Pagina 6 van 6

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 21 jul 2006 20:17
door agro
Je haalt weer enkele dingen door elkaar, waarom een aparaat naar de importeur / fabrikant sturen waarvan de fabrieksgarantie is verlopen, deze zijn in de regel vele malen duurder dan een gespecialiseerd reparateur, als je zelf niet kan repareren.

Nu zal je wel weer komen dat de klant geen aanspraak meer kan maken op een vergoeding als de fabrieksgarantie is verlopen, maar dat is niet juist een particuliere klant mag en kan rekenen op een verwachte levensduur van een product, en als deze niet gehaald wordt is dat een risico voor de leverancier van de klant in dit geval de winkelier, kan hij bij het berekenen van de marges rekening mee houden.

En nogmaals bij overeenkomsten tussen bedrijven onderling, dus fabrikant / importeur / dealer / winkelier gelden andere regels.

En het opsturen van een defect product naar de fabrikant, door de klant moet niet in overleg met de fabrikant maar in overleg met de klant, en als je een beetje service hebt heb je tijdens de reparatie een vervangend product.

Het lijkt er steeds meer op dat je een beetje veredelde beunhaas bent en niet een regulier winkelier, en ik geloof stellig dat door jou instelling welke je hier presenteerd de vakhandel geen goed doet, ik beklaag wel je klanten als je met je wetboek in de hand service c.q. garantie verleend, nog afgezien van de uitleg die jij er aan geeft.

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 21 jul 2006 21:01
door ikbenik
En het opsturen van een defect product naar de fabrikant, door de klant moet niet in overleg met de fabrikant maar in overleg met de klant, en als je een beetje service hebt heb je tijdens de reparatie een vervangend product.
Wat dat betreft overleg ik wel veel met de klant.
En als het mogelijk is dan krijgt de klant een leentoestel.

Nu zal je wel weer komen dat de klant geen aanspraak meer kan maken op een vergoeding als de fabrieksgarantie is verlopen, maar dat is niet juist een particuliere klant mag en kan rekenen op een verwachte levensduur van een product, en als deze niet gehaald wordt is dat een risico voor de leverancier van de klant in dit geval de winkelier, kan hij bij het berekenen van de marges rekening mee houden.



Je hebt daar wel gelijk in. Alleen geef ik aan dat de schakels in de keten niet op elkaar zijn afgestemd.

Ik vind het jammer dat ik zelf niet duidelijk genoeg geweest ben met wat ik bedoel. Er wordt een andere draai aangegeven, terwijl ik dat zo niet bedoel. En dat vind ik jammer.

Je haalt weer enkele dingen door elkaar, waarom een aparaat naar de importeur / fabrikant sturen waarvan de fabrieksgarantie is verlopen, deze zijn in de regel vele malen duurder dan een gespecialiseerd reparateur, als je zelf niet kan repareren.
Buiten de fabrieksgarantieperiode stuur ik nooit wat op. Ik probeer dan zelf de problemen op te lossen.
De reden dat de meeste winkels dit niet doen in de fabrieksgarantieperiode is dat ze dan geen aanspraak kunnen maken op de fabrieksgarantie.
De fabrikant produceert iet. Dat product gaat kapot en je hebt er fabrieksgarantie op. In die periode moet de fabrikant voor de kosten opdraaien. Simpel.
De fabrikanten stellen hele hoge eisen aan de reparaties in de garantieperiode. En dat is de reden dat de winkelier zelf vaak niet mag repareren. Doet hij dat wel om de klant te helpen, dan kan hij deze kosten nooit verhalen bij de fabrikant.

Ik weet ook dat de tijd van het ongemak steeds korter wordt. Van de ene kant is dat ook goed, want de klant kan dan weer snel aan de gang. Aan de andere kant moeten de fabrikanten ook meewerken. En dat gebeurd dus niet.

Ik lees ook vaak dat de winkelier het probleem moet oplossen en die kosten dan moet verhalen bij de fabrikant. De klant hoeft daarbij niet op de fabrikant te wachten.
Daarbij hoeft de winkelier in de garantieperiode en ook in de economische levensduur van een product geen kosten te hebben.
Persoonlijk vind ik dat een fantastisch idee.
Zucht!.. Alleen is het zo verdomd moeilijk om deze kosten dan te verhalen op de fabrikant.

