LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Behalve de gepensioneerden met jongere partner zijn ook met name de arbeidsongeschikten en werklozen met een jongere partner die bij het ABP zijn aangesloten de dupe van deze maatregel. De vakbonden kunnen voor hen ook niks betekenen, omdat die groep geen band meer heeft met een werkgever. Het cynische van het verhaal is het volgende wat ik de nieuwsbrief van het CNV lees: "De in onze ogen verreweg beste optie was het afspreken van een aanvullend pensioenproduct bij ABP. Helaas waren de werkgevers hier niet toe bereid. We willen nu per sector in de cao’s een goede semi-collectieve verzekering afspreken, waardoor ieder die dat wil het risico zonder medische selectie en tegen een acceptabele premie kan afdekken. Mensen die geen band met een werkgever meer hebben (gepensioneerden, arbeidsongeschikten, werklozen) zullen individueel een verzekering moeten afsluiten."
https://overheid.cnvconnectief.nl/nieuw ... sioen-abp/
En wie zijn die werkgevers die niet bereid waren een aanvullend pensioenproduct af te spreken? De overheid! Men laat deze groep van gepensioneerden, arbeidsongeschikten en werklozen daadwerkelijk in de kou staan.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Werken al die jongere partners dan niet?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom zou een werkgever willen betalen voor het pensioen van mensen die er niet werken? Ik snap de keuze wel. Dan liever een extra pensioen voor hen die dat wel doen.

Goudsblom
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2017 22:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Goudsblom »

Er zijn ook mensen die alle twee een pensioen bij het ABP opbouwen/opgebouwd hebben. Al die zogenaamde kritische mensen zouden eens in de schoenen moeten staan van mensen die niets meer op te bouwen hebben (WAO) en er vanuit gingen dat ze niet iets bij te verzekeren/sparen hoefden om dan plotseling op 61-jarige leeftijd geconfronteerd te worden met een mogelijk inkomensverlies van 5700 euro als je partner tussen nu en 5 jaar overlijd.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Precies! Daar geldt exact het zelfde voor. Het grote probleem in onze hedendaagse samenleving is dat de vele wijzigingen in onze sociale stelsels veel te ondoordacht uitgevoerd worden. Grote groepen, die in de laatste fase van hun leven komen, vallen elke keer in een gat, omdat er geen overgangsregelingen gemaakt worden. Zij zijn er inderdaad altijd van uitgegaan dat zij hun financiële zaken op orde hadden. Mijn echtgenote krijgt een inkomensverlies van ca € 7000,- per jaar als ik overlijd.
De beroemde Zweedse staatsman Axel Oxenstierna sprak rond 1640 al tot zijn zoon: "Gij hebt geen idee met hoe weinig verstand de wereld geregeerd wordt"
Tot op de dag van vandaag geldt dat nog steeds.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

En zo brengt onze nieuwe minister Ollongren dit dan op de eerste dag van het kerstreces in de 2e Kamer:
"De ABP-pensioenpremie stijgt per 1 januari 2018 met ongeveer 1,4 procentpunt. Dit is het saldo van de stijging van de premie van het ouderdoms- en nabestaandenpensioen (1,8 procentpunt) en het vervallen van de premie voor de ANW-compensatie (-0,4 procentpunt). De stijging van 1,4 procentpunt lag in de lijn der verwachting."
Er staat niets in over de afschaffing en de gevolgen. Schandalig !
De brief staat online

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Waar precies staat die brief?

