LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioen gat van 18 jaar !!

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
johnnyx
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2014 16:43

pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door johnnyx »

hallo allemaal :)

ik heb een groot problem :| ! en is deels mijn eigen schuld :oops: .
ben nu 54 jaar en heb een WAO uitkering bij de UWV (al meer dan 20 jaar) vanwege visuele problemen.
ik woon in litouwen sinds 2007.
ik heb via een vriend een vrouw ontmoet en ben daar nu mee getrouwd sinds vorig jaar 2013.
voor dat ik daar ben gaan wonen heb ik natuurlijk alles uitgezocht wat wel en niet te doen ,maar nooit over mijn pensioen nagedacht.
blijkt dat je dat "VRIJWILLIG" moet aanvragen zodra je naar het buitenland gaat verhuizen en heb dat noooooit geweten.
ik dacht dat dat gewoon automatich door loopt, omdat ik een uitkering vanuit nederland blijf houden.
dus heb ik pensioen opgebouwn van af mijn 15e tot en met 47e jaar en dus een gat van 18 jaar geen pensioen meer betaald !!.

dus mijn vraag is : HOE moet ik dit opvangen ?
wat voor aanvullend pensioen kan ik nog regelen via bijv "Rabo ToekomstSparen" / "lijfrentespaarrekening" of "lijfrenteverzekering" enz... ?
bij wie is dat het gunstigste ?
mij rest nog 13 jaar om dit op te vangen to mijn 67e

ik weet ut, had beter moeten lezen toen d'r tijd, maar heeft nu geen zin meer om daar over te dippen.
ik moet dit gat enigzins zien aan te vullen .

ik zou het HEEEL erg op prijs stellen als iemand met meer verstand mij zou kunne adviseren

alvast hartelijk dank !!!! :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door tenormin »

Is moeilijk om nu in uw portemonnee te kijken maar ieder jaar niet in Nederland betekent 2% minder A.O.W. Dat zal driftig sparen moeten worden. Maar misschien is het levensonderhoud iets voordeliger in Litouwen dan hier. De rente hier is, zoals u waarschijnlijk wel weet, ook giga laag, zou zelf de oude sok gebruiken (mag ik niet adviseren want is dan belasting ontduiking) maar wel het meest betrouwbare. Nou ja, bijna dan. Succes met het krijgen van echte adviezen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Uw "pensioen gat" AOW bedoelt u, is helaas nog iets groter. U bouwt normaal van uw 17e tot uw 65e AOW op in uw geval. Dit is natuurlijk moeilijk nog bij te sparen van uw WAO uitkering. Dus gewoon niets bij sparen en alles opmaken. Met uw 67e terug naar Nederland en een aanvullende uitkering tot bijstand niveau aanvragen. Mogelijk dat u in uw arbeidzame leven ook nog bedrijfspensioen heeft opgebouwd.
Dit wordt dan wel op de aanvullende uitkering gekort.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik zou zeggen, dat u dit het beste met spaargeld op kunt vangen.
vrijwillig verzekeren is niet goedkoop en kan nu waarschijnlijk niet meer.
lijfrentepolissen en aanverwante producten zijn meestal duur en spaargeld dat u al hebt kost niets extra.
en spaargeld dat u u mogelijk niet hebt, kunt u toch niet gebruiken voor een lijfrente polis.
verder bent u blijkbaar buitenlands belastingplichtig, want anders was u nog voor de AOW verzekerd geweest.
Dat betekent dat u de betaalde premies voor een lijfrente waarschijnlijk niet af zult kunnen trekken van de belasting in nederland.
de uitkering van de AOW is echter wel belast in nederland en een uitgekeerde lijfrente mogelijk ook.
een en ander zal ook van belastingverdragen en belastingen in litouwen afhangen.
maar voor zover ik het kan bekijken, is gewoon sparen de beste optie.

