LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Ordelman
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:18

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Ordelman »

Mensen let op voordat je een evrzekering neemt bij Loyalis. Loyalis verzekert je niet meer als je 75 jaar bent en een partner hebt die nog heen 65 is. Bij ons werd de verzekering opgezegd toen mijn man 75 werd.

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Sjorsje,
Bel het ABP en ze bekijken of je er recht op hebt.

Leonora1
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 14:53

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Leonora1 »

Er wordt totaal niet gesproken over het feit dat het nabestaanden pensioen in 2005 is verlaagd van 70% naar 50%. Hiervoor in de plaats kwam de ANW compensatie. Die ANW compensatie wordt nu gewoon gestolen van ons en daar heb je dan 45 jaar voor betaald. Wat moeten de mensen van 40 jaar en ouder nu doen. Er zijn er genoeg die niet ongeneeslijk ziek zijn en zich niet kunnen verzekeren vanwege andere kwalen. Wij zijn 64 jaar en als manlief komt te overlijden dan zit ik onder bijstandsniveau. En maar gaan werken je hele leven. Een boevenbende is het ABP.

Lisettevc
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:37

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lisettevc »

Als partner van een ABP deelnemer ben ik erg verbaasd dat ik hier niet over ben geïnformeerd. Dit gaat toch in de eerste plaats de partners aan.
Als ik op mijn eigen werk, voor een commercieel bureau, wil afzien van mijn ANW hiaat verzekering dan kan dat niet zonder mede-ondertekening door mijn partner.
Hoe kan ABP er mee wegkomen om de partners van deelnemers nergens bij te betrekken? En heeft de OR zitten slapen?

Drs. E. Blok
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Drs. E. Blok »

Geachte....
Ik heb in 2011 lymfeklierkanker gehad. Voor de verzekering ben ik een brandend huis. Het ABP schaft nu zonder alternatief de anw-garantie af. Op telefonisch verzoek krijg ik een brief waarop ik moet vermelden of ik ongeneeslijk ziek ben en of mij een levensverzekering is geweigerd. Dan moet mijn partner pas bij mijn overlijden deze brief naar het ABP opsturen en zal het ABP kijken of alsnog ANW-compensatie wordt uitgekeerd. Als dit verzoek toch door het ABP wordt afgewezen, moet ik uit mijn grafkist herrijzen om deze onverkwikkelijke gang van zaken aan te vechten. Nu ga ik van mijn behandeld(e) arts(en) een verklaring vragen waarin staat dat ik nooit de garantie kan krijgen dat deze ziekte niet terug kan komen, dan ben ik dus medisch ongeneeslijk ziek. Daarnaast vraag ik een verzekering aan waarbij deze verklaring meegestuurd wordt. Vervolgens vraag ik het ABP nu al voor mijn overlijden te bevestigen dat mijn partner alsnog de ANW compensatie houdt als dit bij mijn vroegtijdig overlijden mocht nodig zijn. Mocht het ABP dit weigeren, dan daag ik het ABP voor de rechter.
Ik laat niet met mijn rechten sollen.

Ik hoop dat meer deelnemers van het ABP deze weg gaan volgen.

Met vr. groet, drs. E.A.G. Blok

Gie H.
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Gie H. »

Wa een waardeloze reactie; van een bestuursvoorzitter mag je toch wel wat meer verwachten. Overigens ook van Radar. Mevr. maakt excuses, Radar accepteert dat en that's it.

Puheuha
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018 22:01

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Puheuha »

Ik kreeg inderdaad ook na 45 overheidsjaren een brief van het abp over de afschaffing van de anw compensatie. Wat een vervelend beleid van het abp. Ik ben met pensioen maar mocht ik op 2 febr, dood neervallen dan krijgt mijn vrouw tot haar aow geen anw compensatie meer van 540 euro pm tot haar aow leeftijd nog 17 maanden te gaan. Nee bij het abp zijn ze erg goed in afschaffen. Maar van een index van het pensioen is al jaren geen sprake en alles wordt alleen maar duurder. En dan zit daar bij radar zo,n Abp woordvoerster die het dan heeft over een verbetering van het partner pensioen, dank me de koekoek, dit is alleen voor mensen die nog pensioen opbouwen. En wat zat je toch goed bij de overheid werd er vroeger gezegd een welvaartsvast pensioen. Wat je wel kunt is straks weer je aow en pensioen bij elkaar optellen en als je dan meer dan het totaal van 19000 euro pj hebt dan kun je boven het meerdere weer extra belasting betalen. En maar inleveren abp draai die klok terug??

