LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werk weigering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

Jolijn schreef:
vesting schreef:De vraag stelling van mij was ''hoe lang gaat het duren (de bijeenkomst) en ik heb nog een vraag, ik heb geen fiets word deze verschaft via post.nl..
Wat ik vergeten was is een aanhef, dit b.v. geachte mevrouw or iets in die trant, de mail daarop reageerde de contact persoon met "Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer", daarna de melding "aangezien u niet over een fiets beschikt raad ik u aan niet naar de bijeenkomst te komen...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna een ietwat cynisch antwoord stuurde, met hooggeachte mevrouw ...en eindigde met een bijzonder fijne dag ..
Ludiek hooguit, maar nergens op geen enkel punt heb ik aangegeven dat ik geen fiets wilde aanschaffen of weigerde te gaan..ik had nota bene al een belangrijke afspraak verzet.. :?
Dat heb je ook in die mail geschreven?
werk coach was volledig op de hoogte..

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

vesting schreef:
JtC schreef:Een feit blijft wel dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe je normaal met iemand communiceert: of dat nou in geschrift is of mondeling. Ik let daar altijd op als ik mensen ontmoet, omdat ik in mijn arbeidsverleden regelmatig voor klantenservices en helpdesken heb gewerkt en ook veel zakelijke contacten heb moeten onderhouden. Maar in eerste instantie, omdat dat met mijn opvoeding met de paplepel is ingegoten. Velen hebben echt geen flauw benul wat omgangsvormen zijn...

Velen komen daarom zo ongeschoold en asociaal over, wellicht onbewust. Om bepaalde dingen te bereiken, kan dat behoorlijk in de weg staan...
Velen wellicht, maar ik zeker niet, ik weet heel goed wat de juiste manier van communiceren is. Heb een goede opleiding genoten en altijd gewerkt is sectoren waarbij communicatie van essentieel belang is. Echter, behalve dat ik nu voor het eerst werkloos ben, zit ik ook in een enorm moeilijke situatie op persoonlijk gebied. Dit had ik nu juist besproken met de werk coach, zij zei "hoeveel pech kan een mens hebben", deed voorkomen alsof zij begaan was met de situatie..Dan past haar reactie daar niet in, in ieder geval had zij mij de kans moeten geven op een weerwoord.
Dan had je dat cynisme dit keer beter weg kunnen laten. Daarmee kom je over als niet geinteresseert en voor jou 10 anderen hoor.
Niet leuk dat je in een moeilijke situatie zit , maar daar hebben hun geen boodschap aan. Zij doen hun werk ook maar gewoon.
Misschien kan je nu beter een email sturen met een excuus , misschien dat ze dan nog wil luisteren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

vesting schreef:
Jolijn schreef:
vesting schreef:De vraag stelling van mij was ''hoe lang gaat het duren (de bijeenkomst) en ik heb nog een vraag, ik heb geen fiets word deze verschaft via post.nl..
Wat ik vergeten was is een aanhef, dit b.v. geachte mevrouw or iets in die trant, de mail daarop reageerde de contact persoon met "Ik zou het prettig vinden als u uw mail begint met een aanhef, zoals ik ook naar u communiceer", daarna de melding "aangezien u niet over een fiets beschikt raad ik u aan niet naar de bijeenkomst te komen...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna een ietwat cynisch antwoord stuurde, met hooggeachte mevrouw ...en eindigde met een bijzonder fijne dag ..
Ludiek hooguit, maar nergens op geen enkel punt heb ik aangegeven dat ik geen fiets wilde aanschaffen of weigerde te gaan..ik had nota bene al een belangrijke afspraak verzet.. :?
Dat heb je ook in die mail geschreven?
werk coach was volledig op de hoogte..
Het beantwoorden van bewuste mail is ong. gegaan zoals je mijn bericht beantwoord. Zo lees ik het.
In een gesprek (face to face of telefonisch) zou het ook ong. zo gaan.
In de haast of vanwege een andere reden, is het niet zo gegaan.
Ik vind dat UWV het erger voorstelt dan het is.

