LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenplanner leugenaars

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
maurice030
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2011 18:11

Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door maurice030 »

Ik ben vandaag gebeld door "de pensioenplanner". Ze belden naar aanleiding van mijn pensioenoverzicht dat ik onlangs had ontvangen. Ze zouden door de Nederlandse overheid verplicht zijn gesteld om iedereen te bellen en te adviseren over de wijzigingen in het pensioenstelsel en dan met name over de wijzigingen voor de werkgevers waardoor je pensioen fors achteruit zou gaan. Dit zijn leugens. Zij werken niet in opdracht van de overheid (hetgeen ze letterlijk zeggen!) en zijn er alleen op uit om financiële producten te verkopen middels een "gratis" informatiegesprek. NIET OP INGAAN!

kritischeklant
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011 23:12

Re: Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door kritischeklant »

Maurice,
Helemaal mee eens. Ben ook enige tijd geleden gebeld voor een afspraak met een van hun zogenaamde adviseurs. Ik heb zelf redelijke kennis van financiele zaken en was benieuwd wat ze me zouden aanraden.

Dus een adviseur was langsgeweest (was op zich vriendelijk en beleefd), maar bediende zich van de angst aanpak (´tegen de tijd dat u met pensioen moet is de AOW afgeschaft dus u moet nu alles zelf regelen, en u heeft een enorm pensioen gat, enz.´). Werd me een levensverzekeringsvorm aangeboden zonder duidelijke kosten inzicht vooraf (behalve hun advieskosten van € 1,600 voor een uurtje advies??).

Toen ik de uiteindelijke (woeker)polis kreeg bleek dat in totaal een bedrag van ongeveer €8,000 aan verschillende kosten wordt ingehouden bovenop de advieskosten van €1,600 op een ´mogelijk´ eindbedrag van €64,000 met een inleg van €150 per maand over een periode van 29 jaar (totale inleg €50,000). Het is dan veel voordeliger om je geld op een 5 jaars of langere deposito te zetten. Dan heb je een hoger rendement en kun je op redelijk termijn over je geld beschikken (in geval van nood) zonder enorme boete bedragen die op deze levensverzekering van kracht zijn.

Dus ik annuleren binnen de opzegtermijn van 30 dagen schriftelijk zoals per de polisvoorwaarden. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. De Pensioenplanner ´accepteerde´ de opzegging niet en het was niet volgens hun procedure. Eerst moest er een adviseur langskomen voor een gesprek (om me over te halen de polis te behouden?!?!). Duidelijk aangegeven dat ik hier geen behoefte aanhad en de polis wilde annuleren. Moest hiervoor weer allerlei formuleren invullen en daarna maanden niks meer gehoord, maar wel 3 maanden lang €150 incasseren. Wel steeds het bedrag gestorneerd maar het blijft vervelend. Dus ik adviseer niet ingaan op ´pensioenadvies´ van de Pensioenplanner. Blijkt dat er nog altijd instellingen zijn die niet geleerd hebben en woekerpolisen proberen te verkopen.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door svdmeer »

@kritischeklant: Je schrijft dat je redelijke kennis van financiële zaken hebt en uit nieuwsgierigheid die adviseur hebt laten komen. Ik begrijp dan niet dat je machtiging voor incasso hebt afgegeven.

kritischeklant
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011 23:12

Re: Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door kritischeklant »

Beste mevrouw/meneer V.d. Meer,

Om niet alleen een indruk van het ´advies´ gesprek te hebben maar van het gehele traject heb ik de geadviseerde offerte aangevraagd. Daarvoor moest ik een machtiging afgeven. Aangezien er een 30 dagen opzegtermijn geldt ging ik ervan uit dat ik voor de eerste afschrijving/termijn kon opzeggen. Helaas duurde dit (zoals reeds eerder door mj beschreven) veel langer. Ik heb steeds de bedragen kunnen storneren dus dit was geen ramp (wel vervelend), maar het gaf wel duidelijk aan dat de procedure van de Pensioenplanner (en de financiele instellingen waarmee zij zaken doen) niet deugd. Ik vind het namelijk flauw/onvolledig een organisatie te beoordelen zonder dat je het gehele product/service kent. Dus vandaar.

Kritischeklant

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door svdmeer »

@kritischeklant: Ik vind het feit dat je voor een offerte een machtiging moet afgeven al genoeg om een dikke onvoldoende te geven. Op dat moment weet je al voldoende.

