Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Berteman schreef:
14 feb 2021 13:04
...door het belastingvoordeel, toegankelijk is voor de werknemers met een relatief bescheiden inkomen (en vaak een zwaar beroep): juist die 'hardwerkende Nederlanders' waar de overheid (met de VVD voorop) zegt voor op te komen,
Sorry, maar dan heb ik volgens mij wat gemist. Ik kan mij niet herinneren dat de VVD zich ooit sterk heeft gemaakt voor werknemers met een bescheiden inkomen. Maar misschien dat de pr van de partij zo goed is dat die groep 'hardwerkende Nederlanders' dat wel denkt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Berteman schreef:
14 feb 2021 13:04
...door het belastingvoordeel, toegankelijk is voor de werknemers met een relatief bescheiden inkomen (en vaak een zwaar beroep): juist die 'hardwerkende Nederlanders' waar de overheid (met de VVD voorop) zegt voor op te komen,
Sorry, maar dan heb ik volgens mij wat gemist. Ik kan mij niet herinneren dat de VVD zich ooit sterk heeft gemaakt voor werknemers met een bescheiden inkomen. Maar misschien dat de pr van de partij zo goed is dat die groep 'hardwerkende Nederlanders' dat wel denkt.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vroeger zag ik wel een VVD die dat deed. Maar wel met een andere insteek dan de links partijen. De insteek die men had was dat men de economie op een dusdanige manier omhoog wilde krijgen dat iedereen kan meeprofiteren. Die van de linkse kant (de SP voorop) was toch vooral dat het bedrijfsleven moest gaan betalen voor de minder bedeelde mensen, zonder dat daar enige vooruitgang over de gehele linie tegenover staat.

Helaas heeft ook de VVD hun economische idealen laten vallen en is dat steeds meer een linkse partij aan het worden. Echt goede rechtse partijen die hebben we helaas niet meer. Partijen die minder regels willen, de vrije economie willen promoten, waarmee we op de lange termijn economisch sterker en sterker kunnen worden en we dus allemaal erop vooruit gaan.

Helaas is alles in den Haag nog maar op de korte termijn gericht. Ik zie liever een partij die zich in 4 jaar lang ongewild maakt, maar wel degelijk zulke veranderingen heeft teweeg kunnen brengen waarvan we over 30 jaar zeggen 'ja, dat hebben we toch aan die 4 jaar te danken'. Helaas is elke partij bezig met polderen en ervoor zorgen dat ze de volgende keer weer gekozen worden en laten ze daar voor gerust idealen vallen.

PistolP54
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021 20:37

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door PistolP54 »

PistolP54 schreef: ↑
08 feb 2021 21:02
22 december 2020 de AOW gerechtigde leeftijd (66 jaar en 4 mnd) bereikt. Ik had levensloop gespaard tot de oude AOW gerechtigde leeftijd van 67 jaar. Ik ben 1 januari 2020 met levensloop gegaan. Voorgaande betekend dat ik in november 2020 het restant van het 1e levensloopjaar en het volledige levensloopbedrag voor het 2e levensloopjaar uitgekeerd heb gekregen. Dus TWEE jaarsalarissen in een jaar met alle inkomstenbelasting gevolgen van dien, nl over EEN jaarsalaris 49% belasting. Eea bij de vakbond aangegeven, maar die gaven niet thuis....

Ik heb deze post ook doorgestuurd aan mevr. Lodders kamerlid voor de VVD.
U wist dat van te boren. En het is dus simpel. Middeling regelen. Maar daar kunt udus beter het jaar 2021 in betrekken.
Ik wist dit NIET van tevoren! En van de Middeling regeling weet ik af, maar gaat mij niet voldoende helpen! Ik heb in 2020 twee jaarsalarissen ontvangen ivm vervroeging pensioen gerechtigde leeftijd, waarbij geen rekening is gehouden met levensloop spaarders!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

PistolP54 schreef:
15 feb 2021 23:10

Ik wist dit NIET van tevoren! En van de
Ok, anders gezegd dan: u had het kunnen/moeten weten. Het was namelijk een eigenschap van de levensloopregeling dat het voor de AOW datum gebruikt moest zijn. En dat als er nog saldo zou staan, dit de dag voor de AOW leeftijd in één keer uitgekeerd zou worden.

