LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
Jantje_lover

Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Jantje_lover »

Radar doet het overkomen of Google informatie geeft over dingen die mensen helemaal niet hebben.

Alles wat Google doet is het indexeren van pagina's op het internet. Hij maakt informatie makkelijker te bereiken, maar Google schrijft al die dingen niet.

Als er ergens op een website staat dat ene Jantje Snotneus lui is, dan is de schrijver van dat bericht de 'schuldige'. Hij zet het op het internet. En dat is zijn goed recht. We hebben namelijk ook zoiets als een eigen mening hier in Nederland. En als jij op het internet zegt dat je Jantje Snotneus raar vindt. En Google vindt dat, dan is daar niks mis mee.

Ontgooglen slaat helemaal nergens op. Google doet helemaal geen ene racefiets fout.

Maartja

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Maartja »

Ik ben het niet met Jantje_lover eens. Hij zegt dat het de fout is van de gebruiker en dat radar verkeerd bericht over google. Maar als je, zoals in het item, ergens spijt van hebt en je verwijdert het van de site, dan blijft het nog wel heel lang op google rondhangen.

Ik vond het echt een fantastisch onderwerp. Lange tijd niet zo geboeid geweest bij radar en vanmorgen meteen een forumwebsite benaderd of ze mijn reactie van drie jaar geleden willen verwijderen, omdat deze mij achtervolgt op google. Ik hoop dat het lukt!

In elk geval bedankt Radar!!!

Stiertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 sep 2005 21:41

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Stiertje »

Als er ergens op een website staat dat ene Jantje Snotneus lui is, dan is de schrijver van dat bericht de 'schuldige'. Hij zet het op het internet. En dat is zijn goed recht. We hebben namelijk ook zoiets als een eigen mening hier in Nederland. En als jij op het internet zegt dat je Jantje Snotneus raar vindt. En Google vindt dat, dan is daar niks mis mee.
Klopt, we hebben het recht op een eigen mening.
Maar iemand zwart maken is geen eigen mening. In het voorbeeld van radar is er iemand falliet en die wordt op een website meteen gekenmerkt als zijnde dubieuze debiteur. Ben je meteen een dubieuze debiteur als je zaken niet goed gaan? En zo zijn er nog genoeg andere mogelijkheden van teksten op sites die sommige mensen misschien weg willen hebben.

Ik blijf van mening dat Google hier inderdaad geen aandeel in heeft. Google doet niets anders dan sites opnemen. Degene die het bericht plaatst is degene die erop aangekeken moet worden.

Maar wat ik duidelijk wil maken is dat er een groot verschil is tussen een mening en iemand zwart maken...

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door prof »

Jantje_lover
Gast

Zij slaan de plank niet mis
Maar zij slaan de spijker op zijn kop.

Er zijn personen die JOU gegevens gebruiken CQ misbruiken
En nu gaat het er niet om EIGEN SCHULD DIKKE BULD
Je [jij] heb ergens gegevens achter gelaten en die wil je nu gewist hebben.
En hoeveel gegevens staan er op het net van jou, en hoe weet je dat
en ook belangrijk waar staan de gegevens van jou .

En hoe kan je deze gegevens gewist kijken of hoe zelf te wissen.

Gast

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben het juist wel eens met jantje_lover. Wat Radar namelijk doe is Google zwartmaken en dit is volledig onterecht. Google is een geweldige zoekmachine (en niets meer dan dat!) en moet nu lijden onder de stommiteit van sommige internetgebruikers die maar niet willen snappen dat je niet overal je persoonlijke gegevens moet laten slingeren! Deze hele zaak is gewoon een kwestie van Eigen Schuld Dikke Bult, had je maar voorzichtiger moeten zijn! En Radar probeert hiermee een stunt uit te halen voor zijn eigen publicitaire belang!

Ook-Prof

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Ook-Prof »

Nee Prof, ook jij slaat nu de plank mis: Wat iedere onbenul zou moeten weten is dat je niet overal je persoonlijke gegevens moet rondstrooien. Of ga jij ook de straat op om overal posters te plakken met je telefoon- en bankrekeningnummer erop? Of misschien je dagboek? Want dat is dus waar we het over hebben! Internet is een open informatiekanaal! Wel een zaak van 'eigen schuld dikke bult' dus!

