natuurlijk niet. TS moet aantonen dat de vlekken nu ontstaan zijn door een gebrek wat bij aankoop al (latent) aanwezig was.

In de praktijk natuurlijk een vrijwel onmogelijke opgave, maar wel de juiste route.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 09 sep 2019 09:02
door Lady1234
Dan maar hopen dat de Ts televisie-monteur is, of elektrotechnicus of zo. :mrgreen:

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 09 sep 2019 09:46
door alfatrion
Lady1234 schreef:
08 sep 2019 22:43
Maar moet de Ts nu dan gaan beweren dat die vlekken er twee jaar geleden ook al zaten?
Nee, het gaat hier om een verborgen gebrek. De vlekken zijn uiteraard pas later ontstaan als gevolg van het verborgen gebrek.
Moneyman schreef:
09 sep 2019 08:10
In de praktijk natuurlijk een vrijwel onmogelijke opgave, maar wel de juiste route.
Ik denk dat je het nu iets te zwaar aan zet.
Lady1234 schreef:
09 sep 2019 09:02
Dan maar hopen dat de Ts televisie-monteur is, of elektrotechnicus of zo. :mrgreen:
Of hij schakelt iemand in die dat is.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 09 sep 2019 09:49
door riddert
alfatrion schreef:
09 sep 2019 09:46
Lady1234 schreef:
08 sep 2019 22:43
Maar moet de Ts nu dan gaan beweren dat die vlekken er twee jaar geleden ook al zaten?
Nee, het gaat hier om een verborgen gebrek. De vlekken zijn uiteraard pas later ontstaan als gevolg van het verborgen gebrek.
Er is helemaal (nog) geen sprake van een verborgen gebrek. Dat zal eerst nog maar eens aangetoond moeten worden door de TS.

Re: Samsung tv net buiten garantie zwarte vlekken

Geplaatst: 09 sep 2019 09:56
door alfatrion
Bob Schurkjens schreef:
09 sep 2019 00:53
De Uneto-VNI richtlijn is 4 jaar voor een tv van 300 tot 500 euro. Deze wordt trouwens betwist door de Consumentenbond.
Dit is wat de Stichting Reclamecode vindt van de Uneto-VNI richtlijn:
Stichting Reclamecode, 27 juni 2016, 2016/00068 schreef:In de reclame-uiting wordt voor meer informatie over “gebruiksduurverwachtingen” verwezen naar een tabel van UNETO-VNI (“UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen”). Deze kan worden geraadpleegd via een link onderaan de uiting en staat op een andere subpagina van de website van Scheer & Foppen. De consument die wil weten gedurende welke periode hij mag verwachten dat het product dient te beantwoorden aan de koopovereenkomst, zal met dat doel deze tabel kunnen raadplegen. Appellant heeft echter voldoende aannemelijk gemaakt dat de tabel voor dat doel ongeschikt is, nu daarin de gebruiksduur mede is bepaald door emotionele factoren zoals de vormgeving van nieuwe producten. De in de tabel weergegeven gebruiksduurverwachting zal hierdoor afwijken van de duur gedurende welke men volgens een redelijke verwachting van het product gebruik moet kunnen maken, welke termijn waarschijnlijk langer zal zijn dan de in de tabel weergegeven termijnen. De verwijzing door Scheer & Foppen naar de lijst van UNETO-VNI suggereert derhalve een schijn van objectiviteit ten aanzien van die gebruiksduur, die niet wordt waar gemaakt, nu de daar genoemde gebruiksduur deels subjectieve elementen bevat. Zowel het besluit tot vervanging van het apparaat als de beslissing omtrent aanschaffing van het servicepakket wordt beïnvloed met onjuiste en dus misleidende informatie over de economische levensduur van apparaten Dit kan ertoe leiden dat de gemiddelde consument zal menen dat hij gedurende een kortere tijd aanspraak kan maken op garantie als in werkelijkheid het geval is. Dit kan deze consument vervolgens ertoe brengen te kiezen voor het verlengde servicepakket.