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Google op 2017-0000639940

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Pitje 15, gevonden! Dank.
In de brief wordt inderdaad volstrekt niet gewezen op de consequenties voor gepensioneerden en andere inactieven.
Ik ga nu de pensioenorganisaties (KNVG, NVOG, en alle bestuurders van FNV-senioren benaderen. Verder een klacht bij de Ombudsman Pensioenen en het KIFID. Wel pas na 2 januari; de hele zaak sneeuwt onder in het Kerst- en Nieuwjaarsgedoe.
Verder zoek ik uit of een juridische procedure richting ABP zin heeft (het is immers een zelfstandige Stichting).
Ik heb naast mijn afgeronde pensioenopbouw (laatste UPO) APART door het ABP in een brief laten vastleggen wat de exacte opbouw van het nabestaandenpensioen inclusief de compensatie voor mijn echtgenote tot bereiken AOW-leeftijd zal zijn na mijn overlijden. Toen ik 2011 met pensioen ging dacht ik dat alles goed geregeld was. Zoals gebruikelijk heeft de Tweede Kamer weer zitten slapen. Die zijn alleen maar bezig met "window dressing" bij de "waan van de dag".

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Pietje 15,
In de brief aan de Tweede Kamer stond letterlijk:

"De ABP-pensioenpremie stijgt per 1 januari 2018 met ongeveer 1,4 procentpunt. Dit is het saldo van de stijging van de premie van het ouderdoms- en nabestaandenpensioen (1,8 procentpunt) en het vervallen van de premie voor de ANW-compensatie (-0,4 procentpunt)".

Zo wordt dit er dus vlak voor kerstmis even doorheen geritseld, terwijl iedereen zit te slapen.
Er staat namenlijk niet:

"De collectieve regeling ANW-compensatie, waarvoor gepensioneerden altijd betaald hebben, wordt beëindigd. Daardoor kan de 0,4 procent premie vervallen, waarmee de ABP-pensioenpremie per 1 januari 2018 stijgt met 1,4 procentpunt in plaats van 1,8 procentpunt.
Wel dienen de leden van de Kamer zich te realiseren dat hierdoor de jongere, nog niet AOW-gerechtigde partner van een ABP-gepensioneerde of die van een niet meer actieve ABP-deelnemer na diens overlijden in grote problemen kan komen. Een terugval in het toegezegde nabestaandenpensioen door het wegvallen van deze compensatie kan oplopen tot meer dan € 10.000,- per jaar".


Ik denk dat veel gepensioneerden liever die 0,4 procentpunt per maand willen gaan betalen (voor mij € 8,-) dan die € 116,- maandpremie die ik nu (71 jr.) voor die Loyalispolis (die ik waarschijnlijk wel krijg; ben redelijk gezond) moet gaan betalen. Mijn echtgenote (bijna 60 jr.) heeft al geruime tijd vanwege ernstige gezondheidsproblemen nooit meer kunnen werken. En de AOW maar opschuiven. Ik denk dat heel veel gepensioneerden en inactieven in deze situatie zitten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Oldy schreef:Pietje 15,
In de brief aan de Tweede Kamer stond letterlijk:

"De ABP-pensioenpremie stijgt per 1 januari 2018 met ongeveer 1,4 procentpunt. Dit is het saldo van de stijging van de premie van het ouderdoms- en nabestaandenpensioen (1,8 procentpunt) en het vervallen van de premie voor de ANW-compensatie (-0,4 procentpunt)".

Zo wordt dit er dus vlak voor kerstmis even doorheen geritseld, terwijl iedereen zit te slapen.
Er staat namenlijk niet:

"De collectieve regeling ANW-compensatie, waarvoor gepensioneerden altijd betaald hebben, wordt beëindigd. Daardoor kan de 0,4 procent premie vervallen, waarmee de ABP-pensioenpremie per 1 januari 2018 stijgt met 1,4 procentpunt in plaats van 1,8 procentpunt.
Wel dienen de leden van de Kamer zich te realiseren dat hierdoor de jongere, nog niet AOW-gerechtigde partner van een ABP-gepensioneerde of die van een niet meer actieve ABP-deelnemer na diens overlijden in grote problemen kan komen. Een terugval in het toegezegde nabestaandenpensioen door het wegvallen van deze compensatie kan oplopen tot meer dan € 10.000,- per jaar".


