LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
giesendanner
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2015 16:20

aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door giesendanner »

Het ABP meldt dat het recht op een aanvulling is komen te vervallen tegelijk met het recht op een AOW-partnertoeslag van de Sociale Verzekeringsbank (ingevoerd per 1-1-2015)
Volgens het ABP (Uw vermogen om te leven) betekent dit dat je op de betaalspecificatie moet kijken naar je nieuwe pensioenbedrag en dat ze zich kunnen voorstellen dat je vragen hebt
Nou dat kan je wel stellen: dat is per heden (febr 2015) ongeveer 130 euro per maand minder inkomen !!!
Van de ene op de andere dag, zonder blikken of blozen worden tijdens het spel de regels weer eens veranderd en zijn wij de dupe
Alle doelpunten gescoord met het linkerbeen keuren we per heden en met onmiddellijke ingang af?
Denk dat Nederland te klein zou zijn
Joop

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U had geen recht op de toeslag bij uw AOW, dus betaalde het ABP u een toeslag. U kunt het ook als diefstal zien van het ABP dat ze dat gedaan hebben. Mogelijk kan hierdoor het ouderdomspensioen voor alle pensioentrekkers bij het ABP niet verhoogd worden met de kosten van levensonderhoud.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door kweenie »

De aanvulling van abp was voor mensen die op zich vanuit de overheid recht hebben op partnertoeslag, maar die vanwege het inkomen van de partner niet kregen. In die regel is niets veranderd.

wat er is veranderd is dat je vanuit de overheid überhaupt geen recht (meer) op partnertoeslag hebt. In dat geval vervalt (en verviel al) de aanvulling vanuit abp logischerwijs ook.

Het is dus juist niet zo dat ze de regels veranderen. Het is nog steeds zo dat je recht op die aanvulling zou hebben als je vanuit de overheid recht op partnertoeslag hebt maar die alleen op grond van het partnerinkomen niet krijgt. Het enige is dat je niet (meer) in die situatie zit.

ellobo64
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2010 21:16

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door ellobo64 »

Er is net door Jetta Klijnsma op vragen van 50+ gezegd dat nieuwe gevallen vanaf 01-01-15 geen recht meer hebben op toelage voor partner.
Dit geld niet voor de oude rechten van voor 01-01-15.
Wat doet nu het ABP volgens Klijnsma, die hebben op eigen houtje nu ook de gepensioneerden die al een toeslag hadden deze met onmiddelijke ingang heeft afgenomen.
Volgens Klijnsma is niet de overheid of SVB de schuldige van deze inhouding.
Dit is lekker zelfstandig genomen door het bestuur van het ABP, dit is een schande dat de vertegenwoordigers van de gepensioneerden in het bestuur hier mee accoord zijn gegaan.
Hopende dat alle 20.000 gepensioneerden in actie gaan komen.

ellobo64
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2010 21:16

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door ellobo64 »

kweenie schreef:De aanvulling van abp was voor mensen die op zich vanuit de overheid recht hebben op partnertoeslag, maar die vanwege het inkomen van de partner niet kregen. In die regel is niets veranderd.

wat er is veranderd is dat je vanuit de overheid überhaupt geen recht (meer) op partnertoeslag hebt. In dat geval vervalt (en verviel al) de aanvulling vanuit abp logischerwijs ook.

Het is dus juist niet zo dat ze de regels veranderen. Het is nog steeds zo dat je recht op die aanvulling zou hebben als je vanuit de overheid recht op partnertoeslag hebt maar die alleen op grond van het partnerinkomen niet krijgt. Het enige is dat je niet (meer) in die situatie zit.
Dit is alleen voor nieuwe gevallen, alle oude rechten voor 01-01-15 blijven zoals ze waren.

giesendanner
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2015 16:20

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door giesendanner »

ellobo64 schreef: Hopende dat alle 20.000 gepensioneerden in actie gaan komen.
Het ABP doet er alles aan om dat zo moeilijk mogelijk te maken
>>>>>"We vinden onze relatie met u belangrijk. Vindt u dat wij in onze dienstverlening tekort zijn geschoten? Neem dan contact met ons op. Vaak is een telefoontje al voldoende om een probleem uit de wereld te helpen. Voelt u zich daarna nog steeds onvoldoende geholpen? Laat het ons weten!
Hoe dient u een klacht in?
U kunt uw klacht schriftelijk bij ons kenbaar maken. Vermeld in uw brief uw adres, telefoonnummer, e-mailadres en uw eventuele klantnummer" <<<<<

