LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Panasonic plasma tv problemen.

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Accuphase
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2009 10:40

Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Accuphase »

Ongeveer 3 jaar geleden hebben wij een Panasonic TH-42pv62 plasma tv gekocht bij de Mediamarkt in Almere.
Na een jaar kregen we paarse vlekken (purple snake) in het beeld, er is toen binnen garantie een printpaat vervangen maar het is nooit echt weggegaan. Nu sinds enkele weken zien wij een roze/ rood achtige verticale balk in ongeveer het midden van het scherm (onafhangelijk van de bron). Niet erg fraai om naar te kijken en ik mag toch verwachten dat een tv van een A merk wel langer meegaat dan 3 jaar...
Ik heb een mail naar de Mediamarkt gestuurd en het probleem uitgelegd en kreeg als antwoord dat ze het toestel wel willen aanbieden ter reparatie en dat de reparatiekosten aan de hand van de leeftijd van het toestel bepaald zouden worden.
Is dit een goede regeling?

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Dit is een nette regeling. De garantie is verlopen, maar je mag inderdaad verwachten dat een TV langer meegaat, dus is korting op de reparatiekosten terecht.

Overigens ben ik van mening dat er op het vervangen onderdeel eenzelfde garantie moet zitten, dus is er nu na verloop van de garantie pas een jaar verstreken!

Accuphase
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2009 10:40

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Accuphase »

Ik heb de bon ff gechecked maar blijkt dat de tv 2 jaar en een maand is. Maandje over de garantie heen dus...

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Eigenlijk verwacht je dan wel een goede coulance, maar ja, ze zijn het niet verplicht.

Hoop dat mijn Panasonic het nog even uithoudt.

wushi31
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2009 15:56

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door wushi31 »

Na ruim 3 jaar een printplaat vervangen? En beeld derhalve nog steeds niet
goed? 1. Nooit meer bij Mediamarkt kopen! Goedkoop is duurkoop...
2. Panasonic schrijven, de zaak uitleggen En om service vragen, die je van Mediamarkt niet krijgt... Voor anderen een les om de schreeuwerige reclame van Mediamarkt in de toekomst te negeren!

Wushi31

Accuphase
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 apr 2009 10:40

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Accuphase »

De printplaat werd binnen het eerste jaar al vervangen, het D- Board heet dat geloof ik. Die service verliep soepel overigens, een belletje naar de mediamarkt en ik kreeg zonder morren een telefoonnummer van een monteur van Panasonic die thuis kwam op de printplaat te vervangen. Het probleem van de paarse vlekken werd wel veel minder maar ging niet weg... volgens de monteur werd het niet beter dan dat en daar moest ik het mee doen. Nu de tv 2 jaar en een dikke maand oud is hebben we een roze verticale balk in het beeld. Ik heb de situatie al uitgelegd bij de mediamarkt en die voelen zich in ieder geval niet verplicht het toestel kosteloos te repareren. Wel willen ze het toestel aanbieden ter reparatie... Ik heb ook een mail naar Panasonic verstuurd over de problemen en die verwezen ze me door naar de verkoper of de reparatiedienst in leiden waar ze de tv kunnen onderzoeken. Ik heb uitgelegd aan de mediamarkt dat ik het ongewoon vind dat mijn tv zo snel al kuren heeft en dat ik eigenlijk vind dat deze problemen door hun opgelost moeten worden omdat dit niet een levensduur is die bij dit product hoort. Maar de mediamarkt vind dat ik het toestel toch al een tijd in mijn bezit heb en dat ik dan maar moest bewijzen dat zo'n tv langer mee moet gaan dan een dikke 2 jaar. Ik probeer er met mediamarkt uit te komen maar vrees dat ik de portemonnee moet opentrekken... maar wie weet, misschien is het iets heel eenvoudigs.

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

@wushi31: Je wilt mediamarkt toch niet serieus goedkoop noemen? Bij m'n lokale electronicawinkel betaal ik in 99% van de gevallen minder dan bij mm, maar wel met betere service.

Ik wilde onze Panasonic na laten kijken omdat hij alleen bij één bepaalde sat-ontvanger vreemde effecten in beeld gaf. Dat hebben ze keurig voor me geregeld, de TV is helemaal doorgemeten en gecontroleerd en heeft me geen cent gekost.

Het bewijzen dat een TV langer dan 2 jaar mee gaat is natuurlijk een groot onzinverhaal, dat kun je bij elke willekeurige importeur navragen, de bewijslast ligt veel eerder bij mm om te bewijzen dat een TV korter mee gaat. Geen enkele rechter zal deze stellingname accepteren! Het is pure bluf van mm.

