LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vroegpensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
rverger
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2016 14:25

Vroegpensioen

Ongelezen bericht door rverger »

Wegens langdurige arbeidsongeschiktheid zal het dienstverband van mijn moeder (63 jaar) op korte termijn worden beëindigd. Haar pensioen loopt via het ABP. Zij is door het UWV beoordeeld als volledig, maar niet-duurzaam arbeidsongeschikt. In het (volgens mij onwaarschijnlijke) geval dat zij door het UWV weer als (deels) arbeidsgeschikt wordt beoordeeld voordat zij de AOW leeftijd heeft bereikt, dan zal zij er waarschijnlijk voor kiezen om vervroegd met pensioen te gaan.

Nu is mijn vraag of het een goed idee is om gebruik te maken van het vroegpensioen. Om daarop aanspraak te maken geldt kennelijk de voorwaarde dat zij tenminste 10% keuzepensioen moet opnemen. Ik begrijp dat dit keuzepensioen gekort zal worden op haar WIA uitkering tot de AOW leeftijd, en dat de hoogte van het pensioen lager wordt nadat zij de AOW leeftijd heeft bereikt indien zij nu gebruikt maakt van het keuzepensioen. Ik ga ervan uit dat zij recht heeft op premievrije pensioenopbouw vanwege volledige arbeidsongeschiktheid.

Gezien de complexiteit van de situatie hoop ik advies te krijgen of het wel of niet verstandig is van de regeling gebruik te maken. In hoeverre heeft bijvoorbeeld het opnemen van 10% keuzepensioen invloed op de premievrije pensioenopbouw en het recht op WIA, en moeten wij rekening houden met andere onvoorziene gevolgen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik denk dat u er goed aan doet om eerst eens bij het ABP te informeren of het überhaupt wel mogelijk is om als 100% AO'er eerder met pensioen te gaan. Dat kan niet in alle gevallen.

Wat betreft korten van prepensioen op de WIA uitkering is hier http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... -uitkering te lezen: Komt uw VUT of (pre)pensioen niét voort uit werk naast uw uitkering? Dan heeft dat geen invloed op uw WIA-uitkering.
Maar ook in dit geval zou ik zeggen neem contact op met het UWV over al uw vragen over prepensioen en WIA.
Wellicht duikt hier zo meteen trouwens een webcare medewerker van het UWV op.

Wat betreft de combinatie leeftijd en mate van AO ben ik het met u eens dat een herbeoordeling in de nabije toekomst zeer onwaarschijnlijk is.
U zou dit scenario ook een eind weg kunnen parkeren :wink:
Succes en ook sterkte met de gezondheid van uw moeder.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt sterk af van hoe de situatie precies is. En de pensioenregeling.

In het algemeen is het zo dat de waarde van je pensioen niet verandert als je het eerder of later laat ingaan. Het wordt alleen over met of minder jaar uitgesmeerd.

Belangrijke uitzondering hierop is een stuk voorwaardelijk pensioen. Toen tien tien jaar gelegen de VUT regelingen werden ingeperkt, is ter compensatie en stukje extra pensioen bepaald waar je alleen recht op hebt als je tot je pensioen bij ABP blijft opbouwen. Anders komt het helemaal te vervallen.

Als je wordt ontslagen, dan kan het daarom voordelig zijn om je pensioen vast voor 10% in te laten gaan. Zelfs als dit ten koste van een uitkering zou gaan. Maar dit verschilt van geval tot geval.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als je WAO ontvangt stopt de premieopbouw en aldus de pensioenopbouw, in veel gevallen is het juist niet raadzaam om voor de pensionleeftijd vroegpensioen op te nemen, na de pensioendatum word het pensioen lager en tijdens het vroegpensioen word dit stukje ingehouden op de WAO

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je arbeidsongeschikt wordt, dan krijg je vaak juist premievrije opbouw. De opbouw gaat dan dus door zonder dat je er premie voor hoeft te betalen (voor het deel dat je arbeidsongeschikt bent en als je het aanvraagt).

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je hebt gelijk, de opbouw gaat vaak door maar niet de premie opbouw...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat bedoel je met premie opbouw?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

De premievrije opbouw van je pensioen is aan de orde bij WIA en wel voor 50% bij het ABP.
Je bouwt dus nog steeds pensioen op tijdens de WIA maar dan voor de helft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

De premievrijstelling hangt af van het arbeidsongeschiktheidspercentage. Kan dus 50% zijn, maar ook 100%.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vroegpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @kweenie, bij het ABP is het altijd 50% in geval van arbeidsongeschiktheid, onafhankelijk ban het AO percentage.
Hier https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/soo ... spensioen/ is te lezen: 'Zolang u ABP ArbeidsongeschiktheidsPensioen ontvangt, bouwt u tot uw AOW-leeftijd voor de helft pensioen op bij ABP.'

Gesloten