Ouderen met AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daar loopt al een uitgebreid topic over.
pensioenen-f63/nieuwe-regering-verhoogt ... 98048.html

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door Moneyman

Re: Ouderen met AOW

door Lady1234 » 17 feb 2022 12:47

Tuurlijk, tuurlijk ...gratis !

Inderdaad.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

AOW krijg je niet op basis van hoe hard je gewerkt hebt. Je hoeft slecht genoeg jaren in Nederland gewoond te hebben.

En hoeveel belasting zou je extra willen betalen om de AOW te verhogen?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom belasting verhogen? Er kan toch ook ergens anders bezuinigd worden? Voor allerhande corona-steunmaatregelen zijn tientallen miljarden uitgetrokken, zonder met de ogen te knipperen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als we dan eens bezuinigen op steunfondsen, dat zou heel fijn zijn.

Persoonlijk vind ik het nog steeds gek dat de AOW aan het minimumloon gekoppeld zou moeten worden. Zou je diezelfde mensen ook horen als de AOW meer was gestegen dan het minimumloon en dat percentage hoger was dan voorheen?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Erthanax schreef:
13 jan 2022 18:54
Waarom belasting verhogen? Er kan toch ook ergens anders bezuinigd worden? Voor allerhande corona-steunmaatregelen zijn tientallen miljarden uitgetrokken, zonder met de ogen te knipperen.
Dat zijn in principe eenmalige kosten. Structurele AOW verhoging komt ieder haar terug. En waar kan je dan bezuinigen zonder dat anderen daar weer de dupe can worden. De uitgaven waar populisten graag over klagen zijn grappig genoeg de kleinste uitgaven van de overheid waar dus nooit veel te halen is. Het overgrote deel van de overheidsuitgaven gaan naar zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Daar dan maar gaan bezuinigen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Keuzes maken is natuurlijk nooit gemakkelijk.

Het is overigens een bekende reflex: de overheidsuitgaven moeten omlaag, of minder omhoog, de lastendruk moet omlaag, enz. Maar komt ergens een probleem aan de oppervlakte, dan moet er geld bij.

J. Deltoer
Berichten: 3030
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er zijn zo ontzettend veel zaken waarop echt heel veel op bezuinigd kan worden. Allereerst de linkse hobbies (klimaatgedram, diversiteitskul, rekeningrijden, immigratie van bijstandseisers) maar daarnaast ook alle rechtse hobbies (vriendjespolitiek, dure managers en consultants, huizenmelkers, projectonwikkelaars, te lage vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting oneerlijk verdeeld). Daar hoef je geen populist voor te zijn. En ik zou nog wel even door kunnen gaan. En gewoon eens wetten en regels gewoon handhaven en boetes opleggen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Volgens mij zijn er ook een hoop die dankzij de uitzendbureaus niet veel pensioen hebben kunnen opbouwen. De eerste 26 Weken bouw je namelijk niks op, en als ze daarna weer geen werk hebben voor je moet je weer naar ander uitzendbureaus. Begin je weer van voor af aan.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Jablan »

Of de mensen, die regelmatig van werk zijn veranderd. Dankzij de financiële crisis van 2008 ruim 13 jaar geen waardeoverdracht mogelijk en omdat er geen premie meer binnenkomt, blijft de opbouw achter, per saldo verdampt het aanvullende pensioen ruim voordat iemand met pensioen mag/kan.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nevyn »

Maar goed , het topic gaat over AOW, niet over pensioen.
En de mensen die er altijd keihard voor hebben gewerkt, wordt een dooddoener.
Deze opbouw generatie van voor de jaren 70 is er (bijna) niet meer. De mensen die nu in de AOW leeftijd komen, zijn van de generatie die goed zijn best heeft gedaan, om Nederland uit te melken.
Met veel subsidies, protesten en een zogenaamde vrijheid. De flowerpower generatie.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Inderdaad verwarren wat mensen hier AOW met pensioen.
Misschien zou er eens gekeken moeten worden wie echt AOW nodig heeft. Oorspronkelijk is de AOW bedoeld als een sociaal minimum wat je nodig hebt om van te kunnen leven.
Er is natuurlijk een groep in Nederland die die AOW- uitkering best financieel kan missen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dan is het eigenlijk schandalig dat het los gekoppeld is. Voor vele betekend dat, dat ze bijna niks extra met kunnen doen. Ik dacht dat we meer respect zouden moeten hebben, en dat vind de Nederlandse politiek ook, zolang het maar geen geld kost. Maar ja ik snap de politiek al jaren niet meer.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 14 jan 2022 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Monteiro.E schreef:
13 jan 2022 12:41
Ouderen die hard en lang hebben gewerkt, om die nu niet te laten profiteren van stijging minimum loon.
AOW heeft natuurlijk niets te maken met lang en hard werken, Een volledige AOW krijg je ook als je 50 jaar niets gedaan hebt, behalve in Nederland wonen. Ouderen die hard en lang gewerkt hebben zullen over het algemeen een goed aanvullend pensioen hebben, zeker de mensen die nu richting AOW leeftijd gaan.

Ik ben uiteraard van mening dat een oudere moet kunnen leven van de AOW, maar het hoeft van mij geen vetpot te zijn als je alleen maar AOW hebt.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Welke kist? De AOW van dit jaar wordt door de werkenden van dit jaar ingebracht. Het is geen stelsel met een pot, maar een omslagstelsel.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door marnix »

Naast alle berichten rond de AOW is aardig ondergesneeuwd dat de (extra) heffingskorting voor Wajongers gehalveerd gaat worden.
Is ook geen bekendheid aan gegeven, staat wat verborgen in de plannen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

marnix schreef:
14 jan 2022 10:00
Naast alle berichten rond de AOW is aardig ondergesneeuwd dat de (extra) heffingskorting voor Wajongers gehalveerd gaat worden.
Is ook geen bekendheid aan gegeven, staat wat verborgen in de plannen.
Per wanneer? Misschien handig om hier dan even een linkje over te geven.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
14 jan 2022 10:16
marnix schreef:
14 jan 2022 10:00
Naast alle berichten rond de AOW is aardig ondergesneeuwd dat de (extra) heffingskorting voor Wajongers gehalveerd gaat worden.
Is ook geen bekendheid aan gegeven, staat wat verborgen in de plannen.
Per wanneer? Misschien handig om hier dan even een linkje over te geven.
In ieder geval niet dit jaar.


Jaar

Jonggehandicaptenkorting

2022 € 771
2021 € 761
2020 € 749

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door marnix »

per 2024, in document, bldz 10 en 36.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... b724bqHidE

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staat hier op bladzijde 10 bijna onderaan.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... tte-IV.pdf

Maar het zijn nog slechts plannen.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nevyn »

uitzonderingen bevestigen de regel, maar in het algemeen zit het geld bij de ouderen, met afbetaalde hypotheken, vaak een goed pensioen erbij.
Mijn moeder van 82 heeft meer inkomen dat mijn zus en ik bij elkaar en mijn vader was gewoon bouwvakker.
Ze krijgt ook geen huurtoeslag of andere toeslagen, maar dat is terecht.
Ook mijn schoonouders hebben het mooi voor elkaar en ook mijn schoonvader komt uit de bouw. Beide moeders hebben hard gewerkt maar nooit betaald .

Gesloten