Ik denk dat veel gepensioneerden liever die 0,4 procentpunt per maand willen gaan betalen (voor mij € 8,-) dan die € 116,- maandpremie die ik nu (71 jr.) voor die Loyalispolis (die ik waarschijnlijk wel krijg; ben redelijk gezond) moet gaan betalen. Mijn echtgenote (bijna 60 jr.) heeft al geruime tijd vanwege ernstige gezondheidsproblemen nooit meer kunnen werken. En de AOW maar opschuiven. Ik denk dat heel veel gepensioneerden en inactieven in deze situatie zitten.
Als u dan redelijk gezond bent, misschien is het dan voordeliger een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Lady1234;

WAAR ???

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Ik zie dat er wel al Kamervragen zijn gesteld door de heer van Rooijen van 50 Plus, ik kan alleen niet zien of die al beantwoord zijn, zie
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18193.html
Het zijn wel vragen die er toe doen.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Pitje15 schreef:Ik zie dat er wel al Kamervragen zijn gesteld door de heer van Rooijen van 50 Plus, ik kan alleen niet zien of die al beantwoord zijn, zie
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18193.html
Het zijn wel vragen die er toe doen.
Er is een motie ingediend (34775-XV-71) tijdens het plenaire debat op 21/12, de motie is aangehouden. (Probeerde de stukken in te zien, maar krijg bij de download een foutmelding.) https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2017A02595

Je kunt ook nog even hier kijken https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... documenten

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Oldy schreef:Lady1234;

WAAR ???
Maar u schrijft dat u redelijk gezond bent en uw echtgenote heeft ernstige gezondheidsproblemen, beetje krom dat u zich dan zorgen maakt over het aanvullende nabestaandenpensioen voor uw echtgenote.

Als zij overigens meer dan 45% arbeidsongeschikt is krijgt zij eventueel ANW van de staat bij uw verscheiden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Oldy schreef:Lady1234;

WAAR ???
Als uw partner nog 7 jaar tot de AOW leeftijd heeft te gaan en u bang bent voor een gat van 10.000 per jaar, dan ligt een lineair dalende overlijdensrisicoverzekering van 70.000 met een looptijd van 7 jaar voor de hand. Die kan doorlopen tot u 80 haar bent, bij diverse verzekeraars. Premies beginnen op ongeveer de helft van de genoemde Loyalis premie.

Voordeel is dat u dan ook zeker bent van het uit te keren bedrag. Bij een ANW aanvulling kan het zijn dat de uitkering laat is als er wél recht op ANW is.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:
Oldy schreef:Lady1234;

WAAR ???
Als uw partner nog 7 jaar tot de AOW leeftijd heeft te gaan en u bang bent voor een gat van 10.000 per jaar, dan ligt een lineair dalende overlijdensrisicoverzekering van 70.000 met een looptijd van 7 jaar voor de hand. Die kan doorlopen tot u 80 haar bent, bij diverse verzekeraars. Premies beginnen op ongeveer de helft van de genoemde Loyalis premie.

Voordeel is dat u dan ook zeker bent van het uit te keren bedrag. Bij een ANW aanvulling kan het zijn dat de uitkering laat is als er wél recht op ANW is.
En die uitkering is belastingvrij, in tegenstelling tot de ANW uitkering. Verzekerd bedrag kan dan ook lager zijn. Uiteraard is de premie niet aftrekbaar.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Beste volgers, die niet onverwacht met dit probleem geconfronteerd zijn, dank voor uw goedbedoelde suggesties.
Maar....
Ik denk dat alle oudere ABP-deelnemers, die een complete/volledige pensioenopbouw hebben gehad en nu tot de ontdekking komen dat deze maatregel óók voor hen geldt, allang goed onderzocht hebben wat hun mogelijkheden zijn.
Stop er dus mee; u kent de persoonlijke situatie van deze mensen niet.

