Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Radar »

De afschaffing van de levensloopregeling brengt veel mensen in de problemen: niet eerder met pensioen kunnen, geen fiscaal voordeel en mogelijk raak je ook nog je zorg- en huurtoeslag kwijt. Door het afschaffen en het verplicht laten uitkeren van je spaartegoed moeten deze mensen meer belasting betalen. Wat vind jij hiervan? Heb jij hier zelf ook mee te maken? Of misschien iemand die je kent?

Kijk hier de uitzending terug over dit onderwerp:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... pelregels/

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vind daar hetzelfde van als van het afschaffen van andere regelingen door nieuwe kabinetten. Premiespaarregeling, loonspaarregeling, zilvervloot, 1000 euro van rutte....o nee die moet nog ingevoerd worden.... alleen het kwartje van kok blijft.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De levensloopregeling is al op 1 januari 2012 afgeschaft, dus men had tijd genoeg om het te gebruiken.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door WZZ »

De levensloopregeling is toentertijd in het leven geroepen om bijvoorbeeld eerder dan je pensioendatum te kunnen stoppen met werken. Mij is dat gelukkig gelukt, maar voor veel mensen stopte de regeling te vroeg. De opmerking dat men het al lang had kunnen opnemen is te kort door de bocht.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Voor het geval iemand door een verplicht uitbetaalde polis, en daardoor een eenmalig (veel) te hoog
inkomen heeft. en daardoor (te) veel belasting betaald, bestaat er de mogelijkheid tot inkomens middeling,
dit kan in sommige gevallen tot veel terug gave leiden. Hier meer info:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@peter17

Het is geen polis. Maar ook hier zou middeling kunnen werken. Echter niet voor de toeslagen.

Olpoda
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 20:36

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Olpoda »

Levensloopregeling, aan alle kanten hebben we een onbetrouwbare overheid! Op 1-9-2019 werd ik werkeloos. Groot was mijn verbazing, verbijstering toen bleek dat de 12% die ik tot dusver in had laten houden op mijn salaris sinds 2006 tbv mijn levensloopregeling, in mindering werd gebracht op mijn WW uitkering. Het telde niet mee bij mijn salaris!! Dit bleek ook aangepast te zijn toen de regels van de levensloopregeling werden "afgeschaft".

PistolP54
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021 20:37

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door PistolP54 »

22 december 2020 de AOW gerechtigde leeftijd (66 jaar en 4 mnd) bereikt. Ik had levensloop gespaard tot de oude AOW gerechtigde leeftijd van 67 jaar. Ik ben 1 januari 2020 met levensloop gegaan. Voorgaande betekend dat ik in november 2020 het restant van het 1e levensloopjaar en het volledige levensloopbedrag voor het 2e levensloopjaar uitgekeerd heb gekregen. Dus TWEE jaarsalarissen in een jaar met alle inkomstenbelasting gevolgen van dien, nl over EEN jaarsalaris 49% belasting. Eea bij de vakbond aangegeven, maar die gaven niet thuis....

Ik heb deze post ook doorgestuurd aan mevr. Lodders kamerlid voor de VVD.
Laatst gewijzigd door PistolP54 op 08 feb 2021 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

PistolP54
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021 20:37

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door PistolP54 »

22 december 2020 de AOW gerechtigde leeftijd (66 jaar en 4 mnd) bereikt. Ik had levensloop gespaard tot de oude AOW gerechtigde leeftijd van 67 jaar. Ik ben 1 januari 2020 met levensloop gegaan. Voorgaande betekend dat ik in november 2020 het restant van het 1e levensloopjaar en het volledige levensloopbedrag voor het 2e levensloopjaar uitgekeerd heb gekregen. Dus TWEE jaarsalarissen in een jaar met alle inkomstenbelasting gevolgen van dien, nl over EEN jaarsalaris 49% belasting. Eea bij de vakbond aangegeven, maar die gaven niet thuis....

noelsnamremmit
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2016 20:43

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door noelsnamremmit »

