LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
thehague
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2008 22:16

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door thehague »

@pietje, Ik lijdt aan COPD, een longziekte die wél behandelbaar is maar ook ongeneeslijk, echter niet per definitie terminaal. Ook ik heb contact opgenomen met het ABP over de vangnetregeling. En ik heb inmiddels, zonder omhaal, het formulier ontvangen. Blijft natuurlijk de kwestie: wat is 'ongeneeslijk'. Dat is een term waarmee het ABP nog alle kanten opkam.
@johanmulder, ik vrees dus wél voor kwade trouw van het ABP, ook al gelet op het onbetrouwbare beleid om de Anw-compensatie af te schaffen op de wijze en de termijn waarop men dit heeft gedaan én het volstrekte gebrek aan onderbouwing.

Aard10appel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2017 12:10

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Aard10appel »

Gisteren ontving ik de standaardbrief van het ABP over de afschaffing van de ANW compensatie. Ik verbaas me altijd over de éénzijdige wijzigingen in verzekeringen. De verzekeraar (in dit geval het ABP) kan zomaar iets afschaffen of wijzigen wat afgesproken is in een contract tussen, in dit geval, twee partijen. De verzekeraar en de verzekeringnemer, ABP en ondergetekende. Denk je dat je alles goed hebt geregeld voor pensioen en eventueel overlijden, voor partner, krijg je zo'n bericht een jaar voor ons pensioen ingaat. Hoezo verzekeren voor het financiële gat dat ontstaat? En waar blijft het geld dat wij middels premie betaald hebben voor deze regeling? Niet in het al jaren bevroren pensioen, niet in het nabestaandenpensioen.

Kan dit zo maar? Volgens mij is dit contractbreuk en regelrechte diefstal. Wie helpt ons verzekerden?

Tineke Aronson

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Aard10appel schreef: De verzekeraar (in dit geval het ABP) kan zomaar iets afschaffen of wijzigen wat afgesproken is in een contract tussen, in dit geval, twee partijen. De verzekeraar en de verzekeringnemer, ABP en ondergetekende.
De pensioenregeling is geen contract tussen pensioenfonds en deelnemer. De regeling is (het gevolg van) een contract tussen werkgevers en werkgevers. En die partijen kunnen dus ook wijzigingen in hun overeenkomst aanbrengen.

Dirk0320
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2017 20:43
Locatie: Hoogvliet

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Dirk0320 »

De pensioenregeling van ABP wordt in 2018 op een aantal punten aangepast. De regeling wordt daardoor eenvoudiger. Een van de wijzigingen gaat over de Anw-compensatie. Na 31 januari 2018 komt uw partner niet meer in aanmerking voor Anw-compensatie. (Algemene Nabestaande WET)
Deze wijziging is helaas niet gecommuniceerd met de pensioenleden. Het houdt in dat als je partner na je overlijden nog geen inkomen heeft en niet AOW gerechtigd is geen compensatie krijg. Dit houdt in dat je € 548,00 netto aan inkomen verliest.
Het is schandalig dat de vakbonden hiermee ingestemd hebben . Ik weet niet of zij hun achterban hierover heeft geïnformeerd.
https://www.abp.nl/over-abp/actueel/nie ... -2018.aspx

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Bij mij als topicstarter is de onrust nu ook helemaal weggenomen. Mensen die gezond zijn kunnen zich verzekeren tegen het ANW gat dat na 1 Februari voor hun ontstaat. Dat kan bijv. bij Loyalis en ja dat kost nu eenmaal geld.
Dat er in overleg tussen sociale partners zaken aangepast en in dit geval versoberd worden is niets vreemds onder de zon. Het onredelijke in het verhaal was dat er in eerste instantie niets geregeld was voor ernstig zieken en onverzekerbare deelnemers. Dat is door de vangnetregeling nu rechtgezet. Ook ik heb een vervangende verzekering bij Loyalis aangevraagd en daar heb ik nog geen antwoord op. Mocht dit tot een afwijzing leiden dan bewaar ik die samen met alle medische gegevens en dan is dat voldoende om mijn partner in aanmerking te kunnen laten komen voor de huidige ANW compensatieregeling. Het aanvraagformulier daarvoor heb ik inmiddels gekregen van het ABP. Mocht ik niet afgewezen worden door loyalis dan zal ik premie moeten betalen.