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Uitzending gezien. Conclusie samen te vatten in het spreekwoord: We dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Zoals ik al verwacht had, stelde de uitzending niets voor. Alleen excuses voor de wijze waarop door het ABP gecommuniceerd werd. Daar heb je wat aan. Heel, heel teleurstellend.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Uit de hele behandeling in Radar leek mij dat het gesprek óf voorgekookt was, óf ontzettend slecht voorbereid. Wat een afgang. Waarom niet helder aan hand van cijfers duidelijk gemaakt wat de consequenties voor alle deelnemers zijn.
Er zijn in deze zaak werkenden jong, werkenden oud, zieken werkend, zieken niet werkend, gepensioneerden. Dát had Hertzenberg met goede voorbeelden aan die "geparachuteerde" abp-directeur moeten tonen.
Het ging nu alleen maar over de manier waarop er gecommuniceerd is.
Een pittige inhoudelijke follow-up over de GEVOLGEN zou RADAR zeker moeten overwegen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Ik verwacht dat de pensioenadvocaten het druk gaan krijgen, en hoop dat zij doorbijten.
Ik ga het onderstaande morgen mailen aan de pensioenadvocaten die ik kan vinden op het internet.
Volgens mij wordt er ook gezondigd tegen de RICHTLIJN 2003/41/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD.
Artikel 14 geeft aan:
Het is van belang ervoor te zorgen dat ouderen en gehandicapten niet het gevaar lopen in armoede te geraken en dat zij van een behoorlijke levensstandaard kunnen genieten. Een passende dekking van biometrische risico's in bedrijfspensioenregelingen is een belangrijk aspect van de bestrijding van armoede en onzekerheid bij ouderen. Bij de opzet van een pensioenregeling moeten werknemers en werkgevers of hun respectieve
vertegenwoordigers overwegen of het mogelijk is in de pensioenregeling voorzieningen op te nemen ter dekking van het hoge leeftijdsrisico en arbeidsongeschiktheid, alsmede uitkeringen aan nabestaanden die van de verzekeringnemer afhankelijk zijn.
Ik vraag me af wat De Nederlandse Bank met onze pensioenregelingen te maken heeft, hoezo zitten zij in dit complot ?
Ik heb vandaag geprobeerd me te verzekeren via een verzekeringsagent. Ik heb COPD en in 2016 een lichte tia gehad, dan komen ze met opslagpercentages en dan ook nog percentage op percentage. Dit resulteert in een opslag van 350 procent en komt neer op een premie van 125 euro per maand. Ik ben boos en heb zojuist al mijn lidmaatschap bij de FNV opgezegd.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Pitje15

Heb je al geïnformeerd bij Loyalis naar de nabestaandenverzekering en de voorwaarden?
Ik heb daar ook een aanvraag gedaan en krijg over een paar dagen een oproep voor een keuring.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »


Puheuha
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018 22:01

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Puheuha »

En maar afschaffen en verhoging van het pensioen is er niet bij. Als ik op 2 februari dood neer val dan scheelt dat mijn echtgenote tot haar aow leeftijd 540 euro per maand.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Oldy schreef:@Pitje15

Heb je al geïnformeerd bij Loyalis naar de nabestaandenverzekering en de voorwaarden?
Ik heb daar ook een aanvraag gedaan en krijg over een paar dagen een oproep voor een keuring.
Ik kan je nu alvast vertellen dat Loyalis eveneens een forse opslag rekent voor mensen met een vlekje op de ziel. Zelf heb ik de offerte met forse opslag binnen en vanmiddag zal ik ze bellen met een aantal vragen die ik nog heb. Ik wil o.a. weten wat de opzegtermijn is voor het geval er wel nog een collectieve verzekering gaat komen.
De uitzending van gister was duidelijk voorgekookt. De dame in kwestie mocht niet aangepakt worden , maar mocht wel huilie huilie doen over de zielige callcentermederwerkers. Daar kreeg ze uitgebreid de ruimte voor. Er had haar duidelijk gemaakt moeten worden dat de regeling nu onacceptabel, immoreel en a-sociaal is en zo niet door de beugel kan.

