ABP nabestaandenpensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
gobi345
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2016 19:55

ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door gobi345 »

Ik heb een pensioen van ABP.
Tot zover geen probleem.
Het probleem is dat mijn vrouw 11 jaar geleden is overleden.
Daarna heb ik een andere vrouw ontmoet die veel jonger is als ik. ik ben nu 71, mijn vrouw is 38.
Mijn probleem zit in het nabestaandenpensioen. Ik ben nu 10 jaar met mijn nieuwe partner samen.
Ik heb alle jaren dat ik bij de overheid werkte premie betaald voor mijn pensioen en een nabestaandenpensioen voor mijn partner.
Nu puntje bij paaltje komt heb ik een geregistreerd partner schap met mijn nieuwe partner, maar die komt niet in aanmerking voor een nabestaanden pensioen van ABP omdat zij niet mijn partner was in de tijd dat ik nog bij de overheid werkte en premie aan het abp betaalde. Zo zijn de regels van het ABP. In de visie van het ABP is zij dus geen partner.
Daarnaast is het niet mogelijk voor mij om de waarde over te dragen naar een andere pensioen verzorger waar dit nabestaandenpensioen mogelijk wel geregeld kan worden.
Dit kan niet omdat ik met pensioen ben en niet naar een andere werkgever kan over stappen.Dus omdat ik te oud ben kan ik niets meer regelen.
Was ik echter jaren jonger geweest in deze situatie dan had ik nog de mogelijkheid gehad om keuzes te maken die ik nu niet meer kan maken.
Ik vind dit discriminatie op leeftijd.
Ik heb jarenlang premie betaald voor o.a. een nabestaandenpensioen en dat geld verdwijnt nu in de bodemloze staats schatkist.
Wat kan hier aan worden gedaan?
Ik heb hier advocaten over gesproken, die gaan de regels niet aanvechten omdat dat geen kans heeft.
De regels zullen dus moeten veranderen. Ik denk toch niet dat ik de enige ben met dit probleem.
Worft het niet eens tijd om de regels aant passen aan deze tijd?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Was ik echter jaren jonger geweest in deze situatie dan had ik nog de mogelijkheid gehad om keuzes te maken die ik nu niet meer kan maken.
Ik vind dit discriminatie op leeftijd.
De keuzemogelijkheid is helemaal niet afhankelijk van je leeftijd. De keuzemogelijkheid heeft te maken met de vraag of je pensioen al dan niet ingegaan is.

Op het moment dat je je pensioen laat ingaan, heb je de keus of je wel of geen nabestaandenpensioen wilt voor de eventuele partner die je dan hebt. (Dat betekent dan ook dat je ouderdomspensioen iets lager zou worden.) Op het moment dat je die keizer hebt gemaakt en het pensioen tot uitkering is gekomen, dan kun je niet meer op die keuze terugkomen. Dat zal bij andere pensioenfondsen niet anders zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je legt nu alle verantwoordelijkheid elders. Elf jaar geleden had je nog wél keuzes kunnen maken, maar toen heb je dat niet gedaan. Prima, maar dan moet je niet gaan klagen op het moment dat je pensioen ingegaan is en er dus logischerwijs niets meer aan te doen is.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Jefdus »

gobi345 schreef:
11 mar 2020 00:34
Ik heb jarenlang premie betaald voor o.a. een nabestaandenpensioen en dat geld verdwijnt nu in de bodemloze staats schatkist.
Nee, dat geld zorgt er voor dat mensen die over een jaar of 20 met pensioen gaan misschien ook nog een beetje pensioen krijgen uitgekeerd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je van 61 tot 65 dit niet regelde ben je gewoon te laat!

Ik begrijp dat je binnen 1 jaar een opvolgster had, leuk, maar U had 4 jaren om dit te regelen.
Ook is per Pensioenfonds het anders en samenleef contract of Trouwen, zit daar nog iets tussen?
Achteraf trouwen als de regels anders zijn is toch geen probleem, maar lees eerst de ABP regels eens door of er verschil is.

En hoe zit het andersom? Heeft ze gewerkt of werkte ze nog?
De kans op uitbetalen is klein maar nooit uit te sluiten.
Mijn Cardiologe kwam op 39 jarige leeftijd te overlijden en schoonmoeder van nu 91 leeft nog!

Net als afgekeurde vaak hun pensioen opbouw premievrij kunnen maken mits ze op tijd reageren!
Dat lopen ook vele mis!
Tijdig goed doorlezen voorwaarden is rendabel, vooral als de situatie veranderde!

