LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 14:11
witte angora schreef:
21 nov 2019 13:47
Ik zit zelf in de WAO, en doe bewust vrijwilligerswerk óm wat terug te doen voor de maatschappij. Kom bij mij alsjeblieft niet aan met je onzin. Zit je toevallig zelf in de bijstand? En ben je bang dat je je handjes moet laten wapperen?

Maar jij krijgt een vrijwilligersvergoeding naast je uitkering en mensen in de bijstand niet. Ik vind dat nogal verschil maken,
Precies wat berndv zegt: ik krijg een reiskostenvergoeding, en dat is het. Die 4,50 per uur/170 per maand krijg ik toch echt niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat het bij mij uiteindelijk toch positief laat landen, is het feit dat er lokaal, van geval tot geval, naar de specifieke invulling gekeken gaat worden.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, die lokale invulling van geval tot geval, is ook bij de WMO en de jeugdzorg een succes gebleken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door berndv »

Oblomova schreef:
21 nov 2019 14:45
Gelukkig staan gemeenten er realistischer en zonder de bekende blinde-wraaklust
Ik weet niet of het wraaklust is. Misschien wordt het zo ervaren door mensen in de bijstand. Misschien voelen ze zich bedreigd door de mensen die maandelijks geld afdragen zodat ze hun handje op mogen houden. Ik weet het niet.
Oblomova schreef:
21 nov 2019 13:22
Als bijstanders gewoon betaald worden voor werk, dan betalen de werkenden dus ook minder mee aan de bijstanders.
Ik ben helemaal voor. Liever gewoon aan het werk dan dat ze verplicht moeten werken om de uitkering te behouden. Maar hoe gaan we dat bewerkstelligen? Want "dwang" helpt niet, zaken verplichten helpt niet, korten op uitkering helpt niet. Wat moeten we dan? Ik ben geen voorstander van preventief ruimen, dat gaat me te ver, dus vertel me, hoe krijgen we het aantal bijstandstrekkers naar beneden?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Erthanax »

De gemeenten zitten er niet op te wachten, lees ik bij de NOS: Gemeenten tegen verplichte tegenprestatie bijstand: 'geen behoefte aan wantrouwen' - https://nos.nl/l/2311408

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Berndv, die vraag is makkelijk te beantwoorden. Meer banen vanuit huis, waar bankzitten de belangrijkste taak is, maar waar men zoveel vrijheid krijgt dat men dit niet per se hoeft uit te voeren. Want de probleemgevallen waar deze regelgeving voor is, dat zijn juist deze mensen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, uitgaand van wat ik van vroeger nog wel weet: sommige bijstandstrekkers hebben helemaal geen tijd om te werken. Die zijn dag en nacht aan het beunen. Hoe moeten ze dat doen dan?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zwartwerkers hebben hier niets aan, daar is controle voor en dan mogen ze reeds ontvangen inleveren en dat blijft zo.

Maar verplicht perfect Nederlands spreken en begrijpen, dat lukt niet elke Dove ... en kan de gemeente ook niets aan doen.
Den Haag slaat een beetje door.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door kuklos »

Oblomova schreef:
21 nov 2019 14:45
Wat vrijwilligerswerk als tegenprestatie op eigen initiatief betreft: prima, en vooral als 'vrijwillig' houden.
Mogen we de bijdrage die we als werkenden betalen en die naar uitkeringsgerechtigden gaat dan ook vrijwillig houden?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Wat is er mis mee om voor je Bijstandsuitkering naar vermogen wat terug te doen? Ten eerste is dat beter voor jezelf, je voelt je nuttig en je bent niet meer zo vaak thuis. Ten tweede moeten werkenden wel je Bijstand opbrengen via belastingen en daar mag best wel wat tegenover staan om het maatschappelijke draagvlak voor de Bijstand en toeslagen in stand te houden, anders zie ik helaas gebeuren dat de hoogte van de Bijstand en toeslagen fors omlaag zullen gaan. Voor wat (de Bijstand), hoort wat (tegenprestatie), solidariteit is namelijk wederkerig.

Zelf ben ik Wajong'er zonder arbeidsvermogen vanwege een WSW-ondergrensindicatie en ik zet mij ook naar vermogen in voor de samenleving d.m.v. Arbeidsmatige Dagbesteding, ik doe dat met veel plezier. Op maandag- en woensdagochtend doe ik zelfstandig eenvoudige facilitaire taken op een regiokantoor van een zorginstelling. Taken zoals de vaatwasser in- en uitruimen, keuken schoon en netjes houden, koffieautomaat doorspoelen, stofzuigen, enz. Op dinsdag- en donderdagochtend werk ik op een houtwerkplaats van dezelfde zorginstelling waar ik diverse werkzaamheden doe.

Deze werkzaamheden heb ik zelf gekozen, ik doe het met veel plezier en ik zie het ook als een nuttige tegenprestatie voor de Wajong. In feite hetzelfde soort werk als met de tegenprestatie in de Bijstand. En bovendien is werken met behoud van de Bijstand/Wajong echt geen schande, ik moedig het juist aan. Voor wat, hoort wat. Solidariteit is namelijk wederkerig.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Er valt voor twee kanten iets te zeggen, maar soms heb ik het idee dat een aantal mensen de bijstand niet als vangnet zien maar als hangmat.
Als er op individuele wijze gekeken wordt of iemand iets kan bijdragen aan de maatschappij kunnen we dit eigenlijk alleen maar toejuichen toch?