P.S. uw AOW opbouw is lager dan u aangeeft.
U bent de opbouw tussen 15 jaar en 17 jaar kwijt, als opbouw voor de AOW, omdat na de verhoging van de AOW leeftijd van 2 jaar, ook de startleeftijd voor de AOW opbouw met 2 jaar is verhoogd.
U bouwt dus op van 17 tot 47 jaar en hebt dus 40% AOW minder.

johnnyx
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2014 16:43

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door johnnyx »

hartelijk dank voor jully reactie !!

ik zal nog wat meer gegevens over mij plaatsen:

mijn WAO uitkering is nu bruto 1140 euro, en hoef geen belasing te betalen .
ik heb dat duidelijk meegekregen toen de belasting daarover heb gebeld, want ik wilde het zeker weten.
de UWV haalt er nog wel wat van af zoals zorgverzekering e.d, en wat er overblijft is 1140e en krijg ik op mijn rekening elke maand.
mijn bankrekening is nog steeds de RABOBANK en kan hier in litouwn gewoon pinnen,
ook hoef ik hier in litouwen geen belasting te betalen omdat ik geen geld vanuit litouwen ontvangt .
ik heb ook een persoons code (sofinummer) aangevraagt bij de imigratie dienst in litouwen en alles is ok, en ook sta ik hier officieel ingeschreven op dit adres waar ik nu woon.
ik heb de laatste keer dat ik werkte, gewerkt bij de sosiale werk plaats omdat daar nog de mogelijkheid was te werken met een handicap en heb het toch nog 3 jaar vol kunnen houden in de metaal sector, maar moest toch afhaken.
omdat ik daar gewerkt heb, kreeg je van hun ook een soort aanvullend pensioen, wat iederee krijgt als i daar gewerkt heeft en koste niets. ik krijg nu nog steeds hier in litouwen briefen van hun hoe de hoogte is van dat aanvullen pensioen, dus loopt door totdat ik met pensioen ga.

dit is zo'n beetje mijn finandiele plaatje.

nu lees ik dat er de meeste zeggen dat sparen de beste optie is omdat zoals lijfrente e.d toch niet meer haalbaar is en te duur is.
dus blijft sparen over.. toch ?

ik zou max 250e kunnen sparen.
moet dat dan gewoon bij een bank ?, of zou beleggen of aandelen iets zijn wat meer risico geeft natuurlijk.

als ik ga sparen, moet ik dat dan ook opgeven aan de belasting ? (omdat ik nu geen belasing hoef te betalen vraag ik me dat af)

als ik zou sparen bij een bank en ik leg 250 p/m in voor 13 jaar, dan heb ik een bedrag gespaard van 39000 euro (of in een oude sok)
daar komt nog bij: tot welk bedrag mag ik sparen eigenlijk bij een bank ?
want boven een bepaald bedrag komt de vermogens belasting om de hoek .
ik zou bijv met dat geld als ik 20.000 gespaard hebt, iets anders mee kunnen doen om dat te verhogen (wel op legale wijze natuurlijk) hetzij beleggen, aandelen, speculeren, (hoewel ik daar totaal geen kijk op heb), levensverzekering afsliuten en laten uitkeren op de eerste pensioendag of mischien anderzijds waar ik nog niet aan gedacht heb

ik weet nu niet meer wat ik nog voor info zou kunnen opschrijven dus,,,

hoop weer van jully te horen, alvast bedankt !!!!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, als u geen kaas heeft gegeten van beleggen zou ik die optie overslaan. Er komt vast nog wel iemand voorbij die u een goed idee aan de hand zal doen. Lees hier hoeveel geld je mag hebben (onbelast).
http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?z ... ast+hebben
Hoeveel dat de komende jaren zal worden weten we niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door ruud_a »

sparen kunt u bij de bank in nederland doen.
maar waarom niet ook een bedrag in litouwen?
per slot van rekening woont u daar nu.
het is altijd prettig wat geld in de buurt te hebben.
maar als u buitenlands belastingplichtig bent, betaalt u waarschijlijk helemaal geen belasting over uw spaargeld in nederland.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door Belegger+ »

johnnyx schreef:blijkt dat je dat "VRIJWILLIG" moet aanvragen zodra je naar het buitenland gaat verhuizen en heb dat noooooit geweten.
ik dacht dat dat gewoon automatich door loopt, omdat ik een uitkering vanuit nederland blijf houden.
dus heb ik pensioen opgebouwn van af mijn 15e tot en met 47e jaar en dus een gat van 18 jaar geen pensioen meer betaald !!.
Niet over dubben, niet wakker liggen: wil je jarenlang 5000,- euro per jaar vrijwillig betalen om je in te kopen in een AOW, waar je elk jaar van hoort, dat deze weer later ingaat en wordt uitgesteld ? Ik ken verschillende mensen die in het buitenland wonen en werken, tijdelijk of 10 jaar, of 15, en er niet over denken die vrijwillige premie te betalen voor zo iets onzekers !

