Re: Geen HDTV, recht tot ontbinding van koop?
Geplaatst: 18 jun 2006 21:55
Idd
Zijn 2 op zich staande zaken.
De verkopende partij van de tv gaat vrijuit.
Zijn 2 op zich staande zaken.
De verkopende partij van de tv gaat vrijuit.
Radar Forum
https://radar.avrotros.nl/forum/
Eindelijk iemand met een duidelijk en kloppend antwoord.Maar goed,
de verkoper heeft wel gelijk, je kan het WK via HD-TV bekijken, daar heeft de koper ook om gevraagd!
Er is vast niet in de koop vastgelegd dat er uitsluitend HD-TV van UPC werd bedoeld.
En via andere kanalen kan het dus wel!
En als ze dat niet doen dan kun je de tv niet terugbrengen en de koop ongedaan maken.Het is alleen de vraag of de kabelmaatschappijen of andere aanbieders de programma's in HD kwaliteit kunnen leveren.
FYI:Ik vraag me wel af wat de topic starter na het WK met zijn tv doet!
Dus hij heeft die HD-TV gekocht alleen voor het WK. En dan maar zeuren!
Jammer dat mensen niet meer nadenken maar gelijk dreigen met de wet!
de verkoper heeft wel gelijk, je kan het WK via HD-TV bekijken, daar heeft de koper ook om gevraagd!
Er is vast niet in de koop vastgelegd dat er uitsluitend HD-TV van UPC werd bedoeld.
En via andere kanalen kan het dus wel!
Daar had de verkoper in dit geval wel op moeten wijzen. De koper geeft aan dat hij de wk in HD wil zien. Anders is het wanneer de verkoper had gezegd :"op voorwaarde dat je het signaal thuis ontvangt" of iets in die strekking.Eindelijk iemand met een duidelijk en kloppend antwoord.
Op een HDTV kun je alles in HD kwaliteit zien.
Het is alleen de vraag of de kabelmaatschappijen of andere aanbieders de programma's in HD kwaliteit kunnen leveren.
Als je bij de koop hebt aangegeven de HDTV te kopen om HD uitzendingen te willen zien, kan in dat geval kan de koop ook ontbonden worden, tenzij de verkoper duidelijk maakt dat er (nog) geen aanbieders zijn.En als ze dat niet doen dan kun je de tv niet terugbrengen en de koop ongedaan maken.Het is alleen de vraag of de kabelmaatschappijen of andere aanbieders de programma's in HD kwaliteit kunnen leveren.
Simpel.
Ignorance is bliss...Volgens de wet moet de consument ook zelf op onderzoek uitgaan. Dus de consument heeft met de HD-TV met het WK zelf ook behoorlijke steken laten vallen!
@ikbenik: Ook al ben je blijkbaar tegenstander van consumentrecht, je kunt je misschien toch wat genuanceerder uitlaten en uit het verband gerukte phrases altijd de achterwege laten. Je hoeft niet zo woest te worden om je standpunten kracht bij te zetten.
Op grond hiervan vind ik dat de consument nu hierover niet de winkelier moet aanklagen. Puur omdat Samsung allang in de media toegegevenDe verkoper is niet alleen verantwoordelijk, want de consument heeft ook nog zoiets als onderzoeksplicht.
In beginsel heb je gelijk. Als de signaalaanbieder wel degelijk het HD-signaal leverd dan klopt dit helemaal. Echter is het zo dat als de signaalaanbieder dit signaal niet aanbiedt je niet kunt terugvallen op de verkoper van de tv.Wanneer je bij een koop je verwachting van een produkt aangeeft, mag je verwachten dat de verkoper je juist informeert en je het juiste verkoopt, omdat anders het recht van ontbinding ontstaat. Produkt voldoet dan namelijk niet aan de redelijk gestelde verwachting.
Over pot verwijt de ketel gesproken.....Tja, je moet behoorlijk de realiteit verloren hebben wil je dit soort onzin uitkramen. Zo gemakkelijk als hun het uitleggen zit het natuurlijk niet in elkaar.
Dat is jouw mening en geen feit. Zelf vind ik dat 'kromme' wel meevallen, ik vind wel dat er in sommige gevallen een verschil in rechten ontstaat, maar je moet niet vergeten dat in het algemeen na 6 maanden de bewijslast bij defect bij de koper ligt en de rechtspositie 180 graden is omgedraaid.Het consumentenrecht zit behoorlijk krom in elkaar en niet eerlijk.