Groet S.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Radar »

Onderwerpen over afschaffen ANW-compensatie voor ABP samengevoegd door moderatie.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

The Haque schreef:
@johanmulder, ik vrees dus wél voor kwade trouw van het ABP, ook al gelet op het onbetrouwbare beleid om de Anw-compensatie af te schaffen op de wijze en de termijn waarop men dit heeft gedaan én het volstrekte gebrek aan onderbouwing.

Als het enig mogelijke criterium ongeneeslijk zijn was zou ik me ook minder gerust voelen, zeker. Echter het criterium van afgewezen te zijn voor een vervangende verzekering is op zich al voldoende. De twee voorwaarden zijn en/of niet en/en. Het is nu zaak dat mensen werk maken van het aanvragen van zo'n verzekering en dat zie ik veel mensen nog niet rond krijgen voor 1 februari. Ik vermoed dat alleen een aanvraag doen niet voldoende zal zijn. Ik denk dat je een gedateerde afwijzing zult moeten hebben van voor 1 februari 2018. Zo lees ik tenminste de tekst van het beoordelingsformulier.
Johan Mulder.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

In eerste instantie denk je na het lezen van de brief: dat geld niet voor mij (71 jaar; al 6 jaar met pensioen; 42 jaar premie betaald) en mijn echtgenote (nog geen recht op eigen AOW). Telefonische consultatie bij het ABP leverde op dat ook voor duizenden ABP-gepensioneerden met een partner die nog niet AOW gerechtigd is, deze afschaffing gaat gelden.
Feitelijk is het pure diefstal. Bij de invoering van de Algemene Nabestaanden Wet is de compensatieregeling ingevoerd met een verhoging (inbouw) van een stukje extra premie. Er is dus door deelnemers voor betaald.
Zie:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
Op mijn allerlaatste pensioenoverzicht (2011) stond de ANW-compensatie voor mijn echtgenote keurig vermeld.
Toen ik met pensioen ging kreeg ik een definitieve vaststelling van mijn pensioen én in een aparte brief van het ABP een berekening van het nabestaandenpensioen tot de AOW leeftijd van mijn echtgenote.
Als je met pensioen gaat wordt je "overgeheveld" naar APG dat is de uitkeringsinstantie van het ABP.
Als ik nu inlog op Mijn ABP is er geen pensioenoverzicht meer te vinden. Ik denk dat mensen die ouder zijn dan 70 zich nergens meer kunnen verzekeren voor overlijdensrisico. Dit kan alleen door de bonden en via grote (politieke) aktie opgelost worden.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Van mijn vakbond kreeg ik te horen dat men voor de collega’s die nog werken we per sector in de cao’s een goede semi-collectieve verzekering willen afspreken, waardoor ieder die dat wil het risico zonder medische selectie en tegen een acceptabele premie kan afdekken. Om geen gat te laten ontstaan moet er dan voor 1 februari hierover een afspraak worden gemaakt in de diverse cao-overleggen. Maar...... en nu komt het: voor collega’s die geen band met een werkgever meer hebben (gepensioneerden, arbeidsongeschikten, werklozen), lijkt het individueel afsluiten van een verzekering dan de enige reële mogelijkheid. Maar daar zit nou NET het grote probleem: die groep, vaak de sociaal zwakkeren (arbeidsongeschikten, werklozen en gepensioneerden met een klein pensioentje) kunnen zich niet meer individueel verzekeren of alleen tegen een torenhoge premie.
Alsnog voor iedereen prettige feestdagen en een goed en gezond jaar toegewenst.
Theo

Waakzame consument
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2017 16:05

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Waakzame consument »

Ik schaar mij volledig achter de woorden van Sammyboy. Hoe kan het dat er in de media geen aandacht wordt besteed aan deze voor een grote groep gepensioneerden zo'n ingrijpende financiële maatregel van het ABP? Wie komt er op voor de gepensioneerden die hierdoor in de financiële problemen dreigen te komen? Kan Radar hier alsjeblieft snel aandacht aan besteden?