Voor mij als 71-jarige zal mijn jongere gehandicapte partner met de opschuivende AOW-leeftijd op z'n vroegst in 2028, mogelijk 2029 eigen AOW krijgen (als ze zelf 71 of 72 is). Geen enkele verzekeraar (ik ben al overal geweest) biedt mij een overlijdensrisicoverzekering van de aanvangsleeftijd 71 tot de eindleeftijd 82. Mijn echtgenote heeft overigens nooit een beroep op WAO gedaan; ik had een goed gezinsinkomen; zoiets doe je alleen als het noodzakelijk is. Toen het niet meer ging is ze gestopt (muziektherapeute; ernstig vergroeide handen door artrose en een enorme gehoorbeschadiging).

Het werkelijke probleem is, dat voor diegenen die met pensioen zijn het ABP een uitermate onbetrouwbare organisatie is gebleken. Toen ik met pensioen ging hebben wij op grond van mijn pensioenopbouw en die voor mijn (nabestaande) echtgenote de toen lopende overlijdingsrisicoverzekering beëindigd. "Niet meer nodig" dachten we. Zelf kan ik de Loyalispremie nog wel betalen. Velen kunnen dat niet.
Het ABP had behoorlijk moeten uitzoeken (ze beschikken over alle persoonlijke gegevens) wat voor elke niet meer aktieve deelnemer met een volledig geëindigde opbouw op hun pensioenleeftijd van deze maatregel de gevolgen op dit moment zouden zijn. Daar had dan een tijdelijke regeling voor gemaakt kunnen worden.
Dát noem ik correct bestuur van het ABP.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@Oldy.

Dus die hele kwestie is voor u niet van belang blijkbaar, maar u komt op voor anderen.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@ Lady1234.

Dat hebt u goed begrepen! Dat heb ik in mijn werkzame leven gedaan en dat doe ik nog steeds.
Uiteraard voel ik me zelf ook gewoon bedonderd door het ABP. Van mijn pensioen houd ik als ik geen gekke dingen doe elke maand netjes ongeveer € 165,- over. IK kan die verzekering gelukkig wél betalen. Dat zal ik wel moeten. Ik hoop gezond en met goed verstand 100 jaar te worden en dus nog veel mensen te kunnen helpen. Maar na 31 januari kan ik ook - nog steeds goed gezond - door een dronken idioot in een auto naar het "walhalla" gestuurd worden. Als ik niets regel kan mijn vrouw voor een aanvulling alsnog naar de bijstand. Daar heb ik geen (bijna) 42 jaar voor gewerkt en pensioenpremie betaald.
Ik kom in deze zaak dus vooral op voor die grote groep ABP-gepensioneerden die niet zo goed de weg weten in ons regel-oerwoud.
In ons "fantastische Nederland" (aldus onze minister-president) raken steeds meer mensen verdwaald in de afvoer van onze samenleving. Ik zie aankomen dat door deze a-sociale maatregel van het ABP daar een grote groep bij komt.
Het treurige is nu dat deze zaak precies in de Kerst- en Nieuwjaarsperiode "gerommeld" is (kamerbrief dd. 22 december) en zeer "smoezelig" naar de kamerleden gecommuniceerd wordt. Pers en politiek liggen "uit te buiken" onder de boom. Vandaar mijn persbericht naar de landelijke kranten en de fracties van alle politieke partijen in de Kamer.
Ik ben nog lang niet klaar!

Aan een goede vriend (ook gepensioneerd; paar jaar jongere vrouw; nog geen eigen AOW) vroeg ik vorige week wat hij van die brief van het ABP vond en wat hij ging doen. "Brief", antwoordde hij, "Oh, die heb ik weggegooid; dat geldt niet voor ons. Wij zijn al gepensioneerd".
En hij kan het NIET betalen! Zo zijn er velen

Gesloten