Langlopende ingewikkelde financiële producten zijn voor burgers vaak ondoorzichtig. Er wordt door de overheid voorgesteld te sparen voor later. Sparen voor later doe je niet over een periode van 2 weken. Dat beslaat jaren. Er wordt je een worst voorgehouden door de overheid met de bedoeling dat je toehapt. Het is goed voor je. Goed voor later. Je moet nu al aan je pensioen denken en de mogelijkheid om misschien eerder te stoppen. Lijfrente werd al afgeschaft en nu wordt ook de levensloopregeling afgeschaft. Zelf ben ik 62 en heb geen mogelijkheid meer om een langlopend ingewikkeld financieel product aan te gaan om dit wangedrag van de overheid recht te zetten. Ik vind het meer dan schandalig dat uw en mijn overheid op deze manier met haar onderdanen om gaat. Eenzijdig spelregels aanpassen gedurende de looptijd. Het gaat de overheid alleen maar om het naar binnen harken van belasting. De bevolking zal ze een zorg zijn. We hebben een zieke, meedogenloze en vooral ondoordachte overheid. Maar er zal wel iemand zijn verantwoordelijkheid nemen als het fout loopt ........... of misschien sorry zeggen. De gebakken peren zijn voor ons. Bedankt.

Ik vraag me wel af of we hier met alle gedupeerden een rechtzaak van kunnen maken om deze overheidsdiefstal stop te zetten. Iemand een idee?

MeikeT
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:35

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door MeikeT »

Het zou fijn zijn als hier een oplossing voor komt. Goed dat Radar hier aandacht aan het besteed!

Ik heb vanaf het begin van de regeling meegedaan en uiteindelijk 35000 euro bruto gespaard in de levensloopregeling. Het is me op zich al snel duidelijk geworden dat de regeling stopte, maar dat betekent niet dat ik zonder nadelige gevolgen het heb kunnen opnemen. De "tijdige" waarschuwingen van de overheid helpen niet als je situatie niet geschikt is voor vroegtijdige uitkeringen van het gespaarde bedrag.

Kort na de aankondiging dat de regeling zou stoppen ben ik alleenstaand ouder geworden. Vanaf dat moment ben ik kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget gaan ontvangen.

Op elk moment sindsdien zou opname mij meer geld gekost hebben dan ik ten tijde van de inleg heb kunnen voorzien. Ik ben al wel gespreid gaan opnemen. Twee jaar achtereen heb ik 30% opgenomen en daardoor 1000 euro terugbetaald of minder ontvangen aan toeslagen.

Ook heb ik meer belasting betaald door gedeeltelijk in een hogere schijf terecht te komen. Middeling helpt niet, dat heb ik in feite al gedaan door het uit te spreiden.

In 2021 de overige 40% opnemen levert weer een hoge kostenpost op.

Ik hoop dat er nog een oplossing komt. Al heb ik dan achteraf mijzelf in de vingers gesneden met het alvast over 2019 en 2020 spreiden van 60% van het bedrag. Op deze manier is het moeilijk sparen voor eerder pensioen of een periode minder werken. Eerst de spaarloonregeling, toen de levensloopregeling, laat lange termijn regelingen nou eens een keer lange termijn doorlopen!

Geert1959
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:37

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Geert1959 »

De reden dat ik een reactie plaats op dit forum is dat ik mijn ervaring met de Levensloopregeling wil delen.
Ook ik was van plan om met het 'levenslooptegoed' eerder (gedeeltelijk) te kunnen stoppen met werken. In 2012 hebben wij de mogelijk gehad om dit potje te laten uitkeren waarbij 20% onbelast was. Zeker 75% van mijn collega's (Brabant Water) hebben hier gebruik van gemaakt. In 2018 ben ik me gaan verdiepen in de fiscale mogelijkheden met dit levenslooptegoed. Ik heb gekozen om gebruik te maken van de fiscale ruimte en het tegoed in 3 jaar toe te voegen aan mijn ABP pensioen (ABP Extra). Dat betekent een extra aanvulling op mijn pensioen en de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. ABP kent een keuzepensioen waarbij je tussen 60 en 73 mag kiezen wanneer je je pensioen geheel of gedeeltelijk in laat gaan. Het verbaasde mij dat bovenstaande optie niet in de uitzending is besproken.

