Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
HandigeHarrie
Berichten: 1360
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

pannekoekje schreef:
26 sep 2021 18:14
Wij kijken geen oude series maar moderne zoals Ozark, Better call Saul en nog meer van dat soort. Die spelen in deze tijd en in vrijwel alle afleveringen steekt er wel iemand een peuk op.
Het is idd beter in te schatten door de series te beoordelen die zich in het heden afspelen, nu is het roken geen alom aanwezig onderdeel beeld meer. En natuurlijk roken "sommige" mensen nog, dus je kan altijd een roker in het script schrijven maar als de inhoudelijke relevantie ontbreekt kan je aan sponsoring gaan denken. De industrie is er creatief genoeg voor om dat te verzinnen.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Seinhuis schreef:
27 sep 2021 07:03
Erthanax schreef:
26 sep 2021 20:10
Roken wordt door de overheid ontmoedigd, Moord, doodslag, mishandeling, afpersing, diefstal enz. zijn misdrijven die zwaar bestraft worden. Moeten die "dus" ook uit films en series verbannen worden? Om nog maar te zwijgen van seksueel grensoverschrijdend gedrag of scripts waarin de vrouw als lustobject wordt opgevoerd.
.
Pfff, dan kan je geen enkele film meer uitzenden.
Ik denk dat dat precies het punt is.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik vind roken vergelijken met moord, mishandeling en andere zaken nergens op slaan. Roken is een keus die door de overheid werd ontmoedigd om gezondheidsredenen om de kosten van de gezondheidszorg enigszins te beperken.
Moord, diefstal en andere dingen overkomen je (hopelijk niet). Daarin heb je geen keus.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

lievemarie schreef:
27 sep 2021 14:43
Ik vind roken vergelijken met moord, mishandeling en andere zaken nergens op slaan. Roken is een keus die door de overheid werd ontmoedigd om gezondheidsredenen om de kosten van de gezondheidszorg enigszins te beperken.
Moord, diefstal en andere dingen overkomen je (hopelijk niet). Daarin heb je geen keus.
onterechte redenering vanuit het slachtoffer

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

lievemarie schreef:
27 sep 2021 14:43
Ik vind roken vergelijken met moord, mishandeling en andere zaken nergens op slaan. Roken is een keus die door de overheid werd ontmoedigd om gezondheidsredenen om de kosten van de gezondheidszorg enigszins te beperken.
Moord, diefstal en andere dingen overkomen je (hopelijk niet). Daarin heb je geen keus.
Ik vergelijk roken niet met moord, enz., ik vergelijk het laten zien van roken met het laten zien van misdrijven in films en series.

Het plegen van een misdrijf of het vertonen van zeer ongewenst gedrag is net zo goed een keuze van de dader, als roken dat is voor de roker.

Roken moet ontmoedigd worden, overmatig drankgebruik toch ook? Uitgaansgeweld, alcoholvergiftiging, ernstige ongevallen, u kent het wel. Ook voor alcoholverkoop en -reclame gelden tal van beperkingen. Mag er dan ook geen sterke drank meer in beeld komen, of door benevelde personages in films en series, omdat anders het beleid doorkruist zou kunnen worden?

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik denk dat het zien van een benevelde persoon niet zo sterk aanleiding zal zijn tot drankzucht, terwijl zien roken wel heel sterk rookzucht opwekt. Dus in dat verband zie ik het verschil. Ik kreeg de indruk dat TS daarop doelde met zijn topic?

Verder ben ik het wel met je eens.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben zelf een ex-roker en het zien roken doet me helemaal niets, al kan dat voor andere, net-gestopte rokers anders zijn. Je moet het argument van TS dan vergelijken met een zware drinker die net gestopt is. Ik sluit niet uit dat die moeite heeft met het zien drinken van anderen, ook op televisie. Dat kan best lastig zijn, zoals TS aangeeft, maar het lijkt mij even lastig om dergelijke beelden dan maar te weren, omdat het eind dan zoek is.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dat van die rookzucht hoorde ik van een net gestopt familielid. En het klonk me heel logisch in de oren.
En omdat de overheid een anti rookbeleid had, snap ik de verbazing als er steeds meer rokers op tv komen.

