Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Omanique
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2021 08:37

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Omanique »

Ook ik heb in 2006 een Levensloop rekening afgesloten bij Loyalis, die in 2011 is omgezet naar een Levensloop Zeker polis. Nu vraag ik mij af wat de term "Zeker" nog voor inhoud heeft in dit kader. Want als de Polis aan het eind van dit jaar wordt uitgekeerd, betekent dit voor mij dat ik over 2021 extra belasting moet gaan betalen én dat ik over dit jaar mijn toeslagen zal moeten terugbetalen en waarschijnlijk ook in 2022 geen toeslagen zal ontvangen. Dit betekent, in mijn geval dat het door mij, in 15 jaar, gespaarde geld om een klein jaar eerder te kunnen stoppen met werken, grotendeels verdampt. Dit kan toch "zeker" niet de bedoeling zijn van deze regeling????
Ik voel mij bestolen!
Is er iemand in dit land, die hier een oplossing voor weet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Omanique schreef:
06 apr 2021 08:49
Ook ik heb in 2006 een Levensloop rekening afgesloten bij Loyalis, die in 2011 is omgezet naar een Levensloop Zeker polis. Nu vraag ik mij af wat de term "Zeker" nog voor inhoud heeft in dit kader. Want als de Polis aan het eind van dit jaar wordt uitgekeerd, betekent dit voor mij dat ik over 2021 extra belasting moet gaan betalen én dat ik over dit jaar mijn toeslagen zal moeten terugbetalen en waarschijnlijk ook in 2022 geen toeslagen zal ontvangen.
Waarom zou je hier extra belastingen over moeten betalen? Het gaat hier toch om een box 3 levensverzekering waarvoor een extra vrijstelling is?

gustavo-woltmann
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2020 02:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door gustavo-woltmann »

Ik vind dat de toeslagen en uitkeringen moeten afgeschaft worden.
Mensen moeten sparen en een goede baan zoeken.
- Gustavo Woltmann

RobEs
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:28

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door RobEs »

Ondertussen is er een schriftelijk gereageerd op de kamervragen die gesteld zij over de ongewenste effecten van de afschaffing van de levensloopregeling naar aanleiding van de uitzending van Radar.

Uiteraard is er volgens de politiek verantwoordelijke geen reden het besluit te herzien en is alles in het verleden goed gecommuniceerd. Zo zet je dus 30.000 tot 45.000 deelnemers in de kou. Terloops wordt in de brief genoemd dat een ander besluit ook niet kan omdat de (verhoogde) belastingheffing van 460 miljoen euro en vervolgens de verhoogde vermogensredementsheffing over de vrijval van al die deelnemers die nu de dupe zijn al is ingerekend in de rijksbegroting. Dit is de toch omgekeerde wereld en typerend voor het gedrag van de overheid zoals we dat in kinderopvangtoeslag affaire hebben gezien.

Radar graag nog een keer aandacht voor dit onderwerp.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is ook goed gecommuniceerd. Dat men er verder niets mee deed en dacht, het komt tzt wel goed. Jammer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is ook de vraag of het hier werkelijk gaat om 'ongewenste effecten' of dat het gaat om effecten die van begin af aan al duidelijk waren.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door JozJan »

Deze kwestie vergelijken met de kinderopvangtoeslagaffaire. Je moet maar durven.

AnitaPLT
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2019 22:23

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door AnitaPLT »

Is het banksparen een mogelijkheid/optie voor het vrij te komen levenslooptegoed per 1-11-2021?
Zo''n bankspaarrekening is gemakkelijk te openen.
Wie weet of dit een mogelijkheid is?

Helma Lodders stopt als 2e kamerlid, wie neemt dit aankaarten van het levensloopprobleem over?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog het bedrag is dat tot uitkering komt, maar aan banksparen zijn wel voorwaarden verbonden om dat bedrag in te kunnen leggen. Onder meer het pensioengat.

Mijns inziens neem niemand dat “probleem” over, want het is geen probleem. Zoals het nu gaat, was het ook de bedoeling en al jaren en jaren geleden aangekondigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door kweenie »

AnitaPLT schreef:
03 mei 2021 15:42
Is het banksparen een mogelijkheid/optie voor het vrij te komen levenslooptegoed per 1-11-2021?
Zo''n bankspaarrekening is gemakkelijk te openen.
Wie weet of dit een mogelijkheid is?
Als je over de afgelopen 7 jaar nog voldoende fiscale ruimte hebt, dan kun je uiteraard je uitbetaalde levensloopsaldo gebruiken om in een bankspaarproduct te stoppen. De extra inkomsten vanuit de j levensloopregeling vallen dan weg tegen de aftrek van het banksparen, zodat je dan op dit moment geen extra belastingen hoeft te betalen .

jos.van.lunt
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2020 16:34

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door jos.van.lunt »

Ik ben het geheel eens met mensen die nu benadeeld worden. Ik was zeer jong en wilde al gaan sparen voor eerder pensioen, ik denk dat ik nog geen 30 was. Op dit moment heb ik ongeveer 6.500 in levensloop zitten. De 20% regeling was nooit positief omdat het mijn inkomen zou verhogen en ik allerlei toeslagen krijg.

In 2022 zouden mijn kinderen stoppen met kinderopvang dus kan ik het opvangen met hoge belasting betaling. Nu krijg ik het dit jaar, ik ben al aan het berekenen voor mij om zelf pensioenstortingen te doen voor de laatste 7 jaar zodat ik het zelf overzet van levensloop naar koopsom. Lekker omslachtig maar ik red het wel.

Ik begrijp dus wel goed dat er andere zijn die zomaar voor pensioen spaarde en nu aangepakt worden. Ik voel het weer als een toeslagenaffaire, geen oog voor de mens en omdat het een minderheid is worden ze maar flink aangepakt. Gelukkig niet zo erg, maar voor sommige zeker wel (and daar zitten ook mensen bij die er geen verstand van hebben zoals de meeste van ons). Blij dat ik er niet meer ingestort heb.

Mijn geloof in de overheid is geheel weggevaagd door zulke zaken... Heb het natuurlijk altijd maar laten staan want net in de jaren van 20% belasting was het niet positief voor mij en nu dus opnemen en wederom storten in banksparen (en weer aftrekken). Apart dat je dit niet gewoon kan overzetten, het doel zou anders zijn. Terwijl het doel nu ook al niet eerder met pensioen is want dat heeft de overheid zelf veranderd!

Er komt toch een instantie om regels na te kijken, hoe ze kunnen helpen mensen niet benadeeld te worden door de regering. Dan is dit voor mij de eerste stap! En kost me ook nog 75 euro omdat het een werkgever was in 2005, die ik nu niet heb!!!

Schande!

jos.van.lunt
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2020 16:34

Re: Afschaffing levensloopregeling: 'Ik voel mij bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid'

Ongelezen bericht door jos.van.lunt »

Nog even een kort vraagje voor iemand die dit leest.

Er is ook nog levensloopkorting die opgebouwd is van 2006 tot en met 2011 = 6 jaar x 223 euro
Is de 6 jaar correct (ik heb misschien niet alle jaren ingelegd, maar rente is ook inleg lees ik overal, dus 6 jaar neem ik!

Of kan ik ook van 2012 nog korting nemen door de rente inleg!

Gesloten