LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontgoogelen?

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
mrsnoek

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door mrsnoek »

Dit zogenaamde 'ontgoogle onderzoek' is gewoon lachwekkend te noemen.

Een dieptepunt voor RADAR.

Straks: help ik word gebeld want ik sta in het telefoonboek ?

Declan

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Declan »

Was jij wel uitgenodigd door Tros Radar?

alifaa

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door alifaa »

Ik denk niet dat Tros Radar Google de schuld geeft van de onderwerpen die blijven staan nadat je actief bent geweest.
Volgens mij gaat het er voornamelijk om dat je voorzichtig moet omgaan met het invullen van persoonlijke gegevens en terecht.
Ik heb na de uitzending mijn naam ingetikt in verschillende zoekmachines ook op google en ja er kwamen items tevoorschijn waarvan ik het bestaan ben vergeten, met mijn 'nickname' alifaa is het nog erger en ook daar komt mijn 'gewone' naam tevoorschijn.
Mijn conclusie is dat ik dus nog voorzichtiger moet zijn en dus niets moet invullen wat persoonlijk is.
Vervelender is het voor personen zoals in het voorbeeld is genoemd, op de debiteuren site en ik vind de waarschuwing van de Tros zeker op zijn plaats en als je de keuze moet maken tussen de titel ontgoogelen, ontileseren of ontaltavisteren, de keuze snel gemaakt is.
Google is alleen maar een voorbeeld!
Voorzichtigheid is geboden, dus een terecht onderwerp van Trosradar

declan

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door declan »

Webrunner, was jij wel uitgenodigd door tros radar?

schrijfster

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door schrijfster »

Ja, dat is mijn vraag "Hoeveel naamdubbelgangers heeft u?"

Zelf heb ik er al minstens 2 heb ik zojuist uitgevonden. Zoekend met de naam van een kennis, vond ik dat deze persoon: een autorijschool heeft, zanger, champignonkweeker, violist en schaatser is en ook nog iets met tuinen doet. Zou dit allemaal een en dezelfde persoon zijn? Ik ben bang van niet. Degene die alles wat op internet staat voor zoete koek aanneemt, moet zich toch eens achter de oren krabben en zeker als het gaat om werkgevers die op deze manier hun sollicitanten "doorlichten".

dickverbunt
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2006 21:14

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door dickverbunt »

Zoals gezegt is het heel makkelijk om adres gegevens te achterhalen van een website. Maar om gegevens van internet af te halen als ze in google(of andere zoekmachines) staan dan is het onmogelijk om al je gegevens weg te halen alles wordt razent snel gecopyeert.

Zelfs je provider werkt er aan mee en slaat gegevens op van de site's waar je op geweest bent dus privicy op internet kun je wel vergeten.

En even een reactie op de naam ontgoogelen.
Google is een van de meest gebruikte zoekmachine's van de hele wereld en als mensen iets willen zoeken gaan ze meestal als eerste naar Google, dus de naam ontgoogelen spreekt mensen aan en ze bedoelen hier echt niet mee dat Google alleen de boos doener is van al het kwaad.

INTERNET KENT GEEN PRIVICY.
declan schreef:De webmaster kunnen bepalen wat er wordt geïndexeerd via een zogenaamde robots.txt

Jullie zijn daarvan op de hoogte zie ik http://www.trosradar.nl/robots.txt
Dat klopt wat je zegt maar heel veel webmasters zijn hier niet van op de hoogte en als ze het er niet in zetten en een zoek robot komt op de desbetreffende website dan wordt nog heel de website geïndexeerd.

Groeten Dick

Declan

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Declan »

Die gast van de slechte debiteuren vond ik meer chantage dan een informele site. want als ik een slechte debiteur ben en ik betaal die gast om mij te verwijderen ben ik weer een goede debiteur?

Die man koopt wat info en wil daar 125 eurotjes voor hebben om de gegevsn die hij ongevraagd heeft geplaats te verwijderen. ik noem dat chantage en die man moeten ze gewoon aanklagen en offline halen.

MHoeneveld
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 apr 2004 22:02

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door MHoeneveld »

Ik snap al die verontwaardiging van mensen niet zo goed. Het is weer typisch Nederlands gedrag.
Als ik mijn naam en telefoon nummer in de krant zet kijk ik ook niet vreemd op dat ik door Jan en alleman gebeld wordt.
Nu zetten mensen klakkeloos hun hele hebben en houwen op een website die publiekelijk wereldwijd opvraagbaar is en dan wordt er geklaagd dat ze door de halve wereld benaderd worden.

Overigens is er een hoop gelegen aan de sitebeheerders dan wel webmasters. Je kunt het de zoekmachines niet kwalijk nemen dat ze forums in hun index opnemen. Die indexeren volledig automatisch alles wat ze op een pagina tegen komen.