De adviezen van ruud_a lijken me de beste. Die van tenormin niet.
Je hebt geen fiscale aftrek, omdat je geen belasting betaalt in NL.
Lijfrente sparen valt daardoor uit. Beleggen zou ik niet snel doen in dit geval, omdat teleurstellingen te hard aankomen.
Check eens of je kunt sparen in Litouwen. Wil je perse een ''beetje beleggen'', dan in een defensieve mix, 5% rendement zit daar altijd wel in, maar niet te gauw teleurgesteld zijn...

Groeten van B+
Laatst gewijzigd door Belegger+ op 04 aug 2014 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door tenormin »

@Belegger+, ik gaf juist geen advies, alleen een link wat de TS hier onbelast mag hebben.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:@Belegger+, ik gaf juist geen advies, alleen een link wat de TS hier onbelast mag hebben.
omdat TS buitenlands belastingplichtig is, betaalt hij hier waarschijnlijk helemaal niets over zijn spaargeld.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zal aan mij liggen dus omdat u in buitenland woont gaat er geen belasting van wao af :shock:
Sorry gaat ff boven mijn...
Maar is het niet zo...dat als j terug komt in ned dat straks over die jaren ineens belasting moet gaan betalen??
Je kan het ook zo doe,bedrag wat er dus niet afgaat aan belasting,laagste tarief( ik ook wao) opzei leggen...
Immers hier was je het kwijt geweest aan belasting geld..


Off topic is dat als je naar elk land verhuist?dat wao belasting vrij is...
Of litouwen speciaal

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door ruud_a »

rozemarijntje schreef:Zal aan mij liggen dus omdat u in buitenland woont gaat er geen belasting van wao af :shock:
Sorry gaat ff boven mijn...
Maar is het niet zo...dat als j terug komt in ned dat straks over die jaren ineens belasting moet gaan betalen??
Je kan het ook zo doe,bedrag wat er dus niet afgaat aan belasting,laagste tarief( ik ook wao) opzei leggen...
Immers hier was je het kwijt geweest aan belasting geld..


Off topic is dat als je naar elk land verhuist?dat wao belasting vrij is...
Of litouwen speciaal
TS is geen belasting verschuldigd in Nederland, omdat zij geemigreerd is en er blijkbaar voor heeft gekozen in het buitenland belasting te betalen.
Over de belastingheffing in Litouwen kan ik niets zinnigs zeggen.
Of de conclusie van TS, dat zij daar geen belasting hoeft te betalen over een inkomen uit het buitenland klopt, heb ik zelf wel twijfels.
Maar wie ben ik om dat beter te weten dan TS?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik kan uit mijn hoofd ook niks zinnigs zeggen over het Litouwense belastingstelsel, maar kan het wel opzoeken :
http://belastingadviseur-litouwen.com/b ... n-litouwen
De inkomstenbelasting wordt geregeld door de inkomstenbelasting wet ("Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas", no. IX-1007). Niet-ingezeten natuurlijke of rechtspersonen zijn over hun inkomen, dat zij hebben verdiend in Litouwen, Litouwse inkomstenbelasting verschuldigd. Ingezeten natuurlijke personen die meer dan 183 dagen per jaar in Litouwen verblijven, zijn onderworpen aan onbeperkte belastingverplichting, en zijn dus met hun volledige wereldinkomen aan de Litouwse belasting onderworpen. In tegenstelling tot in Nederland bestaat er een uniform belastingtarief voor alle inkomsten, ongeacht hoe hoog. Deze zogenaamde “flattax” is 15%. Er zijn echter uitzonderingen. Het belastingtarief voor bepaalde vormen van zelfstandig ondernemerschap, zoals voor de landbouw, is slechts 5%. Dividenden worden belast tegen 20%.
Zou TS zich toch in moeten verdiepen. In geen enkel land belasting betalen kan natuurlijk nooit kloppen.
Zo te te bezien is het pensioengat niet het enige potentiele probleem voor hem

