LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

Hallo, zijn jullie er nog ? (leven jullie nog?)
We naderen langzaamaan de slotacte van deze bizarre bestuurlijke horror. Vandaag heb ik de medische vragenlijst opgestuurd. ik ben gelukkig nog gezond, maar als je alles vanaf je geboorte naar waarheid moet invullen ben je toch wel even bezig ! Ik moet nu maar afwachten hoe het verder gaat.
De procedure termijnen zijn al gauw 2 weken en dan zitten we alweer in februari. Als er dan wat mij gebeurd, kan mijn vrouw haar huis gaan opeten, met dank aan het ABP. Kan het ABP daarvoor dan juridisch aansprakelijk worden gesteld?

francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

(ik bedoel dus: als ik op 3 februari opeens dood ga terwijl de polis nog niet rond is...)

Visite
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2007 01:10

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Visite »

Geen woorden voor deze actie. En de terughoudendheid van een aantal betrokken partijen waaronder de vakbond is nihil. Één ding is vrijwel zeker: per 01 februari gaan er helaas financiële klappen vallen onder deelnemers. Ik hoop dat u daar van gevrijwaard word.

Ik denk dat we het over een andere boeg moeten gooien: afdwingen in (CAO-)onderhandelingen dat er een nieuw pensioenfonds komt dat wel waarde hecht aan zijn deelnemers en weet wat zijn bestaansrecht is. In de afspraken moet dan ook vast gelegd worden dat geen enkele bestuurder van het ABP zitting mag nemen of advies mag uitbrengen in de nieuwe pensioenfondsen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zijn juist die bonden die in overleg met de werkgevers tot deze maatregel hebben besloten. Het ABP voert slechts uit wat de sociale partners (werkgeversorganisaties en vakbonden) heb afgesproken. Als je iets 'nieuws' zou willen oprichten, dan zou je dus eerder een nieuwe vakbond moeten oprichten.
Pitje15 schreef:De compensatie waarvan hoofdzakelijk oudere ABP deelnemers gebruik maakten, moest dus wijken voor de opbouw van het nabestaandenpensioen voor de werkende deelnemers.
Er is derhalve sprake van LEEFTIJDSDISCRIMINATIE !!!
Je kunt zeggen dat er bij die regeling inderdaad sprake was van leeftijdsdiscriminatie. Mensen boven de veertig werden immers anders behandeld dan mensen onder de veertig jaar. Wat dat betreft is het dus een goede beslissing om de regeling af te schaffen, omdat deze vorm van leeftijdsdiscriminatie zo wordt afgeschaft.
-Reken eens uit wat zo'n risicoverzekering (als Loyalis) extra kost tot aan het pensioen van je partner? Gaat wel elke maand van je salaris af, wordt steeds duurder naarmate je ouder bent en wordt steeds later uitgekeerd (mijn dochter mag volgens het ABP overzicht met 70,8 jaar met AOW). Dat is lekker lang premie betalen !
Goed om eens te kijken wat deze dekking eigenlijk kost. Die kosten werden vroeger dus allemaal door het pensioenfonds betaald. Dat ging uiteindelijk dan ook ten koste van de opgebouwde pensioenen. Het is niet zo dat die dekking zomaar gratis uit de lucht kwam vallen, alleen zag je niet dat er ieder jaar tientallen miljoenen pensioengeld op gingen aan deze regeling.

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Kweenie,
Het gaat er niet om dat een risico-regeling geld kost (alles kost geld in dit leven) maar dat er geen enkele moverende reden is om de regeling af te schaffen en het risico af te wentelen op de deelnemers. De indexatie wordt belemmerd door de rekenrentetruc en niet de al 20 jaar goedlopende AOW-compensatie of het (steeds groter wordende) vermogen van het ABP.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Bovendien is er door mij circa 20 jaar gewoon extra premie voor ingelegd. Het is nooit een risico-verzekering geweest. Het ABP mág niet verzekeren.
Ik (en vele anderen) ben dus én de ingelegde extra premie kwijt én de zgn. verbeteringen, die niet meer voor mij gelden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Oldy schreef:Bovendien is er door mij circa 20 jaar gewoon extra premie voor ingelegd. Het is nooit een risico-verzekering geweest. Het ABP mág niet verzekeren.
Ik (en vele anderen) ben dus én de ingelegde extra premie kwijt én de zgn. verbeteringen, die niet meer voor mij gelden.
Onzin. Een pensioenfonds mag zeker wel pensioenen aanbieden op risicodekking. Dat is bijvoorbeeld ook hoe voor actieven het nog-niet opgebouwde deel van het partnerpensioen afgedekt is. En dus ook hoe de dekking van deze ANW-hiaat dekking geregeld is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

onbezorgde oude dag schreef:Kweenie,
Het gaat er niet om dat een risico-regeling geld kost (alles kost geld in dit leven) maar dat er geen enkele moverende reden is om de regeling af te schaffen en het risico af te wentelen op de deelnemers.
Daar zijn twee duidelijke redenen voor gegeven. De ene reden is de fiscale reden, dat er anders en fiscaal bovenmatige dekking is. De tweede is dat het uitvoeren relatief veel werk kost en daarmee relatief duur is, terwijl een hoop mensen tegelijk zitten te klagen over de uitvoeringskosten van de pensioenuitvoerders. En dat je 'zo weinig' terugziet van je ingelegde premie, dat je 'beter kunt sparen'.