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door prof »

Jantje_lover
Gast
Wat iedere onbenul moet weten. Ik heb diverse cursussen gevolgt
voor het leren om gaan met de computer. Dit geen is nooit en nergens besproken. Ik zelf weet het pas gisteren

Ik kan jou ook natuurlijk als onbenul bestempelen als jij niets van mijn werk begrijpt .Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

John Bokma
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 feb 2006 17:46

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door John Bokma »

Niet gezien, wel vluchtig doorgelezen, vooral het meer dan knullige advies:

"Google indexeert de meest bezochte sites als eerste. Zorg ervoor dat je op een andere manier in de top tien van Google terecht
komt. Creëer bijvoorbeeld heel veel sites over jezelf en zorg ervoor dat je de weblogs naar jezelf vernoemd. Of maak zoveel mogelijk links of content aan waardoor deze informatie in de top 10 van Google verschijnt. "

Neem de volgende keer als iemand met een briljant idee komt voor een uitzending *en* een site eerst eens contact op met mensen die wel wat clue hebben.

Werp eerst eens een kritisch blik op je eigen toko, voor je een ander door het slijk probeert te halen.

Gast

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Gast »

Waar maken we ons druk over! Ga er nou maar vanuit dat alles wat je op internet schrijft, gevonden kan worden!

Ik snap best dat het niet je bedoeling is dat iemand anders iets over je schrijft, maar dan moet je google niet raar aankijken dat ie de pagina opneemt!

Het gaat echt wel weer uit google, ze doen net of het er eeuwig in blijft hangen!

Ik vond het een leuk onderwerp gisteren, maar om nou een website ontgoogle.nl, lees gewoon is de pagina's op google.nl. Google.nl is meer dan alleen de zoekmachine, zitten veeel meer pagina's achter.

En over die mevrouw met haar spam, leer dan dat als je geen spam wil, je email adres anders opschrijft.. mail[apestaartje]radar.nl ofzo.

S.Beerenburgh
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mei 2005 20:41

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door S.Beerenburgh »

Heeft er iemand wel eens aan gedacht hoeveel dubbele namen er voorkomen in NL. Zeker als je De Vries, Jans(s)en, Bakker, Bos of Mulder heet.

Snowbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:18

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door Snowbie »

Tegen spam: gebruik een alias of een tweede e-mailadres dat je niet voor persoonlijke of zakelijke doeleinden in gebruik hebt. Als je dan last krijgt van te veel spam, stoot je de alias of het tweede e-mailadres eenvoudig af en begint opnieuw.

coorpeet
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:42

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door coorpeet »

Ik ben het juist wel eens met jantje_lover. Wat Radar namelijk doe is Google zwart maken.

Google Ik denk, maar dat is mijn mening
Google is een van de grootste, dus in de verdediging springen hoeft niet. Mijn inzien is dit de stok in het kippenhok gooien. Kijken wat er aan te doen zou zijn. het opslaan van al je ingegeven gegevens die opgeslagen worden zonder dat jij er invloed op heb of kan hebben.

TrosRadar gaat het gevecht aan voor ons of voor hen die hulp kunnen gebruiken [zijn genoeg personen die het op prijs stellen]

williamvdh
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 14:11

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door williamvdh »

Na het zien van het "Ontgoogelen" onderwerp schrok ik even over de professionaliteit van de Tros Radar redactie.

De Tros Radar redactie heeft blijkbaar geen verstand van het internet, de enige die namelijk iets kan doen aan de problemen is de webmaster van de site. Zijn gegevens staan duidelijk vermeld op www.sidn.nl. Hier heeft de Radar Redactie met geen woord over gerept. Indien hier geen persoonlijke gegevens staan, maar gegevens van de provider, is de provider de webmaster van de site, dus is die is dan verantwoordelijk voor het verwijderen van de informatie. Indien de gegevens van de provider hier staan, maar als de provider ontkent hier iets mee te maken te hebben dan kunt u een klacht indienen bij de SIDN. Deze verplicht namelijk iedere domeinnaamhouder geldige gegevens in te vullen. Voor .com/.net/.org/.nu/.enzovoort kunt u gaan naar www.dnsstuff.com. Vult u dan de domeinnaam in het blokje "WHOIS Lookup".

Radar probeert Google mooi zwart te maken en gebruikt de merknaam Google, terwijl Radar heel goed weet dat dit een geregistreerde merknaam is. Het zou dan ook niet verkeerd zijn als Google in een kort geding de domeinnaam http://www.ontgoogelen.nl/ zou eisen en een schadevergoeding zou eisen van Radar.

Het is jammer dat de kwaliteit van Radar zo achteruit gaat. Het belangrijkste is tegenwoordig een 65+ stelletje dat een warme douche aanbied aan de wasserette omdat zij voor het stelletje het dekbed schoongemaakt hebben omdat 20 euro teveel is om te betalen voor een nieuw dekbed. Te erg voor woorden.