Bij printers is het helemaal slecht gesteld. De merken die ik kan leveren hanteren allemaal een garantieperiode van een jaar.
risico voor de leverancier van de klant in dit geval de winkelier, kan hij bij het berekenen van de marges rekening mee houden.
Dat gaat een beetje moeilijk in deze tijd van de moordende concurrentie. Er zijn concurrenten die in actieperiodes de actieproducten met vet verlies verkopen. Tja, daar kan ik niet tegenop.

En nogmaals bij overeenkomsten tussen bedrijven onderling, dus fabrikant / importeur / dealer / winkelier gelden andere regels.
Klopt ook helemaal. De Makro is zo'n voorbeeld. Mensen kopen daar vanalles. En als er na de garantieperiode iets mis mee is dan beginnen ze te klagen dat ze in de steek gelaten worden. Tja, het consumentenrecht is daar niet van toepassing.
ik beklaag wel je klanten als je met je wetboek in de hand service c.q. garantie verleend,
Ik weet dat je het niet zult geloven, maar in de praktijk ben ik zelf heel soepel.
Alleen als men op de strepen gaat staan en tegen mij even duidelijk maakt wat mijn plichten zijn en zijn rechten, dan vertel ik hem dat ik ook rechten heb. Niet alleen plichten.

Mensen die gewoon doen en ook gewoon lekker soepel zijn, voor die mensen ben ik ook heel soepel en ik kijk dan niet zo nauw naar de regeltjes. Maar als de mensen heel stug met de regeltjes zwaaien, dan doe ik dat ook.
Want er zijn ook klanten die overal misbruik van maken. En als je die gasten een vinger geeft, dan gaan ze met de hele arm er vandoor.
Het gebeurd gelukkig heel weinig, maar het gebeurd helaas wel.

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 22 jul 2006 00:34
door SimonleBon
Ik ben het grotendeels met ikbenik eens.

Vooral in dat voorbeeld van de Makro (Lukas klamer, sligro, office center etc kortom B2B) is typerend. Bij dit soort bedrijven (waarbij je -niet voor niets- alleen met een bedrijfspasje terecht kunt) kun je als consument niet kopen en is het consumentenrecht niet van toepassing.

Daardoor is de garantie de gestelde garantie, ik weet niet of het Europees recht (twee jaar garantie) van toepassing is bij deze transacties. De prijzen kunne hierdoor wel een stuk lager zijn.

De consument komt doodleuk bij de detaillist met deze prijzen in het achterhoofd (met koeienletters prijzen-excl. btw) en vind de prijzen te hoog. Maar ze vergeten dat Nederland zo wel naar de kl*ten gaat. Zo blijven de dozenschuivers, waar ik ikbenik NIET toe reken, over en de detaillist verdwijnt.

Eigenlijk hetzelfde principe dat met de supermarkt is gebeurd. De kleine winkeltjes leggen het loodje door de wurgende werkwijze van de supermarkten. Die bedingen een minimale prijs voor produkten bij hun leveranciers (verkopen zelfs A-merken met verlies) omdat ze anders elders hun produkten afnemen. Kleine winkelier kan dit niet. Gevolg: allemaal troep in de supermarkt met weinig smaak/kwaliteit. Fruit dat na een of twee dagen begint te schimmelen, worst die niet te vreten is etc. Maar ja we hebben er zelf om gevraagd.
Het typerende van de prijzenoorlog in de supermarkten is dat bijvoorbeeld Calvé pindakaas goedkoop is(=lokkertje), maar dezelfde pindakaas met stukjes noot een heel stuk duurder is.

Maar nu weer terug naar het (eeuwige) garantieverhaal: Het enige waar ik me niet helemaal in kan vinden in het verhaal van ikbenik is de afschrijving. Economische afschrijving wordt vooral gebruikt in fiscale zin. Ik begrijp wel dat fabrikanten geen zin hebben om een model van 3 jaar oud te reparenen terwijl ze elk jaar een nieuw model uitbrengen.