Manuske411
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:46

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Manuske411 »

Hallo Radar, in jullie onderwerp Levensloopregeling zijn een paar dingen onterecht! Het was in 1e instantie Spaarloon regeling, bedoeld om AOW gat op te vangen. Dit is in 2012 veranderd in Levensloop en als er meer dan €3000,00 op stond toen, kon je door blijven sparen. Nu heb ik bericht gehad dat het geld voor 1 november dit jaar opgenomen moet zijn anders wordt het uitgekeerd en gaat er dus veel belasting af. Wat ik nu heb gedaan is er onbetaald verlof van opnemen, zodat ik eerder dan 1 november kan stoppen met werken. Ik ga 1 november met pensioen/ AOW en los het dus op deze manier op. Maar het eigenlijke doel was om het AOW gat aan te vullen. Voor mij loopt het dan uiteindelijk nog goed af, maar de manier waarop de overheid met mensen omgaat is niet humaan.

Riccoveldkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:54

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Riccoveldkamp »

Behalve eerder stoppen met werken (prepensioen) was ook een van de mogelijkheden tot het inzetten van de levensloop gelden: het opnemen van een periode van onbetaald verlof.
Wij hadden deze optie gekozen en zouden afgelopen jaar voor twee jaar op wereldreis gaan met ons zelfgebouwde schip. Deze periode zouden wij in dienst van onze werkgever blijven en maandelijks een bedrag ontvangen uit ons levenslooppotje. Elke maand een klein bedrag met de daarbij behorende fiscale afdracht die dus ook klein zou zijn. Onze werkgevers sluisen dat bedrag door na het inhouden van de normale salarisinhoudingen en met voortzetting van ons pensioen. Maar met behoud van onze banen.
Corona heeft ons gedwongen om deze reis uit te stellen en de regeling is opgehouden te bestaan. Ons mooie potje met geld, dat we uit zouden uitsmeren over twee jaar, moet nu in een keer worden opgenomen en wordt ook nog eens zwaarder belast.
Tevens kunnen we nu ook niet onder de paraplu van de levensloop onze droom waar maken, want de baangarantie vervalt dan natuurlijk ook.
Wij hopen dan ook dat mevrouw Lodders, en andere kamerleden, zich zullen inzetten om de fiscale regelingen zodanig te kunnen aanpassen dat de financiële gevolgen overeenkomen met de gedane beloften.
Graag zouden wij op de hoogte willen blijven van de resultaten van haar inspanningen.

Riccoveldkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:54

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Riccoveldkamp »

De suggestie van middeling is een optie, maar die betaald zich pas na jaren uit! Daar heb je nu niets aan.
Je blijft eerst het volle bedrag betalen.

MeikeT
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:35

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door MeikeT »

Geert1959 schreef:
08 feb 2021 21:53
De reden dat ik een reactie plaats op dit forum is dat ik mijn ervaring met de Levensloopregeling wil delen.
Ook ik was van plan om met het 'levenslooptegoed' eerder (gedeeltelijk) te kunnen stoppen met werken. In 2012 hebben wij de mogelijk gehad om dit potje te laten uitkeren waarbij 20% onbelast was. Zeker 75% van mijn collega's (Brabant Water) hebben hier gebruik van gemaakt. In 2018 ben ik me gaan verdiepen in de fiscale mogelijkheden met dit levenslooptegoed. Ik heb gekozen om gebruik te maken van de fiscale ruimte en het tegoed in 3 jaar toe te voegen aan mijn ABP pensioen (ABP Extra). Dat betekent een extra aanvulling op mijn pensioen en de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. ABP kent een keuzepensioen waarbij je tussen 60 en 73 mag kiezen wanneer je je pensioen geheel of gedeeltelijk in laat gaan. Het verbaasde mij dat bovenstaande optie niet in de uitzending is besproken.
Klopt, alleen dit kan uitsluitend wanneer jouw pensioenfonds hier aan meewerkt. Ik heb het ook geprobeerd, maar mijn pensioenfonds PFZW werkt hier niet aan mee. En aangezien het via de werkgever uitgekeerd moet worden kan en mag je het niet bij een ander pensioenfonds onderbrengen.