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 nov 2019 15:00
ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 14:11
witte angora schreef:
21 nov 2019 13:47
Ik zit zelf in de WAO, en doe bewust vrijwilligerswerk óm wat terug te doen voor de maatschappij. Kom bij mij alsjeblieft niet aan met je onzin. Zit je toevallig zelf in de bijstand? En ben je bang dat je je handjes moet laten wapperen?

Maar jij krijgt een vrijwilligersvergoeding naast je uitkering en mensen in de bijstand niet. Ik vind dat nogal verschil maken,
Precies wat berndv zegt: ik krijg een reiskostenvergoeding, en dat is het. Die 4,50 per uur/170 per maand krijg ik toch echt niet.

Dacht dat een keer gelezen te hebben, maar blijkbaar vergis ik me. Sorry, foutje bedankt...

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zat net even anders. Ik heb aan het begin van het jaar twee keer een cadeaubon gehad. Daardoor zit ik voor het hele kalenderjaar gebakken aan de grenzen van 170 per maand en 1700 per jaar. Daar ging de discussie toen over. Volgend jaar doe ik het zonder die cadeaubonnen, dan hoef ik ook niet meer die grenzen zo exact in de gaten te houden. Afgelopen maand een keer kinderfietsen opknappen moeten overslaan, omdat ik anders vanwege een andere klus boven die grens uit zou komen. Dat is niet fijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Helaas geld dit ook voor een grote groep 60+ en die waren vroeger vaak in de VUT, de laatste jaren van 57 tot 60 aangepast werk, en nu gedumpt als werkloze en naar bijstand, van 57 tot Vut ging nog maar tot 67 is teveel en dan krijg je mensen die versleten en traag zijn en niet meer kunnen, wel vaak willen maar snel moe.

Een Post bezorger die een 2 uren wijk in 6 uren liep, en dan nog 2e wijk vragen, ja dat moet zij wel weigeren!
En met zere voeten of te zware fiets met volle tassen, niet iedereen kan simpel werk doen.


Ook een persoon die met rollator loopt, kan geen stok en zak vast houden voor papier prikken......


Zo zijn er vele die wel zouden willen maar niet meer kunnen en gedumpt zijn door het bedrijfsleven terwijl ze vroeger rustig thuis bleven in de VUT, wat doen we daar mee?

mh73

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter, jonggehandicapte met bijstand, zit nu in haar proefperiode met behoud van uitkering bij een supermarkt.
Maar omdat ze gekort wordt op haar uikering vanwege het gezinsinkomen, zitten we nu in de kromme situatie dat zij nu 100 euro minder krijgt dan iemand die evenveel werkt met het minimum jeugdloon. En daar heb ik dus wel moeite mee.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Even voor de goede orde. Ik heb geen uitkering maar heb prépensioen. Ik doe vrij veel vrijwilligerswerk. Het is niet zo dat iedere vrijwilliger een vergoeding krijgt. In mijn geval krijg ik niets, ook geen reiskostenvergoeding, en mijn mede-vrijwilligers ook niet. Onze beloning is blije mensen, die het fijn vinden dat je iets goeds/ leuks voor ze doet. Dus dat er iemand roept, daar krijg je toch een vrijwilligersvergoeding voor, klopt lang niet altijd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Jablan »

berndv schreef:
21 nov 2019 13:25
Maar ik weet dat er ook een grote groep mensen is die gewoon niet willen werken en de bijstandsuitkering als mooie manier te gebruiken om dit ook niet te hoeven.
Kun je dit onderbouwen met actuele cijfers?

Een 5/6 maanden geleden heb ik met een wmo-ambtenaar en de verantwoordelijk wethouder hierover gesproken. Wie onder de huidige WMO bijstand ontvangt, heeft daar ook recht op. Om de mensen richting werk te krijgen, worden af en toe tegenprestaties gebruikt als middel om mensen in een dag-/weekritme te krijgen. Voor de rest:
- psychische problemen. Niet oplosbaar binnen 6 sessies bij de GGZ, dat lukt alleen als er creatief met de regels wordt omgesprongen of als er meer plek is binnen de GGZ-instellingen.
- verslaafden. Niet alleen drugs, ook alcohol en medicijnen. Pas oplosbaar als er plek is in een afkicktraject, waar ook fors op is bezuinigd de afgelopen jaren.
- gehandicapten. Zouden eigenlijk bij de sociale werkvoorziening terecht kunnen en moeten. Helaas ... er is bezuinigd en nieuwe wetgeving, dus toch geen speciale uitkering, maar bijstand.
- alleenstaande ouders met (jonge) kinderen. Zodra het kan, krijgt deze groep een baan aangeboden, danwel een traject om zelf een baan te vinden. Dit is momenteel de makkelijkste groep bijstandsgerechtigden.
- de groep 50+, die na WW in de bijstand terechtkomt. Meestal een leven lang hetzelfde werk gedaan, maar de baan bestaat niet meer door digitalisering/automatisering/robotisering. Perspectief: draaideur-personeel in de driehoek tijdelijk-contract/ww/bijstand. Met werk ver onder het niveau.
- beperkte taalkennis. Hoe zat het ook alweer met die taalcursussen? Ze waren goed, werden geprivatiseerd, daarmee slechter en duurder. Momenteel is het aanbod nog steeds ver onder wat je nodig hebt om op je eigen niveau werk te vinden. Zelfs als je aan het werk komt, zou er vanuit de WMO iets van begeleiding moeten zijn om sommige typisch Nederlandse omgangsvormen te begrijpen. Dat is weer belangrijk om je draai te vinden en aan het werk te blijven (lees: niet terug te vallen in een uitkering).