Maar als je hier aan toe gaat geven, komt er steeds meer troep, zie huidige printermarkt. Ik kom misschien heel anti-HP over, dat is ook zo. Vroeger zwoer ik bij HP. Heb er heel wat versleten: Laserjet III, 2xDeskjet 890 Maar tegenwoordig is de degelijkheid van het binnenwerk zo slecht geworden, dat ik er niets meer van moet hebben. Tegenwoordig weer redelijk gecharmeerd van Canon, ook alles kunstof, maar imo toch wat beter.

Terugkomend op de afschrijving: Voor een bedrijf kan een apparaat dan wel in 3 jaar afgeschreven zijn, voor een particulier is deze periode toch een stuk langer. Nu vind ik 8 jaar voor een CRTmonitor ook wat aan de lange kant (hoewel ik meerdere heb die ouder zijn), maar 2/3 ervan 5,5 jaar is toch wel redelijk. Alsof er nog veel CRT's verkocht worden... :wink:

Ik denk dat de wet (of de naleving ervan) tekortschiet in het aanpakken van de fabrikanten. Denk ook dat we toch moeten streven naar degelijke produkten. Oké op computer/mobiele telefoon etc gebied volgen de ontwikkelingen te snel op. We hebben nu wel geaccepteerd dat een mobieltje 1 a 2 jaar meegaat. Vroeger kon je nog wel eens je CPU upgraden. Nu lijkt het wel of er elke 2 jaar een nieuwe socket is. En nieuw is vaak zelfs goedkoper dan upgraden.

Ik wordt er ziek van om elke keer als ik een leuk kleinigheidje zie, ik het omdraai en zie staan: made in China. Allemaal troep, net als in de 1, 2 etc Eurobakken die je overal ziet. 't kost niets, dus je verwacht er ook niets van. Maar na een jaar of twee ligt het weer op de vuilstort.

Nog zo'n mooiverhaal uit de praktijk:
Op kantoortje; Fan binnenunit airco kapot, monteur komt zegt dat het 6 weken zal duren en ongeveer 400 a 500 Euro gaat kosten. Toevallig heeft hij nog een mooi klein modelletje staan van 450 Euro, maakt een speciaal prijsje; 500 Euro incl montage (kwartier).

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 22 jul 2006 02:52
door ikbenik
Terugkomend op de afschrijving: Voor een bedrijf kan een apparaat dan wel in 3 jaar afgeschreven zijn, voor een particulier is deze periode toch een stuk langer. Nu vind ik 8 jaar voor een CRTmonitor ook wat aan de lange kant (hoewel ik meerdere heb die ouder zijn), maar 2/3 ervan 5,5 jaar is toch wel redelijk. Alsof er nog veel CRT's verkocht worden...


Toch is 3 jaar niet gek. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.
Er zijn computergebruikers waarbijde computer 2 tot 4 uur per week aanstaat. Deze computers gaan dan ongeveer 4 tot 6 jaar zonder kleerscheuren mee.
Echter, bij de die-hard computergebruiker staat de computer 24/7 aan. Dan wordt het een heel ander verhaal. De ventilatoren en de harde schijven hebben dan het meeste te lijden. Dan mag je blij zijn dat de boel 3 jaar zonder kleerscheuren doorheen komt.

De fabrikanten en winkelieren willen af van die X aantal jaar dat een product mee moet gaan. Men ziet liever X aantal draaiuren.
Persoonlijk wil ik er ook aan toevoegen dat het wel degelijk uitmaakt of een computer regelmatig onderhoudt krijgt of niet.
Ik kom regelmatig tegen dat een computer dermate binnenin onder de stof zit, dat er schade ontstaat. Heel vaak gaat dan de harde schijf, de processor of het moederbord kapot door te hoge temperaturen. En ook weer dat de computer dan net geen 2 jaar oud is.

Vroeger maakte het niet uit of een computer van binnen stoffig was of niet. Dat had te maken dat de onderdelen ten eerste niet zo gevoelig waren voor hoge temperaturen en ten tweede werden deze onderdelen lang niet zo heet als tegenwoordig.

Vooral de harde schijf moet heel goed gekoeld worden. Doet men dit niet, dan wordt ie te heet en de levensduur gaat drastisch naar beneden.

Dit zijn dingen die je niet mag negeren.

Daardoor is de garantie de gestelde garantie, ik weet niet of het Europees recht (twee jaar garantie) van toepassing is bij deze transacties. De prijzen kunne hierdoor wel een stuk lager zijn.