Hoe makkelijk was het geweest om dit traject wat eerder in te zetten en tegelijk met de afschaffing van de compensatieregeling een collectieve overlijdensrisicoverzekering af te spreken?

Nee dat gevoel zat er niet in, we doen effe zielig op TV ,bieden wat zwakke excuses aan en gaan over tot de orde van de dag.

Groet S.

keesboodt
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2012 21:28

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door keesboodt »

Het interview op 7 januari j.l. van Antoinette Hertsenberg met mevrouw Corien Wortmann-Kool was tenenkrommend. Een bestuurder van dat formaat, die benoemd is vanwege haar politieke achtergrond en die dus een goede sociaal maatschappelijke antenne zou moeten hebben. Of is zij benoemd omdat zij de behoort tot de gevestigde orde en zij opkomt voor de belangen daarvan? De kwestie van de ANW in die uitzending van 8 januari j.l. is niet het enige onfrisse kunststukje waarbij de belangen van de aangeslotenen ondergeschikt zijn gemaakt aan de politieke belangen van haar vrienden.
Zo is er ook nog de kwestie van de verdwenen miljarden aan vermogen (een goed beeld van die kwestie wordt gegeven in: http://adbroere.nl/web/nl/columns/het-a ... jarden.php), waardoor nu de dekkingsgraad zo slecht is en er o.a. daardoor al vele jaren geen prijscompensatie mogelijk is. Dit kost de gemiddelde ambtenaar veel geld maar hij/zij is uiterst loyaal, slikt de zwakke excuses van het bestuur en laat zich dat allemaal welgevallen. Ik wil die prijscompensatie waar ik recht op heb wel ontvangen (want het behoorde ooit tot de afspraken over de toch al schamele beloning). Op een bijeenkomst van de aangeslotenen heb ik de vraag al eens gesteld waarom die miljarden niet terug worden gestort, maar daar kreeg ik een nietszeggend antwoord op. Dat is n.l. haar kernactiviteit.
Maar ook vragen over de kwestie van beloningen, of beter gezegd kosten, worden niet goed beantwoord door mevrouw Corien Wortmann-Kool. Het ABP belegd n.l. een deel van het vermogen via Private Equity bedrijven waarvoor enorme bedragen aan kosten worden vergoed. De bestuurders van die PE bedrijven krijgen bedragen die ver boven de in NL gebruikelijke normering uitgaan. Waarom zit eigenlijk dat ABP er nog tussen als zij hun werk outsourcen?
Als aangeslotene heb je helaas niet de macht dat bestuur weg te sturen of de ABP anders vorm te geven. Het is de hoogste tijd voor forse ingrepen in de topstructuur niet in onze pensioenen want belofte maakt schuld.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

Het is toch niet zo gek dat Antoinette de ABP mevrouw niet al te hard heeft aangepakt. ABP is de uitvoerder van de plannetjes van onze dappere vakbonden en werkgeversorganisaties. Natuurlijk had die advocaat gelijk toen hij zei dat het de ABP directie gesierd had als ze geweigerd had deze regeling zo uit te voeren en dat een stiekeme alinea in een algemene nieuwsbrief ook geen manier van doen is, dat snapt het ABP nu ook wel. Wellicht wisten ze dat ook al bij het smeden van de plannen tot afschaffing maar het zou me niet verbazen dat sociale partners hebben aangedrongen op het bekende knijp en piep systeem. De bonden en de werkgevers hadden in die uitzending moeten zitten. Dat zijn de ware veroorzakers van de ellende en die had Antoinette tot aan de grond mogen afbranden. Er was al wel bekend dat er een pijnpunt zou zijn wist het dappere FNV al te melden toen de regeling werd uit gekookt en ze zouden nog wel bezien of er eventueel ooit iets gedaan kon worden. Dat is er nu dan in de vorm van de vangnetregeling voor terminaal en ongeneeslijk zieken en ook hier wordt zelfs de individuele beoordeling uitgesteld tot na het overlijden van een ABP deelnemer. Qua administratie ongetwijfeld goedkoper, maar als je het als sociale partners nu nog in je donder durft te hebben om mensen hierover in onzekerheid te laten dan ben je ronduit schofterig bezig. Ik heb mijn stukken naar het ABP gestuurd ter beoordeling NU en ik hoop wel dat de uitvoerder nu dapper genoeg is om dit misschien tegen de zin van werknemers en werkgevers organisaties in te DOEN.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

