LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioenen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
godw 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2012 10:15

pensioenen

Ongelezen bericht door godw 1 »

Ik loop ergens tegenaan wat te gek voor woorden is.
Ik zit in de vut,op 01 april 2012 ga ik met pensioen
Pensioen wat ingaat op 1 APRIL is ongeveer vut minus aow.
Van svb krijg ik een brief dat de overheid [eenzijdig] heeft besloten
dat met ingang van 1 april de aow uitkering ingaat op de verjaardag
die van mij is op de 27ste.
Dus de maand april heb ik daardoor +/- 600 euro minder netto inkomen
en met mij vele anderen.
DIT KAN TOCH NIET!!!

marius

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door aardjee »

Contact opnemen met het pensioenfonds of degene die de vut uitbetaald. Deze regeling is in 2010 al aangekondigd en de uitvoering van de vut en pensioen zal dus aangepast moeten worden aan de nieuwe regeling voor wat betreft de uitkering AOW

godw 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2012 10:15

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door godw 1 »

Heb ik natuurlijk eerst gedaan.
pensioenfonds zegt,het is een besluit van de overheid en zij hebben er geen oplossing voor

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door DJM »

aardjee schreef:Contact opnemen met het pensioenfonds of degene die de vut uitbetaald. Deze regeling is in 2010 al aangekondigd en de uitvoering van de vut en pensioen zal dus aangepast moeten worden aan de nieuwe regeling voor wat betreft de uitkering AOW
Dat aanpassen doen ze toch ook?


Ja mensen, we staan erbij en kijken ernaar en ondertussen pakken ze ons alles af.
Er is geld voor de JSF, voor miljarden aan de EU, voor overbetaalde overheidsdienaren (wat nou Balkendenorm?), voor de HRA, enz enz enz.
Maar voor de gewone burger is er kennelijk geen geld en nu hebben ze dus al 7 jaar afgepakt van de werkende mensen en het is nog niet genoeg.
Ik heb in ieder geval geen vertrouwen meer in ons land.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door DJM »

godw 1 schreef:Heb ik natuurlijk eerst gedaan.
pensioenfonds zegt,het is een besluit van de overheid en zij hebben er geen oplossing voor
Dat klopt, het pensioenfonds (firma list en bedrog) geeft alleen wat je gespaard hebt.
Dus je hebt zoveel aan VUT gespaard en dan krijg je dat en dat is ook het geval met je pensioen.

Het vreemde is wel dat dat allemaal zeker is maar ze kunnen wel eenzijdig jouw contract aanpassen in jouw nadeel.
Dat kan met behulp van de politiek en van die bonden die onze CAO mogen bepalen en die in de besturen van de pensioenfondsen zitten.
Kortom, de politiek en de bonden zijn niet te vertrouwen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wees blij. Je hebt toch VUT gekregen? Daar heb ik, en met mij velen, jarenlang geld voor opgehoest terwijl we het niet krijen. Ik moet nu nog 70 euro per maand voor de VUT betalen en ik mag pas met 67 stoppen (dan heb ik er 50 jaar full time op zitten).
Dus zeur niet over 600 euro!

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door DJM »

Miepje1 schreef:Wees blij. Je hebt toch VUT gekregen? Daar heb ik, en met mij velen, jarenlang geld voor opgehoest terwijl we het niet krijen. Ik moet nu nog 70 euro per maand voor de VUT betalen en ik mag pas met 67 stoppen (dan heb ik er 50 jaar full time op zitten).
Dus zeur niet over 600 euro!
Volgens mij is die VUT afgeschaft dus ik denk niet dat jij nu nog maar iets moet betalen aan die regeling.
En waarom mag jij wel klagen en TS niet?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

DJM schreef:
Miepje1 schreef:Wees blij. Je hebt toch VUT gekregen? Daar heb ik, en met mij velen, jarenlang geld voor opgehoest terwijl we het niet krijen. Ik moet nu nog 70 euro per maand voor de VUT betalen en ik mag pas met 67 stoppen (dan heb ik er 50 jaar full time op zitten).
Dus zeur niet over 600 euro!
Volgens mij is die VUT afgeschaft dus ik denk niet dat jij nu nog maar iets moet betalen aan die regeling.
En waarom mag jij wel klagen en TS niet?
Ook bij de meeste pensioenregelingen betaal je deels voor mensen die nu van de voorzieningen profiteren. Dus als er nu nog mensen zijn die in de VUT zitten, kan het voorkomen dat de werkenden daarvoor moeten betalen.