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Leo The Emperor schreef:Ik kan uit mijn hoofd ook niks zinnigs zeggen over het Litouwense belastingstelsel, maar kan het wel opzoeken :
http://belastingadviseur-litouwen.com/b ... n-litouwen
De inkomstenbelasting wordt geregeld door de inkomstenbelasting wet ("Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas", no. IX-1007). Niet-ingezeten natuurlijke of rechtspersonen zijn over hun inkomen, dat zij hebben verdiend in Litouwen, Litouwse inkomstenbelasting verschuldigd. Ingezeten natuurlijke personen die meer dan 183 dagen per jaar in Litouwen verblijven, zijn onderworpen aan onbeperkte belastingverplichting, en zijn dus met hun volledige wereldinkomen aan de Litouwse belasting onderworpen. In tegenstelling tot in Nederland bestaat er een uniform belastingtarief voor alle inkomsten, ongeacht hoe hoog. Deze zogenaamde “flattax” is 15%. Er zijn echter uitzonderingen. Het belastingtarief voor bepaalde vormen van zelfstandig ondernemerschap, zoals voor de landbouw, is slechts 5%. Dividenden worden belast tegen 20%.
Zou TS zich toch in moeten verdiepen. In geen enkel land belasting betalen kan natuurlijk nooit kloppen.
Zo te te bezien is het pensioengat niet het enige potentiele probleem voor hem
ik had mijn vriend gelezen
foutje.

ik ben na al die jaren nog steeds niet gewend aan dingen zoeken op goochel.
het zal wel met de leeftijd te maken hebben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ruud
Maakt niks uit!! Ik ben ook geen held in belastingdingen pensioenen en jij misschien weer wel :wink:

Ja,lijkt me toch dat elk land belasting betaald moet worden,maar ja 15 jr geloof ik? Of?is lang

Oh ik had een link maaaaar helaas dat mag niet,ohhh neeee stel je voor,wacht ff knip stukje

Belastingen
Als u emigreert, blijft u in veel gevallen belastingplichtig in Nederland. Bijvoorbeeld wanneer u inkomsten uit Nederland ontvangt, zoals pensioen- of sociale uitkeringen, of wanneer u in Nederland onroerend goed bezit. Wat uw huis betreft krijgt u vaak te maken met de buitenlandse fiscus. Nederland heeft met bepaalde landen verdragen gesloten, op grond waarvan dat land een sterker heffingsrecht heeft. Vanwege de gecompliceerde regels is een goede adviseur aan te raden. Ook is het verstandig om naar uw belastingkantoor te gaan. Daar krijgt u hulp bij het afhandelen van lopende belastingzaken, zoals de betaling van openstaande aanslagen en stopzetting van de voorlopige teruggaaf. Wanneer u uw auto meeneemt naar het buitenland, moet u het kenteken afmelden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Zeker doen: kijk op www.
belastingdienst.nl of vraag bij de Belastingdienst de folder over emigreren aan.
Het is verstandig om een familielid of kennis te zoeken die na uw vertrek uw zaken in Nederland waarneemt. Dat is handig wanneer er dingen geregeld moeten worden met banken, verzekeringsmaatschappijen, de Belastingdienst of uitkerende instanties.

Dat dan uwv geen belasting eraf trekt...heb je toch wel kans dat belasting komt bij terugkomst??

Verder geen idee,maar anders snap ik wel waarom al die buitenlandwrs hier uitkering aanvragen rn terug gaan naar..uh,turkije,Marokko...hier afkeuren en daar ontvangen..
Vond het al bizar als dit zo is,spoort ned echt niet meer..

