LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

T. Lis schreef:Reeds vanaf het begin dit forum met belangstelling gevolgd.
De mededeling van medeforumlid "Sammyboy) wekte mijn belangstelling met betrekking tot het gestelde in artikel 13 van Bijlage K van het pensioenreglement stichting pensioenfonds ABP.
Tevens mij gebogen over een eventueel af te sluiten nabestaandenverzekering.
Dit laatste leek voor mij een kostbare zaak te worden, omdat ik qua medische geschiedenis een "vlekje" heb.
Derhalve via telefonisch contact ABP verzocht mij een berekening te zenden van het nabestaandenpensioen, inclusief de rechten welke vòòr 1996 zijn opgebouwd (31 pensioenjaren).
Inmiddels de opgave ontvangen, de aanvullende nabestaandenuitkering betreft in mijn geval 83% van de per 1 mei 2018 te vervallen ANW compensatie, derhalve is voor mij verzekeren niet aan de orde.
Ik ben veel dank aan "Sammyboy" verschuldigd, zijn mededeling heeft mij veel verzekeringspremie bespaard.
Het zou ABP wel sieren een ieder die onder genoemde Bijlage K valt te informeren over het alsdan opgebouwde bedrag, zodat daarmee rekening kan worden gehouden met een eventueel af te sluiten verzekering.
Nog wel een positief puntje te vermelden, twee keer telefonisch contact met ABP opgenomen en binnen 30 seconden werd de oproep beantwoord, daarnaast een uitermate vriendelijke bejegening.
Ik krijg er rode oortjes van. Geen dank, we zijn er om elkaar te helpen.

Groet Sammyboy

francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

Ik weet niet of ik het goed lees,maar op de ABP-site (uitzonderingsbepaling) lees ik toch ech dat ongeneeslijk zieken voor 1 mei 2023 moeten zijn overleden (!?!) om in aanmerking voor de coulanceregelingte komen.
Is dit een storende tikfout of hoe moet ik dit lezen? Het is (vooralsnog) niet mijn probleem, ik ben vandaag nog gezond , maar stel dat je ernstiig ziek bent, je probeert nog van alles en je haalt 1 mei 2023 ,, maar op (zeg) 15 mei 2023 ga je toch nog dood. Dan ikeert het ABP dus niet uit!
Ik vraag me af door wie (naam / organisatie) deze uitzonderingsbepaling in het leven is geroepen , wat de filosofie daarachter is en wat tegen deze absurditeit te doen is. Maar ik zal het wel verkeerd gelezen hebben (ik geloof mijn eigen ogen niet meer). Graag uw aandacht hiervoor.

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Als je de antwoorden van de D66 Minister van Binnenlandse zaken naleest op de Kamervragen, dan krijg je er een rot gevoel bij. Daar waar objectivering van de "onuitvoerbaarheid" door het ABP onderwerp van onderzoek/discussie zou moeten zijn, wordt met de diepgang van een vlot de insteek van het ABP herhaalt en dat was het dan. Stel vooral procesmatige vragen, dan krijg je ook procesmatige antwoorden. Geef de deelnemers van het pensioenfonds ABP een paar maanden uitstel, dan zijn er wel weer aardig wat verzekering afgesloten (voor hen die dag nog kunnen betalen) en verkleind het probleem zich wel vanzelf.

"Hulde" voor dit soort politici die alleen maar een vormspelletje spelen en daarna wegkijken van mensen die in de stress/problemen zitten of (nog onwetend) in de toekomst daarin terecht komen. Over tot de orde van de dag. Zelf hebben ze dat probleem niet.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, want er is ook een mogelijkheid dat politici het voor iedereen goed doen. Of nee, natuurlijk doe je het nooit voor iedereen goed.

Delft2280
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:17

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Delft2280 »

Ik ben de 70 gepasseerd dus bijverzekeren gaat niet lukken. Vanwege het leeftijdsverschil
zou mijn echtgenote als ik op 2 mei 2018 overlijdt ongeveer 145000 euro mislopen. Bijsparen is er dus ook niet meer bij

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

De afschaffing van de ANW-compensatie echt voor helemaal NIEMAND goed ! Behalve voor:
- partners die allebei de AOW leeftijd al hebben bereikt (geen invloed);
- alleenstaanden (want die hebben dit probleem niet);
- politici (want daar geldt de afschaffing van ANW-compensatie niet voor);
- ABP, want minder uitvoeringskosten, groter vermogen en minder risico,;- ABP-dochter Loyalis; want flink extra inkomsten;
- Politiek (steeds aantrekkelijkere pensioenpot waar tegenvallers uit kunnen worden betaald),

