LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel Pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Supermum
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2010 11:18

Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door Supermum »

Hallo Allemaal.
Wie kan me helpen bij de Vraag:
Hoeveel pensioen krijg ik van mijn overleden man?

Mijn man is in juni overleden en heeft daarvoor 43 jaar in de metaal gewerkt.
En dat zonder onderbreking. Dus neem ik aan dat hij al behoorlijk wat heeft opgebouwt in die jaren. Wat schets mijn verbazing ik krijg maar :shock: 527 euro heb ik het nu mis of klopt dit inderdaad dat je maar zo'n klein beetje krijg????? Lang Leve de PME :mrgreen: . Hebben dit meer weduwen ik heb ook nog drie thuis wonende kinderen waarvan twee studeren en een stuffie krijg en een kind met een wajong uitkering.

Graag een mening van iemand hierover. Groetjes Supermum

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt er ook van af hoeveel uw man verdiende. Over het eerste deel van het inkomen (de franchise) wordt namelijk geen pensioen opgebouwd, omdat daarvoor na 65 jaar de AOW wordt gegeven. Die franchise is bij PME voor deelnemer geboren vóór 1950 iets minder dan 20.000 euro.

Als het inkomen van uw man bijvoorbeeld ongeveer 21.000 euro was, dan werd over de eerste 20.000 euro geen pensioen opgebouwd, en alleen over die 1000 euro daarna. Het ouderdomspensioen zal dan waarschijnlijk uitkomen op zo'n 700 euro per jaar, met daar bovenop natuurlijk nog de AOW. Het nabestaandenpensioen werd dan bv. 70% van het ouderdomspensioen en zou dan uitkomen op ongeveer 500 euro.

Daarnaast krijgen de kinderen waarschijnlijk ook wezenpensioen. Maar dat zal niet heel veel zijn, waarschijnlijk een paar tientjes. En wellicht kunt uzelf een anw pensioen krijgen, via de SVB.

Als het inkomen van uw man veel hoger was dan ongeveer 21.000 euro, dan denk ik dat er toch iets fout is gegaan bij de berekening.

Supermum
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2010 11:18

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door Supermum »

Dank u Kweenie ik lees het nu pas ik ga toch even uitzoeken.Maar waar kan ik het precies vinden is dat het jaarinkomen? En ja mijn man is van 1951 en met dat bouwjaar begint dus alle ellende van het hele pensioen gebeuren. MVG Supermum.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door witte angora »

Jaarinkomen kun je vinden op de jaaropgave. Maar ik denk dat je het beste even bij het pensioenfonds kunt informeren hoe het zit, zij hebben het hele dossier. De posters hier zullen, behalve wat algemene informatie verstrekken, verder weinig voor je kunnen betekenen.

Supermum
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2010 11:18

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door Supermum »

Hallo Kweenie en Witte Angora mijn man had vorig jaar een inkomen van 52.000 euro per jaar daarom vind ik het zo vreemd dat je zo'n belachelijk eind naar beneden gaat aan gezien we op die basis toen die tijd ook een woning hebben gekocht. Dit is dus wel al 10 jaar geleden gebeurt maar het finacieele plaatje wordt nu wel ineens anders. Ik vind het gewoon zo erg dat niemand je echt kan begeleiden in deze wirwar van regeltjes, bedankt voor jullie reactie. Ik heb gewoon een gevoel dat er iets mis is gegaan en ja waar kan je dan terecht met je vragen??????/ :shock: :shock: Gr Supermum

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee of er recht op weduwen- en wezen pensioen bestaat. Met Google is het best lastig informatie te vinden. Kijk eens op deze links:

http://www.geld.nl/pensioen/wezen_pensioen
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Pens ... ingen.html
http://www.hypotheker.nl/Financiele+Die ... werkgever/

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door Arnoud »

Supermum schreef:Hallo Allemaal.
Wie kan me helpen bij de Vraag:
Hoeveel pensioen krijg ik van mijn overleden man?