Dat Panasonic je doorverwijst naar de verkoper is logisch, dat is jou eerste aanspreekpunt. Daarom laat ik dit soort dingen ook altijd via de electronicazaak regelen. Leg deze vraag ook bij je rechtsbijstandsverzekeraar neer, en laat de reparatie zeker NIET via mediamarkt doen!

Door het hele land zijn kleine zelfstandige reparatiebedrijfjes te vinden die de reparaties goed en vakkundig uitvoeren voor een fractie van de prijzen die mm rekent!!

Voorbeeldje: Toen ik wat moest laten repareren en eerst een prijsopgave wilde, kostte alleen die prijsopgave me via mm al 70,-. Een klein lokaal reparatiebedrijfje (eenmanszaak) deed de prijsopgave gratis. De reparatie zou via mm 65,- per uur kosten, geschatte werktijd 5 uur, materiaalkosten 90,-. Totaal dus 415,-
Het lokale bedrijfje bracht uiteindelijk 3 uur in rekening voor 20,- en 65,- materiaalkosten. Totaal kosten dus 125,-
En dan hebben we het dus over exact dezelfde reparatie!!

MediaMarkt, ik ben toch niet gek? Nee zeker niet, daarom kom ik er ook beslist niet meer!!

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Dat Panasonic je doorverwijst naar de verkoper is logisch, dat is jou eerste aanspreekpunt. Daarom laat ik dit soort dingen ook altijd via de electronicazaak regelen. Leg deze vraag ook bij je rechtsbijstandsverzekeraar neer, en laat de reparatie zeker NIET via mediamarkt doen!
Ik zou het zeker WEL via de MM doen, die is verantwoordelijk.
Ik zou zeker NIET een firma list en bedrog dat ding laten openen, dan weet je zeker dat alle garantie/coulance (of hoe je het ook noemen wilt) ophoudt !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Het bewijzen dat een TV langer dan 2 jaar mee gaat is natuurlijk een groot onzinverhaal, dat kun je bij elke willekeurige importeur navragen, de bewijslast ligt veel eerder bij mm om te bewijzen dat een TV korter mee gaat.
De rechter heeft toendertijd aangegeven dat een tv ongeveer 8 jaar mee zou moeten kunnen gaan.
Maar hij had het wel over een beeldbuis tv.

En een plasma scherm en een TFT scherm zijn beide geen beeldbuistv's en hebben daarom ook niet de betreffende levensduur.

Dat een tv langer mee zou moeten gaan is een uitspraak van consumentenorganisaties en niet van fabrikanten en winkelieren.

De gemiddelde levensduur: klinklare onzin. Kan ook geen rechten aan worden ontleent. De reden daarvan is dat de gemiddelde levensduur per merk en zelfs per type verschillen kan. Dus het is op voorhand niet te zeggen wat die periode is.
Oke, Europa zegt anders: Dat voor een bepaald product één vaste periode van toepassing is, maar dat kan helemaal niet.
Want dat zou betekenen dat je van de goedkoopste product precies hetzelfde mag en kunt verwachten als van de duurste en zeker op het gebied van kwaliteit en levensduur. En dat kan helemaal niet.

Als je wilt weten wat je van een product mag en kunt verwachten dien je toch contact op te nemen met de fabrikant. Oke je kunt het ook aan de winkelier vragen, maar aangezien de winkelier gewoon een doorverkoper is zal de winkelier precies datgene zeggen wat de fabrikant ook zegt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Accuphase schreef:Ik heb een mail naar de Mediamarkt gestuurd en het probleem uitgelegd en kreeg als antwoord dat ze het toestel wel willen aanbieden ter reparatie en dat de reparatiekosten aan de hand van de leeftijd van het toestel bepaald zouden worden.
Is dit een goede regeling?
Dat hangt er vanaf. Jij bent met de winkelier overeenkomst gekomen dat jij een x bedrag zou betalen voor een scherm waar je y aantal jaren mee zou doen. Je hoeft geen raket geleerde te zijn om te beseffen dat het dan onredelijk is om x te verhogen zonder dat y evenredig wordt verhoogd. Dat mag op grond van de wet zeker niet.

Als jij aannemelijk kunt maken dat het product non-conform was ten tijden van de verkoop, d.w.z. geleverd is met een verborgen gebrek, dan heb jij recht op kosteloos herstel of vervanging. Daarvoor zou je meer moeten weten over wat er mis is met het toestel. Als je dat niet kunt is het een goede deal.

Je mag inderdaad verwachten dat een A-merk plasma scherm langer meegaat dan drie jaar. Voor plasma schermen worden een gemiddelde levensduur gemeld van 30 - 40 tot 60 duizend uur. Drie jaar is dan erg weinig.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Je mag inderdaad verwachten dat een A-merk plasma scherm langer meegaat dan drie jaar. Voor plasma schermen worden een gemiddelde levensduur gemeld van 30 - 40 tot 60 duizend uur. Drie jaar is dan erg weinig.
Met alle respect, maar hier heb je het mis.