De communicatie van ABP hierover is zeer ondermaats. De gepensioneerden worden voor een voldongen feit gesteld, terwijl hun toekomst gebaseerd is op de jarenlang versterkte pensioenoverzichten van het ABP, waarop de ANW-compensatie voor nabestaanden staat vermeld.
Ik ben al een aantal jaren met pensioen. Na het ontvangen van de nieuwsbrief een aantal weken geleden waarin de afschaffing van de ANW-compensatie even kort werd vermeld heb ik gelijk contact gezocht met het ABP. De reactie van hen was dat er nog besprekingen waren met de vakbonden en dat de belangen van de gepensioneerden hierin ook meegenomen zouden worden. Deze week ontvingen wij echter een persoonlijke brief waarin alleen vermeld werd dat je je zelf maar bij moet verzekeren of als je ongeneeslijk ziek bent dat er dan een uitzondering zou kunnen worden gemaakt.
Wie kan er op z'n 70e nog een verzekering afsluiten waarbij je een nabestaandenuitkering kan krijgen van een dikke 500 euro per maand, zoals nu in veel gevallen de ANW-compensatie bedraagt? Wie o wie komt op voor de belangen van de ABP-gepensioneerden? Kunnen we een actie starten, kan de partij 50 plus hier iets mee?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Wie kan er op z'n 70e nog een verzekering afsluiten waarbij je een nabestaandenuitkering kan krijgen van een dikke 500 euro per maand, zoals nu in veel gevallen de ANW-compensatie bedraagt?
Als je in normale gezondheid verkeert is dat geen probleem. Dat kun je zonder problemen tot je tachtig jaar oud bent.

Maar ik zou beginnen met kijken hoe groot het risico werkelijk is. Hoe oud is je partner? Hoeveel jaar duurt het tot je partner de AOW leeftijd bereikt? En wat is dus het 'gat' dat ontstaat als je zou komen te overlijden, vanwege het afschaffen van de AOW-compensatie? Vaak is het niet écht nodig om voor dat gat een verzekering af te sluiten. Stel dat je partner nog drie jaar tot de AOW leeftijd te gaan heeft, dan is het totale risico dus zo'n 18.000. Als je dit volledig zou willen verzekeren, dan kost dat ongeveer een tientje per maand. Maar vaak is het helemaal niet nodig om dat gaat (volledig) bij te verzekeren.

Waakzame consument
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2017 16:05

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Waakzame consument »

Inderdaad in normale gezondheid, helaas gaat dat niet op en is mijn partner 15 jaar jonger, dus dat gat is aanzienlijk...

leakooij
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2017 10:20

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door leakooij »

Gister (21-12-2017) ontving ik van ABP een brief met daarin de melding dat de ANW-compensatie komt te vervallen per 1-1-2018. Als er met mij nu dus iets gebeurd ontvangen mijn partner en kinderen niks meer... Kunnen/mogen zij dit zomaar doen?
Mijn partner zit bij Zwitserleven en hier wordt helemaal niks gewijzigd..?

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Bovendien schuift de AOW-gerechtigde leeftijd ook nog op, dus het AOW-hiaat wordt steeds groter.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

leakooij schreef:Gister (21-12-2017) ontving ik van ABP een brief met daarin de melding dat de ANW-compensatie komt te vervallen per 1-1-2018. Als er met mij nu dus iets gebeurd ontvangen mijn partner en kinderen niks meer... Kunnen/mogen zij dit zomaar doen?
Mijn partner zit bij Zwitserleven en hier wordt helemaal niks gewijzigd..?
Uw partner ontvangt het gewone nabestaandenpensioen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Met ontzetting heb ik de brief van het ABP gelezen, dit had ik nooit verwacht. Op het laatste pensioenoverzicht staat een aardig anw compensatiebedrag. Mede op basis van de bedragen op het pensioenoverzicht heb ik ruim 2 jaar geleden besloten om met vroegpensioen te gaan.
En nu komen de sociale partners (ja hier hebben ook de bonden aan meegewerkt !) met deze rigoureuze aanpassing. Mijn vrouw is 7 jaar jonger als ik en ik kamp met ernstige gezondheidsproblemen, dus dit betekent nogal wat. Ik heb gisteren een paar verzekeringsmaatschappijen gebeld om een levensverzekering af te sluiten, maar gezien mijn leeftijd (65) en gezondheidsklachten, willen ze me niet meer.
Ik heb nog maar zelden zoiets schandaligs meegemaakt in mijn leven. Dit is de reinste diefstal van een recht wat ik in 40 jaar zelf heb opgebouwd.
Wat hier achter zit is dat het ABP zijn premie met 1,8% wilde verhogen per 1 januari 2018, maar met de afschaffing van de ANW compensatie zou dit op 1,4 % uitkomen. Hier hadden de sociale partners (waaronder de bonden) wel oren naar ! Ze beseffen niet wat ze veel ouderen en zieke mensen aandoen. Met een schrikbarend hoge premies zal er mogelijk voor chronisch zieken wel een levensverzekering af te sluiten zijn. Hoe hoog de premie is maakt niet uit zegt het ABP, je hebt de mogelijkheid en komt dan ook niet in de coulanceregeling voor ernstige chronische en terminale zieken. Kortom de ouderen worden weer het hardste gepakt, schandalig.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Dit persbericht is door mij per e-mail verzonden naar alle 2e-Kamer Fracties en een aantal grote landelijke dagbladen:

Grote problemen voor duizenden ABP-gepensioneerden.