Een webmaster heeft echter wel een mogelijkheid om bv een forum waar mensen een mailadres op moeten achterlaten af te schermen van zoekmachines. Via de zogenaamde META informatie kan aangegeven worden dat de pagina niet door een zoekmachine mag worden opgenomen.
Helaas is het niveau van veel webontwikkelaars dusdanig dat deze kennis of niet voor handen is danwel is men geïnterreseerd in elke hit die de site opleverd.

Overigens wordt de informatie uit zoekmachines ook weer verwijderd als de gegevens op de betreffende originele pagina zijn verwijderd en de zoekmachine de pagina opnieuw indexeert. Echter dat kan soms wel tot 3 maanden duren.

Een simpele tip om overigens verschoond te blijven van spam en andere elende in je eigen mailbox;

Neem een mailadres bij bv hotmail, yahoo of gmail (ja die van Google)
Dit mailadres gebruik je dan wanneer je op bv forums een mailadres moet invullen. Op het moment dat de spam te erg wordt of je wordt op andere manieren lastig gevallen hef je dat mailadres met een druk op de knop ook zo weer op.

Spuyt12

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Spuyt12 »

Enigzins ontgoocheld door het vage onderwerp, maar toch een paar tips

Voor internetters:

- Gebruik nooit je volledige naam op het internet. Gebruik je voornaam of een "nickname".
- Neem een emailadres dat je alleen gebruikt voor "internetcorrespondentie" (maak je klaar voor veel spam op dat adres).
- Denk eraan dat sommige sites ook je "ip-adres" laten zien. Een ip-adres is een uniek adres dat je computer identificeert zolang hij "aangesloten" is op het Internet. De meeste mensen met ADSL en kabel hebben een "vast" ip-adres. Dat wil zeggen dat het nooit veranderd. Dit adres kan altijd gebruikt worden om je te identificeren.
Kijk hier wat jouw ipadres is: http://www.qrios.nl/home_tools_wat_is_m ... ss_ipadres
Zoek voor de grap eens op dat adres tussen aanhalingstekens op google. Vind je iets?
- Als er eenmaal "onplezierige" informatie over jou op het internet staat, houdt er dan rekening mee dat dat langdurig het geval kan zijn. Maak je er niet al te druk over, er kunnen immers nog meer mensen zijn met jouw naam. De webmaster vragen om verwijdering heeft vaak niet zoveel zin. Ikzelf zou op ons weblog (http://www.geencommentaar.nl) niet zomaar zonder goede reden een reactie verwijderen, zeker niet als er daarna over die reactie is gepraat.
- Als je je reactie op een forum hebt gezet dat gebruikersprofielen heeft dan kan je proberen je naam aan te passen in het beheerscherm. Sommige forums zullen dan automatisch je naam bij al je eerdere posts veranderen in de nieuwe, en na verloop van tijd zal je oude naam uit de zoekmachines verdwijnen.

De rechter kan in uitzonderlijke gevallen uitkomst bieden. Maar ook hier geldt dat dit niet veel zoden aan de dijk zet. De rechter zal je misschien gelijk geven en de webmaster verordoneren het stuk binnen 24 uur weg te halen, maar je kan er donder op zeggen dat het stuk voor die tijd tientallen keren is gekopieerd en op andere plekken op het Internet staat. En dat alles omdat je de rechter erbij haalde. Je hebt het dan erger gemaakt in plaats van beter.

Voor mensen met een eigen website:

- Je kan zoekmachines de toegang ontzeggen tot je website.
Kijk hier voor meer informatie:
http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/pr ... ts-txt.php
- Je kan specifieke pagina's van je site blokkeren voor zoekmachines. Kijk hier voor meer informatie:
http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/pr ... robots.php

gordon shumway

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door gordon shumway »

Met het toepassen van een verzonnen naam op internet voorkom je een berg gezeur en misbruik.
Met een verzonnen naam ben je namelijk niet zo makkelijk te vinden
en als het niet verplicht is je emailadres achter te laten op b.v. de diverse fora, moet je het ook niet doen.
Verder verdient het aanbeveling om gevoelige zaken zoals het kopen van een huis of een auto e.d. NIET via internet te regelen, maar gewoon per ouderwetse aangetekende brief of persoonlijk met getuigen.
Veel Nederlanders zijn nog steeds erg naïef en ze zaten er vanavond ook weer bij, nota bene was er ook iemand in de uitzending die via het net te kennen gaf er een eind aan te willen maken: dergelijke acties is VRAGEN om moeilijkheden.
En figuren die anderen bestempelen als "twijfelachtige debiteur" o.i.d.
verdienen een pak op hun lazer.

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Een beetje misplaatste sensatie kan nooit kwaad voor de kijkcijfers toch? Het zou me gezien de werkwijze niks verbazen als radar tientallen fora is afgegaan om een zo perfect mogelijke sensatie situatie te creeren.
Ben persoonlijk wel van mening dat vrouwenpower in had moeten gaan op het verzoek van de fictieve persoon om het bericht te verwijderen. Dat wil zeggen, als radar bij het verzoek dezelfde argumenten aanbracht als die in de uitzending naar voren kwamen. Wellicht kan webrunner daar nog wat toelichting over verschaffen.