Natuurlijk niet meer van deze tijd, brief schrijven, dubbelvouwen en in een enveloppe stoppen, postzegel zien te bemachtigen die geldig is en zo langzamerhand hartstikke duur, pantoffels uit en schoenen aan, brievenbus zoeken (die is zo langzamerhand op kilometers afstand) en de brief posten.
Wat is de gedachte daarachter? Blijven die oudjes nog een beetje in beweging? Of is men niet zo gediend van aan- en opmerkingen, klachten en vragen van de nog mondige types? Verdeel en heers speelt hier ook vast een rol, want van al die individuele brieven liggen ze daar natuurlijk niet wakker, maar een forum waarop een ieder lezen kan wat de andere 20.000 gedupeerden er van denken en vinden natuurlijk wel.
Ik hoop dat Radar, Kassa, ANBO of en andere (politieke) club het voor ons op gaat nemen, want op de barricades zal wel niet meer lukken

trieneke50
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 16:53

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door trieneke50 »

Zou ik het mailadres mogen hebben waar je de klacht van het ABP naar toe kunt sturen. Ben n.l., van 208,00 Euro naar 94,00 Euro gegaan p.m. zonder bericht.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door Barre Barry »

trieneke50 schreef:Zou ik het mailadres mogen hebben waar je de klacht van het ABP naar toe kunt sturen. Ben n.l., van 208,00 Euro naar 94,00 Euro gegaan p.m. zonder bericht.
Type in je browser even h t t p / / : w w w . a b p . n l en kijk dan onder Contact

Zo moeilijk is het niet. Je kan het best wel.

ellobo64
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2010 21:16

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door ellobo64 »

Net weer in kamer debat op vragen van Dhr. Ulenbelt blijft Klijnsma zich lekker verschuilen achter eerst het ABP en nu weer BZK ministerie waar Blok deel van uit maakt, Blok heeft een hele zware stem in het bestuur van het ABP maar doet niets, lang leve de VVD, ook het CDA laat het af weten op de vraag om morgen de motie van Ulenbelt te steunen,vergeet het maar het antwoord is een kul argument dat de 20.000 gepensioneerden die het betreft bij andere instanties moeten zijn.
En zo spelen de PVDA, VVD, CDA enz. de bal lekker rond.
Maar we hebben allen op 18 maart de kans om de pluche zitters een lesje te leren door ons stemgedrag.
Verder hoop ik dat zoals Klijnsma zei in de kamer de verantwoordelijke instanties die hier iets aan kunnen doen kijken mee, oftewel ze schuift het weer van zich af, het is laf en nog eens laf van de PVDA.

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door organo »

ellebo64 je haalt de woorden uit mn mond. Het zijn laffaards!

giesendanner
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2015 16:20

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door giesendanner »

kamerleden en om die zelfde redenen ook kabinetsleden zouden zich eens moeten realiseren dat de moderne media hun gedragingen en standpunten in de 2e kamer zonneklaar maken, we zijn allang niet meer afhankelijk wat daarvan in de pers terecht komt, we kunnen het allemaal zelf zien, horen en beoordelen; staat de politiek ver van de kiezers? JA en wel juist omdat ze zich nog denken te kunnen verschuilen achter BLA BLA; voorbeelden te over: Gas in Groningen, de Zorg en ook dit; wat je zegt: de afrekening kan op 18 maart a.s. komen, benieuwd me echt welke politieke partij zich hier hard voor wil maken

giesendanner
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2015 16:20

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door giesendanner »

Gelukkig heeft men bij het ABP ingezien dat hier iets helemaal fout ging, ze hebben het besluit herzien en het siert ze dat ze dat doen inclusief een oprecht excuus. Juridisch hield dit besluit hoogst waarschijnlijk geen stand en hebben ze het nu dus teruggedraaid en krijgen we het geld alsnog.

