Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
wilfriedspekreyse
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 12:27

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door wilfriedspekreyse »

Bedankt voor dit goede item. Ik hoop dat dat wel een reactie teweeg brengt bij Minister Koolmees. Want al veel eerder is gesuggereerd om het omzetten in verlofsparen (daar ben ik ook maar aan mee gaan doen, wellicht tegen beter weten in). De Minister heeft toen in al zijn wijsheid aangegeven dat dat niet mogelijk is. Met als argument dat het doel van levensloop destijds, een héle andere is dan van verlofsparen. Verbijsterend als je naar de motivatie van de overheid voor beide regelingen kijkt. Die zijn voor 99% hetzelfde! Wat overblijft, maar natuurlijk niet gezegd mag (wil) worden is het budgettaire argument. De overheid wil natuurlijk de honderden miljoen belastinginkomsten in 2021 uit het vrijvallen niet missen. Dat zegt men in Den Haag nou net niet hardop.

Een welwillende overheid zou dit met een pennenstreek kunnen regelen. Kom op Koolmees, je kunt het!

Karel Hosten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 12:34

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Karel Hosten »

Ik vind het verhaal van Radar wat eenzijdig, ook al zijn de zorgen deels terecht.
Zelf heb ik ook een levenslooprekening gehad met flink saldo. Vanaf 2012 ben ik via krant een werkgever vaak geïnformeerd over het toekomstige stoppen van de regeling in 2021. Tussen 2012 en 2020 is door de overheid drie keer de kans geboden om gebruik te maken van mogelijkheid om het bedrag uit te laten keren met 20% fiscale korting. Dat was voor mij erg voordelig.
Ander punt is dat de levensloopregeling vaak oneigenlijk is gebruikt door mensen die in de hoogste fiscale schijf vielen. In die situatie is het immers extra voordelig om bruto te sparen. Vooral als het je lukte om bij uitbetaling in een lager fiscaal tarief te vallen (bijv. bij pensioen). Ander voordeel was dat het spaarbedrag vele jaren buiten de vermogensrendementsheffing viel. En de spaarregeling kende ook nog een hogere spaarrente. Bij elkaar opgeteld een fors rendement.
Bij uitkering van het bedrag kun/kon je ook nog eens fiscaal middelen. Daardoor krijg je achteraf een (groot) deel van de betaalde belasting weer terug (je valt weer terug in het lagere fiscale tarief). Ik heb gemerkt dat dat een zeer eenvoudige procedure is. Je hoeft enkel een verzoek tot fiscale middeling in te dienen bij de Belastingdienst en slechts aan te geven over welke 3 jaar je graag wilt middelen. De Belastingdienst rekent alles keurig voor je uit. Reeds na 4 weken kreeg ik een leuke teruggave gestort op mijn rekening.
Tenslotte de opmerking dat levensloop voor werkgevers een draak van een procedure was. Vooral als medewerkers wisselden van baan, spaarbedrag steeds bijstelden, van bank veranderden, etc. Ook de uitkering bij sabbatical was procedureel lastig, denk hierbij ook aan de interne communicatie naar werknemers toe en de fiscale vrijstelling.

EGrave
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 16:18

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door EGrave »

Ik heb als alleenstaande onafgebroken gespaard voor achtereenvolgens Vut, Prepensioen en Levensloopregeling. Ik heb altijd heel zuinig geleefd.
De bedragen van de Vut en Prepensioen heb ik meegenomen in de Levensloopregeling. Altijd netjes gespaard voor eerder stoppen omdat in mijn werksector 8/9 uur per dienst staan, bukken, tillen, lopen, avond- en weekenddiensten gewoon is.

Hoe moet dit nou. Ik kom hierdoor qua huur denk ik in de vrije sector terecht en ik raak mijn zorgtoeslag kwijt. Ik verdien met mijn 33 uur werk per week bij lange na geen modaal inkomen. Mijn pensioenfonds wil het bedrag niet opnemen voor pensioen.
De te betalen belasting voelt bij mij als een naar, oneerlijk en groot verlies waarvoor ik geen keuze heb gehad om het tegen te gaan.

patjepayer
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:49

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door patjepayer »