Over drank had ik dit (nog) niet eerder gehoord. Maar misschien zitten hier verstokte alcoholisten die er een uitspraak over willen doen?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat dan te denken van afgekickte geweldplegers? Kunnen helemaal nergens meer naar kijken. De overheid is ook echt tegen geweld.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Popeye1.jpg
(36 KiB) 182 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Zelfs in stripfilms werd gerookt. Dat verklaart waarom ik het ook gedaan heb...Ik keek ernaar.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Had je beter spinazie kunnen gaat eten.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Dat is niet verslavend he? 😉

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lievemarie schreef:
27 sep 2021 16:18
Ik denk dat het zien van een benevelde persoon niet zo sterk aanleiding zal zijn tot drankzucht, terwijl zien roken wel heel sterk rookzucht opwekt. Dus in dat verband zie ik het verschil. Ik kreeg de indruk dat TS daarop doelde met zijn topic?

Verder ben ik het wel met je eens.
Ik ben het hier niet mee eens. Ik als niet roker krijg niet de neiging te roken. Ook als ik bijvoorbeeld iemand een joint zie opsteken, krijg ik niet die neiging, waar ik dat zelf wel af en toe doe. Bij drank heb ik die neiging eerder. Als ik dan iemand een glas whisky zie inschenken als ik series of een film kijk, dan heb ik ook wel eens de neiging een lekkere whisky in te schenken of een wodka. Maar dat is niet altijd.

Persoonlijk vind ik niet dat we dit allemaal maar moeten aanpassen voor een paar mensen die veel te makkelijk beïnvloedbaar zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door kuklos »

lievemarie schreef:
27 sep 2021 09:26
Ik ben het met TS eens dat roken op tv niet past in het ontmoedigingsbeleid van de regering. Hoe tijdgeestcorrect het ook mag zijn.
Roken zorgt nog steeds voor hele hoge zorgkosten en moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden is mijn mening.
Wat voegt het beeld van rokende mensen nou toe aan een film of serie die jaren geleden speelde? Het wekt alleen maar rookzucht op bij mensen die net gestopt zijn, of juist willen stoppen.
Er wordt heel veel geld uitgegeven aan anti rookprogramma's (zitten die niet in het basispakket?) en dan zet je de tv aan en weg is alles wat er is opgebouwd. Ik vind dat stom. Maar er wordt gewoon veel te veel mee verdiend, ook door het rijk.
Waarom stoppen bij series die nu gemaakt worden? We kunnen nog veel verder gaan. Gewoon alle films en tv programma's verbieden waarin gerookt werd. Dus ook die uit verleden. Volgens jouw stelling zorgen ze er immers voor dat mensen zin krijgen in roken.
Dus, snel snel, nog meer betuttelen en verbieden. Net zolang tot werkelijk alles kapot is.


Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Dat gaat voor kinderen gelden misschien maar niet voor volwassenen. Zal bij het starten van de film wel het icoontje van 18+ komen en uitzenden op later tijstip. Meer kunnen ze niet doen. Films van vroeger niet meer draaien is een enorme inkomstenderving dus die zullen niet verboden gaan worden.

Maar mocht het echt zover komen dan zou ik het eerlijk vinden als alcohol, drugs, geweld en seks ook verboden moeten gaan worden.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ja, dat zeg ik. Dus ook oude films en programma's waarin werd gerookt verbieden. Snel, snel, alles kapotmaken.
En waarom zouden we daar stoppen? Zoals anderen al aangaven. Er zijn nog veel meer slechte dingen op tv. Moord, ook alles daarvan verbieden. Schietpartijen, ook snel verbieden.
Snel, snel, geen tijd te verliezen, alles moet kapot.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Trouwens, ik zag laatst een natuurfilm waarin een troep leeuwen hun prooi opjaagde en uiteindelijk doodde en opat. Laten we dat ook maar verbieden, om die dieren niet aan te moedigen dat gedrag te gaan vertonen. :roll:

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Sannietje schreef:
27 sep 2021 21:55
Maar mocht het echt zover komen dan zou ik het eerlijk vinden als alcohol, drugs, geweld en seks ook verboden moeten gaan worden.
Altijd apart hoe men seks in dit rijtje kan zetten. Seks is de reden van ons bestaan.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Worden streamingdiensten gesponsord door tabaksindustrie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja. Bizar dat seks gelijk gesteld wordt aan alcohol, drugs en geweld.

Gesloten