G.i.n.a
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2011 20:01

Re: Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door G.i.n.a »

Ook ik ben vandaag gebeld door een pensioenadviseur.
Eerst kreeg ik een mevrouw aan de lijn die me een aantal vragen ging stellen.
daarna werd me gezegd dat ik met 15min gebeld zou worden door een planner om een dag en tijd aftespreken.
dit gebeurde precies op de minuut af. Deze meneer ging echter al de vragen nog een keer langs en stelde me weer een aantal keuzes voor. zo werd me eerst gevraagd of me was verteld dat ze een onafhankelijk adviesbureau waren. dit was me niet verteld! Als laatste vertelde deze meneer me dat mijn pensioen of goed was of er zat een gat. mocht dit het geval zijn dan zou dit geld kosten en hij vroeg me of ik dat wilde betalen.
Vond dit allemaal heel vreemd en brutaal om dit voor het gesprek uberhaubt al te vragen. de meneer deed echter alsof hij deze vragen gewoon moest stellen, omdat ze nou eenmaal op papier stonden.
Ik heb vanavond terug gebeld, om de afspraak morgen af te zeggen, kreeg een bandje, waarin ze me vertelden dat ik niets hoefde te doen en terug gebeld zal worden. hopelijk op tijd voor hun, want ik ga geen gesprek meer in.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenplanner leugenaars

Ongelezen bericht door kweenie »

Even ter informatie, een pensioengat is een heel ruim begrip. Bijna iedereen heeft wel een pensioengat, als je alleen kijkt naar hoeveel pensioen je maximaal (fiscaal) op mag bouwen en hoeveel je werkelijk opbouwt. Profiteurs zoals deze nep-pensioenadviseurs zullen dus altijd kunnen zeggen dat je een pensioengat hebt en zullen je vooral bang willen maken, zodat je blind hun producten af gaat nemen.

Je zult bij je pensioen dus niet (alleen) moeten kijken naar wat de fiscale mogelijkheden zijn om je pensioen te verhogen (die zijn er bijna altijd wel), maar je zult vooral moeten kijken hoeveel je later echt zou willen of moeten hebben. Dat hangt heel erg af van je persoonlijke situatie.

Heb je bijvoorbeeld een koophuis met een hypotheek die tzt (gedeeltelijk) afgelost is, dan heb je veel minder inkomen nodig dan nu. Of misschien heb je dan een paar jaar nog wat extra geld nodig, maar is de hypotheek daarna afgelost. Daar kun je dan van tevoren alvast rekening mee houden. Heb je kinderen die dan misschien zouden studeren, dan heb je ook even een tijd wat extra geld nodig. Maar misschien is het ook juist wel andersom dat je kinderen voor je pensioen misschien studeren en heb je juist vóór je pensioen meer geld nodig. Dan zul je als ze klaar zijn met studeren waarschijnlijk ineens veel minder geld nodig hebben en zal het dus ook veel minder erg zijn als je inkomen een stuk lager is.

Zo zijn er heel veel factoren die kunnen bepalen of je een hoger pensioen nodig hebt, of dat je misschien juist voor die tijd wat extra (spaar)geld zou kunnen gebruiken. Het handigste is om zelf een keer op je gemak op een rijtje te zetten hoe je financiële lasten er in grote lijnen in de toekomst waarschijnlijk zullen uit gaan zien en hoeveel er op dit moment al geregeld is. Nu er weer koude, donkere herfstavonden en weekends aan komen, is het daar misschien weer de tijd voor. Dat kan door een overzicht te maken van wat er op je pensioenoverzichten staat aan te bereiken pensioen, hoeveel spaargeld je hebt en wat voor andere financiele producten je al hebt. En bijvoorbeeld ook hoeveel je via je hypotheek hebt geregeld, aan aflossing en misschien ook aan extra verzekeringen. (Vergeet bij dit alles niet ook te kijken wat er geregeld is voor als er iemand overlijdt.)

Als je zo een grove inschatting hebt van hoeveel er al geregeld is en hoeveel je in elke "levensfase" nodig zult hebben, dan kun je nagaan of dat nu al redelijk geregeld is of dat je nog meer moet regelen. Hóe je dat regelt, dat komt pas op het laatst aan bod. Soms heb je maar een paar jaar lang een extra bedrag nodig, dan hoef je dus niet een levenslang hoger inkomen te regelen en zijn andere producten handiger. Maar in andere gevallen is een pensioenaanvulling inderdaad handig, maar dat kan ook op meerdere manieren. Soms kun je bij je huidige pensioenfonds vrijwillig extra pensioen 'kopen', maar je kunt ook via bv een pensioen bankspaarrekening extra geld opbouwen. Maar het kan ook best zijn dat je de vrijheid wilt houden om bij je geld te kunnen en dat je via gewoon simpel sparen een extra potje wilt maken.

Maar zulke nep adviseurs beginnen bijna altijd aan het einde, met aangeven dat je nog (fiscale) mogelijkheden hebt om je pensioen aan te vullen en dat je dat "dus" ook zou moeten doen.

Gesloten