Nogmaals. Vergeet nu helemaal die 2 jaar garantierecht wat Europa aanbeveeld. Deze is totaal niet in nederland van toepassing. Dus je mag deze ook niet claimen.
Nederland heeft deze periode niet overgenomen, omdat de wetgever van mening is dat de consument voldoende juridisch beschermd is.
Dat is de enige reden waarom hier in Nederland niet die 2 jaar garantie van kracht is.

De consument komt doodleuk bij de detaillist met deze prijzen in het achterhoofd (met koeienletters prijzen-excl. btw) en vind de prijzen te hoog.


Je ziet nu heel duidelijk dat er een aantal merken de prijzen zo drastisch omlaag hebben gebracht dat er een totale chaos op de markt ontstaan is.
Deze merken hebben de magazijnen vol staan en moeten er vanaf. Dus de computers gaan voor meer dan de helft van de prijs over de toonbank. Hierdoor krijgt de consument een totaal verkeerd beeld van de prijzen. Waardoor ik dan weer de l*l ben. :evil:
Want waar een normale prijs geldt van €800,- gaan bij hun voor €399,- de computers de toonbank over.
Je kunt nu eenmaal niet voor €400,- een complete computer leveren inclusief LCD-monitor. Die monitoren zijn al minimaal €200,- voor een 17"!!!!

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 22 jul 2006 03:07
door ikbenik
Ontopic:
Juridisch (en daar gaat dit topic over) blijft de verkoper aansprakelijk voor het niet nakomen van de belangrijkste voorwaarde van deze koopovereenkomst. Als de koper op het moment van koop wist dat het thuis bekijken van het wk in HDTV niet mogelijk (of achteraf gezien moeilijk) was, had de koop namelijk niet plaatsgevonden.

on topic samenvattend:
Technisch mag dit geval te wijten zijn aan Samsung , maar dat doet er niet toe, de winkelier is het aanspreekpunt door het sluiten van de koop.
Als de winkelier een totaal pakket zou verkopen (tv, decoder, signaal) dan heb je gelijk en dan heb je recht tot ontbinding van de koopovereenkomst.
Echter als de winkelier alleen de tv verkocht heeft dan heb je geen recht op ontbinding van de koopovereenkomst.
In het laatste geval is de verkoper van de tv niet verantwoordelijk en aansprakelijk op de levering van de decoder en het signaal.
Nu kan het zijn dat sommige mensen hier niet mee eens zijn, maar hij is dat gewoon niet. Ook niet volgens de wet.
Want in het laatste geval zijn er 2 leveranciers. Nl. De leverancier van de tv en de leverancier van het signaal en de decoder.

Een soortgelijk geval is het volgende.
Een klant komt bij mij een computer kopen. Hij vraagt of hij ermee kan internetten. Ik zeg dan ja, dat kan.
Dus het apparaat is geschikt voor internet.
Hij moet dan ook apart bij een provider een internetabo afsluiten. Als hij dat niet gedaan heeft, dan kan hij niet tegen mij zeggen dat ik daar verantwoordelijk voor ben en dat hij verwacht dat dat in de prijs inbegrepen zat. En aangezien hij geen internet abo heeft, kan hij dus niet zeggen dat hij de computer terug wilt brengen en zijn geld terug wilt hebben.