Ik zie in dit topic trouwens wel veel meer reacties die niets te maken hebben met het afschaffen van de levensloopregeling, maar die puur eigenschappen van de levensloopregeling zelf weergeven.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
16 feb 2021 07:08
Ik zie in dit topic trouwens wel veel meer reacties die niets te maken hebben met het afschaffen van de levensloopregeling, maar die puur eigenschappen van de levensloopregeling zelf weergeven.
Exact. De vraag is of al die deelnemers op het moment van instappen uberhaupt al beseften wat ze deden.

MeikeT
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2021 21:35

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door MeikeT »

Cro schreef:
14 feb 2021 15:14
De overheid zal daar vast over nagedacht hebben destijds, ik vraag me eerder af of het niet de deelnemers aan deze regeling zijn die veel te lang de kop in het zand gestoken hebben in plaats van jaren geleden als te gaan kijken hoe het kapitaal het beste uitgekeerd had kunnen worden en mogelijk op andere wijze gebruikt te worden om te werken aan een extra oudedagsvoorziening. Waarom wachten tot het laatste moment?
Misschien een deel. Maar niet voor iedereen was er een alternatief.
In mijn situatie is er vanaf 2012 geen goede mogelijkheid geweest het zonder negatieve gevolgen op te nemen. Als alleenstaande werkende, partneralimentatie betalende ouder mét toeslagen was het al die jaren zeer ongunstig. Niet de situatie waarin ik instapte in de regeling. Ik heb in die jaren meerdere keren met een belastingadviseur gekeken of het zinvol was het al op te gaan nemen. Uiteindelijk was steeds de conclusie dat ik beter kon wachten of er toch nog een alternatief kwam of mijn situatie veranderde. Beide gebeurde niet tijdig zodat ik uiteindelijk ben gaan spreiden over 2019/2020/2021. Dat neemt niet weg dat het voor mij enorm ongunstig heeft uitgepakt.

Op "levensloop" planning is 9 jaar maar een korte periode. Niet iedereen kan in die tijd het oversluiten naar een ander type oudedagsvoorziening zonder negatieve gevolgen. Zeker niet als je het, zoals bij mijn pensioenfonds, niet belastingneutraal kunt oversluiten.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Berteman »

@ MeikeT,

Je slaat de spijker op z'n kop.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@meike

U had het jaren eerder belastingneutraal in een bankspaarproduct kunnen stoppen voor uw oudedag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

MeikeT schreef:
17 feb 2021 11:50
Op "levensloop" planning is 9 jaar maar een korte periode. Niet iedereen kan in die tijd het oversluiten naar een ander type oudedagsvoorziening zonder negatieve gevolgen. Zeker niet als je het, zoals bij mijn pensioenfonds, niet belastingneutraal kunt oversluiten.
Als je nog fiscale pensioenruimte had/hebt om bij te sparen over de afgelopen 7 jaar, dan kun je het bedrag dat uit de levensloop komt gebruiken om bv een bankspaarproduct af te sluiten. Het extra inkomen uit de levensloop valt dan weg tegen de aftrek van het banksparen.

(En als je die ruimte niet hebt, dan kun je je afvragen waarom je überhaupt voor je oude dag zou moeten bijsparen.)

Ellen - levensloop
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2021 15:25

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Ellen - levensloop »

Het leek een hele mooie regeling van de overheid, maar door de tussentijdse door de zelfde overheid aangepaste spelregels is het een desillusie gebleken. Hoe is het toch mogelijk dat een regeling die is opgezet in je voordeel te werken, uiteindelijk in je nadeel werkt. Ik wens vurig dat er snel een redelijke oplossing wordt gecreeerd. Als ik alsnog 3 maanden verlof wil opnemen, zodat ik mogelijk niet in een hogere belastingschaal kom, moet ik het 3 maanden van tevoren aangeven bij mijn werkgever. Aangezien er nog geen redelijke oplossing voor een vervolg is gecreeerd, heb ik vanaf nu nog ca. 10 weken om een keuze te bepalen om deel inzet in te zetten voor verlof..

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De regeling is helemaal niet in uw nadeel en de aangekondigde wijziging is al jaren en jaren bekend.

De grens voor een hoger tarief is € 68.507. Dus dat valt nogal mee.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door scontra »

De PvdA heeft weer een dergelijk spaarsysteem in het verkiezingsprogramma staan, althans volgens Mw. Ploumen.
Zelf sparen als je eerder wil stopen met werken.