WalterH
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2021 16:25

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door WalterH »

Het nabestaanden pensioen is bij ABP erg strikt geregeld en naar mijn mening aan vernieuwing toe.
Ik heb een pensioen opgebouwd tijdens mijn werkzame leven en ben nu gepensioneerd.
Mijn eerste vrouw A is overleden, met haar bouwde ik ruim 25 jaar pensioen op.
Vervolgens had ik een nieuwe partner B gedurende ruim 10 jaar, totdat we uit elkaar gingen.
Ik heb nu weer een nieuwe partner C.
Als ik kom te overlijden, ontvangt mijn partner B mijn volledige nabestaanden pensioen en krijgt partner C niets.
Dit komt omdat mijn partner B weigert een afstandsverklaring af te geven.
Ik heb het ABP verzocht om ten minste de ruim 25 jaar van partner A bij mijn overlijden uit te keren aan mijn huidige partner C.
Blijkbaar past dit niet in de reglementen en weigert het ABP dit te doen. Ik vind dat niet meer van deze tijd.
Ben ik de enige met deze of soortgelijke vraag? Ik kan het me niet voorstellen.
Kunnen we met een groep het ABP benaderen om deze regeling veranderd te krijgen? Wie doet er mee?
Ik zie de reacties graag tegemoet!

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als C uw partner is geworden nadat u met pensioen bent gegaan, is het volgens de regels dat zij geen nabestaanden pensioen krijgt bij uw eerder overlijden.

Lijkt me ook volkomen logisch dat B geen afstandsverklaring geeft.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik weet niet of het overal zo geregeld is maar in mijn geval is het als volgt:

- Het "nabestaandenpensioen" is een verzekering en die keert alleen uit zolang je nog premie betaalt. Als ik voor mijn pensioen overlijdt keert de verzekering een jaarlijks bedrag uit aan de nabestaanden. Als ik volgende week elders zou gaan werken waar zo'n verzekering niet bestaat, en ik sluit niet zelf een nieuwe verzekering af, en ik overlijd over 2 weken, dan krijgen de nabestaanden niets.
- Als ik met pensioen ben en ik overlijd, dan krijgt mijn partner gewoon mijn pensioen. Niet het nabestaandenpensioen, maar het "gewone" pensioen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij het ABP is/was het nabestaandenpensioen niet op risico basis zoals het uwe.

Bij uw overlijden, als u al met pensioen bent, krijgt uw partner een deel van het oudedagspensioen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Smartje »

Probleem dat de vorige (A) partner is overleden is er niet, de 25 jaar samen opbouw komt weer bij u terug. (lot van het leven)
anders was het huidige pensioen van U Nog lager geweest.

Partner B krijgt alleen de 10 opbouw jaren als geregistreerd partner. Deze partner krijgt nu toch ook al een deel van Uw Pensioen?
Ook als partner B eerder overlijd krijg partner C nog niets.

Partner C heeft geen opbouwjaren.
Pensioen regelementen zijn natuurlijk niet aan te passen

Algemeen:
Gescheiden
Wees verder extra alert als je bent gescheiden en een nieuwe partner hebt. Je ex-partner heeft na jouw overlijden recht op het nabestaandenpensioen dat is opgebouwd voor de scheiding: bijzonder nabestaandenpensioen genoemd. Je nieuwe partner ontvangt alleen het deel dat na de scheiding is opgebouwd. Dit is dus niet het volledige nabestaandenpensioen dat je tijdens je leven hebt opgebouwd.

(Je kunt dit probleem voorkomen door je ex-partner in het echtscheidingsconvenant afstand te laten doen van dit bijzonder nabestaandenpensioen).

Zoals u in dit Topic in alle berichten wel meekrijgt, er zal denk ik weinig of niets veranderen in u situatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat het nabestaandenpensioen dat je tot het eind van de relatie met partner B hebt opgebouwd bij die partner blijft, ligt niet aan het ABP. Dat is een wettelijk recht. Partner B had daar wel (deels) afstand van kunnen doen, naar dat hadden jullie toentertijd bij het einde van de relatie dan moeten afspreken. Als jullie daar geen afwijkende afspraken over hebben gemaakt, dan gaat dat stuk partnerpensioen dus naar je ex partner.

Bij het ingaan van het ouderdomspensioen had je wel de keus of je het totale nabestaandenpensioen op 70% van je ouderdomspensioen zou willen hebben of dat je voor een iets hoger ouderdomspensioen en geen partnerpensioen. Bij de keus voor 70% partnerpensioen zou er, na aftrek van het deel van partner B, waarschijnlijk nog een stukje partnerpensioen voor partner C overblijven. Je ouderdomspensioen was dan dus wat lager geworden. Uit het verhaal maak ik op dat je op dat moment bewust of onbewust de keus hebt gemaakt dat je een iets hoger ouderdomspensioen zou krijgen en geen partnerpensioen voor je nieuwe partner. Die keuze is eenmalig en daar kun je, terecht, tijdens je pensioen niet op terugkomen.