vesting
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:46

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door vesting »

Mousy schreef:
VioletPrue schreef:
Mousy schreef:Nou ik snap het wel degelijk dat ze zo reageren. Je mag tegenwoordig blij zijn als je een baan gaat krijgen en dan communiseer je toch op een nette manier zoals t hoort.
Je gaat toch ook geen sollicitatie brieven op die manier schrijven?
Dan schrijf je ook zo als het hoort en netjes!
Oh ja, dus omdat je één keer cynisch reageert omdat je van werkweigering wordt beschuldigd, terwijl het UWV je advieseerde om niet te komen, is het logisch dat je uitkering omlaag gaat?
Ik vind dat anders ronduit schoftig en asociaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Als er nu een mail vol gevloek en bedreigingen is verstuurd, dan kan ik er in komen dat TS een boete krijgt.
Maar een sarcastische reactie omdat hij/zij werd terechtgewezen als een klein kind, is géén reden om een uitkering te korten.
Je hoort gewoon niet zo te communiseren met mensen die je een baan kunnen bezorgen. Zo als vesting schrijft kunnen ze hem toch niet serieus nemen en hebben ze liever iemand die wel normaal en netjes communiseert en ik kan me dat goed voorstellen. Het kwam nl op mij over als ongeinteresseert en liever niet dat werk willen doen. En kan me dan ook goed indenken dat zij het ook zo zien doordat TS cynisch is gaan doen.
Je zou gelijk hebben als ik scheld woorden, bedreigingen, of mij zelfs duidelijk in negatieve bewoordingen had geuit. Niets van dat alles, na dat eerdere fijne gesprek, voelt dit alsof zij mij een mes in de rug heeft gestoken.

DE SPAMMER

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door DE SPAMMER »

Verwijderd door de Moderator wegens schending gedragsregels (http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JtC schreef:Een feit blijft wel dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe je normaal met iemand communiceert: of dat nou in geschrift is of mondeling. Ik let daar altijd op als ik mensen ontmoet, omdat ik in mijn arbeidsverleden regelmatig voor klantenservices en helpdesken heb gewerkt en ook veel zakelijke contacten heb moeten onderhouden. Maar in eerste instantie, omdat dat met mijn opvoeding met de paplepel is ingegoten. Velen hebben echt geen flauw benul wat omgangsvormen zijn...

Velen komen daarom zo ongeschoold en asociaal over, wellicht onbewust. Om bepaalde dingen te bereiken, kan dat behoorlijk in de weg staan...
Dit ben ik zeker met u eens en het wordt hoog tijd dat hier ook eens aandacht aan besteed wordt tijdens de diverse opleidingen. Eventueel in de lessen Nederlands ofzo, daar krijgt men meestal ook onderwijs over hoe een zakelijke brief op te stellen. Zakelijk en professioneel communiceren via de e-mail zou daar uitstekend in passen in mijn optiek.

Zelf heb ik in een donkergrijs verleden regelmatig MBO stagiaires begeleid. Het was triest om te constateren dat het geen uitzondering was dat de stagiaires nog niet in staat bleken een fatsoenlijke e-mail op te stellen naar een klant. Elke e-mail van sommigen moest eerst uitgebreid gecontroleerd worden voordat deze verstuurd kon worden en dan moesten ze helemaal herschreven (lees: gedicteerd) worden. Enkele voorbeelden: Aanhef geen of hoi / yo. Volzinnen schrijven met werkwoorden, nee dat was niet te bekennen. MSN en SMS taal vloog je om de oren zoals ff en w8ten. Afsluiting van de e-mail.. als je geluk had stond er nog groeten, maar mzzl is ook voorbij gekomen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Persoonlijk vind ik dat TS inderdaad niet echt handig gecommuniceerd heeft met het UWV. Klaarblijkelijk stond in de gegevens dat de sollicitant de beschikking moest hebben over een fiets. Als de sollicitant deze moet hebben, lijkt het me logisch dat er geen fiets geregeld wordt door het postbedrijf. Dat zou hetzelfde zijn als in een vacature staat: "u moet rijbewijs B en een auto hebben" en vervolgens vragen "ik heb geen auto, wordt er een ter beschikking gesteld?". In mijn optiek maakt dit die vraag een beetje overbodig. Maar goed gedane zaken nemen geen keer.