Dit soort problemen had overigens al jaren geleden voorkomen kunnen worden door van de idiote constructie van verplichte pensioenfondsen af te stappen. Gewoon persoonlijke spaarpotten voor iedere werknemer waarin je je hele leven spaart, en aan het einde van de rit bepaal je zelf wat je ermee wilt doen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik betaal wel degelijk. Dit komt van de site met onze arbeidsvoorwaarden:

Behalve de pensioenpremie betalen werkgever en werknemer ook de overgangspremie VPL. Het bestuur van het Vut-fonds besloot op 1-11-2011 om de overgangspremie VPL per 1-1-2012 te verhogen van 3,7% naar 3,9%. Daarvan betaalt de werkgever 1,55% en de werknemer 2,35%.

Overigens was mijn eerdere reactie geen klacht maar slechts het constateren van een (wrang) feit. Na 50 jaar werken en 43 jaar premie betalen zal er voor mij en mijn leeftijdsgenoten in 2025 niets meer over zijn. Ik wilde dat ik dat geld zelf had kunnen sparen...

Ik heb ook nog ergens 6 jaar gewerkt wwar ik zo nodig 'WAO-gat' premie moest betalen. Toen ik daar vertrok, had ik daar € 1500 aan betaald. Is nooit teurgbetaald. En ook daar ben ik niet de enige in. Ik vind dat mensen die nu in deVUT zitten de handen mogen dichtknijpen. Zij zien nog wat terug van hun geld.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door bprosman »

Gewoon persoonlijke spaarpotten voor iedere werknemer waarin je je hele leven spaart, en aan het einde van de rit bepaal je zelf wat je ermee wilt doen.
Ben bang dat dat in heel veel huishoudens mis gaat. Laten we eerst eens gaan "oefenen" door bijvoorbeeld de energierekening ineens aan het eind van het jaar te betalen oid en mensen te laten wennen aan reserveren en budgetteren. Ben bang dat dat al niet goed gaat, laat staan "sparen voor over 30 jaar".

Wallieanw
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:50

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door Wallieanw »

Toch blijft het vreemd dat 'de Nederlander' zich letterlijk de kaas van het brood laat vreten door (r)overheid en pensioenfondsen.
De nieuwe rekennorm rekent flink in het voordeel van de fondsen. De 105% regeling is heilig zonder met enige reserves rekening te hoeven houden.
Daardoor lijkt het alsof er tekorten zijn maar dat is helemaal niet zo.

Laatste cijfers die ik ken is dat er zo'n €840 miljard in kas zit bij alle pensioenfondsen tezamen.
Jaarlijks komt daar aan ingelegde premie zo'n €27 miljard bij.
En jaarlijks wordt er voor zo'n €23 miljard uitgekeerd.
Geen idee of deze cijfers 'heilig' zijn maar waar rook is is vuur denk ik dan maar.

Zeker, de Nederlandse pensioenfondsen zijn de rijkste ter wereld. Waarom zijn de pensionadas dan schijnbaar gedoemd tot de armste gepensioneerden te moeten gaan behoren?
Als het crisis is dan is schijnbaar alles geoorloofd en geen enkele Hollander die zich meer afvraagt wie nou eigenlijk schuldig is aan die crisis?! Stom hoor.
We worden op allerlei frisse en onfrisse manieren gewoonweg genaaid door alles en iedereen die denkt wat te vertellen te hebben over de werkende mens en de gepensioneerde mens. Zonder aanziens des persoons wordt er gekort of premie verhoogd om vervolgens te moeten horen dat de economie nog niet zo wil bijdraaien omdat de burger de hand op de knip houd.
Mensen, wordt toch een keer wakker en blijf wakker!
We worden bestolen, niets meer, niets minder.
Natuurlijk, er kan altijd wel nog wat ingeleverd worden. Makkelijk gezegd als je nog 'gewoon' als gepensioneerde 2 keer per jaar op vakantie gaat. Twee keer een half jaar of zo....even naar die ander kijken, die van een AOW-tje en een heel klein pensioentje moet rond komen is er niet meer bij.

Maar het blijft niet bij korten op pensioen hoor. Oh nee, de prijzen stijgen ook gewoon door, inflatie correctie klopt zelden met de werkelijke stijgingen van prijzen en verzekeringen e.d. worden er ook niet goedkoper op. Olieprijzen en dus gas en dus elektra en dus alles wat getransporteerd wordt evenals zorg kosten, hogere premies, minder vergoed krijgen en meer eigen bijdrages.....het houdt niet op. Tandartsen die nu uit de ruif willen gaan meevreten. Het is de wet van de jungle en wij, de werkende klasse mens is de prooi van de roofdieren die plukken en stelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wallieanw schreef:Toch blijft het vreemd dat 'de Nederlander' zich letterlijk de kaas van het brood laat vreten door (r)overheid en pensioenfondsen.
De nieuwe rekennorm rekent flink in het voordeel van de fondsen. De 105% regeling is heilig zonder met enige reserves rekening te hoeven houden.
Dat is onzin. Ten eerste is het geen nieuwe rekennorm, ten tweede is die 105% de verhouding tussen bezit/reserves en verplichtingen. Daar zitten dus juist wel de reserves in.