We kunnen ieder natuurlijk ook gewoon het deel geven dat men zelf heeft ingelegd. Misschien een procent of 5 extra en we zijn er ook.

Dini275
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2014 17:46

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Dini275 »

De uitzending van gisteravond was inderdaad tenenkrommend. Normaal wordt een persoon of organisatie die iets flikt hard aangepakt maar nu waren de fluwelen handschoen uit de kast gehaald. Ik kan mij het gevoel van afspraken vooraf heel goed voorstellen.

Ik draag hierbij het programma Radar voor, voor de koude douche.

Ten aanzien van het apb het volgende:
De bestuurvoorzitter gaf aan, dat het abp in gesprek is met sociale partners voor een collectieve verzekering. Ik weet dat Loyalis in onderhandeling is met de politie organisatie. Verder heb ik niet gehoord of gelezen van andere organisatie.
Bovendien geldt dat alleen voor werkenden. Personen die met al pensioen zijn, kunnen niet meer deelnemen aan regelingen ook niet als ze bij deze organisatie in dienst zijn geweest.

Ik ben zelf gepensioneerd en heb geïnformeerd bij verzekeringmaatschappijen voor een overlijdensrisico verzekering. De meeste sluiten geen verzekering af voor personen boven de 60. Hoe kan het abp dan in hun brief stellen dat men zich kan en moet bijverzekeren.

Als men de anw compensatie wil afschaffen, wat zou er dan op tegen zijn om dat af te schaffen voor personen die nu nog werken. Deze kunnen tegen een lage premie en zonder gezondheidsverklaring zich bijverzekeren.
Over enkele jaren loopt dan vanzelf de aanspraak op anw compensatie af en dan wordt het doel bereikt zonder dat de groep van huidige gepensioneerden pijn wordt gedaan.

De verandering nu is alleen maar ingegeven om de pensioenpremie niet 1,8% te laten stijgen maar slechts 1,4%. Zie de brief van de minister van BZK aan de Tweede Kamer. Ik begrijp ook niet dat vakbonden, gesprekspartners in het overleg, die hebben laten gebeuren.

Ik heb ruim 40 jaar premie betaald en in mijn pensioen overzicht, wat ik nog recent heb bekeken, staat nog steeds de anw compensatie.
Overlijden na bijvoorbeeld een ziekbed is al heel triest en dan nog belast worden met het feit, dat je weet dat je partner aan de bedelstaf geraakt na je overlijden is verschrikkelijk. Tot voor kort heb ik gedacht dat mijn partner goed verzorgd achterbleef. Dat is met een pennenstreek om zeep geholpen. Het is een grove schande.

Ten slotte: Ik had verwacht dat Radar een wat meer actievere houding had aangenomen. Ze hebben nog een kans bij een vervolg uitzending of zit dat er niet meer in? De koude douche zou dan misschien nog een warme kunnen worden.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Zoals ik al eens eerder hier heb vermeld is deze compensatie bij mijn pensioenfonds (UWV) ook plotsklaps (binnen termijn van 4 weken) afgeschaft.
Dit was reeds per 1 april 2017.
Dat betekent dat ik als vervroegd gepensioneerde zelf de premie moest gaan betalen of de verzekering laten vervallen.
Nu vraag ik mij af hoeveel de premie bij het ABP bedraagt die je dus zelf moet gaan betalen in onderhavige situatie. Ik bedoel dus de situatie zonder gezondheidsbelemmeringen. Ik vraag dit aangezien ik voorheen ook onder pensioenfonds ABP viel en het UWV-fonds zich conformeerde aan deze regeling. Graag een reactie hieromtrent, bij voorbaat dank.
Wellicht kan ik dan hiermee naar mijn Fonds reageren.

Gesloten