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Beste Kweenie,
Je argumenten vind ik niet erg sterk.
De "hoge uitvoeringskosten" en "veel werk" zijn al jarenlang onderdeel van dit proces van het ABP. Geen reden om dat "uit het niets" over de rug van kwetsbare deelnemers op te lossen. Bespaar dat liever op de dikke bonussen (€32 mln aan bonussen uit aan 500 werknemers in 2015), efficiency en focus bij het ABP. De bestuursvoorzitter heeft tijd genoeg voor nog een handvol andere bestuursfuncties en dan stuur je ABP proces kennelijk met grote stappen snel thuis (of te wel met je pink). "Time 4 change" maar dan binnen het ABP zelf lijkt me.

Hoge uitvoeringskosten kunnen daarnaast gemakkelijk uit het enorm gegroeide vermogen van het ABP worden betaald (2013: 300 mld; 2016: 396 miljard; 2018: 405 mld). Er is iets heel anders aan de hand en dat kun je teruglezen in het artikel van Ton Verlind uit 2015 (zie eerder berichtje)

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Inderdaad. Time for change.
In 44 jaar heb ik aan verplichte (mag niet ergens anders) pensioeninleg een actuariële waarde bij het ABP opgebouwd (is uitgesteld loon; dus met het rendement door ABP voor mij gespaard) van bijna € 900.000,-. Mijn pensioen wordt dus niet betaald uit de premie van de huidige werkenden, zoals steeds wordt beweerd.
Ik had voor deze pensioeninleg toen ik 65 werd graag een lijfrente met indexatie gekocht voor mij en mijn echtgenote.
Na overlijden van de langstlevende mag de rest dan weer terug in de collectieve pot.
Geen gedonder met nabestaandenpensioen en zeer eenvoudig uit te voeren.
Precies wat @onbezorgde oude dag zegt:
Het vermogen wordt alsmaar groter; de uitkering door allerlei gesjoemel steeds minder.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

De CMHF (Centrale van Middelbare en Hogere Functionarissen bij Overheid, Onderwijs, Bedrijven en Instellingen) is een onafhankelijke koepel van 43 beroeps- en belangenverenigingen, zij komt vandaag met dit nieuws:

Sociale partners en het ABP-bestuur hebben besloten om de termijn waarin de ANW-compensatieregeling in 2018 nog wordt doorgezet, te verlengen van 1 februari naar 1 mei 2018. De communicatie rondom de afschaffing van de ANW-compensatie was kort dag en wat rommelig zodat ABP-deelnemers niet precies wisten hoe nu een en ander geregeld was en wat ze moesten doen. Verlenging is dus op z'n plaats. Ook de coulanceregeling voor ongeneeslijk zieke deelnemers wordt verlengd tot 1 mei 2018.

Die drie maanden verlenging betekent dat sociale partners wat meer tijd hebben om een goed verzekeringsalternatief voor de ANW-compensatieregeling op poten te zetten en daarvan de deelnemers op de hoogte te kunnen stellen. Bovendien biedt dat heel zieke deelnemers meer lucht en tijd voor het vinden van een oplossing voor hun specifieke geval.

Dezer dagen komt het ABP met meer informatie over de uitvoeringspraktijk.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Het pensioenfonds van het Europees Parlement staat op de rand van failissement.
NOS-Nieuws vandaag.
Zullen de Nederlandse pensioenfondsen wel moeten oplossen.
Verder nog dit:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1580269 ... p-pensioen

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

En dit:

[url]Kamer tegen pensioenplan 50Plus

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

En dit:

[url]Kamer tegen pensioenplan 50Plus

Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

Op de site van het ABP is nu aangekondigd dat de invoering van de afschaffing ANW inderdaad is uitgesteld tot 1 mei.
Verder is er de mogelijkheid van de oude regeling gebruik te maken, anders dan voor ongeneeslijk zieken, namelijk als men zich om bijv. leeftijd of arbeidsongeschiktheid niet kan verzekeren.
Overigens heb ik van het ABP bericht gekregen dat mijn vrouw ivm de opgebouwde rechten van voor 1995
in ieder geval nog recht heeft op een bedrag dat overeenkomt met 60% van de "Oude" ANW regeling.
Ik hoef dus minder bij te verzekeren.
Wel heel slordig dat het ABP dit niet heeft vermeld en zodoende dus velen op overbodige hoge kosten jaagt.
Het ABP zou alle deelnemers die hier recht op hebben hierover PERSOONLIJK moeten inlichten.
Hoe moeilijk kan het zijn in deze tijd van automatisering de hiervoor in aanmerking komende leden te selecteren!!!!!