Wel vind ik dat UWV te ver gaat met de claim werkweigering en zeker te ver gaat als er besluiten komen dat TS gekort zou worden op de uitkering. Zij geven zelf aan dat TS niet meer hoeft te komen. Uit het verhaal van TS begrijp ik verder dat de werkcoach niet echt nuttig is geweest voor TS in een heel jaar werkloosheid. Van een werkcoach mag ook een en ander verwacht worden, maar ook zal de werkloze dan een actieve houding moeten hebben.

Wellicht is hier meer sprake van een miscommunicatie als anders wat. Woorden op schrift in een e-mail worden snel anders opgevat dan ze bedoeld zijn. Intonatie ed is moeilijk te laten doorklinken in een e-mail. Ik heb het vaker gezien op het werk dat mensen in de e-mail een hooglopende ruzie kregen en zet ze even bij elkaar en alles blijkt een groot misverstand te zijn.

Dat dit gebeuren misschien aanleiding is voor een (stevig) gesprek met TS over houding en motivatie ed kan ik best begrijpen maar dat was het dan ook wel. UWV gaat er ook een beetje van uit dat dit een gebruikelijke manier van communiceren is en dat TS wellicht ook zo communiceert naar werkgevers. Als een werkzoekende in het achterhoofd houdt netjes te communiceren met UWV net zoals deze met een werkgever zou doen, voorkomt dit een hoop problemen. Werkweigering is mij echter toch echt nog een brug te ver in deze.

Wel wil ik de volgende tip meegeven aan TS, mocht er een onderzoek komen naar de sollicitatie-activiteiten enz. Zorg dat uw dossier op orde is met alle activiteiten en dat hier niets op af te dingen valt.

Als u in zulke moeilijke omstandigheden verkeert die u niet goed het hoofd kunt bieden en die u ook belemmeren goed te solliciteren ed is het verstandig te overwegen of u niet hulp moet gaan zoeken via de huisarts, maatschappelijk werk, psychologische hulp o.i.d. Mogelijk is een ziekmelding noodzakelijk. Als u eenmaal een paar jaar ergens werkt, is het niet zo'n groot probleem dat u even niet zo lekker in uw vel zit. Tijdens het zoeken naar werk kan dit een grote belemmering zijn omdat recruiters het nogal snel kunnen oppikken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JtC schreef: :lol:
Hoezo is dat lollig ?? Was het maar om te lachen... Ik heb het echt meegemaakt en ik vind het echt dieptriest zoiets. Ook met stagiaires die al bijna klaar waren met de opleiding en bijna het bedrijfsleven worden ingestuurd. :?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

Emmy, mijn :lol: was enkel om dit topic omhoog te schoppen, na die spammerd van zonet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JtC schreef:Emmy, mijn :lol: was enkel om dit topic omhoog te schoppen, na die spammerd van zonet.
Las net het andere topic pas, waar dit was uitgelegd. Sorry, was hier even aan het posten.. vandaar.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

Mooi gezegt Emmy, ik heb me misschien net wat raar uitgedrukt maar ben niet zo goed als jij met het onder woorden brengen van wat ik bedoel.
Ik bedoelde het in ieder geval niet kwaad.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

Emmy, toch snap ik het niet. Ik heb op school toch vroeger gewoon geleerd hoe je een brief moet opstellen met aanhef, inhoud, afsluiting en de hele reutemeteut. Dat leer je tegenwoordig toch nog steeds op de middelbare school? Of is dit inmiddels alweer ouderwets? Ik zie inderdaad veel mensen in hun e-mailberichten afsluiten met "greetz", "groeten", "mzzl", etc, waar ik dus zelf steevast altijd afsluit met (bijv. als ik ergens navraag over doe):

"
....

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.