Goede aanvulling dus voor een deel van de mensen. Bij o.a. PFZW helaas geen optie.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PistolP54 schreef:
08 feb 2021 21:02
22 december 2020 de AOW gerechtigde leeftijd (66 jaar en 4 mnd) bereikt. Ik had levensloop gespaard tot de oude AOW gerechtigde leeftijd van 67 jaar. Ik ben 1 januari 2020 met levensloop gegaan. Voorgaande betekend dat ik in november 2020 het restant van het 1e levensloopjaar en het volledige levensloopbedrag voor het 2e levensloopjaar uitgekeerd heb gekregen. Dus TWEE jaarsalarissen in een jaar met alle inkomstenbelasting gevolgen van dien, nl over EEN jaarsalaris 49% belasting. Eea bij de vakbond aangegeven, maar die gaven niet thuis....

Ik heb deze post ook doorgestuurd aan mevr. Lodders kamerlid voor de VVD.

U wist dat van te boren. En het is dus simpel. Middeling regelen. Maar daar kunt udus beter het jaar 2021 in betrekken.

H.A. Spel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:01

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door H.A. Spel »

Fijn dat dit onderwerp weer (even) op de agenda staat. Ik had gehoopt dat de kosten die de bank inhoud (Rabobank - € 75,-- administratiekosten !!) om de levensloopspaarrekening te beëindigen ook ter sprake werden gebracht. Was mij in ieder geval niet duidelijk toen het product werd afgesloten.

RobEs
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:28

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door RobEs »

Zoals velen met mij heb ik jarenlang via de levensloop gespaard om een periode te kunnen overbruggen tot aan mijn pensioen. Afhankelijk van mijn fysieke toestand zou dat kunnen door op enig moment parttime te gaan werken met aanvulling vanuit de levensloop of daadwerkelijk eerder te stoppen. Mooi toch als mensen als zelf de verantwoordelijkheid (kunnen) nemen om voor zoiets te sparen en zo voorkomen dat ze voor hun 67 jaar uitvallen en in de ziektewet komen.

Het was mij bekend dat de regeling zou gaan stoppen maar ik heb geen enkel alternatief gehad om voor hetzelfde doel iets soortgelijks voort te zetten. Uitbetaling in 2021 gaat voor mij leiden tot veel zwaardere belastingheffing en jaarlijks een afdracht via de vermogensrendementsheffing. Dubbel pech dus door een overheid die een goedbedoelde regeling halverwege stopt om vervolgens daarna wel iets nieuws te bedenken middels verlofsparen met hetzelfde doel maar de overgang tussen de twee regelingen (nog) niet faciliteert. De groep is die hier veel last van heeft is waarschijnlijk te klein om in Den Haag belangrijk gevonden te worden. Maar bij deze toch de oproep om het mogelijk te maken om het levenslooptegoed voort te zetten als verlofsparen (of wordt deze door het volgend kabinet soms afgeschaft?)

JanKoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:01

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door JanKoop »

Over tussentijds wijzigen van spelregels gesproken: op het Rijksportaal (personeelsinfo voor rijksambtenaren) stond al heel lang en zeker tot maart/april 2020 de volgende info over het opnemen van levensloopverlof: Dit [opnemen] kan tot en met 31 december 2021. Het levenslooptegoed dat eind 2021 nog niet is opgenomen, komt vrij per 1 januari 2022.
In januari 2021 verschijnt nu deze tekst: Dit [opnemen] kan tot en met 31 oktober 2021. Het levenslooptegoed dat eind oktober 2021 nog niet is opgenomen, komt vrij per 1 november 2021.
Dus plotseling komt het bedrag vrij in 2021, terwijl ik er rekening mee hield dat het in 2022 vrij zou komen, ivm de belasting.
Mag de werkgever/overheid op zo'n korte termijn dit soort wijzigingen doorvoeren?

Gesloten