Groeten,
William

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door prof »

Nee Prof, ook jij slaat nu de plank mis: Wat iedere onbenul zou moeten weten Oke jij je zin een onbenul .
Ga jij dan maar eens als expert de onbenullen hier vertellen hoe zij de gemaakte fouten weer kunnen herstellen.
Niet alleen vertellen wat een andere fout doen maar rijk dan ook oplossingen aan.

OOK PROF

coorpeet
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:42

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door coorpeet »

willemvdh;Het is jammer dat de kwaliteit van Radar zo achteruit gaat
Willen geef RADAR dan handvatten waar zij zich volgens jou mee op-kunnen trekken.

Geef de lezers de sleutel van jou slot ter verbetering en verduidelijking
van al het geen omschreven.

De onderwerpen/de vragen /de oplossingen :)

alles fout gedaan
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 feb 2006 01:05

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door alles fout gedaan »

Ga jij dan maar eens als expert de onbenullen hier vertellen hoe zij de gemaakte fouten weer kunnen herstellen.
Dat is nooit meer te herstellen.

Stel jij hebt hier een bericht geplaatst met (stom) je eigen naam en toenaam, of zelfs een envelopje boven je bericht (naief want dan weet je dat je gevonden wordt, tenzij je het zelf wilt).
Ik sla vervolgens dat bericht op, op mijn eigen machine en jij krijgt spijt, neemt contact op met de webredactie en laat al je berichten verwijderen. Hulde aan de webredactie, terecht of onterecht.

Een jaar later zet ik jouw bericht weer op het internet en het wordt opgepikt door 100 mensen die denken; Dat moeten we verspreiden!
Een dag later staat jouw bericht op 1000 verschillende sites!

Hoe dacht je dat ooit weer van het internet af te krijgen en wie is verantwoordelijk voor de oorspronkelijke posting?

Denk niet dat je anoniem bent op internet, als je ergens iets schrijft kan de Site Administrator altijd je IP nummer zien, log je in vanaf je werk met eigen provider, ben je meteen met naam en toenaam bekend.

Tenzij je ergens iets schrijft waar een proxy toegelaten wordt, maar dan weet je van te voren al genoeg over de betrouwbaarheid van die site.

deanderekant
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:53

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door deanderekant »

Prof en Ook Prof: het is niet altijd eigen schuld dikke bult als iemand anders je gegevens op internet zet. Stel het is een goede bekende van je die je nummer, adres, foto, email en dergelijke weet of bezit. Stel jullie krijgen ruzie en hij/zij gaat jouw gegevens op internet kwakken als wraakactie. Het zijn dingen die je buurman, iemand uit je vriendenkring, je broer, je zus, je ex, je opa, je tante, je collega of welke bekende dan ook kan doen! Daar hoef je echt geen posters met je naam, adres, telefoonnummer en dergelijke voor op te hangen in de hele stad. Of wat zou jij dan doen ook prof? Kluizenaar worden? Geen telefoonnummer of emailadres meer afgeven aan je moeder of klasgenoot (zodat ze je niet kunnen bereiken)? Geen adres meer afgeven en elkaar alleen nog maar op vaste tijden op vaste afgesproken plaatsen treffen? Op internet wordt gewoon volledig verkeerd omgegaan met privacy. De gegevens die jij of een ander op internet zet zijn voor iedereen vindbaar. Maar als je je ergens voor inschrijft en je daarbij aanvinkt dat bepaalde gegevens niet aan derdern getoond mogen worden loop je alsnog het risico spam te ontvangen en dergelijke. Als de politie een internetcrimineel wil opsporen daarentegen, weigeren sites vaak IP adressen vrij te geven wegens de wet op privacy! Belachelijk!

coorpeet
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:42

Re: Ontgooglen slaat volledig de plank mis...

Ongelezen bericht door coorpeet »

Een jaar later zet ik jouw bericht weer op het internet en het wordt opgepikt door 100 mensen die denken; Dat moeten we verspreiden!
Een dag later staat jouw bericht op 1000 verschillende sites!

[afz alles gaat fout]

En hier gaat het nu om. Onbenullen die het boven omschreven bericht uitvoeren. Wat heeft het voor nut ,Wat win je er mee .Iemand boos EN.
Ik zie het nut er niet van in.

Het word nu al door kabouter plop behandeld ,zo kinderlijk gedag is het .
BAH

Gesloten