Mijn man is in juni overleden en heeft daarvoor 43 jaar in de metaal gewerkt.
En dat zonder onderbreking. Dus neem ik aan dat hij al behoorlijk wat heeft opgebouwt in die jaren. Wat schets mijn verbazing ik krijg maar :shock: 527 euro heb ik het nu mis of klopt dit inderdaad dat je maar zo'n klein beetje krijg????? Lang Leve de PME :mrgreen: . Hebben dit meer weduwen ik heb ook nog drie thuis wonende kinderen waarvan twee studeren en een stuffie krijg en een kind met een wajong uitkering.

Graag een mening van iemand hierover. Groetjes Supermum
Ik wil voor je wel een globale pensioenberekening gaan maken.
Ik neem aan dat uw man vanaf zijn 21e jaar in het pensioenfonds voor de metaal heeft gezeten.
M.a.w. hoeveel jaar was hij werkzaam bij aanvang van zijn 21e jaar in de metaal.
a) Heeft hij altijd bij dezelfde werkgever gewerkt?
b) Heeft hij gewerkt tot zijn overlijden?
c) Was hij arbeidsongeschikt geworden voor zijn overlijden?
d) Hoelang zijn jullie getrouwd geweest?
e) Is hij eerder getrouwd geweest?
f) Wordt er na zijn overlijden nog pensioen opgebouwd tot de datum dat hij 65 jaar zou worden.
g) Is het bedrag totdat hij 65 jaar zou worden hetzelfde dan na zijn 65e jaar?
h) Is het bedrag wat genoemd wordt een jaarbedrag of een maandbedrag?
i) Wat stond er vermeld in zijn laatste UPO
Verder uiterlijk 5 januari 2011 kan je zien bij het pensioenregister.nl hoe het een en ander in elkaar steekt.
( Hiervoor moet je gebruik maken van de Digid code welke ook gebruikt wordt voor de belasting aangifte)
met groeten
Arnoud

Supermum
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2010 11:18

Re: Hoeveel Pensioen

Ongelezen bericht door Supermum »

Hallo Arnoud.
Hier zijn de antwoorden voor zover ik het weet.

Ik wil voor je wel een globale pensioenberekening gaan maken.
Ik neem aan dat uw man vanaf zijn 21e jaar in het pensioenfonds voor de metaal heeft gezeten.
M.a.w. hoeveel jaar was hij werkzaam bij aanvang van zijn 21e jaar in de metaal.
Mijn man werkte er al van af zijn 16/ 17 jaar.

a) Heeft hij altijd bij dezelfde werkgever gewerkt?
Hij heeft steeds bij hetzelfde bedrijf gewerkt wel is het bedrijf een paar keer overgenomen

b) Heeft hij gewerkt tot zijn overlijden?
Nee

c) Was hij arbeidsongeschikt geworden voor zijn overlijden?
Mijn man had dikke darm kanker, Hij zat net een halve maand in de WIA.

d) Hoelang zijn jullie getrouwd geweest?
Wij zijn 27 jaar getrouwd geweest.

e) Is hij eerder getrouwd geweest?
Nee

f) Wordt er na zijn overlijden nog pensioen opgebouwd tot de datum dat hij 65 jaar zou worden.
Deze vraag snap ik niet helemaal wel had hij zijn spaarloonrekening en deze is omgezet naar een lijfrente verzekering.

g) Is het bedrag totdat hij 65 jaar zou worden hetzelfde dan na zijn 65e jaar?
Zie antwoordt bij vraag F.

h) Is het bedrag wat genoemd wordt een jaarbedrag of een maandbedrag?
Dat was het bedrag wat hij aangegeven had op de belasting teruggave.

i) Wat stond er vermeld in zijn laatste UPO.
Het pensioenfonds zegt dat het klopt dus ben ik volgens mij genoodzaakt om dat dan ook maar aan te nemen.

Arnoud ik hoop dat u hier wat mee kunt, in iedergeval wel heel erg bedankt dat u de moeit er voor genoemn hebt.

Gesloten