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 23 jul 2006 15:16
door Stephanie1
Ik vindt dat we als consument gewaarschuwd zijn.
De krant consumentenbond zelfs de pc bladen koop geen HDTV wacht even het is duur en het is niet zeker.
Je koopt toch geen tv op iets wat er nog niet is en wat je van te voren kan weten dit is nieuw en dat zal met kinderziektes zitten.
Dat is altijd zo geweest.
Ik weet nog dat 7 jaar geleden moest ik een nieuw tv hebben.
Breedbeeld was net op komst.
Verkoper u moet nu kopen wat het is binnen een paar maanden een feit.
Wij hadden geen zin eens zo duur uit te zijn voor iets wat er nog niet was.
Nou ik heb er geen spijt van nu pas begint echt de breedbeeld uitzendingen.
Dit heeft mij geld en ergernis bespaard.
Het is ook logisch nadenken niet bang te zijn dat je achter loopt.
Daar spelen alle verkopers op in maar lees veel op het internet daar heb je het ook voor.
Dan weet je pas goed wat je moet doen.
Ik zelf ik hoop dat mijn TV nog even mee gaat kan de HDTV afwachten.
Zo niet koop ik een breedbeeld beeldbuis want alle zenders die uitzenden in HDTV zal wel even duren.
Nu is dat bij UPC Film1 sport1 en NG.(Als het een feit is)
Ik heb geen belangstelling voor film1 en sport1 dus dan blijft er 1 zender over daar ga je geen dure tv voor aanschaffen.
Laat andere maar bang zijn achter te lopen die krijgen alle kinderziektes en een hoge prijs.
Wij die later inspringen kinderziektes zijn er uit en de prijs is een stuk lager.
Op je vraag te komen we zijn gewaarschuwd dus nee je tv terug brengen vindt ik onzin.
Als consument heb je ook de plicht om je goed voor te laten lichten en dat hebben ze vol op gedaan dat de adviezen niet worden opgevolgd zijn de gevolgen voor je zelf.
UPC dient wel de box te vergoeden als je nog geen klant was moest je 49 euro betalen.
Ik vindt dat ze dat wel moeten vergoeden ze komen de WK niet na.
Na de WK werden er ook geen garanties gegeven de consumentenbond het bij de juiste eind wachten.
Ik vindt het wel sneu voor je maar koop in vervolg een tv waar je de uitzendingen een feit zijn of in elk geval 6 zenders waar je regelmatig naar kijkt.
Groetjes Stephanie

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 23 jul 2006 15:21
door Dutch_com_freak
kijk das nou een klant naar mijn hart :) :lol:

iemand die begrijpt hoe het in elkaar steekt! alhoewel ik het niet helemaal eens ben met de verkoop methode maar affin ;)

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 23 jul 2006 17:44
door SimonleBon
Ik begrijp niet dat iedereen denkt dat ik een HDTV zou hebben gekocht.
Ik heb nog een prima 4:3 tv en totaal geen behoefte aan HDTV.

Lezen is blijkbaar teveel moeite en iedereen klepelt maar raak.

@ikbenik:
Het computer/internet voorbeeld is niet vergelijkbaar vanwege het feit dat meer dan 70% van de Nederlandse huishoudens een internetaansluiting heeft. Hierdoor is er algemene kennis aanwezig. En internet is geen unieke gebeurtenis. De penetratiegraad van HDTV is heel laag, dus hiervan is er weinig kennis aanwezig bij het publiek.

@ Stephanie1
Je koopt toch geen tv op iets wat er nog niet is en wat je van te voren kan weten
.....
Als consument heb je ook de plicht om je goed voor te laten lichten en dat hebben ze vol op gedaan dat de adviezen niet worden opgevolgd zijn de gevolgen voor je zelf
.....
Ik vindt het wel sneu voor je maar koop in vervolg een tv waar je de uitzendingen een feit zijn of in elk geval 6 zenders waar je regelmatig naar kijkt.
Daar gaat nu net deze hele discussie over, de koper weet niets van HDtv af wil het wk in HDTV zien en gaat af op de informatie/het advies van de verkoper. Deze verkoopt een HDTV ondanks dat hij weet dat de uitzendingen naar alle waarschijnlijkheid niet zullen worden doorgegeven. De koper weet alleen van HDTV dat de beeldkwaliteit hoger is.

Het is voor mij niet sneu, ik heb geen tv gekocht en ik kijk naar zo'n 200 zenders via satelliet.

@Dutch_com_freak
kijk das nou een klant naar mijn hart
Je bedoelt een klant die voorlopig niets bij je koopt, totdat alle techniek uitgekristaliseerd is en je er geen droog brood meer aan verdient door de dozenschuivers? :twisted:

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 24 jul 2006 16:33
door Dutch_com_freak
nee een oplettende klant ;) ik zal ook nooit meteen bij nieuwe technieken deze aanbieden, wel promoten.. maar niet actief aanbieden. Simpel om het feit als er iets stuk gaat het dan volgens het verhaal dat hier wordt gesuggereerd, hier ik de dupe ben ;-)

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 26 jul 2006 14:16
door SimonleBon
kinderziektes zijn vreselijk :lol:

Ach ja, ik overweeg een breedbektv aan te schaffen, kzie op m'n dreambox steeds meer uitzendingen en de Nederlandse zenders gaan nu ook eindelijk eens beginnen aan breedbeeld. En de films op DVD zijn toch ook meestal wel in 16:9 te bekijken.