Protesteren en de trom roffelen heeft dus toch zin, hartelijke dank aan alle roffelaars

Mvrgr
Joop

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door organo »

het wordt nog erger. Je bent straks alles kwijt. Maar dat kon je weten met dit kabinet, Nu is het wel zo dat mensen in de regering, per defenitie, leugenaars zijn. gisteren is er een nieuw lid in de tweede kammer benoemd, naam is bekend, maar er was niemand om hem te feliciteren, zaten allemaal in een vergadering, vuile leugenaars. Moet die man terug in het parlement, nee!. maar wees wel eerlijk, bij teeven was iedereen er. Onze regering is corrupt, zijn leugenaars, oplichters. Als hun zakken vol zijn kan de rest barsten! En je doet er geen donder aan. ja anarchie, misschien moeten we daar eens aan gaan denken. Een Hollandse lente.

reinier65
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2015 17:31

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door reinier65 »

:oops: Ik had een pre pensioen vanaf 2012 toen was het nog niet bekend dat mijn pensioen 65 en 6 maanden zou worden .Nu kreeg ik in juni 2015 te horen van het ABP Dat het pensioen gat zou van 6 maanden zou worden overbrugd door mijn pre pensioen te verlagen .bewijs heb ik er van via een brief
Nu schets me verbazing dat ik nul krijg Het ABP had een foutje gemaakt door hun foutje krijg ik nu tot aan mijn AOW geen cent en ook geen SVB
Bijlagen
2015-10-27_14-14-15 vermaat.jpg
(66.51 KiB) 1115 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt de pensioeningangsdatum zelf kiezen. Voor die datum kun je dus ook 65 jaar kiezen. Vervroeging van de pensioeningangsdatum zal natuurlijk wel betekenen dat het pensioen per maand iets lager wordt, omdat de zelfde waarde dan over iets meer tijd zal moeten worden uitgespreid.

Ook kun je de hoogte van het pensioen variëren. Bij ingang vóór de AOW-leeftijd is het toegestaan om tot de AOW leeftijd een pensioen te 'kiezen' dat zo veel hoger wordt dat het gemis aan AOW wordt gecompenseerd. Uiteraard gaat dat ook ten koste van een deel van het pensioen na de pensioenleeftijd.

Voor iedere 25 euro die er in dat halve jaar uitgekeerd zou worden, zal het pensioen na de AOW-leeftijd ongeveer een euro lager zijn. Dus als je bijvoorbeeld 1400 euro bruto per maand zou willen ontvangen in de periode tussen 65 jaar en 65½ jaar, dan zou het pensioen ná 65½ jaar waarschijnlijk zo'n 60 euro per maand lager zijn geworden.

Maar waarschijnlijk heb je wel een voorbeeldberekening aangevraagd, of toegestuurd gekregen, voor de mogelijkheid van het in laten gaan van het pensioen op 65 jarige leeftijd, maar heb je de 'echte' aanvraag niet gedaan. Je moet namelijk natuurlijk wel zelf aangeven wanneer je je pensioen wilt laten ingaan. En of dat nog eerst hoger moet zijn dan later of niet. Als dat aanvraagformulier nog niet binnen is, dan zullen ze het pensioen ook nog niet laten ingaan. En dat zal dus ook niet meer kunnen gebeuren, aangezien het pensioen al ingegaan had moeten zijn en de aanvraag in principe een halfjaar van tevoren binnen zou moeten zijn...

Misschien dat het nog mogelijk is om het pensioen binnenkort, bijvoorbeeld per 1 januari, in te laten gaan, maar er gaat altijd wel wat tijd overheen voordat een en ander geregeld is. Ik zou daarom even het ABP bellen of mailen om te vragen of het nog mogelijk is om het pensioen vervroegd in te laten gaan, met de 'aow-compensatie' (of hoog-laag) en per wanneer dat dan zou kunnen ingaan.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: aanvulling ABP pensioen bij recht op AOW-partnertoeslag weg

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Even kijken (handig als je je gegevens open en bloot op het forum zet): je bent geboren in 1950 en zit sinds 2012 al lekker thuis. Toen was je 62. Wees blij! Met 62 naar huis gaan zit er nu niet en nooit niet meer in, voor niemand.

De berichtgeving over de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd én de pensioenleeftijd dateert ook al van enige jaren terug. Je had toen al maatregelen kunnen nemen. Je wordt tenslotte doodgegooid met informatie. En in jouw geval wéét je al wat je AOW-datum is. Voor mensen geboren na 1955 is dat nog allemaal niet zeker, en die zijn nu ook bijna 60. Die willen ook wel weten waar ze aan toe zijn.
Voor wie denkt dat ik jaloers ben: nee! Ik heb erg leuk werk als bijna zestiger en als mijn lijf een beetje meewerkt hou ik het nog wel 'even' (13 jaar denk ik) vol.

Gesloten