Deel van mijn pre vut is destijds gestort in de levensloop door werkgever om zo met vervroegd pensioen te kunnen. Juist dat laatste wordt door de overheid bewust om zeep geholpen. Het mag niet in abnpensioenfonds gestort worden. Het meest simpele wat de overheid had kunnen doen is de levensrekening in tact houden en alleen het bijstorten stoppen. Overheid is zo onbetrouwbaar als de neten.

kareltje56
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 19:09

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kareltje56 »

Ook ik heb jarenlang via de levensloop gespaard om aan het einde van mijn werktijd parttime te kunnen gaan werken. Helaas kreeg ik ook te horen dat de regeling zou gaan opheffen. Ik heb in overleg ongeveer de helft aan het einde 2020 laten uitbetalen, wat in januari 2021 op rekening stond. Nu wordt er nog elke maand ingehouden op mijn salaris tot ik alles opneemt.
Als er nu een regeling komt voor evt. verlof sparen voel ik mijn wel beetgenomen, gezien hoeveelheid belasting die ik hierover heb betaald!!!
Maak me nu ook zorgen voor de toeslagen die ik ontvang!
Ik ben alleenstaand met volwassen uitwonende kinderen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Berteman »

Precies. De overheid is niet te vertrouwen, dat blijkt maar weer uit dit dossier. En om het geheugen nog eens op te frissen: de toeslagenaffaire, de compensatie van de slachtoffers van de aardgaswinning in Groningen.

En ach, hoe aandoenlijk de inzet van Helma Lodders, die nu vanuit de kamerbankjes opveert... Als ze echt zo begaan is met de burgers die dit treft, had ze vanuit die bankjes eerder moeten opveren en zich moeten inzetten om deze regeling juist niet af te schaffen...

Maar ja, over ruim een maand zijn er verkiezingen. De VVD denkt met u mee.

Tot daags na de verkiezingen, dat dan weer wel...

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Premiespaarregeling, afgeschaft.
Loonspaarregeling, afgeschaft.

Jaren premie betaald voor de VUT. Afgeschaft.
Het geld uit de compensatie voor die afschaffing kon je of storten in pensioen of... levensloop, afgeschaft.

Ik wist van het afschaffen van de levensloop regeling. Ik dacht slim te zijn en heb het tegoed gedeeld door het aantal jaren dat ik nog had tot 31-12-2021. Van dat bedrag heb ik elk jaar verlof gekocht bij mijn werkgever. Dit was op deze manier redelijk inkomstenbelasting neutraal.Tot 2019. Toen ging het mis (toen was ik op 1 januari 61 jaar). Ik kreeg de uitkering uit de levensloop uitgekeerd met belasting inhouding van de groene tabel en het gekochte verlof werd van het loon ingehouden. Kijk en dit wist ik NIET! (Voorbeeld van niet communiceren van de overheid).

(Loonheffing opname levensloopverlof bij 61 jaar of ouder:
Bent u op 1 januari van het jaar waarin u het levensloopverlof opneemt 61 jaar of ouder? Dan verandert de belastingheffing op een levensloopopname. Het valt dan onder de categorie ‘loon uit vroegere dienstbetrekking’ (dus de groene loonbelastingtabel). U heeft geen recht meer op arbeidskorting en betaalt over de opname dus meer belasting. In 2018 is dit van toepassing wanneer u in 1956 of daarvoor geboren bent. In 2019 is dit van toepassing wanneer u in 1957 of daarvoor geboren bent).

RichardvanDiesen
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2021 20:52

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door RichardvanDiesen »

Afschaffing is al langer bekend en mijn eerste reactie was ook 'spelregels veranderd tijdens de wedstrijd' en me bedonderd voelen. Opzet was met 64 stoppen. Wordt nu dus 67 en 8 maanden?

Vroeg me al langer af wanneer Kassa of Radar hierop zouden inspringen.
Zelf overwogen om te schrijven, maar heb een andere oplossing bedacht. Twee jaar terug het totale bedrag 55.000 bruto laten uitbetalen en mijn hypotheek die nog voor 5 jaar vast stond tegen 4.15 % afgekocht en nieuwe afgesloten voor 1,95 %. De 'boete' , nieuwe taxatie en advieskosten bank zal ik binnen 5 jaar terug verdienen. De boete en taxatie zijn aftrekbaar en heb gebruik gemaakt van middeling inkomen bij belastingaangifte. Weet niet exact wat ik onder streep aan belasting betaald heb, maar in ieder geval fors minder dan als ik er 50% overbetaald zou hebben in mijn geval. Verder nu fors minder aan hypotheekrente en aflossing per maand kwijt.
Met de kennis van nu (populaire zin bij onze politici) zou ik gekozen hebben om dit geld in een gespreid aandelenpakket te zetten met een behoorlijk groot risico (5 a 6 op de 7-puntschaal). Tijdig uitstappen voor je daadwerkelijk nodig hebt.