Weer zo'n hobbyistisch idee waar later in de praktijk niets van terecht komt en waar mensen hun duur verdiende centen aan kwijt raken, zonder er ook maar iets van terug te zien.

De Partij van de Armoede heeft in het verleden wel meer van dat soort plannetjes gehad en er is nog nooit iets van terechtgekomen.
Vlak ook het enthousiasme van Dhr. Klaver niet uit met al zijn onbetaalbare plannetjes, je moet toch iets als je graag op het blauw lederen stoeltje wil blijven zitten.
Nu maar hopen dat zelfs de meest goedgelovigen onder ons kunnen doorzien dat het allemaal op niets zal uitlopen. Veel geschreeuw aan de zijlijn, maar zelf nog nooit iets gepresteerd, want dan loopt hij er voor weg.
Minigeen zal hier anders over denken en dat is OK. :o

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Jablan »

Welke andere partijen hebben vergelijkbare plannen om zelf meer invloed op je pensioen (start/geld) te krijgen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Jablan schreef:
10 mar 2021 18:40
Welke andere partijen hebben vergelijkbare plannen om zelf meer invloed op je pensioen (start/geld) te krijgen?
Welke extra invloed zou je willen hebben? Je kunt je pensioen namelijk al eerder laten ingaan, als je dat wilt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Jablan »

Het gaat niet om wat ik wil, ik vraag welke andere politieke partijen vergelijkbare plannen hebben?

Zo slecht is de gedachte van de PvdA niet. Voorwaarde is wel, dat eigen vermogen tot 1 miljoen euro onbelast is en blijft.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees die plannen dan eens door, dan weet u het.

eric-9876
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2021 21:16

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door eric-9876 »

Een dag nadat mevrouw lodders uit de kamer is verdwenen krijgen we antwoord. We krijgen nul op rekest.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Smartje »

Hoe het begon.
Even terug naar 1994 start Spaarloon.
Niet veel interesse in doordat veel mensen niet thuis waren met de regeling.

Verzekeraars sloegen toe: bruto inleg b.v. Deze vormen moesten minimaal 15 jaar premie (bruto) betalen tussentijds stoppen is weg belasting voordeel!!
(Degenen die eraan mee hebben gedaan zijn niet voorgelicht dat als de regeling stopt de BRUTO inleg NETTO ingelegd moest worden)! Of stoppen inleg weer belast.
Proefondervindelijk:
€613,00 per jaar inleg. Bruto wordt netto: 4 jaar op geblokkeerde rekening: onbelaste uitkering.
Heb zelf ook veel mensen voorgelicht over de regeling.
Niet wetende dat ik toen heb geholpen om de regeling “om zeep te helpen”

Toen de regeling stopte gelijk incassereren en zelf bedenken waar je geld aan besteed.
Heel veel Kapers met aanbiedingen om je onbelaste uitbetaling goed te “besteden” .
Was op zich geen verkeerde regeling, tot het “Alles doorrekenende kabinet er achter kwam dat dit door de grote deelname millioenen belastinggeld ging kosten.
2007 wijziging en in 2012 afgeschaft. Uitbetaling volgens regeling. Ok.
Allerlei nieuwe bedachte levensloopregelingen,pensioen, enz. hebben de “aanhef van dit Topic” tot resultaat:
Regeren is Vooruitzien. of net als de Chinezen van achteraf beginnen kom je uiteindelijk jezelf weer bij start tegen.
Als R is in de wintermaanden. Bij ons hele jaar en misschien nog 4 jaar?
Zijn dit feiten, of ben ik net als onze M P dingen vergeten?
De tijd zal het leren.
Geeft wel enig inzicht waarom TS zich bekocht voelt.

raj_suke
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2021 22:20

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door raj_suke »

is er al iets bekend over een mogelijke oplossing na de uitzending? Volgens mij is er niets gedaan na de uitzending. Hoe zit het met het tweede kamerlid die kamervragen had gesteld? Zou Radar niet opnieuw vragen moeten stellen? Misschien opnieuw een bericht sturen naar Helma Lodders. Ze kan toch niet mooi weer spelen op TV maar vervolgens niets doen?

Gesloten