De nieuwe AOW wetgeving is voor VUT-ers en vroegpensioeners inderdaad een probleem. Die vroegpensioen-uitkering is er namelijk op gebaseerd dat je uitkering doorloopt tot de eerst van de maand waarin je 65 wordt. Als dat langer moet doorlopen, dan is er per maand minder geld over. Dat kun je dus niet zomaar even vlak voor je 65ste verjaardag aanpassen. Ook je gewone pensioen kun je vaak niet aanpassen.

Dus zul je inderdaad zelf moeten sparen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door kweenie »

Miepje1 schreef:Ik heb ook nog ergens 6 jaar gewerkt wwar ik zo nodig 'WAO-gat' premie moest betalen. Toen ik daar vertrok, had ik daar € 1500 aan betaald. Is nooit teurgbetaald. En ook daar ben ik niet de enige in. Ik vind dat mensen die nu in deVUT zitten de handen mogen dichtknijpen. Zij zien nog wat terug van hun geld.
Zo'n WAO-gat verzekering is een verzekering waarbij je jaarlijks een risicopremie betaald voor het risico dat je dat jaar loopt. Je bouwt er dus niet in op. Het is te vergelijken met een ziektekostenverzekering, brandverzekering of een autoverzekering. Daarbij betaal je ook voor het risico dat je dat jaar loopt. Als je je autoverzekering opzegt, dan krijg je toch ook niet je premie terug als je geen schade hebt gehad? Zo is het ook bij een WAO-gat verzekering.

Bij de VUT-achtige regelingen is het trouwens bewust zo dat iedereen daaraan meebetaalt. Die regelingen zijn in het leven geroepen om in de bedrijven ruimte te maken voor jonge mensen, zodat die ook een kans krijgen om een carriere op te bouwen. Omdat de gedachte was dat de jongere generatie er ook veel voordeel van zou hebben, is toen dus bewust besloten dat zij ook moeten meebetalen voor die regelingen. In feite 'krijgen' de jongere mensen dus indirect die VUT-premie weer terug doordat ze binnen een bedrijf kunnen doorgroeien, is de gedachte.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Helaas had ik echter geen keuze: de WAO-gat 'verzekering' was verplicht!

Verder, ik ben 53 en werk al sinds mijn 17e full time. Ik heb niet zo heel veel geleerd helaas. Veel meer dan ik nu krijg zal het niet worden. Nu moet ik ook nog door tot 67, dan heb ik dus 50 jaar gewerkt. Mijn ogen en hart zijn het helaas al aan het opgeven; ik weet niet eens of ik de 67 wel haal... Ik had het gewoon wel fijn gevonden om na mijn 60e, als ik dan nog kan werken, iets minder te gaan werken dan 45 uur per week. Dat wordt me nu afgenomen. Bijsparen is helaas ook niet mogelijk. Ik ben al blij dat ik geen schulden heb en een kleine reserve voor als de wasautomaat het begeeft of zo.
Allemaal niks bijzonders; zoals ik zijn er nog véél meer. Daarom mogen mensen die nu nog fijn met 60 of zo mogen stoppen, niet klagen! Mijn generatie ziet niets meer terug van het betaalde geld.

Kick15
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:42

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door Kick15 »

Hetzelfde maak ik mee.
In onze CAO staat dat het dienstverband eindigt met ingang van de 1st van de maand dat een werknemer 65 wordt.
Werkgever blij
Ik ben ook eind April jarig dus ook 550 euro minder plus een slecht opgebouwd pensioen omdat parttimers die minder dan 20 uur werkte voor 1990 niet in het pensioenfonds hoefde.
Daar bij de reactie van het ABP pensioenfonds daar kreeg mijn man een toelage vanwege de aow korting en die vervalt ook per de eerste van de maand.
En toen ik hier op reageerde bij het ABP dat de ene regeling begint bij jouw verjaardag en de andere regeling ingaat de 1st. van de maand waarin je 65 wordt krijg je als antwoord dat die regeling de eerste van de maand ingaat.
Dus € 770,-- minder.
En dan kan de reactie wel zijn niet zeuren.
Maar het gaat om eerlijkheid.
Minister Kamp jaagt die AOW wet door de 1st en 2de kamer er doorheen zegt dat bijna alle CAO zijn aangepast wat niet waar is.
Wie durft hier een juridisch prudentie over aan te gaan!

