LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Moneyman
Berichten: 30071
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Moneyman »

Carissima schreef:Nu de wijzen uit het Oosten vertrokken zijn, zijn de dommen daar achtergebleven? Dat is toch wat u bedoelt met uw toevoeging bij "uw woonplaats"?

In elk geval gaat het mij om een nette discussie die door RADAR opgepakt had kunnen worden. Als die niet geïnteresseerd zijn is dat jammer. Ik ga niet meer door met deze site waar kennelijk het hebben van een andere mening, dat 1/3 van het aantal gehuwde Nederlanders ook recht heeft op een soepele tool die alles voor hen kan berekenen, moet worden afgestraft door hatelijke opmerkingen, waaruit duidelijk het belang van het ABP doorklinkt.
Op de man spelen, sneren uitdelen, niet reageren op vragen en opmerkingen... ik denk inderdaad dat je hier beter niet door kunt gaan. Succes in je strijd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door moederslink »

Carissima schreef:Tjonge, jonge, het ABP is er wel heel veel aan gelegen om mijn kritiek de mond te snoeren.
Je lust er anders zelf ook wel pap van, Carissima ( vertaling uit het Italiaans : " liefste " ...nou grrrr :evil: )
Redactie RADAR: doe hier iets mee!
Stampvoeten? En Radar vliegt.... :P

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie van anderen eigenlijk weinig hatelijke reacties, maar dat zal wel aan mij liggen.

Maar wanneer waren die berekeningen nou aangevraagd?

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Hatertje »

Volgens mij is het kosten-baten plaatje hier een beetje zoek. Verdiep je eens wat meer voordat je gaat lopen schreeuwen op Radar.

MichelPh
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2016 14:49

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door MichelPh »

Ik ben anderhalf jaar al bezig om toegang te krijgen tot het gedeelte "Plan uw pensioen". Tot nu toe nog steeds zonder succes. Steeds de boodschap dat deze diensten voor mij niet beschikbaar zijn.
Het ergste vind ik nog, dat ik al die tijd door diverse incompetente ABP-mensen telefonisch afgescheept word. Ene keer ligt het aan de update die nog uitgevoerd moest worden; dan weer aan het feit dat ik gescheiden ben en de derde kwam met het lumineuze verhaal dat dit pas kon vanaf je 60e (ik ben 57 jaar).
Inmiddels weet ik van jongere en ook gescheiden collega's, dat zij wel op deze site kunnen.
ABP daar weer mee geconfronteerd, maar zij komen niet verder dan de zoveelste flut excuus.
Belachelijke gang van zaken en misschien dat dit een keertje in de uitzending moet komen om er eindelijk voor te zorgen, dat die klanten ook toegang krijgen op hetgeen waar zij recht op hebben.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Hatertje »

Je hebt er geen recht op, dat is nou het hele punt. Het is een aanvullende service die het ABP aanbiedt. Gemak en eenvoud is geen recht. Je kan ook op andere manieren je pensioen laten berekenen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hatertje schreef:Je hebt er geen recht op, dat is nou het hele punt. Het is een aanvullende service die het ABP aanbiedt.
Dat klopt niet. Het gaat om standaardservice. Alleen is die service niet voor iedereen toepasbaar.
Bijvoorbeeld voor de groep mensen die de vraagsteller noemt. Ook arbeidsongeschikten kunnen meestal niks met de rekentool van het ABP.
Kortom, het aantal mensen dat niets heeft aan de tool is nogal fors. Geen slecht idee als het ABP daar meer werk van zou maken.
Alleen tools ontwikkelen voor mensen die in een standaardsituatie passen als huisje-boompje-beestje, kinderen, niet gescheiden etc. is veel te beperkt.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Hatertje »