Met vriendelijke groet,

X X
"

Volgens mij is dat gewoon een normale en nette manier van communiceren naar personen en bedrijven toe.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Mousy schreef:Dan had je dat cynisme dit keer beter weg kunnen laten. Daarmee kom je over als niet geinteresseert en voor jou 10 anderen hoor.
Dus iemand die 'zeer hooggeachtte mevrouw' in een mail zet komt bij jou over als iemand die niet wil werken?
Kom kom, niet zo zwaar tillen aan een beetje cynisme zeg!
Mousy schreef:Niet leuk dat je in een moeilijke situatie zit , maar daar hebben hun geen boodschap aan.
Dat hebben zij zeker wel!
Iemand zonder problemen naar werk begeleiden kan ik ook nog, zij zijn getraind om mensen die wél problemen hebben weer aan het werk te krijgen.
Dus zij hebben zeker rekening te houden met de problemen van TS, op welk vlak die ook mogen liggen.
Mousy schreef:Zij doen hun werk ook maar gewoon.
Nee, dat doen ze niet.
Ze zeggen dat TS ergens niet hoeft te komen en als hij dan niet komt, willen ze hem korten op zijn uitkering.
Hoe netjes is dat?
Als dat jou overkwam, zou je dan ook denken 'ach, ze doen hun werk, jammer voor mij, dan betaal ik de huur maar niet deze maand'?
Mousy schreef:Misschien kan je nu beter een email sturen met een excuus , misschien dat ze dan nog wil luisteren.
Wacht even, de jobcoach maakt een fout, schuift TS de schuld in de schoenen en wil hem korten op zijn uitkering en nu moet TS excuses maken?
Dit meent u toch niet serieus hè?
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 17 mar 2012 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ JtC,

U heeft helemaal gelijk, dat is ook de wijze waarop ik doorgaans zakelijk communiceer; een zakelijk e-mail hetzelfde behandelen als een zakelijke brief.

Nu moet ik wel zeggen dat ik inderdaad informeler communiceer met directe collega's (naar gelang de bedrijfscultuur) of zakelijke relaties waar ik heel veel en vaak contact mee had. Nog steeds wel netjes met volzinnen ed maar tutoyeren en aflsuiten met groeten of groetjes kon dan op een gegeven moment wel. Dat is een kwestie van aanvoelen en ook hoe je zelf aangesproken wordt door diegene. Bij contact met klanten breekt het ook een beetje het ijs als er iets minder 'afstand' is zeg maar. Daar heeft men dan wel wat ervaring voor nodig en moet men de klant voor kennen. Sommigen hadden immers een hekel aan dat formele. Hoe dan ook de 'ff' en 'w8ten' bleven uit den boze. Mijn stelregel was altijd: als ik de persoon niet goed genoeg ken of bij twijfel altijd aan de formelere kant gaan zitten en het is altijd goed.

Dan is er nog het privé e-mail gebeuren.. da's heel anders en persoonlijk en moet iedereen zelf weten.

Het probleem is dat velen tegenwoordig groot worden met e-mail, SMS, MSN, twitter, hyves enz. en op de een of andere manier denken een zakelijke e-mail hetzelfde op te kunnen stellen als het privé geleuter via deze media. Het kwartje om een zakelijke e-mail te behandelen als zakelijke brief schijnt heel moeilijk te vallen.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

@ Violet pruts (dit is cynisme :lol: ) ( niet zo grappig he als iemand zo communiseert)

Ja ik meen het wel serieus en nee t zou mij niet overkomen. Als ik met officiele instanties communiseer dan blijf ik netjes en gebruik geen cynisme!
De anderen hebben echt gelijk de normen en waarden zijn tegenwoordig ver te zoeken.
En ja ze doen hun werk wel, mensen die ongeinteresseert zijn korten!
Je zet gewoon niet neer zeer hooggeachte mevrouw dat is iemand de gek aansteken , dus nee de reactie is niet raar maar in mijn en anderen hun ogen zeer normaal. Logisch dat iemand die geen respect toont ook geen werk voor gedaan word.
Jouw normen een waarden stellen niet zoveel voor blijkbaar dat je zulke communicatie waar vast maar de helft van verteld word, want we zien geen orginele email, maar een stukje getypte tekst, voor normaal aanneemt.
ik zou ook als jobcoach niet zo aangesproken willen worden, iemand die de draak ermee steekt verdiend niets! Voor TS 10 anderen en zo word er gedacht en ja dat is NORMAAL.
Laatst gewijzigd door Mousy op 17 mar 2012 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