De Bestuursvoorzitter ABP zegt dat het partnerpensioen in de nabije toekomst groeit, maar dat is een sigaar uit eigen doos. En dat nog niet eens want:
- je betaalt vanaf 1 mei voortaan zelf maandelijks premie tot aan de AOW leeftijd van je partner;
- je partner betaalt vanaf 1 mei premie voor jou tot aan jou AOW leeftijd (omdat je b.v. anders b.v. de hypotheek van je huis/kosten van de kinderopvang niet meer kunt betalen);
- als jij ziek bent betaal je een aanzienlijk hogere premie (ongeacht je leeftijd);
- je loopt risico's als je door omstandigheden de premie niet meer kunt betalen (b.v. als je werkeloos/arbeidsongeschikt wordt);
- als je jong bent en je opgebouwde ANW nog niets voorstelt (zie UPO overzicht) moet je je misschien noodgedwongen extra hoog bijverzekeren;
- het risico ligt voortaan bij jou en niet meer bij het ABP.

Slaap zacht voor degenen die nu nog niet wakker zijn.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Met andere woorden, die is dus wel voor sommigen goed? Dus helemaal NIEMAND is een overtrokken statement.

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

daarom ook het woordje "behalve" :)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Moneyman »

onbezorgde oude dag schreef:daarom ook het woordje "behalve" :)
... en dan volgt er een opsomming van 5 groepen. Dan is het gebruik van de tekst "voor helemaal NIEMAND" overduidelijk onjuist.

YL_KBO-PCOB
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door YL_KBO-PCOB »

Dag allemaal,

Namens seniorenorganisatie KBO-PCOB meng ik me in de discussie. Wij houden de ontwikkelingen rondom het afschaffen nauwkeurig in de gaten. Van onze achterban ontvangen wij al langer reacties aangaande het afschaffen van de Anw-regeling. Hierop hebben we actie ondernomen (zie https://www.kbo-pcob.nl/nieuws/anw-rege ... 1-mei-2018).

Wij willen er zeker van zijn dat er nu een afdoende vangnet wordt gespannen door het ABP en de sociale partners. Treft het afschaffen van de regeling u of uw naasten? Hoe ervaart u nu de communicatie en het ‘vangnet’ dat nu wordt gespannen door ABP en de sociale partners (verzekering)?

Wordt u afdoende gehoord, of juist onevenredig geraakt? Schroom niet om contact met ons op te nemen. Dit kan via onderstaand mailadres.

Reageren op dit bericht in het forum kan natuurlijk ook.

Alvast dank voor uw reactie.

Met hartelijke groet,
Yannick Looije

Beleidsmedewerker Pensioenen KBO-PCOB
[email protected]

francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

Ik hoor nu al anderhalve maand dat er een "vangnet" (ik neem aan dat hiermee wordt bedoeld een plaatvervanger van de collectieve ABP verrzekering zoals die tot mei 2018 zal bestaan) komt. Mijn vragen:
1. is dat vangnet dan ook bedoeld voor de reeds gepensioneerden?
2. zo nee, waarom dan niet?
3. zo ja, wanneer wordt dat vangnet realiteit, zodat ik daaraan mee kan doen en mijn reeds lopende aanvraag kan annuleren?

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Hallo Yanick
In lijn met je oproep vanuit de seniorenorganisatie KBO-PCOB hier nog inbreng van mijn kant
In de post van de link naar jullie website is een link naar het ABP met daarin een verheldering van ANW-compensatieregeling. Daarin staat niet vermeld dat er wel een regeling is voor de pensioenjaren voor 1996 die door deelnemers zijn opgebouwd. In mijn geval is dat ongeveer 200 euro per maand die ik niet zou hoeven bijverzekeren. Zou handig zijn als dat ook in de standaard uitleg van het ABP zou zijn opgenomen, zodat mensen die ook daarvoor in aanmerkingkomen zich niet onnodig hoog bijverzekeren. Ik heb dat ook aan het ABP (helpdesk medewerker) voorgesteld, maar zie er nog niets van terug in de generieke uitleg.

T. Lis
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2018 18:16

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door T. Lis »

Volledig eens met de opmerking van "bezorgde oude dag" in de richting van KBO-PCOB.
En het bedrag, opgebouwd over pensioenjaren gelegen vòòr 1996, kan flink oplopen, in mijn geval met 31 daarvoor liggende pensioenjaren bedraagt maar liefst € 785,-- per maand bruto en derhalve 83% van de weg te vallen compensatie ANW.

Tifajulo
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2018 15:23

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Tifajulo »

Vandaag contact gehad met ABP en eerste keer dat ik dit forum bezoek
Ik was door wat krantenknipsels bijgepraat en had behoefte aan meer informatie.
Het kwam er op neer dat ik het ingevulde papier thuis moet laten liggen tot dat ........... En mocht ik na 5 jaar komen te overlijden dan hebben ze bij mij thuis pech want daar is niets voor geregeld.
Klopt deze informatie volgens jullie of kan ik nog iets doen ?


francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

Tifajulo, ik zou dit melden aan de tweede kamerleden (van Rooijen en Omtzigt) die eerder al kamervragen over de Anw-compensatie hebben gesteld. De vraag is verantwoordelijk is voor deze asociale regel (dat je wel binnen 5 jaar dood moet gaan?!?).