Denk dat de consumentenbond deze stelling betwist.Zoals de consumentenbond en de experts van het consumentenrecht het uitleggen zit het als volgt in elkaar:
Alles wat buiten de schuld van de consument kapot gaat moet de winkelier voor opdraaien. De consument heeft altijd recht op gratis reparatie. En gaat een product kapot door de schuld van de consument, dan wordt er gekeken of een product dat had mogen doen.
De winkelier is altijd de verantwoordelijke en is ook altijd aansprakelijk. De consument bepaald zelf de levensduur. De winkelier mag een consument nooit doorverwijzen naar de fabrikant. Nooit.
Alle gekheid op een joint, dit soort opmerkingen moet je wel kunnen onderbouwen en kun je beter achterwege laten. Dit soort uitlatingen zeggen vaak meer over de persoon die dit soort uitlatingen doet. Ik voel me dan ook niet aangesproken.Tja, je moet behoorlijk de realiteit verloren hebben wil je dit soort onzin uitkramen.
De zaken liggen een stuk genuanceerder dan jij hier aangeeft. De signaalaanbieder is geen partij in deze. De winkelier is in gebreke. Zoals je gewoon terug kunt lezen, gaat het hier om de koop van een toestel wat speciaal is aangeschaft om het wk in HD te bekijken. Dit is voor de koop duidelijk meegedeeld aan de verkoper. Het product voldoet niet aan de duidelijk gestelde verwachting.
Mijn excuses dat ik het niet eerder aangaf, maar hier is dan de link.Over uitlatingen gesproken: Waar kan ik die uitlating over de boete van 450000 Euro te vinden?? Of zoals ik vorige keer al vroeg, wanneer is de bewuste uitzending bij TV Gelderland geweest?
Onze meningen liggen minder ver uiteen dan verwacht. Ik ben het wel mee eens dat in deze situatie het niet redelijk is richting de verkoper is. Maar redelijkheid en wet liggen soms ver uiteen, zoals je zelf al eens hebt aangegeven. Zeker wanneer hij van UPC de garantie heeft gekregen dat de ontvangst van de wedstrijden in HD zouden worden doorgegeven.Dit blijft een discussiepunt.
De signaalaanbieder is wel degelijk een partij. Zij zetten het signaal op de kabel.
Nogmaals:
UPC had met veel toeters en bellen aangekondigd dat het WK in HD formaat wordt uitgezonden. Ze garandeerde het zelfs.
In dit geval ging de detailhandel er ook vanuit dat dit gebeurde.
Nu dat UPC dit op het laatste moment niet gedaan heeft, vind ik het niet redelijk dat de verkoper van de tv hiervoor de dupe moet zijn alsmede de consument. De verkoper kàn hier zelfs niets aan doen.
Ik ben het hier op zich wel mee eens. Alleen is er een heel groot probleem. Dat heeft de vertegenwoordiger van de winkeliers ook al aangegeven.De consument heeft toch al moeten aantonen dat het defect nonconform was, dus de winkelier heeft zich dan toch aan de wet te houden. Doen ze dat niet, overtreden zij de wet. Nu overtreden zij de wet en krijgen geen boetes.
Klopt helemaal. Ik ben dus een zelfstandige ondernemer. Ik ben een computerreparatiebedrijf 2 jaar geleden begonnen. Wat mijn activiteiten zijn: Reparatie en service leveren aan computers en randapparatuur. Levering van nieuwe computers op maat. Levering van printers, scanners en overige randapparatuur.Nu weet ik niet welke marge je hanteert, maar als die te laag is ga je zowieso vanzelf over de kop door de mannen met de blauwe enveloppen en is-ie te hoog verkoop je misschien niet genoeg meer.
Gezien je uitlatingen neem ik namelijk aan dat je winkelier/zelfstandige bent, en zeker geen jurist. (Deze drukken zich voorzichtiger uit)
De werkelijke redenen dat de garantieperiode van electronica is dat deze zo teer en gevoelig voor storingen is, dat men geen invloed heeft op de levensduur ervan. Daarnaast zie ik hier steeds meer consumenten die werkelijk beginnen te flippen als een product in de verwachte levensduur defect gaat. Hun reactie is: Dit hoef ik als consument niet te verwachten en te pikken! Ik ben bedonderd! Hoe durven ze! Slechte service! Waardeloze producten! Enz, enz.Met levenslange garantie wordt bedoeld garantie (=kosteloos herstel) gedurende de redelijk te verwachten levensduur. Dat is ook gewoon redelijk, want in de discussie gaat het wel over mankementen bij produkten die voortkomen uit fabricagefouten of gebreken die de consument niet aan te rekenen zijn. Dus puur over garantie.