LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Henksantbulte
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018 11:22

Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door Henksantbulte »

Ik ben per 01-01-2018 met vervroegd pensioen gegaan in okt. 2017 kreeg ik bericht wat ik in januari zou ontvangen maar in januari bleek dat 148€ bruto minder te zijn .vlgs het spw lag dat aan verandering van factoren.juridisch is het niethaalbaar om daar tegen te protesteren.dus ze kunnen zomaar afwijken van het voorgestelde pensioen.ikvind dit legalediefstal,en het mooie gezegde goed voor elkaar ko mt alleen voor henzelf uit.nb meer als 40 jaar pensioen opgebouwd.spw is dus erg asisociaal bezig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door sjohie »

Henksantbulte schreef:Ik ben per 01-01-2018 met vervroegd pensioen gegaan in okt. 2017 kreeg ik bericht wat ik in januari zou ontvangen maar in januari bleek dat 148€ bruto minder te zijn .vlgs het spw lag dat aan verandering van factoren.juridisch is het niethaalbaar om daar tegen te protesteren.dus ze kunnen zomaar afwijken van het voorgestelde pensioen.ikvind dit legalediefstal,en het mooie gezegde goed voor elkaar ko mt alleen voor henzelf uit.nb meer als 40 jaar pensioen opgebouwd.spw is dus erg asisociaal bezig.
Er is de laatste maanden van 2017 nog aan wat knoppen gedraaid door de toen net verse regering. Hun regeerakkoord is op (ik meen) 10 oktober gepresenteerd, dus de berekening van 1 oktober die u hebt gekregen was gebaseerd op de plannen en cijfers van daarvóór. Wat het SPW zegt klopt dus, ook zij worden middels wetten en regels aangestuurd, en dan kan dit gebeuren. Overigens doet SPW het met een dekkingsgraad van ~114% best goed, dat zou ik nou niet echt a-sociaal noemen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aan welke knoppen heeft de regering dan nog gedraaid tussen 1 okt en 1 jan? Door een nieuw kabinet worden veel nieuwe plannen gepresenteerd, maar welke wet- of regelgeving voor pensioenen is in die periode daadwerkelijk gewijzigd?
Ik vind het vreemd dat een pensioenfonds drie maanden voor pensioendatum een berekening maakt die zo sterk afwijkt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

De factoren worden jaarlijks vastgesteld aan de hand van de situatie (overlevingskansen en rente) per 1 januari. Die factoren zijn drie maanden van tevoren dus nog niet bekend. Het enige wat ze kunnen doen als je een offerte vraagt, is op basis van de oude factoren het pensioen bepalen. En daarbij aangeven dat dit een voorlopige berekening is en dat de definitieve uitkering nog kan wijzigen.

Als je je pensioen rond de jaarwisseling wilt laten ingaan, dan kan het dus verstandig zijn om een adviseur te raadplegen om te zien of het handig is om het pensioen net voor of juist net na de jaarwisseling in te laten gaan. Dat zijn overigens adviezen die het pensioenfonds niet mag geven; het is wettelijk niet toegestaan dat een pensioenfonds deelnemers adviseert.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

De factoren worden jaarlijks vastgesteld aan de hand van de situatie (overlevingskansen en rente) per 1 januari. Die factoren zijn drie maanden van tevoren dus nog niet bekend. Het enige wat ze kunnen doen als je een offerte vraagt, is op basis van de oude factoren het pensioen bepalen. En daarbij aangeven dat dit een voorlopige berekening is en dat de definitieve uitkering nog kan wijzigen.

Als je je pensioen rond de jaarwisseling wilt laten ingaan, dan kan het dus verstandig zijn om een adviseur te raadplegen om te zien of het handig is om het pensioen net voor of juist net na de jaarwisseling in te laten gaan. Dat zijn overigens adviezen die het pensioenfonds niet mag geven; het is wettelijk niet toegestaan dat een pensioenfonds deelnemers adviseert. Zij mogen alleen de afgesproken regeling uitvoeren.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kweenie, je zult wel gelijk hebben, maar...
Je kunt toch aan het pensioenfonds berekeningen met verschillende ingangsdatum vragen? Bij veel pensioenfondsen kan dat met een rekenmodule op de website.
Kan die adviseur trouwens het pensioen wel uitrekenen? Ik zou verwachten dat alleen het pensioenfonds dat kan, omdat het afhangt van allerlei details in de pensioenregeling. Of moet een pensioenfonds die delen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt wel berekeningen met verschillende ingangsdata vragen, maar die zullen allemaal uitgaan van de gegevens zoals die op het moment van de berekening gelden. Juist omdat de nieuwe factoren op dat moment nog niet bekend zijn.

En adviseur zal de nieuwe factoren ook niet van tevoren weten, maar die zal al wel weten of de rentetermijnstructuur gedaald is, wat een teken is dat de factoren zeer waarschijnlijk ongunstiger gaan worden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioenfonds SPW: flinke verlaging van pensioen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ok, weer wat geleerd.

Gesloten