Standaard of aanvullend maakt niet uit. Het betreft een service die het ABP niet verplicht hoeft aan te bieden. Je kan dus niet claimen dat je er recht op hebt, zoals de topicstarter en Michel beweren.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hatertje schreef:Het betreft een service die het ABP niet verplicht hoeft aan te bieden.
Maar het ABP biedt de rekentool toch gewoon aan?! En er staat heus niet bij dat de tool niet geschikt is voor mensen die geen huisje-boompje-beestje situatie hebben.
En wat dan nog? Het er maar gewoon bij laten zitten? Ik denk dat het meer zin heeft om het ABP te wijzen op tekortkomingen in hun tools en zo mee te werken aan het oplossen van problemen zodat de tools voor iedereen beschikbaar komen.
De tekortkoming ligt bij de rekentools van het ABP en niet bij de vraagsteller.

Overigens klopt uw opmerking niet dat de vraagsteller schrijft over 'ergens recht op hebben'. Dat doet iemand anders hier.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Hatertje »

Klaas Jan schreef: Overigens klopt uw opmerking niet dat de vraagsteller schrijft over 'ergens recht op hebben'. Dat doet iemand anders hier.
Carissima schreef: En overigens hebben de gescheiden mensen vaak ook hun hele leven premie betaald dus hebben zij net zoveel recht als de gemakkelijke gevallen, op een tool waarmee ze kunnen berekenen wat ze moeten doen.

En zoals kweenie al mooi heeft gezegd:
kweenie schreef:Heel simpel, wat mensen zelf kunnen doen, hoeft een dure medewerker van ABP niet voor je te doen. Vandaar dat mensen richting die tool worden gepusht.

Het zal heel veel telefoontjes, brieven en mailtjes schelen met vragen hoeveel iemand zou krijgen als die bv twee jaar eerder zou stoppen. Als het gros van de mensen met een wat eenvoudige situaties dit zelf kan bepalen, dan scheelt dat kapitalen aan personeelskosten. Dat weegt wel op tegen de kosten van zo'n tool.

Maar om zo'n tool voor alle situaties geschikt te maken, ook de meer uitzonderlijke, daar is zo veel voor nodig, dat dat niet in verhouding staat tot het voordeel dat dit biedt.
De kosten die een pensioenfonds moet uitgeven komen rechstreeks bij de deelnemer vandaan. Moeten alle mensen die niet zijn gescheiden hogere kosten dragen, zodat de deelnemers die wel zijn gescheiden een tooltje kunnen gebruiken?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Duizenden kunnen niet in "Mijn ABP"

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@Hatertje, excuus, ik zie dat de vraagsteller inderdaad in een van de latere reacties schreef over 'ergens recht op hebben'.

Voor de rest worden we het niet eens. Het maken van extra kosten door het ABP voor bepaalde groepen is een veronderstelling dat daar het probleem zou zitten wat betreft de tool. Kan ook aan andere zaken liggen.
Als het alleen om gescheiden mensen zou gaan dan is het goed om te bedenken dat ongeveer een derde van de huwelijken in een echtscheiding eindigt. Tel daar dan nog een de groep arbeidsongeschikten bij op die ook vrijwel niets met de tools van het ABP kunnen, dan heb je het niet meer over een klein groepje, een uitzondering, maar om heel veel mensen.
En al zou de veronderstelling kloppen dat het ABP voor deze groepen extra inspanningen zou moeten plegen dan vind ik dat zeer terecht.
Het ontwikkelen van een tool voor alleen de doorsnee-klant vind ik onjuist.
Wedervraag: Het ontwikkelen van een tool voor alleen doorsnee-klanten kost geld. Waarom zouden grote groepen klanten van het ABP, die er niets aan hebben, daaraan mee moeten betalen?
Ik kan zelf geen gebruik maken van de tool van ABP terwijl ik een overzichtelijke en weinig ingewikkelde klant ben. Na veel proberen, doodlopen, bellen en mailen kwam ik er eindelijk achter dat ik niets met de tool van het ABP kan. Maar dat pas na frustrerende tijdverspilling zonder enige vorm van toelichting in de tool.
In elk geval een leuke discussie over dit thema zo.
Ik laat het hier verder bij.

Gesloten