Groet Richard en aanpakken de overheid!

tuinenburgpiet
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2021 09:19

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door tuinenburgpiet »

Dit soort onrechtvaardige regelingen komt uit de tijd van bezuinigingen van een VVD-regering. Dan komt mevrouw Lodder (VVD) vertellen dat het onredelijk is. Wat doet ze daarmee binnen haar partij en dus de regering? Of is ze alleen maar een soort bliksemafleider?

Bob_
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2021 12:57

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Bob_ »

Ook ik voel mij als net 61 jarige bekocht.
Heb in de vorige eeuw een levensloopregeling afgesloten bij Loyalis.
Het doel was om enkele jaren voor mijn pensioen te kunnen stoppen door deze levensloop in te zetten.
En ja ik wist in 2012 dat deze regeling in 2021 zou worden gestopt.
Ik heb toen het sparen ook stop gezet, maar had toen een aanzienlijk saldo.
Het heeft geen zin om dit tijdens mijn werkzame leven in te zetten.
Dit was ook niet de bedoeling want mij was beloofd dat ik dit bedrag als overbrugging naar mijn pensioen zou kunnen gebruiken.
Maar in Den Haag wijzigden men tijdens de wedstrijd de spelregels.
En ik met veel mensen zitten nu met de gebakken peren.
U zult begrijpen dat het op mijn leeftijd nog veel te vroeg is op te stoppen met werken.
Ik kan nu niets meer behalve een aanzienlijk bedrag belasting betalen, ik sta met mijn rug tegen de muur.
Mijn vraag is waarom kan men in Den Haag dit voor ons niet recht trekken.
Bijvoorbeeld door toe te staan dat dit bedrag kan worden omgezet in b.v. een LIJFRENTE.
Kan ik dan dit bedrag toch gebruiken voor het doel waar men vanuit Den Haag mij lekker heeft gemaakt.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Berteman »

tuinenburgpiet schreef:
11 feb 2021 10:49
Dit soort onrechtvaardige regelingen komt uit de tijd van bezuinigingen van een VVD-regering. Dan komt mevrouw Lodder (VVD) vertellen dat het onredelijk is. Wat doet ze daarmee binnen haar partij en dus de regering? Of is ze alleen maar een soort bliksemafleider?
En dat terwijl het toch de VVD is die vind dat burgers zélf zoveel mogelijk moeten regelen voor bijvoorbeeld de oude-dagsvoorzieningen.

De levensloopregeling was daar een mooi voorbeeld van. Dat met het rücksichtslos afschaffen daarvan, voor de negatieve gevolgen (extra belastingheffing, toeslagen, inkomensafhankelijke huurverhoging) geen aandacht is...

De einde-levensloop affaire komt eraan

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Rücksichtlos”? Afgeschaft in 2012, einde 2021.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Berteman schreef:
14 feb 2021 11:09
En dat terwijl het toch de VVD is die vind dat burgers zélf zoveel mogelijk moeten regelen voor bijvoorbeeld de oude-dagsvoorzieningen.

De levensloopregeling was daar een mooi voorbeeld van. Dat met het rücksichtslos afschaffen daarvan, voor de negatieve gevolgen (extra belastingheffing, toeslagen, inkomensafhankelijke huurverhoging) geen aandacht is...
Past dan toch juist in het straatje van VVD? Regel het lekker zelf, zonder bemoeienis van de overheid. Dus ook geen fiscale voordeeltjes of keurslijf.