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door prem »

Leo The Emperor schreef: Zou TS zich toch in moeten verdiepen. In geen enkel land belasting betalen kan natuurlijk nooit kloppen.
u]
Kan wel, veel derde-wereld landen laten je heerlijk me rust.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

prem schreef:
Leo The Emperor schreef: Zou TS zich toch in moeten verdiepen. In geen enkel land belasting betalen kan natuurlijk nooit kloppen.
u]
Kan wel, veel derde-wereld landen laten je heerlijk me rust.
Geen enkel land is hier natuurlijk beperkt tot Nederland en Litouwen, maar dat had je wel begrepen.
Het kan nooit de bedoeling zijn dat TS zowel in Nederland als in Litouwen is vrijgesteld van het betalen van inkomstenbelasting

Het kan zijn dat ze TS voorlopig met rust laten, maar aan de ander kant kunnen ze blijkbaar ook een heffing van 7*15%*12*1140 = 14.364 euro opleggen. Toch handig als TS naast zijn AOW-gat zich hier in verdiept.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door prem »

rozemarijntje schreef:@

Verder geen idee,maar anders snap ik wel waarom al die buitenlandwrs hier uitkering aanvragen rn terug gaan naar..uh,turkije,Marokko...hier afkeuren en daar ontvangen..
Vond het al bizar als dit zo is,spoort ned echt niet meer..
Nederland spoort ook niet, maar ja ik krijg iedereen over mij heen als ik wat zeg.
Lees dit eens, 600 Euro per maand tot hun dood, je moet wel minimaal 45 jaar oud zijn:
Nu betaalt Nederland de terugkeer van immigranten naar hun vaderland nog volledig, mits ze 45 jaar of ouder zijn en minimaal een half jaar een uitkering in Nederland hebben gehad. Ze krijgen dan gratis vliegtickets en hun verhuiskosten worden vergoed. Ook krijgen ze tot hun dood zeshonderd euro per maand op hun rekening gestort, ongeacht of ze een baan hebben of niet.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... _trek.html
Ik ken wat van die landen, die gasten hebben allemaal een huisje in het zwart bij elkaar gesprokkeld, en leven als vorsten met 600 Euro.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door ruud_a »

prem schreef:
rozemarijntje schreef:@

Verder geen idee,maar anders snap ik wel waarom al die buitenlandwrs hier uitkering aanvragen rn terug gaan naar..uh,turkije,Marokko...hier afkeuren en daar ontvangen..
Vond het al bizar als dit zo is,spoort ned echt niet meer..
Nederland spoort ook niet, maar ja ik krijg iedereen over mij heen als ik wat zeg.
Lees dit eens, 600 Euro per maand tot hun dood, je moet wel minimaal 45 jaar oud zijn:
Nu betaalt Nederland de terugkeer van immigranten naar hun vaderland nog volledig, mits ze 45 jaar of ouder zijn en minimaal een half jaar een uitkering in Nederland hebben gehad. Ze krijgen dan gratis vliegtickets en hun verhuiskosten worden vergoed. Ook krijgen ze tot hun dood zeshonderd euro per maand op hun rekening gestort, ongeacht of ze een baan hebben of niet.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... _trek.html
Ik ken wat van die landen, die gasten hebben allemaal een huisje in het zwart bij elkaar gesprokkeld, en leven als vorsten met 600 Euro.
het is de keus van het kleinere kwaad.
wat zouden die mensen de nederlandse samenleving kosten als ze hier blijven?
bijstand.
later AOW plus bijstand.
zorgkosten.
.....
en als het even meezit, wordt die 600 euro niet gecorrigeerd voor inflatie.
dan wordt het bedrag in verhouding steeds kleiner.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioen gat van 18 jaar !!

Ongelezen bericht door kweenie »

Die uitkering wordt verrekend met andere uitkeringen, zoals de aow. In de praktijk valt de hoeveelheid 'gratis geld' dus wel mee, zeker als je nagaat hoeveel er voor deze oudere mensen bespaard kan worden op bijvoorbeeld ouderenzorg en ziektekosten. En op alle ambtelijke maatregelen om te proberen om mensen weer aan het werk te krijgen.

Gesloten