Die levensduur van die x uur heeft betrekking op het plasmapaneel zelf die in de tv zit, maar heeft geen betrekking op het gehele apparaat.

Dus dat het gehele apparaat 30 - 40 tot 60 duizend uur mee zou moeten kunnen gaan klopt dus niet.

Waar die 30 - 40 tot 60 duizend uur dan vandaan komt:
Na 30 - 40 tot 60 duizend uur zal de lichtopbrengst van het plasmapaneel zo'n 50 procent zijn afgenomen.

Tuurlijk kunnen ze plasma tv's fabriceren die 30 - 40 tot 60 duizend uur meegaan, alleen zijn die niet voor de consument te betalen, zo duur zijn die dan.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als je wilt weten wat je van een product mag en kunt verwachten dien je toch contact op te nemen met de fabrikant.
Panasonic schreef:Het gemiddelde Pioneer plasma scherm is gemaakt om 60.000 uur mee te gaan.
http://www.pioneer.eu/nl/faq/986/6039/index.html
BBCS schreef:(spreekt de fabrikant tegen)
Het gaat hier om een toestel van nog geen drie jaar oud. Mag jij uitleggen wat er zo wezenlijk anders is aan een plasmascherm ten opzichte van een beeldbuis, dat de laatste langer mee zou gaan ondanks dat de eerste een kwalitatief beter paneel heeft.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Panasonic, de merknaam waaronder Matsushita Electronics zijn producten verkoopt, stelt dat zijn nieuwste 1080p-plasma-tv een levensduur van ongeveer 42 jaar heeft als er ongeveer zes uur per dag tv gekeken wordt.

Volgens de fabrikant zouden de plasmaschermen met een resolutie van 1080p, de zogenaamde full hd-resolutie, ongeveer 100.000 uur kijkplezier moeten bieden. Aangezien een tv niet dagelijks, 24 uur per dag, ingeschakeld is - wat nog steeds een levensduur van ruim elf jaar zou betekenen - wordt uitgegaan van een gemiddelde van 42 jaar kijkgenot als het apparaat zes en een half uur per dag aan staat. Wanneer echter uitgegaan wordt van twee uur tv-kijken per dag, lijkt het waarschijnlijk dat het probleem eerder zal zijn dat er geen content meer aangeleverd zal worden via een hdmi-verbinding, of dat de tv de geest geeft, dan dat het plasmascherm afgetakeld is. Wie genoegen neemt met een 720p-model, moet het overigens met 'slechts' 60.000 kijkuren stellen voor de helderheid met de helft afgenomen is. De vermindering van de helderheid tot 50 procent is immers voor Panasonic de maatstaf om de levensduur van een plasmascherm te bepalen.
bron: http://tweakers.mobi/nieuws/48798

Nogmaals:

Het betreft hier het plasma paneel zelf, niet het gehele apparaat.
Ga maar na, anders zou Pioneer echt wel een garantieperiode geven van 60.000 uur!

Waar het wel om gaat:
Pioneer geeft aan dat de de lichtopbrengst van het plasmapaneel 50 procent na 60.000 uur is afgenomen.
Dus zeggen ze dat de levensduur van het paneel 60.000 uur is.

Ze hebben het dan wel over het beeldpaneel in de tv en niet over de gehele tv.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Mag jij uitleggen wat er zo wezenlijk anders is aan een plasmascherm ten opzichte van een beeldbuis, dat de laatste langer mee zou gaan ondanks dat de eerste een kwalitatief beter paneel heeft.
Een totaal andere techniek.

Als je plasma tv's met beeldbuis tv's gaat vergelijken, dan is dat appels en peren met elkaar vergelijken.