Of bedoel je: alleen zonder overheidsbemoeienis als het jou uitkomt? Dat laatste lijkt namelijk bij veel mensen de houding.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob_ schreef:
13 feb 2021 13:12
Ook ik voel mij als net 61 jarige bekocht.
Heb in de vorige eeuw een levensloopregeling afgesloten bij Loyalis.
Het doel was om enkele jaren voor mijn pensioen te kunnen stoppen door deze levensloop in te zetten.
...
Mijn vraag is waarom kan men in Den Haag dit voor ons niet recht trekken.
Bijvoorbeeld door toe te staan dat dit bedrag kan worden omgezet in b.v. een LIJFRENTE.
Kan ik dan dit bedrag toch gebruiken voor het doel waar men vanuit Den Haag mij lekker heeft gemaakt.
Lijfrente is niet bedoeld als product om een tijd voor je AOW datum te kunnen stoppen. Zou dus geen oplossing zijn.

Peschu
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2021 12:19

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Peschu »

Belangrijk is om een oplossing voor dit probleem te vinden. Stort het levensloop kapitaal in een bankspaarregeling voor pensioen, hier kunt u het volledig bedrag storten, het betreft al een fiscaal belast bedrag. Dus als u het opneemt tzt betaald u ook IB maar dan wel bij evt vroeg pensioen of pensioen leeftijd. Zodoende tekkelt u de overheid waanzin en helpt u zichzelf om het spaargeld voor uzelf te reserveren.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Berteman »

kweenie schreef:
14 feb 2021 11:44
Berteman schreef:
14 feb 2021 11:09
En dat terwijl het toch de VVD is die vind dat burgers zélf zoveel mogelijk moeten regelen voor bijvoorbeeld de oude-dagsvoorzieningen.

De levensloopregeling was daar een mooi voorbeeld van. Dat met het rücksichtslos afschaffen daarvan, voor de negatieve gevolgen (extra belastingheffing, toeslagen, inkomensafhankelijke huurverhoging) geen aandacht is...
Past dan toch juist in het straatje van VVD? Regel het lekker zelf, zonder bemoeienis van de overheid. Dus ook geen fiscale voordeeltjes of keurslijf.

Of bedoel je: alleen zonder overheidsbemoeienis als het jou uitkomt? Dat laatste lijkt namelijk bij veel mensen de houding.
Het gaat erom, dat de overheid een regeling als de levensloopregeling optuigt, die juist door het belastingvoordeel, toegankelijk is voor de werknemers met een relatief bescheiden inkomen (en vaak een zwaar beroep): juist die 'hardwerkende Nederlanders' waar de overheid (met de VVD voorop) zegt voor op te komen, maar ze zeggen er niet bij, dat het overheid geen geld mag kosten.

Wat betreft de levensloopregeling: het stond een ieder vrij om daarin in te stappen. Met andere woorden: om zélf iets te regelen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
14 feb 2021 11:37
“Rücksichtlos”? Afgeschaft in 2012, einde 2021.
Ja, rücksichtslos. In 2012 wed de regeling afgeschaft, zonder na te denken over de consquenties die dat in 2021 heeft.

En: de levensloopregeling is destijds niet ingevoerd om op termijn te kunnen "middelen".

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Cro »

Berteman schreef:
14 feb 2021 13:10
Lady1234 schreef:
14 feb 2021 11:37
“Rücksichtlos”? Afgeschaft in 2012, einde 2021.
Ja, rücksichtslos. In 2012 wed de regeling afgeschaft, zonder na te denken over de consquenties die dat in 2021 heeft.

En: de levensloopregeling is destijds niet ingevoerd om op termijn te kunnen "middelen".
De overheid zal daar vast over nagedacht hebben destijds, ik vraag me eerder af of het niet de deelnemers aan deze regeling zijn die veel te lang de kop in het zand gestoken hebben in plaats van jaren geleden als te gaan kijken hoe het kapitaal het beste uitgekeerd had kunnen worden en mogelijk op andere wijze gebruikt te worden om te werken aan een extra oudedagsvoorziening. Waarom wachten tot het laatste moment?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Berteman »

Precies om de reden dat de overheid niet als een betrouwbare speler te beschouwen is. Als je vandaag denkt, iets goed geregeld te hebben, schaft de overheid morgen de regeling af.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Berteman schreef:
14 feb 2021 15:45
Precies om de reden dat de overheid niet als een betrouwbare speler te beschouwen is. Als je vandaag denkt, iets goed geregeld te hebben, schaft de overheid morgen de regeling af.
Exact wat ik in dit topic dacht :wink:
viewtopic.php?f=51&t=195768&p=2811623#p2811623

Gesloten