LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waardeoverdracht ja of nee?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Simone1974
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2017 09:25

Waardeoverdracht ja of nee?

Ongelezen bericht door Simone1974 »

Beste forum-ers,

Bij mijn vorige werkgever had ik een ‘beschikbare premieregeling’ als pensioenregeling. Tot 1-1-2015 is 3% gegarandeerd, daarna 2,5%. Bij mijn nieuwe werkgever (per 1-2-2017) heb ik een middelloonregeling (2%). Ik heb waardeoverdracht aangevraagd (aanbod is € 15.000), maar vind het moeilijk een keuze te maken. Wie kan mij hier iets zinnigs over zeggen? Of moet ik hiervoor meer info verstrekken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties!
Hartelijke groet,
Simone

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waardeoverdracht ja of nee?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lastige bij een beschikbare premieregeling is dat je niet weet hoeveel pensioen je t.z.t. kunt 'aankopen' van het kapitaal dat je opbouwt. Dat is afhankelijk van hoe hoog de rente staat (lage rente = weinig pensioen per euro kapitaal) en van de levensverwachting (hogere levensverwachting = weinig pensioen per euro kapitaal. Er ligt dus tijdens de opbouw meer risico bij jou in plaats van bij het pensioenfonds.

Bij een uitkeringsovereenkomst/middelloonregeling ben je zeker van je pensioenuitkering. Maar waarschijnlijk 'kost' die zekerheid je ook wat geld, in de zin dat je relatief minder pensioen krijgt per euro. Dat het eerder aankopen van een zekere pensioenuitkering dus 'duurder' is.

Even een rekenvoorbeeldje ter illustratie als je nu 57 jaar bent, dan kan het zijn dat nu inkopen van middelloon-pensioen je voor 15.000 bijvoorbeeld 700 euro ouderdomspensioen vanaf 67 jaar oplevert (plus 70% nabestaandenpensioen). Als je 10 jaar wacht en het kapitaal laat groeien tegen 2,5%, dan is tegen die tijd het kapitaal is gegroeid tot 19.000 euro en zou je, bij de huidige tarieven, daar 800 euro ouderdomspensioen voor kunnen 'kopen'. Maar... als de levensverwachting over 10 jaar flink gestegen is, dan kan het zijn dat je voor die 19.000 euro nog maar 600 euro ouderdomspensioen zou kunnen 'kopen'.

Alles hangt dan dus af van hoe te tarieven tegen die tijd zijn. Maar ik zou eerst even afwachten hoeveel middelloonpensioen je bij waardeoverdracht zou krijgen. (Dat hangt trouwens sterk af van je leeftijd.)

Gesloten