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Zojuist telefonisch contact (na 20 minuten wachten!) gehad met ABP hoe het staat met mijn aangevraagde berekening van het nabestaandenpensioen (van 11 januari j.l.). Antwoord: gerekend van aanvraagdatum wordt de berekening pas na 4 weken in behandeling genomen. Leuk, aardig en wel, maar hoe kan ik nu een een weloverwogen aanvraag indienen voor een overlijdensrisico verzekering. Ik word er zo moe van!
Laatst gewijzigd door Theo-B op 25 jan 2018 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

abp1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2018 17:36

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door abp1975 »

Ivm verandering van werk stopt pensioenopbouw bij abp .
Ik krijg van abp een einde deelname brief waarin oa staat dat ik het nabestaandenpensioen kan ophogen door een deel van het pensioen in te leveren met een compleet vb erbij wat ik inlever aan pensioen en wat ik er aan nabestaandenpensioen voor terug krijg.
In de brief staat ook dat dit mogelijk voor je eventueel toekomstige partner.
Nu heb ik toegestemd om het nabestaanden pensioen te verhogen alleen krijg ik nu bericht dat het niet zeker is of het gaat want ze zeggen je hebt nu geen partner aangemeld terwijl er in de brief van einde deelname toch duidelijk staat dat dit ook voor een toekomstige partner kan.
Men gaat men nu over welgeteld 5 weken vertellen of dit nou wel of niet kan. Zoiets zou toch geen 5 weken mogen duren dit vindt ik heel erg vreemd allemaal . Ik ga in op hun EIGEN VOORSTEL en dan krijg ik te horen dat het niet zeker is of ik nog een partner kan aanmelden.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2018 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerpen samengevoegd

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

NIEUWS: Afschaffen ANW compensatie uitgesteld! Zie FNV

T. Lis
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2018 18:16

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door T. Lis »

Reeds vanaf het begin dit forum met belangstelling gevolgd.
De mededeling van medeforumlid "Sammyboy) wekte mijn belangstelling met betrekking tot het gestelde in artikel 13 van Bijlage K van het pensioenreglement stichting pensioenfonds ABP.
Tevens mij gebogen over een eventueel af te sluiten nabestaandenverzekering.
Dit laatste leek voor mij een kostbare zaak te worden, omdat ik qua medische geschiedenis een "vlekje" heb.
Derhalve via telefonisch contact ABP verzocht mij een berekening te zenden van het nabestaandenpensioen, inclusief de rechten welke vòòr 1996 zijn opgebouwd (31 pensioenjaren).
Inmiddels de opgave ontvangen, de aanvullende nabestaandenuitkering betreft in mijn geval 83% van de per 1 mei 2018 te vervallen ANW compensatie, derhalve is voor mij verzekeren niet aan de orde.
Ik ben veel dank aan "Sammyboy" verschuldigd, zijn mededeling heeft mij veel verzekeringspremie bespaard.
Het zou ABP wel sieren een ieder die onder genoemde Bijlage K valt te informeren over het alsdan opgebouwde bedrag, zodat daarmee rekening kan worden gehouden met een eventueel af te sluiten verzekering.
Nog wel een positief puntje te vermelden, twee keer telefonisch contact met ABP opgenomen en binnen 30 seconden werd de oproep beantwoord, daarnaast een uitermate vriendelijke bejegening.

Erik N. Zovoort
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2018 21:46

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Erik N. Zovoort »

Vandaag de antwoorden van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op de vragen van de Tweede Kamer leden Omtzigt en Geluk- Poortvliet gelezen. Hieruit blijkt onder meer dat de z.g. Anw-coulanceregeling voor terminaal ziek zijnde gepensioneerden door het ABP is verlengd tot 1 mei 2018.
Niet gevraagd is door deze beide Kamerleden, en ook niet door het Tweede Kamerlid Van Rooijen (50PLUS), hoe het nu moet met gepensioneerden die ouder zijn dan 75 jaar en die op grond daarvan niet worden geaccepteerd voor een overlijdensrisicoverzekering of een nabestaanden verzekering. Daar is dus ook geen antwoord op gekomen van de minister.

Gesloten