marapoll
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2012 14:13

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door marapoll »

Het is inderdaad te gek voor woorden. De overheid neemt een besluit en laat het aan de sociale partners over om het verder op te lossen. Dit kost mensen maximaal € 1500,00. Het gaat daarbij over een hele grote groep die al met vervroegd pensioen zijn zonder dat zij wisten dat de overheid dergelijk besluit zou nemen zonder overgangsregelingen. Ik heb begrepen dat in de Houthandel reeds een oplossing is en dat het pensioenfonds van de Houthandel de mensen die met vervroegd pensioen zijn gecompenseerd worden. Ik zelf ben 29 april jarig en word dit jaar 65. Ook ik word gekort door de overheid met een inkomensschade van € 700,00. Zowel SVB als PME, het pensioenfonds waar ik bij aangesloten ben willen niets doen. Waar kan ik terecht om de schade van € 700,00 te verhalen waar ik niet om gevraagd heb en ook van te voren niet wist voordat ik met vervroegd pensioen ging. Ik word nu niet alleen gekort door de pensioenfondsen doordat mijn pensioen de afgelopen jaren niet geindexeerd is geworden, ik word waarschijnlijk ook gekort door PME in 2013 voor 6% op mijn pensioen en krijg nu over april ook nog geen AOW. Wie gaat dit probleem oplossen voor ons??????

marapoll
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2012 14:13

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door marapoll »

aardjee schreef:Contact opnemen met het pensioenfonds of degene die de vut uitbetaald. Deze regeling is in 2010 al aangekondigd en de uitvoering van de vut en pensioen zal dus aangepast moeten worden aan de nieuwe regeling voor wat betreft de uitkering AOW
Heb ik allemaal gedaan en nul op request. Je mag zelf het gat dichten!!!!
Heb ook al bij de vakbonden aan de bel getrokken maar tot nu toe zonder resultaat.
Vind het schandalig dat de overheid zo'n regeling maakt zonder overgangsmaatregelingen. Er zijn ik weet niet hoeveel mensen met vervroegd pensioen, dikwijls op verzoek van werkgever vanwege de economische situatie die nu ook weer de rekening gepresenteerd krijgt. En het einde is nog niet in zicht. Pensioenfondsen willen korten op uitkeringen maar wat te denken van alle mensen die meer dan modaal verdienen en sparen voor hun pensioen buiten de pensioenfondsen om. Zij worden niet gekort. Dus de rekening wordt weer gelegd bij Jan met de pet. Denk maar aan het gegeven dat de pensioenfondsen de afgelopen jaren niet geindexeerd hebben en nu straks ook nog korten. Dat houdt in dat je zo als 10% minder inkomen heb op je 'oude 'dag. En daar komt nog bij dat we spreken over veel mensen met een inkomen van minder dan € 30.000,00 nadat zij 65 jaar zijn geworden.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door piet jagers »

godw 1 schreef:Ik loop ergens tegenaan wat te gek voor woorden is.
Ik zit in de vut,op 01 april 2012 ga ik met pensioen
Pensioen wat ingaat op 1 APRIL is ongeveer vut minus aow.
Van svb krijg ik een brief dat de overheid [eenzijdig] heeft besloten
dat met ingang van 1 april de aow uitkering ingaat op de verjaardag
die van mij is op de 27ste.
Dus de maand april heb ik daardoor +/- 600 euro minder netto inkomen
en met mij vele anderen.
DIT KAN TOCH NIET!!!

marius


je zult nog wel tegen meer dingen aan gaan lopen
tegenwoordig zijn ze bezig om alleen maar geld nederland uit te sluizen ..
onder het mom van het gaat slecht met griekenland ..
dat griekenland gedoe is gewoon een uitvluchttttttttttt
24 economen (sukkels) hebben uitgevonden dat het maar afgelopen moet zijn met de rente aftrek ..en de nederl met een eigen huis maar vlug aflossen.. domdom... enigste wat ze aan het doen zijn geld uit de zakken van elke nederlander aan het trekken .. zorg word duurder enzov
gewoon melken ..en nog meer kunnen plukken

marapoll
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2012 14:13

Re: pensioenen

Ongelezen bericht door marapoll »

en de overheid maar lachen met de riante inkomens van de 2de kamer leden en het huidige kabinet. Kijk maar naar hun declaraties, zelf sausjes van een paar euri worden nog vergoed!

Gesloten