LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door Arnoud »

kweenie schreef:
Arnoud schreef:
kweenie schreef:Kun je mij dan misschien aangeven waar in de regelgeving staat dat de minimale franchise naar 12.815 gaat? Dat heb ik namelijk nog niet terug kunnen vinden.
De minimale franchise volgt uit AOW*(100/70) = 8970/0,7= 12815
40 jaar opbouwen met 1,75 over de PG = 70 procent
Over het gedeelte AOW wordt dus geen pensioen opgebouwd
Arnoud
Maar kun je mij dan misschien aangeven waar in de regelgeving staat dat de minimale franchise naar AOW*(100/70) = 12.815 gaat? Dat heb ik namelijk nog niet terug kunnen vinden.
Als je volgens het Wetsvoorstel slechts 70 procent over het salaris mag opbouwen, voor een collectieve
pensioenregeling dan moet je dus minimaal een franchise handteren van (10/7)*AOW anders kan je meer opbouwen dan in Wetsontwerp wordt genoemd. M.a.w. de franchise mag wel hoger zijn maar niet lager.
Voor de nu geldende fiscale regels ga naar:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... regelingen

wiskid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2013 14:15

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door wiskid »

Ik zie wel wat in het plan van "Hottentot" een paar alinea's lager in dit forum:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/615809/1 ... kamer.html

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je volgens het Wetsvoorstel slechts 70 procent over het salaris mag opbouwen, voor een collectieve
pensioenregeling dan moet je dus minimaal een franchise handteren van (10/7)*AOW anders kan je meer opbouwen dan in Wetsontwerp wordt genoemd. M.a.w. de franchise mag wel hoger zijn maar niet lager.
In het wetsvoorstel wordt helemaal geen grens van 70% van het salaris genoemd. Die 70% is slechts een uitgangspunt dat is gebruikt om de maximale opbouwpercentages te herberekenen.

Zoals je in het wetsvoorstel kunt lezen worden slechts de maximale opbouwpercentages bij de diverse franchises aangepast, de franchises zelf blijven gelijk.

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door Arnoud »

kweenie schreef:
Arnoud schreef:
kweenie schreef:Kun je mij dan misschien aangeven waar in de regelgeving staat dat de minimale franchise naar 12.815 gaat? Dat heb ik namelijk nog niet terug kunnen vinden.
De minimale franchise volgt uit AOW*(100/70) = 8970/0,7= 12815
40 jaar opbouwen met 1,75 over de PG = 70 procent
Over het gedeelte AOW wordt dus geen pensioen opgebouwd
Arnoud
Maar kun je mij dan misschien aangeven waar in de regelgeving staat dat de minimale franchise naar AOW*(100/70) = 12.815 gaat? Dat heb ik namelijk nog niet terug kunnen vinden.
Volgens de fiscale wetgeving van 2013.
Bij een maximaal gebruik van de ruimte voor pensioenopbouw is de AOW-franchise ten minste € 13.227. *) Maar u mag ook een lagere AOW-franchise toepassen als u een lager jaarlijks opbouwpercentage toepast dan maximaal is toegestaan en als er geen overgangsregeling geldt. Afhankelijk van het opbouwstelsel mag u de volgende lagere AOW-franchise toepassen:
Pensioenopbouw volgens het middelloonstelsel:
Bij een opbouw per dienstjaar van maximaal 2,05% mag de AOW-franchise € 10.940 zijn.
Bij een opbouw per dienstjaar van meer dan 2,05%, maar minder dan 2,15% mag de AOW-franchise € 12.104 zijn.
*) Dus als in de wet wordt opgenomen dat er maximaal 1,75 procent mag worden opgebouwd dan kan de franchise zelfs nog hoger worden dan E 12.815 volgens de nu geldende fiscale wetgeving.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door kweenie »

En daarin is dus niets nieuws onder de zon. Het is dus helemaal niet zo dat
De minimale fiscale franchise gaat van € 10.940 naar € 12.815 door het beperken van het opbouwpercentage van 2,25 procent naar 1,75 procent.
Alleen onder jouw aanname dat een pensioenregeling het opbouwpercentage dat nú wordt gehanteerd, ook na de wetswijzigingen blijft hanteren, zullen ze de franchise moeten verhogen. Maar ze hebben dus net zo goed de mogelijkheid om de oude franchise te blijven hanteren en dan het opbouwpercentage te verlagen.

Jij suggereert dat het allebei tegelijk zou moeten, een lager opbouwpercentage én een hogere franchise. En dat is dus niet zo.

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door Arnoud »

kweenie schreef:En daarin is dus niets nieuws onder de zon. Het is dus helemaal niet zo dat
De minimale fiscale franchise gaat van € 10.940 naar € 12.815 door het beperken van het opbouwpercentage van 2,25 procent naar 1,75 procent.
Alleen onder jouw aanname dat een pensioenregeling het opbouwpercentage dat nú wordt gehanteerd, ook na de wetswijzigingen blijft hanteren, zullen ze de franchise moeten verhogen. Maar ze hebben dus net zo goed de mogelijkheid om de oude franchise te blijven hanteren en dan het opbouwpercentage te verlagen.

Jij suggereert dat het allebei tegelijk zou moeten, een lager opbouwpercentage én een hogere franchise. En dat is dus niet zo.
De minnimale fiscale franchise toegestaan is gaat van € 10.940 naar € 12.815 bij een opbouw percentage van 1,75%. M.a.w. de franchise mag wel hoger zijn maar niet lager.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenfondsen worden leeggezogen door opbouwpercentages

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat heb je al eerder gezegd. Maar een fonds kan er net zo goed voor kiezen om het opbouwpercentage aan te passen in plaats van de franchise.

Vandaar dat ik je nogal boude uitspraak dat 'de' minimale franchise naar 12.815 gaat wel even wou relativeren.

Gesloten