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 26 jul 2006 22:38
door Dutch_com_freak
een breedbektv? :D ook een goeie benaming ;) :lol:

Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?

Geplaatst: 01 aug 2006 16:20
door ikbenik
Weer nieuwe feiten omtrent deze discussie:"

Het WK voetbal dat van 9 juni tot en met 9 juli in Duitsland plaatsvond, was in Nederland het eerste grote HDTV-project. In de aanloop naar en tijdens het WK is er echter een heleboel verkeerd gegaan, waardoor uiteindelijk slechts een zeer beperkte groep televisiekijkers naar de HDTV-beelden heeft kunnen kijken. Voor DVD.nl was dit dan ook reden een en ander op een rijtje te zetten, na te gaan wat er tijdens het project precies is misgegaan en uit te zoeken hoe de toekomst voor HDTV in Nederland eruit ziet.

Kinderziektes in de apparatuur

Uit het overzicht blijkt dat bij alle kabelaars wel iets is misgegaan. Zo had UPC grote problemen bij het leveren van de HDTV-ontvangers, die door Philips waren ontwikkeld. Weliswaar was een HDTV-signaal aanwezig op het UPC-netwerk, het was maar voor een zeer kleine groep klanten mogelijk om het WK ook daadwerkelijk in HDTV-kwaliteit te kijken. Ook Essent en Casema werden geplaagd door problemen met hun HDTV-decoder. Maandenlang is door Samsung-engineers gewerkt aan het compatibel en stabiel krijgen van de ontvanger, wat grotendeels ook gelukt is. De eerste week was de decoder echter zeer beperkt verkrijgbaar, maar daarmee waren de problemen nog niet over. De ontvangers die wel waren uitgeleverd, gaven problemen in combinatie met bepaalde televisies, het HDTV-logo op de decoder lichtte niet op en het beeld bewoog niet altijd vloeiend.

Deze beeldproblemen werden echter grotendeels veroorzaakt door het NOB, dat enkele weken voor het begin van het WK besloot de HDTV-beelden in 720p uit te zenden. Dit is een stuk lager dan de 1080i-beelden die vanuit Duitsland werden uitgezonden. Door Samsung was voor Essent en Casema met name getest met 1080i-beelden, waardoor deze verandering als een onaangename verrassing kwam. De beelden die werden uitgezonden door de kabelaars waren dus uiteindelijk 720p, maar werden door de decoders niet als zodanig herkend, waardoor het HDTV-logo niet oplichtte. Een groter en vervelender probleem was echter dat de Samsung-decoder niet goed kon omgaan met de MPEG4-beelden van het NOB. In de tweede week is hier door het NOB wat aangedaan. Hierdoor werden de beelden weliswaar vloeiender weergegeven, maar was er ook sprake van zichtbaar kwaliteitsverlies.

Verder testen en de toekomst

Na verder testen bleek dat het mogelijk was de beelden in 1080i MPEG2 uit te zenden. Casema is dit ook gaan doen, terwijl Essent bij de 720p MPEG4-beelden bleef. Verder werd tijdens het WK ontdekt dat het NOB nog niet alle encoderinstellingen goed had ingesteld, omdat de MPEG4-beelden van de BBC wel goed werden weergegeven door de Samsung-decoders. De toekomst op HDTV-gebied ziet er dankzij dit gefaalde experiment niet erg rooskleurig uit. Er zijn weliswaar enkele HDTV-zenders in Nederland, maar de kwaliteit daarvan is nog lang niet goed genoeg en ook moet voor sommige extra betaald worden door klant of kabelaar. Om HDTV in Nederland toch te laten slagen, zullen alle betrokkenen hun schouders eronder moeten zetten. Als dit niet gebeurt, zou het volgende grote HDTV-project, de Olympische Spelen, ook weleens geen groot succes kunnen worden.
Bron: tweakers.net