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

In mijn vorige reacties heb ik steeds geschreven dat ik niet geloof in kwade trouw van de zijde van het ABP. Ik vind het wel pijnlijk nu te moeten schrijven dat dit niet langer vol te houden is. De geniepige 5 jaren toevoeging aan een net opgestelde vangnetregeling laat overduidelijk zien dat ABP vanaf de eerste melding van afschaffing van de compensatie zich bediend heeft van het ordinaire knijp en piep systeem en daar gewoon mee doorgaat. Dit toont ook aan dat de ABP mevrouw destijds in de uitzending van Radar onoprecht was toen ze zei zo trots te zijn op haar hulpdesk medewerkers die alle frustratie van klanten over zich heen kregen. Nu creeert ABP weer een nieuwe " shitstorm" voor deze mensen wat de schijn wekt dat ABP ook niet heel zorgvuldig omgaat met haar eigen personeel. Ook het Radar team zet ABP met deze nieuwe geniepigheid danig in haar hemd. Antoinette heeft deze dame met fluwelen handschoentjes aangepakt en naar ik eerst dacht , niet onterecht, ABP heeft maar uit te voeren wat de sociale partners bedenken.Echter na deze nieuwe stunt sta je als presentatrice van zo'n consumenten programma toch ook lichtelijk voor gek.Een bedrijf dat zoiets flikt na gedane beloften in de uitzending komt hier echt niet mee weg. Ben benieuwd of dit ABP wel lukt.
In mijn geval , ik heb het beoordelingsformulier met benodigde bescheiden ter onmiddellijke beoordeling naar ABP gestuurd, zou ik dus een brief kunnen verwachten dat de bestaande Anw compensatie voor mijn partner in stand blijft, maar dan opeens niet helemaal volgens de huidige pensioenregels maar met een tijdslimiet van 5 jaar. Toegezegd, zwart op wit, is bij positieve beoordeling een instandhouding volgens het bestaande pensioen reglement. Ik vraag mij af of die 5 jaars termijn dan juridisch houdbaar is? Zijn er juristen in de zaal? Of bondsvertegenwoordigers?
Johan Mulder.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Ik keek er ook van op dat de ANW compensatie nog maar 5 jaar wordt verleend. Ik vermoed dat er een handjeklap is gedaan met de sociale partners om de onrust een beetje weg te nemen.
Als je om gezondheidsredenen twee of meer maal de basispremie moet betalen bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering, kan je in de coulanceregeling terecht komen. Dit vind ik een positief, hiermee wordt de komende 5 jaar veel leed voorkomen.
Bij een leeftijdsverschil tussen de partners van meer dan 5 jaar is het echter uitstel van executie tot 1 mei 2023, daar moet iedereen zich van bewust zijn.
Maar ja wat zijn toezeggingen volgende maand kan het ABP er weer op terug komen !
Het schrikbarende van de kwestie is inderdaad dat het vertrouwen in het ABP zoek begint te raken. Ik moet daarbij aan het lied uit 1969 denken van Adèle Bloemendaal, Leen Jongewaard, Piet Römer "Als je mekaar niet meer vertrouwen kan".
Het refrein is toepasselijk:
Als je mekaar niet meer vertrouwen kan
Waar blijf je dan, zo is het toch meneer
Als je mekaar niet meer vertrouwen kan
Dan blijf je nergens meer, he jongens
Als je mekaar niet meer vertrouwen kan
Waar blijf je dan, zo is het toch meneer
Als je mekaar niet meer vertrouwen kan
Dan blijf je nergens meer.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

Inmiddels heb ik de brief van het ABP binnen dat de Anw compensatie voor ons in stand blijft. Dit na lezing van het door mij opgestuurde beoordelingsformulier. De acceptatie is echter niet, zoals eerder aan mij geschreven volgens de huidige pensioenregeling, maar er is inderdaad een voorwaarde bij gekomen dat je voor 1 mei 2023 overleden moet zijn. In twee maanden tijd heeft de vangnetregeling dus al een ingrijpende wijziging ondergaan waardoor opnieuw voor een groep deelnemers flinke gaten in het net ontstaan. Ik kan mij toch nauwelijks voorstellen dat onze werknemers vertegenwoordigers hier ook weer mee akkoord zijn gegaan. Bondsafgevaardigden, reageer hier eens op.
Oh, ja de programmamakers van Radar zijn door ABP toch inderdaad ook flink in hun hemd gezet. Jongens en meisjes ,ik zou het niet zo maar pikken.
Johan Mulder.

Gesloten