Broodroof zou ik een tegenprestatie niet noemen. Er wordt wel op gelet dat de activiteiten niet in een gewone baan thuishoren.

Deze staatssecretaris (VVD) heeft last van scoringsdrift. Weer even 'law and order' beeldvorming, maar als je minder mensen in de bijstand wilt, dan moet je op andere gebieden veel soepeler worden. Precies op die gebieden, waar te vaak de wetgeving verandert.

De prijs van bijstand is best hoog: geen privacy, verlies aan zelfrespect (als je er langer in zit) en te weinig geld om van te leven, te veel om van dood te gaan. Veel strikter dan nu moet je niet willen, dan kom je aan basale mensenrechten. Dat soort wetgeving krijg je misschien nog door het parlement, maar elke rechter zal verdere inperking van basic human rights verbieden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

witte angora schreef:
21 nov 2019 16:39
Maar, uitgaand van wat ik van vroeger nog wel weet: sommige bijstandstrekkers hebben helemaal geen tijd om te werken. Die zijn dag en nacht aan het beunen. Hoe moeten ze dat doen dan?
Denk aan Jacobse en Van Es. "Ik maak als werkeloze weken van tachtig uur hoor, net zo makkelijk!"

https://youtu.be/SA3GmB9Bxfc

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door moederslink »

De participatiewet is een wangedrocht gebleken.
Bijstandsgerechtigden werden uitgebuit en moesten té simpel werk doen in ruil voor hun uitkering en dat 40 uur p.w waardoor ze helemaal kierewiet werden en de " baas vh bedrijf " kreeg hiervoor subsidie . Er is genoeg hierover aan de kaak gesteld .
Deze mensen leerden niets, werden niet begeleid , ergens wáár dan ook naartoe.

Ik vind het goed dat mensen van hun luie bank afkomen en weer een dag ritme krijgen , maar het is echt niet altijd mogelijk.
Er zijn mensen die echt niet kúnnen werken ook al zijn ze ' ogenschijnlijk ' in staat om wél te werken.
En er zijn helaas niet veel bedrijven waar deze mensen goed begeleid worden , waar men geduld en een lange adem heeft.

Ik heb deze mensen gezien en gesproken op Moscowa , in Arnhem , een groep moest harken en schoffelen op die begraafplaats , nou ze hingen op hun hark, shaggies te draaien en te oh- én en te blowen en te lamtakken in het ' kader van participeren ' ...het was een mislukt project 🙄.

Geef deze mensen die wél kunnen een goeie rustige start en aanloop met tact , beleid en geduld en een salaris waar ze gewoon recht op hebben en trek ze uit de uitkering.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Jablan »

snuffel1 schreef:
21 nov 2019 19:13
Ik zie wel iets in een scholingsproject om de kans op de arbeidsmarkt te vergroten
Ik zie meer in subsidies op aanvullende opleidingen/scholing, zodat het voor iedereen betaalbaar is zonder jezelf diep in de schulden te steken.
snuffel1 schreef:
21 nov 2019 19:13
Er zijn voor zover ik weet subsidieregelingen voor werkgevers maar die werkgevers weten de weg om die subsidie te verkrijgen vaak ook niet te vinden.
Want er zit zoveel administratie aan de subsidie vast, dat het vaak meer kost dan oplevert. Kleinere werkgever besteedt dit uit aan zijn accountant/administratiekantoor en die stuurt wel een rekening voor de gewerkte minuten. Grotere werkgever zal het zelf kunnen, maar kijkt dan ook naar hoeveel tijd erin gaat zitten. Als je dit een keer bij de hand hebt gehad, ben je daarna veel voorzichtiger met de volgende, die aankomt met subsidie in de rugzak.
snuffel1 schreef:
21 nov 2019 19:13
Er zijn zoveel onvervulde vacatures maar werkgevers geven die mensen geen kans om te bewijzen dat ze wel capabel zijn voor die vacature.
De diepere oorzaak gooi ik wel in de 'huiskamer' op tafel. Hier snij je indirect het andere probleem aan: de arbeidswetgeving en vooral het ontslagrecht, waardoor werkgevers elk risico willen vermijden, iemand geen kans geven omdat de kosten te hoog worden, wanneer het toch misgaat.

Gesloten