De komende jaren zullen vele partners van ABP-gepensioneerden in grote financiële problemen komen als gevolg van een eenzijdige maatregel van dit pensioenfonds. Met ingang van 31 januari 2018 wordt de ANW-compensatie als aanvulling op het ABP-nabestaandenpensioen voor een nog niet AOW-gerechtigde partner volledig beëindigd. Voor veel gepensioneerden met een jongere partner is deze onverwachte mededeling enkele dagen voor de kerst ingeslagen als een bom.

Afgelopen week werden alle bij het ABP aangesloten deelnemers per brief in kennis gesteld van het besluit van het ABP de zgn. ANW-compensatie af te schaffen. De ANW-compensatie is door middel van een premieverhoging door het ABP ooit in het leven geroepen na de grote wijziging van de Algemene Nabestaandenwet. Veel niet overheidswerkgevers hebben via hun eigen sectoren toen diverse regelingen opgezet om deze "armoedeval" na overlijden van de pensioenopbouwende partner te voorkomen. Ook door de grote verzekeraars werden toen diverse produkten in de markt gezet.

Het ABP stelt zich nu op het standpunt dat de bij het ABP aangesloten werknemers voortaan zelf iets moeten regelen voor hun partner als aanvulling op het nabestaandenpensioen. Bijvoorbeeld door het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering of een nabestaandenverzekering.
Alleen voor niet verzekerbare ongeneeslijk zieken kan na overlijden op aanvraag een uitzondering gemaakt worden.

Inmiddels wordt in de diverse overlegvormen tussen werkgevers en werknemers besproken of nieuwe collectieve regelingen (zgn. hiaatverzekeringen) gemaakt kunnen worden. Deze zullen echter alleen gelden voor nog aktieve werknemers.
Wie nu al met pensioen/aow is moet zelf dit pensioengat voor een jongere partner, die nog geen AOW heeft, maar zien op te lossen. Vergeten is voor deze groep een overgangs- of uitsterfregeling te maken. In hun laatste pensioenoverzicht dat zij van het ABP ooit hebben ontvangen is vastgelegd wat het opgebouwde eigen ouderdomspensioen ging worden. Ook was daarin vastgelegd hoeveel het voor de partner opgebouwde nabestaandenpensioen mét de (via premie betaalde) ANW-compensatie na overlijden van de gepensioneerde zou zijn. Deze ANW-compensatie loopt tot de achterblijvende partner recht op eigen AOW krijgt.
Wie met pensioen ging, is er altijd van uit gegaan dat dit opgebouwde recht op dát moment vastgelegd werd; hij wist "waar hij aan toe was".

Nu blijkt dat volledig voorbijgegaan is aan het feit dat vrijwel alle gepensioneerden, op grond van hun leeftijd, al niet meer in aanmerking komen voor een overlijdensrisicoverzekering. Uitsluitend voor een zgn. nabestaandenverzekering tegen een zeer hoge - veelal niet meer op te brengen - maandpremie (bij Loyalis; toevallig de commerciële dochter van het ABP) is er nog een mogelijkheid.
Bijkomend probleem is dat heel veel gepensioneerden denken dat deze maatregel niet meer voor hen geldt.
Het gevolg van deze ondoordacht uitgevoerde maatregel zal zijn dat vele partners van de nu gepensioneerde ABP-verzekerden straks grote financiële problemen zullen krijgen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat nu gaat gebeuren bij het ABP is al gewoon standaard bij de meeste pensioenfondsen.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Oldy, hopelijk krijgt je persbericht wel de aandacht in de landelijke pers.

Waakzame consument
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2017 16:05

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Waakzame consument »

Goed bericht Oldy, hartelijk dank! ik hoop ook dat je het naar Radar en Kassa hebt gestuurd.

Gesloten