LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Irene Godderij
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2018 15:20

Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door Irene Godderij »

Mijn ex-man, waarvan ik sinds 1977 ben gescheiden, is vorig jaar overleden.
Jaarlijks ontvang ik een overzicht van het pensioen dat ik zou krijgen na zijn overlijden.
Nu heb ik dit aangevraagd en wordt dat afgewezen omdat ik hertrouwd ben in 1978, echter ook weer gescheiden ben in 1986, waardoor ik pas recht op het pensioen zou hebben na het overlijden van deze 2e echtgenoot, waarvan ik al dertig jaar gescheiden ben.
Er is wel altijd pensioen betaald, dus zou ik recht hebben op dit pensioen, zeker omdat ik al weer zolang gescheiden ben.
Onrechtvaardig is mijn mening.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door henk51 »

Irene Godderij schreef:Mijn ex-man, waarvan ik sinds 1977 ben gescheiden, is vorig jaar overleden.
Jaarlijks ontvang ik een overzicht van het pensioen dat ik zou krijgen na zijn overlijden.
Nu heb ik dit aangevraagd en wordt dat afgewezen omdat ik hertrouwd ben in 1978, echter ook weer gescheiden ben in 1986, waardoor ik pas recht op het pensioen zou hebben na het overlijden van deze 2e echtgenoot, waarvan ik al dertig jaar gescheiden ben.
Er is wel altijd pensioen betaald, dus zou ik recht hebben op dit pensioen, zeker omdat ik al weer zolang gescheiden ben.
Onrechtvaardig is mijn mening.
Op wat voor pensioen denkt u recht op te hebben dan.
U bedoeld toch geen weduwen pensioen?
U bent geen weduwe van uw exen.

Een weduwe is een vrouw wier echtgenoot of echtgenote is overleden. Een man wiens echtgenote of echtgenoot is overleden, is een weduwnaar.


groeten Henk

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u van uw eerste ex dan geen recht op een stukje oudedagspensioen? Of was hij nog niet met pensioen?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Kan zo maar zijn dat het oude OP van voor het Boon en van Loon arrest is en dan komt er niets.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door henk51 »

Pensioen niet verdeeld? Aanspraak op pensioen volgens de Boon van Loon regeling. Bent u gescheiden tussen 27 november 1981 en 30 april 1995, dan gelden de regels die vastgesteld zijn in het Boon van Loon arrest nog steeds. Mogelijk hebt u alsnog recht op de verdeling van pensioenrechten.

Zij is daarvoor gescheiden.Dus bij eerste scheiding niet van toepassing.
Het Boon van Loon arrest verjaart na 20 jaar .Hopelijk wel geregeld bij 2e echtgenoot al is het maar 50% van 8 jaar pensioen opbouw en ook geen weduwen pensioen. Ze kan het wel onrechtvaardig noemen maar dan had ze gehuwd moeten blijven.

groeten Henk

Irene Godderij
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2018 15:20

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door Irene Godderij »

Omdat ik jaarlijks pensioen overzicht krijg waarin staat dat ik na overlijden van ex man recht op heb dacht ik dit ook te krijgen. Bij navraag kreeg ik de reactie dat indien men hertrouwd IS hier geen recht op is.
Ik was hertrouwd maar ben dat dus niet meer.
Pas als deze laatste echtgenoot is overleden heb ik recht op het pensioen. En dat terwijl er altijd voor betaald is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor het boon en van loon arrest van 1981 waren de regels wat minder zwart-wit dan daarna. En ook heel wat minder 'gelijk' dan tegenwoordig. Het zou best kunnen zijn dat er toen in het pensioenreglement was opgenomen dat het bijzonder nabestaandenpensioen zou komen te vervallen als je zou gaan hertrouwen.

Dat er het hele werkzame leven premie betaald is zegt niet zo veel. Dat geldt immers ook voor iemand die geen partner heeft (gehad).

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door arvandongen »

Irene Godderij schreef:Er is wel altijd pensioen betaald, dus zou ik recht hebben op dit pensioen, zeker omdat ik al weer zolang gescheiden ben.
Onrechtvaardig is mijn mening.
Afhankelijk van de rekenmethode van het pensioenfonds, werd de pensioenaanspraak van jouw 1e man (bij het trouwen) omlaag gebracht om het nabestaanden pensioen te kunnen betalen. Op het moment van scheiden gelden de regels van het pensioenfonds. Ik zou deze opvragen en goed doorlezen.

Als daarin zou staan dat het nabestaanden pensioen volledig vervalt bij scheiding, dan zou dat betekenen dat de originele pensioenaanspraak van jouw 1e man weer omhoog gebracht is. Daar is immers premie voor betaald.

Als het om een belangrijk bedrag aan partnerpensioen gaat, kan je het beste een expert inhuren. Omtrent scheiden en pensioenen is er nog al wat complexe wetgeving geweest die mogelijk naast het pensioenreglement aan jou extra rechten zou kunnen geven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door moederslink »

Irene Godderij schreef:Omdat ik jaarlijks pensioen overzicht krijg waarin staat dat ik na overlijden van ex man recht op heb dacht ik dit ook te krijgen. Bij navraag kreeg ik de reactie dat indien men hertrouwd IS hier geen recht op is.
Ik was hertrouwd maar ben dat dus niet meer.
Pas als deze laatste echtgenoot is overleden heb ik recht op het pensioen. En dat terwijl er altijd voor betaald is.
Volgens mij klopt dit echt niet :(
Ik weet niet hoe lang u getrouwd bent geweest met uw 1e man , maar voor zover ik weet bouw je dan samen in je huwelijksjaren pensioen op en heeft u mogelijk wel degelijk al direct na deze scheiding het recht op pensioen van uw 1e man . Dit speelde in 1977 en toen was de wet nog anders.
Dit moet als het goed is toen toch zijn vastgelegd in een convenant?
Of er is een afkoopsom vastgesteld.
Dat staat m.i. los van uw 2e huwelijk en scheiding.
In mijn vriendenkring is een vriendin ook gescheiden in 1977 en hertrouwd in 1979. Toch ontvangt zij nog steeds een pensioentje van haar 1e ( ex ) man, en ook direct na de scheiding in 1977 . Het feit dat zij ook hertrouwde had daar geen invloed verder op.

Ik zou idd wat mijn voorganger al schreef hier eens een expert naar laten kijken en zodoende zou de uitslag voor u wel eens anders kunnen gaan uitpakken.
Het is de moeite zeker waard om dit grondig uit te laten zoeken . U heeft ongetwijfeld alle benodigde paperassen nog wel.
Ik hoop voor u dat u succes heeft en hier verder mee komt!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Nog geen recht op pensioen na overlijden ex-man

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Prep, NP, PP of BNP. Dit soort zaken zijn per Pensioenfonds verschillend.
Zou dus gewoon rechtstreeks met het pensioenfonds gaan communiceren.

Gesloten