WalterH
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2021 16:25

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door WalterH »

Dank voor jullie reacties. Ik had vorige week al een bericht gestuurd maar dat is niet geplaatst helaas. Bij deze opnieuw.
Boon van Loon is niet van toepassing op mijn situatie, omdat ik niet getrouwd was met partner B.
Het gaat inderdaad om een "bijzonder nabestaandenpensioen" zoals Smartje aangeeft.
In mijn geval gaat dat geheel naar mijn ex-partner B als ik kom te overlijden. Bij de beëindiging van onze relatie heb ik vergeten te regelen dat zij afstand zou kunnen doen. Zij wil dat nu niet meer doen jammer genoeg.
Mijn nieuwe partner C blijft bij mijn overlijden met lege handen achter tenzij B eerder overlijdt.
Zoals ik aangaf zou ik zelf willen kunnen bepalen aan wie mijn bijzonder nabestaandenpensioen gaat toekomen na mijn overlijden, minimaal voor het gedeelte dat ik eerder heb opgebouwd met partner A met wie ik ruim 25 jaar pensioen opbouwde.
Ik blijf het vreemd vinden dat die niet past in de reglementen van het ABP.
Weet iemand een oplossing? Ik zal toch niet de enige zijn met deze vraag....
Ik zie de reacties graag tegemoet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

WalterH schreef:
09 apr 2021 15:56
Ik blijf het vreemd vinden dat die niet past in de reglementen van het ABP.
Weet iemand een oplossing? Ik zal toch niet de enige zijn met deze vraag....
Ik zie de reacties graag tegemoet.
Zoals al eerder aangegeven, en wat je zelf ook al aangeeft, dit is iets wat je bij je scheiding had moeten regelen. Je kunt het recht op iemands mogelijke toekomstige uitkering niet zomaar afpakken. En je ex heeft groot gelijk dat zij dat niet zomaar aan jou zou willen teruggeven.

Wat je kunt doen is zelf een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Maar dat is wel een dure oplossing.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar heeft uw huidige partner dan zelf geen pensioen opgebouwd?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door Smartje »

@WalterH
Zag je laatste bericht,
Oplossing zal bij leven, na ingang van Uw (vroeg) pensioen, volgens de ABP reglementen niet mogelijk zijn.

Met het tekenen van de intentie verklaring voor de ingangsdatum van uw pensioen is dit definitief, en bent u akkoord gegaan met de daaraan verbonden voorwaarden.

(zie ook de eerdere berichten van de andere Forumleden)

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U bent 71, uw vrouw is 38. Uw vrouw is nog jong en heeft mogelijkheden genoeg zelf voor haar oudedag te zorgen.
Daarnaast, de gemiddelde leeftijd voor mannen is 80.4 en voor vrouwen 83.6. Als u dat beide bereikt hebt u nog 9 jaar waarna uw vrouw ruim 36 jaar door het abp betaald moet gaan worden. Lijkt mij dat dit niet de bedoeling is van het systeem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

J. Deltoer schreef:
10 apr 2021 08:43
Daarnaast, de gemiddelde leeftijd voor mannen is 80.4 en voor vrouwen 83.6. Als u dat beide bereikt hebt u nog 9 jaar waarna uw vrouw ruim 36 jaar door het abp betaald moet gaan worden. Lijkt mij dat dit niet de bedoeling is van het systeem.
Daarom wordt er ook een korting berekend bij een groot leeftijdsverschil. Als het meer dan 10 jaar verschilt, dan wordt het partnerpensioen voor ieder extra jaar zo'n 2,5% verlaagd.

Maar dit staat los van de vraag van TS.

WalterH
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2021 16:25

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door WalterH »

Dank voor jullie reacties.
Ik ga de reglementen van het ABP nog eens nalezen.
Blijf het vreemd vinden dat ik niet zelf kan bepalen welke partner mijn nabestaanden pensioen gaat ontvangen.
Wellicht zit er nog ergens een hardheidsclausule in.
Een overlijdensrisico verzekering is idd wel een erg dure oplossing....
Bedankt voor jullie inzet.

WalterH
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2021 16:25

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door WalterH »

@ Smartje
"Met het tekenen van de intentie verklaring voor de ingangsdatum van uw pensioen is dit definitief, en bent u akkoord gegaan met de daaraan verbonden voorwaarden."

Voor zover ik kan nagaan heb ik ervoor gekozen een bijzonder nabestaanden pensioen te ontvangen.
Verder geen bijzondere keuzes gemaakt dacht ik.
De partnerkeuze staat hier toch los van?

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door joep873 »

WalterH schreef:
10 apr 2021 13:17
Blijf het vreemd vinden dat ik niet zelf kan bepalen welke partner mijn nabestaanden pensioen gaat ontvangen.
Dat heb je wel degelijk zelf bepaald, namelijk op het moment dat het pensioen werd opgebouwd. Echtscheidingsconvenant was een gelegenheid geweest om de beslissing nog te wijzigen.

Gesloten