Jij gaat toch ook geen helicopter met een vliegtuig vergelijken?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Waar het hier over gaat zijn de test resultaten van de schermen en niet van de daar achter gelegen electronica. Hetzelfde met CRT TV, een beeldbuis kan heel lang mee gaan als deze voor beeldweergave is ingesteld en niet als schemerlamp.
Een mooi voorbeeld is mijn eigen TV, deze wordt dit jaar 20 jaar oud en doet het nog prima. Vorige maand viel even het beeld weg en dat was een simpele losse verbinding op het chassis.
Simpel te verhelpen en dat heb ik dus gedaan. Het ding speelt ongeveer 6 uur per dag en ik heb voor de grap even de emissie van de beeldbuis gemeten en deze was nog 90% voor groen en blauw.
Rood was 5% minder, maar dat zie je niet omdat dit door de schakeling van de electronica automatisch wordt gecompenseert.
Dus wat beeldbuis betreft kan hij nog wel een tijdje mee, maar slaat de lijntrafo door waardoor de processor kan sneuvelen, dan is het einde oefening omdat die processor niet meer leverbaar is.
En nu komen we op het punt van de leverbaarheid van de onderdelen.
Dat is bij plasma TV ook het geval en daarmee is ook de levensduur van een dergelijke TV bepaald.
Het scherm zal nog wel een tijd mee gaan, maar reserve electronica is niet meer voor handen, dus komen we nooit aan die 60000 uur.
Electronica heeft het meeste te lijden van wisselingen in temperatuur, dus met rekken en krimpen. Hierdoor wordt de levensduur beperkt.
Als men uit gaat van een gemiddelde gebruiksduur van 7 tot 8 jaar, dan komen we aardig in de buurt.
De meeste consumenten zijn in een dergelijke periode toch uitgekeken op een apparaat en kopen dan wel een nieuwe, want repareren is tegenwoordig een vies woord.
Dat de moderne TV techniek zeer complex is en daarmee ook de kans op storingen toe neemt, daar gaat men volledig aan voorbij.

Vr. Gr. Hans.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door 16again »

levensduur....Als je wilt weten wat je van een product mag en kunt verwachten dien je toch contact op te nemen met de fabrikant.
Waarom wordt dit niet gewoon in foldermateriaal en handleiding vermeld, zodat de koper zich vooraf kan informeren?
Door dit na te laten heeft de fabrikant de kans gemist om zelf te bepalen wat een normale levensduur zou moeten zijn, nu is het aan de consument/rechter/geschillencommissie om te bepalen wat normale levensduur zou moeten zijn. Uiteraard spelen ervaringen met eerdere generatie TVs hierin mee.

Een plasma scherm en een TFT scherm zijn beide geen beeldbuistv's en hebben daarom ook niet de betreffende levensduur
Indien de te verwachten levensduur van de plasma TV fors korter is dan van het ouderwetse beeldbuistype, dan heeft de verkoper de plicht om de consument hierop te wijzen voor de koop. Normalerwijs verwacht de consument van technische vooruitgang immers verbetering.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Precies Hans. Er is genoeg af te dingen op het mooie beloftes of de garantie tot aan de stoep. De presties van de oude techniek als uitgangspunt nemen is het redelijke om te doen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Waarom wordt dit niet gewoon in foldermateriaal en handleiding vermeld, zodat de koper zich vooraf kan informeren?
Door dit na te laten heeft de fabrikant de kans gemist om zelf te bepalen wat een normale levensduur zou moeten zijn, nu is het aan de consument/rechter/geschillencommissie om te bepalen wat normale levensduur zou moeten zijn. Uiteraard spelen ervaringen met eerdere generatie TVs hierin mee.
Omdat de levensduur niet van toepassing is bij de fabrikant, dus vermelden ze het ook niet.

Daarnaast bepalen de consument en de geschillencommissie de levensduur niet en de rechter zal je verzoeken om dit bij de fabrikant te informeren.
De fabrikant stuurt je weer door naar Uneto-VNI, en Uneto-VNI stuurt je weer terug naar de fabrikant.

De consument heeft hierin totaal geen zeggenschap en de geschillencommissie ook niet. Beide partijen bepalen niet de levensduur.

Ik heb het al eerder aangegeven: de fabrikanten kennen geen gemiddelde levensduur en zeker niet met diens "rechten".
De fabrikanten kennen wel de economische levensduur.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ik heb een mail naar de Mediamarkt gestuurd en het probleem uitgelegd en kreeg als antwoord dat ze het toestel wel willen aanbieden ter reparatie en dat de reparatiekosten aan de hand van de leeftijd van het toestel bepaald zouden worden.
Het lijkt me stug dat de MediaMarkt dit toestel gaat "aanbieden" ter reparatie.
Ik zie je nog niet met een 42" plasma scherm naar de serviceafdeling van MM wandelen, die dit vervolgens opstuurt naar Panasonic. :lol:
Voor dit soort toestellen komt er een monteur van Panasonic aan huis.
Elders op internet heb ik wel gelezen dat er meer van deze toestellen een probleempje hebben met de beeldbuis en dat Panasonic dit altijd netjes opgelost heeft.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Panasonic plasma tv problemen.

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik heb een mail naar de Mediamarkt gestuurd en het probleem uitgelegd en kreeg als antwoord dat ze het toestel wel willen aanbieden ter reparatie en dat de reparatiekosten aan de hand van de leeftijd van het toestel bepaald zouden worden.
Is het toestel buiten de garantieperiode?
Dan is dit gewoon volgens de Nederlandse wetgeving.

Gesloten