Emmy75 schreef:@ JtC,

U heeft helemaal gelijk, dat is ook de wijze waarop ik doorgaans zakelijk communiceer; een zakelijk e-mail hetzelfde behandelen als een zakelijke brief.

Nu moet ik wel zeggen dat ik inderdaad informeler communiceer met directe collega's (naar gelang de bedrijfscultuur) of zakelijke relaties waar ik heel veel en vaak contact mee had. Nog steeds wel netjes met volzinnen ed maar tutoyeren en aflsuiten met groeten of groetjes kon dan op een gegeven moment wel. Dat is een kwestie van aanvoelen en ook hoe je zelf aangesproken wordt door diegene. Bij contact met klanten breekt het ook een beetje het ijs als er iets minder 'afstand' is zeg maar. Daar heeft men dan wel wat ervaring voor nodig en moet men de klant voor kennen. Sommigen hadden immers een hekel aan dat formele. Hoe dan ook de 'ff' en 'w8ten' bleven uit den boze. Mijn stelregel was altijd: als ik de persoon niet goed genoeg ken of bij twijfel altijd aan de formelere kant gaan zitten en het is altijd goed.

Dan is er nog het privé e-mail gebeuren.. da's heel anders en persoonlijk en moet iedereen zelf weten.

Het probleem is dat velen tegenwoordig groot worden met e-mail, SMS, MSN, twitter, hyves enz. en op de een of andere manier denken een zakelijke e-mail hetzelfde op te kunnen stellen als het privé geleuter via deze media. Het kwartje om een zakelijke e-mail te behandelen als zakelijke brief schijnt heel moeilijk te vallen.
Wij zeggen hier in drenthe die heb een bord veur de kop. waarschijnlijk weet je wel wat ermee bedoeld word. Het dringt gewoon niet tot ze door, dat zulke communicatie gewoon weg volgens fatsoen regels niet kan

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

@ Emmy: Ja precies, ik zie het veel bij mensen die reageren op advertenties op Marktplaats (of als ik op advertenties van anderen reageer). Je krijgt echt de meest uiteenlopende manieren van communicatie, van ronduit onbeschoft tot over-de-top-zakelijk. En om een beetje in te spelen op het topic van de TS: op het moment dat 2 mensen eenzelfde bod doen op 1 van mijn aangeboden items, waarbij de een bij wijze van spreken enkel de zin schrijft "ik geef je 50 Euri, groet" en de ander gewoon netjes een bericht stuurt, dan gaat mijn voorkeur dus per definitie uit naar die laatste.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

@ Mousy: Da's bijna Brabants :lol: "Hedde gij unne plank veur oew kupke?" :lol:

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door Mousy »

JtC schreef:@ Emmy: Ja precies, ik zie het veel bij mensen die reageren op advertenties op Marktplaats (of als ik op advertenties van anderen reageer). Je krijgt echt de meest uiteenlopende manieren van communicatie, van ronduit onbeschoft tot over-de-top-zakelijk. En om een beetje in te spelen op het topic van de TS: op het moment dat 2 mensen eenzelfde bod doen op 1 van mijn aangeboden items, waarbij de een bij wijze van spreken enkel de zin schrijft "ik geef je 50 Euri, groet" en de ander gewoon netjes een bericht stuurt, dan gaat mijn voorkeur dus per definitie uit naar die laatste.
En vooral als ze in gebrekkig engels beginnen dan ben ik direct weg heb nl ook al email gehad van die nigerianen.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: werk weigering?

Ongelezen bericht door JtC »

Laat gaan, laat gaan

Gesloten