Zelf kijk ik in ieder geval geen radar meer. De werkwijze die ze toepassen heeft niks te maken met opkomen voor consumentenbelangen. Het enige wat nog van belang lijkt te zijn is de kijkcijfers.
Misschien moet radar/Antoinette eerst zelf eens leren mensen uit te laten praten voordat ze verder gaan met het aan de schandpaal nagelen van bedrijven.

webrunner

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door webrunner »

Webrunner, was jij wel uitgenodigd door tros radar?
Nee dus....
Lekker journalistiek verantwoord. Ik dacht dat het woord en wederwoord was.

En dat noemt zichzelf een consumenten programma :x

Declan
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2006 23:03

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Declan »

Webrunner, dat vind ik dus best naar en zeker het onderwerp zelfmoord vind ik ver gaan. Mensen schrikken daar toch van. Ik heb ook een keer iemand op een forum getriffen die er echt door heen zat en dan schrik je toch en dat was geen fictief persoon, maar iemand die het daad werkelijk van plan was.

clackag

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door clackag »

goh,
moderator, waarom zijn nu ineens de trace items gebleven? stond je naam of die van je baas erbij?

Triest1

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Triest1 »

Heel triest dit, om het onderwerp zelfmoord te gebruiken als zoekmiddel voor jullie uitzending. Bovendien waren op het desbetreffende forum mensen terecht ongerust voor de persoon in kwestie.
Bij mij hebben jullie afgedaan.

Cooperbaasje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2006 11:00

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Cooperbaasje »

Ik zit ook op vrouwenpower (als een van de weinige mannen) en heb deze ochtend pas vernomen over de uitzending van radar.

1 vraag

Wat heeft radar nu aan ontgoogelen. Het is een consumenten programma toch geen technisch programma over pc verhalen die worden ''verzonnen'' op een forum.

Ga de herhaling vanmiddag bekijken en als ik het gevoel heb dat vrouwenpower in kwaad dag licht wordt gezet (dat gevoel heb ik eigenlijk al) zal ik later hier nogmaals reageren.

Lon35

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door Lon35 »

Beste Radar programmamakers,

Ik wil ook even reageren en niet op uw uitzending (die ik hier in Frankrijk niet kan zien) maar wel op uw berichtje op ons forum (Vrouwenpower).
Op ons forum hebben we al meerdere malen te maken gehad met personen die vreselijke verhalen bedenken, maar deze personen zochten bevestiging en/of aandacht.
In uw geval wilde u iets testen! :o
Dat het vertrouwen van de leden van VP wordt beschadigd door 'geestelijk zieke' mensen is al erg, maar dat jullie dit doen om informatie te winnen vind ik echt niet kunnen! :x
Jullie maken hiermee misbruik van de gevoelens van personen, terwijl jullie prima een veel globaler onderwerp als zelfmoord hadden kunnen uitzoeken.
Jullie spelen jezelf hier erg mee in de kaart en komen zo erg uit de bus als sensatiezoekers. Ik hoop dat jullie onze webmaster WEBRUNNER de mogelijkheid zullen geven tot een weerwoord en ik hoop ook dat jullie je excuses zullen aanbieden aan onze leden, die hierdoor erg overstuur zijn.
Al laatste wil ik nog melden dat Vrouwenpower een forum is die ethiek hoog in het vaandel heeft staan!

Lon35

sjoerd verhagen

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door sjoerd verhagen »

<meta name="robots" content="nofollow" "niet doen hoor!" />

Volgens mij is dit hele gedoe een grap van Radar.
Dit onderwerp is te maf om erop te klikken. :D

enormuniekegebruikersnaam

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door enormuniekegebruikersnaam »

lekkere tip: creeer heel veel sites over jezelf en zorg dat ze in de top 10 bij google komen... ok, doe ik ff.

daarnaast is een niet veel voorkomende alias natuurlijk ook onhandig. wil je 1 van de 2 zoekresultaten zijn, of 1 van de 100 miljoen?

naast het feit dat ik het hele item aan alle kanten vind rammelen van de ondeskundigheid, vind ik het ook wel apart dat mensen wel van alles willen ventileren op een forum, maar niet willen dat andere mensen dat nog terug kunnen vinden. misschien juist wel een goede reden om je posting nog eens door te lezen voor je allerlei rommel publiceert.

hypnosa

Re: Ontgoogelen?

Ongelezen bericht door hypnosa »

Net als veel van onze forummers, vind ik het te gek voor woorden dat er zo'n onderwerp wordt gebruikt als 'test'. Mensen maken zich oprecht zorgen als er iets dergelijks gepost wordt. Jammer dat daar misbruik van gemaakt wordt. Daarbij vind ik het nog veel schandaliger dat niet om onze kant van het verhaal is gevraagd (ik beheer samen met Webrunner de site)! Ik zou het wel zo sportief vinden als dat alsnog gedaan wordt. Opeens komen wij ongevraagd en zonder mededeling vooraf in jullie programma op een negatieve manier.
Hoezo consumentenprogramma! :?

Gesloten